Gå til innhold

Hvordan få lei og sta rideskole hest til å trave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan få lei og sta rideskole hest til å trave?

Hei, først vil jeg si at jeg vet ikke helt hvilket ord som beskriver hesten jeg rir på ridekus best. Men jeg vil tro at grunnen til at hun er vanskelig å få til å trave med en gang er at hun rett og slett er lei og sta kanskje? Og jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg kan få henne til å trave med en gang jeg ber om det? Altså enten ting jeg bør gjøre eller ting som jeg ikke bør gjøre?

Jeg er jo også nybegynner så jeg skjønner jo også at det nok er forholdsvis ubehagelig for hesten når jeg sitter der og humper og ikke har så god balanse siden jeg ikke har lært meg å ri trav ordentlig ennå. Så det kan vel også være litt av grunnen?

I følge instruktøren på ridekurset så skal jeg bare bruke stemmen ved å smatte og presse med bena samtidig og også være sta og bestemt og presse på mer hvis hun ikke traver. Men av og til så kan jeg på en måte bare sitte der og “mase” og hun gidder ikke trave selv etter en halv runde på ridebanen, hun bare går litt fortere frem i skritt eller ikke øker farten noe i det hele tatt. Og jeg får jo skikkelig dårlig samvittighet også… 

Jeg har også fått vite at hun er vanskelig å få til å trave for så og si alle ryttene som rir henne også dersom det skulle være relevant. Annen relevant informasjon er vel at når man først får henne til å trave så er hun grei å få til å fortsette å trave, det er bare den overgangen fra skritt og til trav som er problemet ettersom hun stort sett bruker lang tid på å gå fra skritt til trav og det blir nødvendig å være bestemt. Jeg skulle jo helst ønske at hun reagerte med en gang. Men det er kanskje vanskelig å få til om hun alltid har vært vant til å ikke reagere på signal om å trave med en gang?

Jeg forsøkte en gang også å stoppe henne hvis hun ikke hører når jeg vil ha henne opp i trav fordi jeg tenkte det var logisk fordi da bestemmer jeg igjen. Altså når hun ikke vil trave når jeg ber om det så er det jo på en måte hun som bestemmer over meg? Mens stopper jeg henne så er det igjen jeg som bestemmer? Men jeg fikk da beskjed fra instruktøren at det var feil fremgangsmåte. Ellers så er jeg nok generelt en forsiktig person som sliter med å være bestemt så d hjelper jo ikke akkurat...

Anonymkode: 96c6a...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smatting, sjenkler og sete.

Anonymkode: 08503...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smatte og klemme litt med nedre del av beina, ikke lårene for da ber du den om bremse.

tøyler er det litt vanskligere med, vanligvis slakker du dem bittelitt men ha fortsatt kontakt med munnen, men noen skolehester er tidligere travere og da hender det at det er motsatt, de reagerer altså på at du strammer tøylene litt.

Men generelt så er mange skolehester drittlei og kan derfor være litt sære og det er jo levende skapninger, så enkelte hester er stae som faen og gjør alt de kan for å slippe, jeg var selv "offer" for en slik hest... En forbanna haflinger som var så lat og sta at det skulle faen ikke vært lov.😂

Anonymkode: 9e7c5...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er en hest som hadde fortjent å få et bedre hjem. Den viser jo med hele seg at den ikke trives med å gå som rideskolehest, men eierne ser ikke hva hesten forsøker å fortelle dem.

Dette er ikke din feil, Ts. Om det finnes andre rideskoler ville jeg sterkt vurdert å bytte om du skal fortsette med ridning, til noen som har hestevelferd høyere på prioriteringslisten sin ❤️ 

Det kan være utfordrende når de ikke vil, ts. Eneste å gjøre er å gi veldig tydelige signaler, og gjøre det på en måte som gir inntrykk av at du faktisk mener det. Nå har du trolig kommet inn i et mønster hvor du håper hun skal reagere slik du gir henne signal til å gjøre, men du har kanskje ikke helt troen på at det skal skje? Hester merker utrolig fort dette, og da ignorerer de gjerne signalene.

Om du har muligheten til det, kom i god tid før timene og bruk tid med hesten. Du trenger ikke gjøre så mye med hesten, bare være med den, snakke med den, stelle med den, være nær den. Det kan gjøre at hesten føler den får et mer personlig forhold til deg, og da er hesten også oftere mer medgjørlig.

Les boken Bevisst av Trine Bøhnsdalen, en fantastisk bok som handler om samspill mellom hester og mennesker :)

Anonymkode: fa151...f7f

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hesten jeg rei var også sånn, var helt ødelagt i beina etter timen. Er selv vandt til travhester som jeg heller må holde tilbake, og var derfor svært dårlig til å drive hesten fram i begynnelsen. Har ikke noe bedre tips enn de ovenfor, må bare være like sta som hesten og fortsette å smatte og bruke sjenkler. 

