Gå til innhold

Hvordan få lei og sta rideskole hest til å trave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan få lei og sta rideskole hest til å trave?

Hei, først vil jeg si at jeg vet ikke helt hvilket ord som beskriver hesten jeg rir på ridekus best. Men jeg vil tro at grunnen til at hun er vanskelig å få til å trave med en gang er at hun rett og slett er lei og sta kanskje? Og jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg kan få henne til å trave med en gang jeg ber om det? Altså enten ting jeg bør gjøre eller ting som jeg ikke bør gjøre?

Jeg er jo også nybegynner så jeg skjønner jo også at det nok er forholdsvis ubehagelig for hesten når jeg sitter der og humper og ikke har så god balanse siden jeg ikke har lært meg å ri trav ordentlig ennå. Så det kan vel også være litt av grunnen?

I følge instruktøren på ridekurset så skal jeg bare bruke stemmen ved å smatte og presse med bena samtidig og også være sta og bestemt og presse på mer hvis hun ikke traver. Men av og til så kan jeg på en måte bare sitte der og “mase” og hun gidder ikke trave selv etter en halv runde på ridebanen, hun bare går litt fortere frem i skritt eller ikke øker farten noe i det hele tatt. Og jeg får jo skikkelig dårlig samvittighet også… 

Jeg har også fått vite at hun er vanskelig å få til å trave for så og si alle ryttene som rir henne også dersom det skulle være relevant. Annen relevant informasjon er vel at når man først får henne til å trave så er hun grei å få til å fortsette å trave, det er bare den overgangen fra skritt og til trav som er problemet ettersom hun stort sett bruker lang tid på å gå fra skritt til trav og det blir nødvendig å være bestemt. Jeg skulle jo helst ønske at hun reagerte med en gang. Men det er kanskje vanskelig å få til om hun alltid har vært vant til å ikke reagere på signal om å trave med en gang?