Gå til innhold

Er det skummelt å spare i fond i disse tider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo krig flere steder i verden.Mye som kan skje.Ville du valgt fondspating eller høyrentekonto? 

Anonymkode: 53fda...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Valget bør ikke bestemmes av «tidene», men av tidshorisont og hva man tåler/ønsker av risiko. 

Anonymkode: 36879...612

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine fond gjennom både finanskrise, div kriger og covid pandemi. 

Går fortsatt oppover. 

Er du redd full økonomisk kollaps i samfunnet? Jeg tenker det er svært lite sannsynlig.  

Anonymkode: 2c55d...8cc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidshorisont er 5 år maks. 

Anonymkode: 53fda...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Global indeksfond har gjort det knallgodt nå i det siste på grunn av den svake krona. Velher man globalt sprer man seg også over børser over hele verden, så man mister ikke alle pengene om en av dem krasjer.

Men man må alltid ha en viss tidshorisont og tåle at det går litt opp og ned. Så kan man jo velge et lavrisikofond om man er litt bekymret for risikoen. 

Anonymkode: 4bed0...a7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen gode forslag? Hvilken bank burde jeg spare i?Hvilken fond er bra pluss billige? 

Anonymkode: 53fda...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tidshorisont er 5 år maks. 

Anonymkode: 53fda...06f

Ikke spar i fond med så kort tidshorisont 

Anonymkode: 9c270...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor burde jeg spare da? Når tidshorisonten er 5 år. 

Anonymkode: 53fda...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor burde jeg spare da? Når tidshorisonten er 5 år. 

Anonymkode: 53fda...06f

Høyrentekonto. 

Hvorfor? Fordi om du absolutt MÅ ta ut pengene om akkurat 5 år kan det være nedgang akkurat da. Har du ikke tid å vente vil du kanskje tape penger. 

Under covid var mine fond lavere enn innskuddssummen jeg satt inn. Nå er den igjen høyere enn før covid, men hadde jeg tatt de ut under pandemi ville jeg tapt penger. 

Anonymkode: 2c55d...8cc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvor burde jeg spare da? Når tidshorisonten er 5 år. 

Anonymkode: 53fda...06f

Jeg støtter banksparing f.eks. med en sparekonto / fastrente / høyrente og lignende produkter.

Når det gjelder fondssparing i globale indeksfond så bør tidshorisonten være på minst 10år, helst 15år eller mer. Så det er veldig langsiktig som du ser. Men det lønner seg.

Så mitt råd er å splitte opp sparingen i en kortsiktig og en langsiktig del. Da har du ditt på det trygge. 

Det går an å ta inn såkalte bransjefond i porteføljen sin. De holdes gjerne i 1år til 3år. Men her tar du et bransjeveddemål såkalt faktor basert investering. Her går det an å finne gode fond som kan spares i tidshorisonten som beskrives. Men det innebærer noe høyere risiko enn en global indeksfond og burde være kun en krydder for porteføljen.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke pengene når jeg blir pensjonist, så det er helt i orden om det går helt i minus opp til flere ganger innen den tid 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trygt å satse på Flax? Man kan risikere å både tape og vinne. Blir umulig å vite hvor sikkert fondsparing er. Noe tryggere ved lang horisont da.. Men så blir det en del skatt (særlig på aksjedel) å betale av eventuelt overskudd ved innløsning. Kjøpte noen få gullmynter på 1 unse hver for ca. to og et halvt år siden. Verdistigning på over 50%, ingen skatt på "gevinsten" ved innløsning. Men denne kursen går opp og ned akkurat som aksjer gjør. Så kan ikke råde til noe sikkert.

Anonymkode: 68234...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo krig flere steder i verden.Mye som kan skje.Ville du valgt fondspating eller høyrentekonto? 

Anonymkode: 53fda...06f

image.gif.4a5903294f0e733ec7c0cd33cb0494d4.gif
Hvis du hadde hatt uflaks så hadde du kjøpt deg inn på et Dow Jones vektet indeksfond i 1965 og ikke kunnet hentet ut like mye kjøpekraft før 1995.

Anonymkode: 8e63c...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skumle er å ikke spare i fond..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig betyr som regel en boost i økonomien, fondene går så det griner.

Anonymkode: b35a0...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo krig flere steder i verden.Mye som kan skje.Ville du valgt fondspating eller høyrentekonto? 

Anonymkode: 53fda...06f

Mine fond har faktisk tjent bra på krig. :) 

Anonymkode: d50af...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Global indeksfond har gjort det knallgodt nå i det siste på grunn av den svake krona. Velher man globalt sprer man seg også over børser over hele verden, så man mister ikke alle pengene om en av dem krasjer.

Men man må alltid ha en viss tidshorisont og tåle at det går litt opp og ned. Så kan man jo velge et lavrisikofond om man er litt bekymret for risikoen. 

Anonymkode: 4bed0...a7f

60% av globalt indeksfond er USA. Så har kastet veldig godt av seg i det siste, ja.

Jeg har likevel valgt å diversifiserte og gå inn i fremvoksende markeder, som i stor grad er vektet mot asia. 

Anonymkode: d278c...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå når renta er så høy er det faktisk ikke kjempe dumt å spare pengene på høyrentekonto i banken. Indeksfond er uansett nesten aldri en dårlig invistering. Men indeksfond lønner seg mest om man setter inn litt og litt penger over lang tid. Da sprer man risikoen utover mens man konstant bygger formue.

Anonymkode: 254d9...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Akkurat nå når renta er så høy er det faktisk ikke kjempe dumt å spare pengene på høyrentekonto i banken. Indeksfond er uansett nesten aldri en dårlig invistering. Men indeksfond lønner seg mest om man setter inn litt og litt penger over lang tid. Da sprer man risikoen utover mens man konstant bygger formue.

Anonymkode: 254d9...119

Vel, om jeg hadde f. eks 200.000 kr e ville ha satt i et indeksfond, ville eg ha satt inn alt samtidig, og ikke fordelt det utover med 20.000 pr mnd. Tid er cluet her. sikkert delte meninger her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...