Gå til innhold

Ny amerikansk kupp på gang - nå i Georgia


Akryl

Anbefalte innlegg

Historien gjentar seg som i Ukraina.  Regjeringen vil ha nærmere samarbeid med Russland, men "folkemengde" vil ha samarbeid med NATO-land. 

Det er veldig typisk, og denne strategien til USA å støtte udemokratiske elementer, har nesten alltid medført til mer elendighet.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savner litt kilder, annet en selverklærte eksperter med en mening

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Akryl said:

Historien gjentar seg som i Ukraina.  Regjeringen vil ha nærmere samarbeid med Russland, men "folkemengde" vil ha samarbeid med NATO-land. 

Det er veldig typisk, og denne strategien til USA å støtte udemokratiske elementer, har nesten alltid medført til mer elendighet.

Istedenfor masse synsing, så kunne du jo ha kommet med konkrete hendelser.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Akryl skrev (21 timer siden):

Historien gjentar seg som i Ukraina.  Regjeringen vil ha nærmere samarbeid med Russland, men "folkemengde" vil ha samarbeid med NATO-land. 

Det er veldig typisk, og denne strategien til USA å støtte udemokratiske elementer, har nesten alltid medført til mer elendighet.

At dette er amerikansk kupp er løgn og russisk propaganda som opposisjonen i Georgia også har advart mot. https://www.nettavisen.no/nyheter/optimistisk-for-hjemlandet-georgia-de-har-ikke-ressurser-til-a-skyte/s/5-95-1796453

Endret av GP950mAh
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (21 timer siden):

Historien gjentar seg som i Ukraina.  Regjeringen vil ha nærmere samarbeid med Russland, men "folkemengde" vil ha samarbeid med NATO-land. 

Det er veldig typisk, og denne strategien til USA å støtte udemokratiske elementer, har nesten alltid medført til mer elendighet.

Liten propagabndaautomat? Bare tull, Georgia ønsker å knyttes nærmere blant annet EU, men Russland er ikke helt enig (og prøver på stakkarslig vis på et snik-kupp).

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2024 at 5:18 PM, Akryl said:

Historien gjentar seg som i Ukraina.  Regjeringen vil ha nærmere samarbeid med Russland, men "folkemengde" vil ha samarbeid med NATO-land. 

Det er veldig typisk, og denne strategien til USA å støtte udemokratiske elementer, har nesten alltid medført til mer elendighet.

Hvorfor backer du ikke opp påstandene dine med kilder?

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/2/2024 at 5:18 PM, Akryl said:

Historien gjentar seg som i Ukraina.  Regjeringen vil ha nærmere samarbeid med Russland, men "folkemengde" vil ha samarbeid med NATO-land. 

Det er veldig typisk, og denne strategien til USA å støtte udemokratiske elementer, har nesten alltid medført til mer elendighet.

Siden du ikke evner og komme opp med noe vettugt, så gjør jeg det.

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2023/11/21/how-russia-is-gradually-tightening-its-grip-on-georgia_6274325_4.html

H is du leser artikkelen så ser du h orden Russland oppererr i andre stater for og få de til endre mening.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (På 2.5.2024 den 17.18):

Historien gjentar seg som i Ukraina.  Regjeringen vil ha nærmere samarbeid med Russland, men "folkemengde" vil ha samarbeid med NATO-land. 

Det er veldig typisk, og denne strategien til USA å støtte udemokratiske elementer, har nesten alltid medført til mer elendighet.

Det ville ikke overraske meg om du har rett. Vi kjenner jo amerikansk modus operandi fra en rekke andre land, der man systematisk har skapt politisk og sosial uro, som så har ført til statskupp eller kuppforsøk. Best kjent er nok de mange CIA-støttede operasjonene i Latinamerika som ble gjennomført når amerikanske strategiske og/eller økonomiske intresser var truet. At amerikanske og amerikansk-støttede aktører var aktive i forbindelse med Maidan-opprøret/-kuppet, er del vel heller ingen fagfolk som er særlig i tvil om. Vi venter i spenning på fortsettelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk kupp, ja...lol 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Caniggia skrev (På 4.5.2024 den 22.59):

Det ville ikke overraske meg om du har rett. Vi kjenner jo amerikansk modus operandi fra en rekke andre land, der man systematisk har skapt politisk og sosial uro, som så har ført til statskupp eller kuppforsøk. Best kjent er nok de mange CIA-støttede operasjonene i Latinamerika som ble gjennomført når amerikanske strategiske og/eller økonomiske intresser var truet. At amerikanske og amerikansk-støttede aktører var aktive i forbindelse med Maidan-opprøret/-kuppet, er del vel heller ingen fagfolk som er særlig i tvil om. Vi venter i spenning på fortsettelsen.

Dette er kompliserte greier. Alle store politiske partier inklusive dagens regjeringsparti i Georgia ønsker EU og NATO medlemskap. Så her er det mye som kanksje ikke er så lett å skjønne, alt fra langvarige personlige relasjoner og påvirkningen av en minoritet i et stort vesteuropeisk lands politikk siden 1920 talet. Litt morsomt å se dem som kommenterer i denne tråden etter en USA vs Russland logikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 3.5.2024 den 15.07):

At dette er amerikansk kupp er løgn og russisk propaganda som opposisjonen i Georgia også har advart mot. https://www.nettavisen.no/nyheter/optimistisk-for-hjemlandet-georgia-de-har-ikke-ressurser-til-a-skyte/s/5-95-1796453

Og det at for eksempel USA og Israel har slike lover... Det nevnes ikke. Selvfølgelig fordi at opposisjonen i Georgia med deres støttespillere ønsker å skape en falsk fortelling om at dette handler om at regjeringen er på lag med Russland. Dagens regjering i landet ønsker medlemskap i NATO og EU. Ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Og det at for eksempel USA og Israel har slike lover... Det nevnes ikke. Selvfølgelig fordi at opposisjonen i Georgia med deres støttespillere ønsker å skape en falsk fortelling om at dette handler om at regjeringen er på lag med Russland. Dagens regjering i landet ønsker medlemskap i NATO og EU. Ferdig. 

