Gå til innhold

Er jeg en amerikaner, eller er jeg norsk/nordmann med amerikansk statsborgerskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du er vokst opp i Norge med norsk kultur, er du norsk vil jeg si. Om du er norsk eller amerikansk kommer an på dine kulturelle normer. 

Sånn egentlig er du jo begge da, juridisk sett 

Anonymkode: 627e7...937

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen definisjon på hva det vil si å være norsk.  Kong Olav var født i Storbritannia, men de fleste nordmenn vil si at han var norsk. Er f.eks. Donald Trumps yngste sønn amerikansk, når moren Melanie Trump, er født og oppvokst i Slovenia?

Når mediene bruker begrepet "etnisk norsk" definerer de det som person som er født i Norge, og hvor begge foreldrene og alle fire besteforeldrene er født i Norge.  Du er altså ikke "etnisk norsk" fordi du er født i utlandet. 
Videre defineres innvandrere som personer som er født i utlandet, og hvor begge foreldrene og alle fire besteforeldrene er født i utlandet.  Ergo er du innvandrer i USA, og ikke "etnisk amerikaner".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Amendment XIV, Section 1, Clause 1 of the U.S. Constitution directs that all persons born in the United States are U.S. citizens. 
 

What is an American? An American is someone who was born in the United States, OR born to American parents. https://www.newamerica.org/weekly/you-sure-you-know-what-american/#:~:text=An American is someone who,or born to American parents.
 

 If you are born or naturalized in the United States, your U.S. citizenship is a constitutional right.
 

så igjen, er jeg en amerikaner? Ifølge det over, så er jeg det.

Anonymkode: 78dfc...a52

Har du fortsatt det amerikanske statsborgerskapet ditt? (Inntil for noen få år siden mistet man det amerikanske når man ble 21, siden det da i følge norsk statsborgerlov ikke var lov med dobbelt statsborgerskap)

Anonymkode: 50c76...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er norsk.

Anonymkode: 49103...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Amendment XIV, Section 1, Clause 1 of the U.S. Constitution directs that all persons born in the United States are U.S. citizens. 
 

What is an American? An American is someone who was born in the United States, OR born to American parents. https://www.newamerica.org/weekly/you-sure-you-know-what-american/#:~:text=An American is someone who,or born to American parents.
 

 If you are born or naturalized in the United States, your U.S. citizenship is a constitutional right.
 

så igjen, er jeg en amerikaner? Ifølge det over, så er jeg det.

Anonymkode: 78dfc...a52

USA anser deg som amerikansk, Norge anser deg som norsk. 

Anonymkode: 896af...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Amossa said:

Det finnes ingen definisjon på hva det vil si å være norsk.  Kong Olav var født i Storbritannia, men de fleste nordmenn vil si at han var norsk. Er f.eks. Donald Trumps yngste sønn amerikansk, når moren Melanie Trump, er født og oppvokst i Slovenia?

Når mediene bruker begrepet "etnisk norsk" definerer de det som person som er født i Norge, og hvor begge foreldrene og alle fire besteforeldrene er født i Norge.  Du er altså ikke "etnisk norsk" fordi du er født i utlandet. 
Videre defineres innvandrere som personer som er født i utlandet, og hvor begge foreldrene og alle fire besteforeldrene er født i utlandet.  Ergo er du innvandrer i USA, og ikke "etnisk amerikaner".  

Hele slekten på morssiden er etnisk norske tilbake til 1200-tallet. Farssiden har skandinavisk bakgrunn. 

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du fortsatt det amerikanske statsborgerskapet ditt? (Inntil for noen få år siden mistet man det amerikanske når man ble 21, siden det da i følge norsk statsborgerlov ikke var lov med dobbelt statsborgerskap)

Anonymkode: 50c76...70c

Ja. Jeg har hatt det i 50 år. Ingen som sa noe før at jeg ikke kunne ha dobbelt statsborgerskap. 

Anonymkode: 78dfc...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hele slekten på morssiden er etnisk norske tilbake til 1200-tallet. Farssiden har skandinavisk bakgrunn. 

Ja. Jeg har hatt det i 50 år. Ingen som sa noe før at jeg ikke kunne ha dobbelt statsborgerskap. 

Anonymkode: 78dfc...a52

Du er 50 år og bodde i Usa i 3 år for 47 år siden. Du er absolutt ikke amerikansk.

Utrolig at en 50-åring må spørre om dette😅

Anonymkode: 20860...c70

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er 50 år og bodde i Usa i 3 år for 47 år siden. Du er absolutt ikke amerikansk.

Utrolig at en 50-åring må spørre om dette😅

Anonymkode: 20860...c70

Som sagt, med tanke på at om man er født i USA så er man pr definisjon amerikansk. 

Anonymkode: 78dfc...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er kineser

Anonymkode: 6c0ff...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du er kineser

Anonymkode: 6c0ff...387

Giiid så morsom.

Anonymkode: b57f9...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Du er 50 år og bodde i Usa i 3 år for 47 år siden. Du er absolutt ikke amerikansk.

Utrolig at en 50-åring må spørre om dette😅

Anonymkode: 20860...c70

Som jeg sa over, USA regner på det annerledes. Er man født der, så er man amerikansk (statsborger) uansett hvor man i verden man befinner seg. Alder ingen hindring for hva man kan spørre om. Tydeligvis alder ingen hindring for å være nesevis.