Anonymkode: c8a60...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester er ikke late og sta.

Du skriver selv at du ikke kan ri.

Hvor god er du i lettridning?

Skolehester har ikke sjeldent dårlig tilpasset sal, og de har mange dårlige ryttere på ryggen i løpet av en uke. 

Det er mye jobb å skulle lese signaler fra en haug folk som ikke vet hva de gjør.

Du vil også straffe hesten for dine manglende ferdigheter?

Tenker du over hvordan hesten er i skritt? Skritter den godt frem før du ber om trav?

 

 

Anonymkode: b4476...3cd

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som at hesten trenger å få gjøre noe som hun/han synes er gøy. Ikke at det nødvendigvis hjelper på overgangen skritt/trav, men har du anledning til å ta henne/han med på en leietur før timen. La hesten får kose seg litt og gjøre noe annet før timen. Ta med en gullerot eller tre og bonde litt. Så blir hesten glad i deg og glad for at akkurat du kommer. Men som sagt, ikke sikkert det hjelper på overgangen skritt/trav. Det er ikke alle hester som takler tilværelsen som rideskolehest. 

Anonymkode: d96a9...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om en annen hest og la det stakkars dyret slippe å drasse rundt på folk. Den trives åpenbart ikke og burde selges til et bedre hjem.

Anonymkode: d1d26...bd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid sympati for skole-hester. De blir ridd på den samme banen hver dag, rundt i ring, med massevis av forskjellige ryttere som ikke kan ri. Det burde ha vært rullering av hester mye oftere rundt omkring. Høres ut som en klassisk lei skole hest ja. Alle begynner jo et sted så det er ikke din feil, men du burde kanskje hatt en annen hest som var mer tålmodig/tolerant. 

Anonymkode: 9a09f...b72

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolehester er generelt lei av livet, og jeg kan jo forstå dem.

Mange ulike ryttere i løpet av en uke, med ulike forutsetninger og ferdigheter. Av og til virker det som det eneste spennende for hester i rideskole er å finne ut hvor langt man kan dra en ny rytter på stahet. 

Håper dere gjør litt ulike ting, så hesten får litt stimuli både i omgivelser og oppgaver. Rent teknisk så er det lyder, sjenkler og kroppsbevegelsene dine, men det er jo litt mer komplekst enn som så. 

Anonymkode: 7df64...fc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hesten har antakelig smerter. Dessverre er det veldig vanlig å tillegge hesten at den er «lei og sta» - og det kan godt være, men det har som regel en grunn. 

Hvis du faktisk vil sette deg litt inn i hester, hør på hestenes klan (podcast.) 

Anonymkode: 01d27...bc6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt vondt av denne hesten, kjenner jeg. Hvor kjekt er det egentlig å ri hvis man må tvinge hesten til å gjøre det?

Som nevnt over så var min første tanke også om hesten kan ha smerter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å få variert ridningen mest mulig selv om dere er bundet til å ri rundt på bane, så legg inn volter på ulike punkter på hver runde.

Driv hesten godt frem med setet selv under skritting når dere kommer så langt i timen at hesten er ferdig oppvarmet.

Når du skal ha den over i trav så kan du i tillegg til smatting jobbe mer med selve hælkanten på skoen din enn med hele sjenkelen, og pass på at du tar tak og bremser ned hesten til skritt igjen før hesten selv går ned til skritting da gir du hesten tegn til at du bestemmer hvilket tempo dere skal ha. (Rideskolehester blir ofte litt "døv" for sjenkel da de er borti mange ryttere som klamrer seg fast med beina, dingler med beina inn i sidene på de...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en kjedelig situasjon TS, og ikke din feil i det hele tatt. Men om hesten ikke vil gå fremover, har den det sannsynligvis ikke bra.

Kan være den har vondt, går med dårlig tilpasset utstyr, eller bare er fryktelig lei av hele settingen. Eller kanskje den er dårlig skolert og rett og slett ikke forstår hva som forventes av den.

Hester er ikke dumme og uvillige med vilje, det ligger alltid en grunn bak. At den ikke vil opp i trav selv om den blir dunket og mast på (som jo ikke er noe ålreit i seg selv) tyder på at å gå opp i trav er verre for den enn masingen. En hest som har det bra med seg selv og liker jobben sin, går stort sett villig frem og samarbeider med sin rytter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det fungere å belønne overgangen fra skritt til trav med noe hesten elsker? Altså med en gang hunden begynner å trave, så får den skryt og belønning? 
 

Man kan også klikkertrene hester, det kan gi en bedre relasjon mellom hest og rytter

Anonymkode: bb9bc...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...