Gå til innhold

Får alle lån hos husbanken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei, som ufør er det vanskelig. Hvertfall hvis du ikke sitter på mye spart opp.

Anonymkode: 5d3e7...a9c

Jeg har ung ufør. 0 kr i egenkapital. Jeg hadde 206kr på bsu. 1000kr på sparekonto. Det var alt jeg hadde av sparepenger. 

Ingen barn. Ingen gjeld. 

Fikk startlån. Ei venninne i samme situasjon fikk startlån.

Sendte inn søknad om startlån uken etter at jeg fikk UU innvilget. Var saksbehandler hos nav som nevnte det.

Anonymkode: 4e271...424

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ung ufør. 0 kr i egenkapital. Jeg hadde 206kr på bsu. 1000kr på sparekonto. Det var alt jeg hadde av sparepenger. 

Ingen barn. Ingen gjeld. 

Fikk startlån. Ei venninne i samme situasjon fikk startlån.

Sendte inn søknad om startlån uken etter at jeg fikk UU innvilget. Var saksbehandler hos nav som nevnte det.

Anonymkode: 4e271...424

Får ikke mye bolig med så lite penger du kan få med ung ufør med alle lovene og reglene angående lån.

Anonymkode: 5d3e7...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Husbanken er latterlig. De skal liksom hjelpe folk i vanskelige situasjoner, spesielt småbarnsfamilier. Men da vi gikk til de fordi bare en av oss hadde fast inntekt + med nyfødt baby så fikk vi beskjed om at begge måtte ha jobb. Hva er vitsen da? Hvis begge hadde jobb kunne vi ha gått til hvilken som helst bank.
Jeg er dypt skuffet over de.

Anonymkode: d85cf...fa9

Hvorfor hadde ikke begge jobb? Her skjønner jeg husbanken altså. Ellers kan jo alle bare si opp jobben og søke.

Jeg er enslig med full jobb og tre barn. Fikk låne 4.5 mill med fastrente i 10 år, lånet over 50 år.

Anonymkode: 0db8b...18c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får ikke mye bolig med så lite penger du kan få med ung ufør med alle lovene og reglene angående lån.

Anonymkode: 5d3e7...a9c

Fikk 2,4 i startlån. Hadde vell fått knapt 100 000kr i vanlig bank. Venninen min fikk det samme, søkte samme år.

Anonymkode: 4e271...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk 2,4 i startlån. Hadde vell fått knapt 100 000kr i vanlig bank. Venninen min fikk det samme, søkte samme år.

Anonymkode: 4e271...424

Så du fikk altså råd til et bøttekott i et kollektiv.

Anonymkode: 5d3e7...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du fikk altså råd til et bøttekott i et kollektiv.

Anonymkode: 5d3e7...a9c

Spørs jo helt hvor man bor? For ikke lenge siden solgte jeg en enebolig til 2,7 millioner i en mellomstor kommune.

Anonymkode: c9f0e...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du fikk altså råd til et bøttekott i et kollektiv.

Anonymkode: 5d3e7...a9c

2-roms på 46 kvm (ikke inkludert balkong). Bod inne i leiligheten (og i kjeller) og medfølgende garasje og parkering ute. 10 min unna Trondheim sentrum. 

Trenger ikke mer som alene. 

Fellesutgifter på 1300 kr. Sameiet har formue og ingen gjeld. Så ingenting å klage på økonomien. Eneste minuset med leiligheten er naboen. Som skal forhåpentligvis flytte snart.

Hvis det er et bøttekott så er jeg fornøyd. 

Ikke alle bor i Oslo kjære deg. 

Anonymkode: 4e271...424

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

2-roms på 46 kvm (ikke inkludert balkong). Bod inne i leiligheten (og i kjeller) og medfølgende garasje og parkering ute. 10 min unna Trondheim sentrum. 

Trenger ikke mer som alene. 

Fellesutgifter på 1300 kr. Sameiet har formue og ingen gjeld. Så ingenting å klage på økonomien. Eneste minuset med leiligheten er naboen. Som skal forhåpentligvis flytte snart.

Hvis det er et bøttekott så er jeg fornøyd. 

Ikke alle bor i Oslo kjære deg. 

Anonymkode: 4e271...424

2,4 i startlån er jo drit bra😊 Bor selv i Trondheim, venter svar på uføresøknad i disse dager. Har 140k på BSU. For å spare så bor jeg i kollektivt (K28) 😅 Men skal flytte for meg selv når kontrakten har gått ut, mulig jeg må leie en stund alene før jeg søker om startlån. 

Har ca 260 k i studielån, som jeg kommer til å søke om å få slettet.