Dagens regjering ønsker ikke det, det er ganske åpenbart når de bevisst lager lover som går imot demokratiet og vestlige verdier. Verken USA eller Israel har slike lover som Georgia nå foreslår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (6 minutter siden):

Dagens regjering ønsker ikke det, det er ganske åpenbart når de bevisst lager lover som går imot demokratiet og vestlige verdier. Verken USA eller Israel har slike lover som Georgia nå foreslår.

Det er dagens regjering som inngikk frihandelsavtale med EU, og deres NATO politikk er beinfast. Georgia gjennomfører akkurat nå (ferdig imorgen) en militærøvelse med en av de viktigste NATO allierte.

Dette er et komplisert område og slikt tull som å si at dagens regjering i Georgia ser til Russland er kun tull, basert på manglende kunnskap hos de fleste som tror på slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg må ærlig talt si at jeg ikke har forstått og ikke lest meg inn i hele den greia der.

Det at utenlandske organisasjoner blir pålagt å være transparente på hvem som står bak med finansielle midler.... altså... det synes jeg høres ut som en bra ting? 

Men det må være noe mer i lovteksten som jeg ikke har fått med meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (10 minutter siden):

jeg må ærlig talt si at jeg ikke har forstått og ikke lest meg inn i hele den greia der.

Det at utenlandske organisasjoner blir pålagt å være transparente på hvem som står bak med finansielle midler.... altså... det synes jeg høres ut som en bra ting? 

Men det må være noe mer i lovteksten som jeg ikke har fått med meg. 

Det bryter med grunnleggende demokratiske friheter, slik som mediefriheten og man kan bli straffet og forfulgt om man ikke følger loven. Det er noe helt annet enn lovene i USA og Israel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (3 minutter siden):

Det bryter med grunnleggende demokratiske friheter, slik som mediefriheten

OK. 

Men hva er konkret problemet med å måtte belegge hvem som finansierer? 

Hvis det viser seg at en terrororganisasjon står bak eksempelvis, eller hvis pengene kommer fra annen kriminell aktivitet; det vil man vel ha kontroll på? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GP950mAh skrev (1 time siden):

Dagens regjering ønsker ikke det, det er ganske åpenbart når de bevisst lager lover som går imot demokratiet og vestlige verdier. Verken USA eller Israel har slike lover som Georgia nå foreslår.

FARA ble innført i USA med akkurat samme hensikt som denne loven i Georgia. Få oversikt og tvinge dem som prøver å påvirke politikk med finansiering fra utlandet å fortelle om det. Så formålet er akkurat det samme. 

Det å si at det at noen NATO og EU land vil bruke utpressing kring godkjenning av et medlemskap for å påvirke innenrikspolitikk i Georgia... Hvordan får du det å bety at regjeringen i landet er mot medlemskap i EU og NATO? Er en politikk fra disse lendene som er ren galskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (21 minutter siden):

FARA ble innført i USA med akkurat samme hensikt som denne loven i Georgia. Få oversikt og tvinge dem som prøver å påvirke politikk med finansiering fra utlandet å fortelle om det. Så formålet er akkurat det samme. 

Det å si at det at noen NATO og EU land vil bruke utpressing kring godkjenning av et medlemskap for å påvirke innenrikspolitikk i Georgia... Hvordan får du det å bety at regjeringen i landet er mot medlemskap i EU og NATO? Er en politikk fra disse lendene som er ren galskap. 

FARA har siden 1966 vært frivillig å følge og medfører ikke straff eller forfølgelse om man ikke følger opp slik det er med loven i Georgia. De to lovene kan ikke sammenlignes. Georgia bryter med sin lov grunnleggende demokratiske prinsipper og mediefriheten som også er krav for å kunne bli medlemmer av NATO og EU.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (8 minutter siden):

Georgia bryter med sin lov grunnleggende demokratiske prinsipper og mediefriheten som også er krav for å kunne bli medlemmer av NATO og EU.

unskyld at jeg maser om det her altså, men hvorfor skulle det være imot demokratiske prinsipper og mediefrihet at man må være transaprent på hvor de finansielle midlene kommer fra? 

 

Endret av Anne Liese Braun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (2 timer siden):

unskyld at jeg maser om det her altså, men hvorfor skulle det være imot demokratiske prinsipper og mediefrihet at man må være transaprent på hvor de finansielle midlene kommer fra? 

Det bryter med mediefriheten at de må registrere seg hos myndighetene og vil straffes med bøter og forfølgelse om ikke innfrir. I USA er loven frivillig og møtes ikke med straff for organisasjoner som ikke registrerer seg. Det er ikke uten grunn at EU har vært svært kritisk til loven, som bryter med medie og organisasjonsfriheten og tar Georgia i en illiberal retning.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...