Quote

Americans are the citizens and nationals of the United States. The United States is home to people of many racial and ethnic origins; consequently, American law does not equate nationality with race or ethnicity, but with citizenship and an oath of permanent allegiance.

Ut fra det, er jeg både amerikaner og norsk, uavhengig av hvor lenge jeg har bodd i USA. Amerikansk statsborgerskap= amerikaner. 

Anonymkode: 78dfc...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hele slekten på morssiden er etnisk norske tilbake til 1200-tallet. Farssiden har skandinavisk bakgrunn. 

Ja. Jeg har hatt det i 50 år. Ingen som sa noe før at jeg ikke kunne ha dobbelt statsborgerskap. 

Anonymkode: 78dfc...a52

Det har ganske store skattemessige konsekvenser å være amerikansk statsborger. Har du fulgt opp det?
https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/us-citizens-and-residents-abroad-filing-requirements

Du er jo begge deler, men du har norske foreldre, er 50 år og har ikke bodd i USA siden du var tre år… Ingen grunn til å føle seg så veldig amerikansk, spør du meg, selv om du har amerikansk pass. Men jeg ville altså vært mer bekymret for denne skatten. 

Anonymkode: 896af...b08

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har ganske store skattemessige konsekvenser å være amerikansk statsborger. Har du fulgt opp det?
https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/us-citizens-and-residents-abroad-filing-requirements

 

Anonymkode: 896af...b08

Selvfølgelig. 🤨

Anonymkode: 78dfc...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså, amerikanere er ikke en etnisitet. Nordmenn er det. Hvordan kan man bli nordmann av å bare bli født i Norge/få statsborgerskapet?

Anonymkode: 78dfc...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig. 🤨

Anonymkode: 78dfc...a52

Bra for deg! Det er mange som sier fra seg amerikansk statsborgerskap pga dette (den søknaden koster også ganske mye penger, forresten). 
Jeg tenker du er norsk, med amerikansk pass i tillegg. Men det er hva du tenker som er det viktigste. Vil nok tro at de fleste amerikanere vil tenke at du er ikke fullt ut amerikansk, selv om du har passet, for du har en veldig løs tilknytning til landet. Akkurat som jeg ville tenkt det om en norsk statsborger med amerikanske foreldre som ble født i Norge, vokste opp i USA fra treårsalderen og nå er 50. Da er vedkommende amerikansk, først og fremst. 

Anonymkode: 896af...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke syns det er frekt og du trenger ikke å svare. Har du bodd i USA som ungdom eller voksen? Hvis svaret er nei, hvorfor ikke? Jeg syns det er spesielt å ikke bosette seg i landet du føler tilhørighet til. 

Anonymkode: 7853f...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, AnonymBruker said:

Har du fortsatt det amerikanske statsborgerskapet ditt? (Inntil for noen få år siden mistet man det amerikanske når man ble 21, siden det da i følge norsk statsborgerlov ikke var lov med dobbelt statsborgerskap)

Anonymkode: 50c76...70c

En tante av min far hadde begge statsborgerskapene, norsk og amerikansk, frem til sin død som 90-åring i 1991. Jeg ble fortalt at hvis man var jente ville man beholde begge. Om man var gutt måtte man velge ved 18 år. 

Anonymkode: 78dfc...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Bra for deg! Det er mange som sier fra seg amerikansk statsborgerskap pga dette (den søknaden koster også ganske mye penger, forresten). 
Jeg tenker du er norsk, med amerikansk pass i tillegg. Men det er hva du tenker som er det viktigste. Vil nok tro at de fleste amerikanere vil tenke at du er ikke fullt ut amerikansk, selv om du har passet, for du har en veldig løs tilknytning til landet. Akkurat som jeg ville tenkt det om en norsk statsborger med amerikanske foreldre som ble født i Norge, vokste opp i USA fra treårsalderen og nå er 50. Da er vedkommende amerikansk, først og fremst. 

Anonymkode: 896af...b08

Ca 55000 om jeg husker rett. I tillegg får man vel ikke lov til å reise inn til USA mer. 
 

 

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper du ikke syns det er frekt og du trenger ikke å svare. Har du bodd i USA som ungdom eller voksen? Hvis svaret er nei, hvorfor ikke? Jeg syns det er spesielt å ikke bosette seg i landet du føler tilhørighet til. 

Anonymkode: 7853f...414

Nei, bare vært på ferie og møtt venner av mine foreldre og barn til min fars tante. Litt over 40 ganger til USA og på flere perioder opptil 1 år. 

Anonymkode: 78dfc...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, bare vært på ferie og møtt venner av mine foreldre og barn til min fars tante. Litt over 40 ganger til USA og på flere perioder opptil 1 år. 

Anonymkode: 78dfc...a52

Føler du deg mest amerikansk selv? Eller har du mest tilknytning til Norge? 

Anonymkode: 7853f...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du er vokst opp i Norge med norsk kultur, er du norsk vil jeg si.

Uenig. Jeg ser ikke på Mustafa (28) som ble født i Norge som norsk. 

Anonymkode: 98ff0...eff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...