Anonymkode: 9fe06...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor hadde ikke begge jobb? Her skjønner jeg husbanken altså. Ellers kan jo alle bare si opp jobben og søke.

Jeg er enslig med full jobb og tre barn. Fikk låne 4.5 mill med fastrente i 10 år, lånet over 50 år.

Anonymkode: 0db8b...18c

Fordi jeg mistet jobben da firmaet ble kjøpt opp, kundemassen spist, og 90% av de ansatte spyttet ut. Det er vell i slike tilfeller man liksom skal få hjelp, spesielt når man har nyfødt baby. Men neida.

Anonymkode: d85cf...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

2,4 i startlån er jo drit bra😊 Bor selv i Trondheim, venter svar på uføresøknad i disse dager. Har 140k på BSU. For å spare så bor jeg i kollektivt (K28) 😅 Men skal flytte for meg selv når kontrakten har gått ut, mulig jeg må leie en stund alene før jeg søker om startlån. 

Har ca 260 k i studielån, som jeg kommer til å søke om å få slettet.

Anonymkode: 9fe06...9ae

Fikk i 2020. Så rentene og boligprisene var noe annet da. Hun jeg kjenner og ene naboen fikk begge 2,3 samme året. Jeg i februar og de i november og desember i 2020. Det er vist etter ryktene best å få tidlig på året. Eneste forskjellen på oss tre var at de to hadde billån, jeg hadde 0 gjeld. Alle tre er ung ufør, enslig og barnløse. 

2,3-2,4 var standard for enslig og barnløs den gang. Vet ikke hva det er nå, men kan vell ikke være så stor forskjell.

Bare et tips til når du skal finne bolig, ha is i magen. Det er stor kamp om småleiligheter. Studentene er et mareritt og gribber. Ikke godta 1-roms, gi dem til gribbene. For det finnes mange fine 2-roms, det er bare mange om beinet for dem. To venninner kjøpte fine 2-roms med samme standard til samme pris (de jobber og fikk lån i bank), og det tok tid å lande en bolig uten å bare ta første de så.

Anonymkode: 4e271...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innvilget startlån nylig og kjøpte leilighet sist uke. Jeg måtte være 100 % gjeldfri for å få lånet. Tjener 700.000 i året. Ingen egenkapital og kunne låne 4 mill.  
 

Virker som det er veldig forskjellig praksis ang startlån i de ulike kommunene.

 

Anonymkode: 94137...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fordi jeg mistet jobben da firmaet ble kjøpt opp, kundemassen spist, og 90% av de ansatte spyttet ut. Det er vell i slike tilfeller man liksom skal få hjelp, spesielt når man har nyfødt baby. Men neida.

Anonymkode: d85cf...fa9

Da er det mer rasjonelt å søke ny jobb, og få lån når man har det. For å få husbanklån skal man være VARIG vanskeligstilt, og det var/er jo ikke du? Helt riktig at dere får avslag da. 

Anonymkode: c306d...664

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk husbanklån for 4 år siden. Aleneforsørger for et barn ( nå ungdom) Jeg hadde endel gammel gjeld som gjorde at jeg ikke fikk lån i vanlig bank. Kravet var fast 100% jobb for å få lånet. Nå har jeg fått refinansiert huslånet fordi jeg har steget litt i lønn og fordi jeg har betalt ned to hundre tusen på lånet. Så nå har jeg fått betalt ut all gjeld. Det har reddet livet mitt . Bare prøv å sende en søknad . Er vel kanskje litt forskjellig fra kommune til kommune og hva de godtar. Lykke til.

Anonymkode: 9b1a5...d26

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fordi jeg mistet jobben da firmaet ble kjøpt opp, kundemassen spist, og 90% av de ansatte spyttet ut. Det er vell i slike tilfeller man liksom skal få hjelp, spesielt når man har nyfødt baby. Men neida.

Anonymkode: d85cf...fa9

Du får jobb igjen, så skjønner Husbanken. 

Anonymkode: 0db8b...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle kan få lån i Husbanken. Hovedlånene er Startlån som er for vanskeligstilte og det som før hette Grunnlån, som er for alle.

Anonymkode: 8f3b6...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 19.14):

Fordi jeg mistet jobben da firmaet ble kjøpt opp, kundemassen spist, og 90% av de ansatte spyttet ut. Det er vell i slike tilfeller man liksom skal få hjelp, spesielt når man har nyfødt baby. Men neida.

Anonymkode: d85cf...fa9

Nei. Til og med i husbanken må du ha fast inntekt og betjeningsevne. Det har du ikke om du er arbeidsledig. Uføre har fast inntekt. 

Anonymkode: 7a6b2...7e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...