Gå til innhold

Skilsmisse: fra eie til leie, skatt, rettigheter for forsørgere osv, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her har livet tatt en helomvending og jeg og mannen skal brått skilles.. oppi alt kaoset emosjonelt kommer også bekymring for økonomien og det hadde vært fint å høre erfaringene til andre som har gått gjennom det samme 😔

Jeg og mannen eier bolig sammen og skal selge. Begge har tenkt til å leie bolig en stund mens vi leter etter noe å kjøpe og i påvente av lavere rente..😑Men jeg har begynt å lure på hvordan dette vil påvirke skatten min, altså at jeg ikke lenger vil få fradrag for boliglån.. Skjønner at det avhenger av størrelse på lån osv, men er det noe som vil ha stor påvirkning på skatt/lønn..? har ca 100 000 i fradrag nå. Prøvd å nå gjennom til skatteetaten men det er håpløst i disse dager.. Greit å vite hvordan økonomien vil se ut når jeg ser etter leilighet å leie.

også lurer jeg på hvilke andre rettigheter man har økonomisk som forsørger. Er det kun utvidet barnetrygd? SKjønner at særfradrag for forsørgere og skatteklasse 2 ikke lenger eksisterer.. Har store barn, en på vgs og en som studerer og jobber men enda bor heime, så bare et barn vi får barnetrygd for. Det er fortsatt uvisst hvor mye ungene vil være hos hver av oss, spørs på hvor vi begge skal bo..

Er det andre ting jeg bør tenke på økonomisk? Setter stor pris på svar fra noen som har gått løypa før meg🥲

Anonymkode: b40a6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder skattefradrag før og etter kan du enkelt finne ut av det selv gjennom skatteetatens skattekalkulator. Der legges alt av verdier, lån, unger osv inn. Vil anbefale deg på det sterkeste å sette opp et budsjett for å få oversikt over hva som kommer inn og ut i mnd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sproffen skrev (10 minutter siden):

Når det gjelder skattefradrag før og etter kan du enkelt finne ut av det selv gjennom skatteetatens skattekalkulator. Der legges alt av verdier, lån, unger osv inn. Vil anbefale deg på det sterkeste å sette opp et budsjett for å få oversikt over hva som kommer inn og ut i mnd.

Takk for tips, den kalkulatoren visste jeg faktisk ikke om! :)  ja, er i gang med å sette opp budsjett. Vet omtrent hva som går ut, men ikke helt hva som går inn mtp dagens situasjon enda (endringer i skatt, barnetrygd og evt bidrag).

Anonymkode: b40a6...5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hver krone du mister i fradrag får du 22 øre høyere skatt.

Anonymkode: 7db1e...cea

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sitter med egenkapital etter hussalget så vil du jo få renter av dette mens du leier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansx skrev (1 time siden):

Hvis du sitter med egenkapital etter hussalget så vil du jo få renter av dette mens du leier. 

Noe som igjen utløser skatt på renteinntekt.

Evt formueskatt også om hu har mer enn 1,7 mill i formue

Anonymkode: 102d5...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sansx skrev (4 timer siden):

Hvis du sitter med egenkapital etter hussalget så vil du jo få renter av dette mens du leier. 

Ja, det er også et spørsmål, hva jeg skal gjøre med egenkapitalen- har vurdert å sette den i et lavrisikofond. Er det smart? Eller noe annet? Jeg er helt clueless her.. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noe som igjen utløser skatt på renteinntekt.

Evt formueskatt også om hu har mer enn 1,7 mill i formue

Anonymkode: 102d5...f0c

Så om jeg setter i fond og får fortjeneste, så må jeg skatte av dette da..? Ok, og EK regnes som formue eller…? Beklager om jeg spør dumt, jeg skjønner meg så lite på akkurat disse tingene.. 😌

Anonymkode: b40a6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For hver krone du mister i fradrag får du 22 øre høyere skatt.

Anonymkode: 7db1e...cea

Tusen takk, dette var en kjemperelevant opplysning!🫶 hjertelig! 

Anonymkode: b40a6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er også et spørsmål, hva jeg skal gjøre med egenkapitalen- har vurdert å sette den i et lavrisikofond. Er det smart? Eller noe annet? Jeg er helt clueless her.. 

Så om jeg setter i fond og får fortjeneste, så må jeg skatte av dette da..? Ok, og EK regnes som formue eller…? Beklager om jeg spør dumt, jeg skjønner meg så lite på akkurat disse tingene.. 😌

Anonymkode: b40a6...5cd

Alle midler du har på kontoer regnes som formue uavhengig om det står på en brukskonto, sparekonto eller fondskontoen.

Anonymkode: 22b76...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her har livet tatt en helomvending og jeg og mannen skal brått skilles.. oppi alt kaoset emosjonelt kommer også bekymring for økonomien og det hadde vært fint å høre erfaringene til andre som har gått gjennom det samme 😔

Jeg og mannen eier bolig sammen og skal selge. Begge har tenkt til å leie bolig en stund mens vi leter etter noe å kjøpe og i påvente av lavere rente..😑Men jeg har begynt å lure på hvordan dette vil påvirke skatten min, altså at jeg ikke lenger vil få fradrag for boliglån.. Skjønner at det avhenger av størrelse på lån osv, men er det noe som vil ha stor påvirkning på skatt/lønn..? har ca 100 000 i fradrag nå. Prøvd å nå gjennom til skatteetaten men det er håpløst i disse dager.. Greit å vite hvordan økonomien vil se ut når jeg ser etter leilighet å leie.

også lurer jeg på hvilke andre rettigheter man har økonomisk som forsørger. Er det kun utvidet barnetrygd? SKjønner at særfradrag for forsørgere og skatteklasse 2 ikke lenger eksisterer.. Har store barn, en på vgs og en som studerer og jobber men enda bor heime, så bare et barn vi får barnetrygd for. Det er fortsatt uvisst hvor mye ungene vil være hos hver av oss, spørs på hvor vi begge skal bo..

Er det andre ting jeg bør tenke på økonomisk? Setter stor pris på svar fra noen som har gått løypa før meg🥲

Anonymkode: b40a6...5cd

Voksne barn som bor hjemme gir ingen bidrag eller fradrag, barnet dere får barnetrygd for vil jo kunne gi barnebidrag hvis det bor mest hos en av dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har 100 000 i rentefradrag nå, så får du 22 000 mindre å betale i skatt. Uten fradraget vil du derfor måtte skatte i underkant av 2000 mer i måneden. Dette fordi rentefradraget er på 22%. 

Det er kun utvidet barnetrygd, ja. 

Anonymkode: 02fbe...5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det er også et spørsmål, hva jeg skal gjøre med egenkapitalen- har vurdert å sette den i et lavrisikofond. Er det smart? Eller noe annet? Jeg er helt clueless her.. 

Så om jeg setter i fond og får fortjeneste, så må jeg skatte av dette da..? Ok, og EK regnes som formue eller…? Beklager om jeg spør dumt, jeg skjønner meg så lite på akkurat disse tingene.. 😌

Anonymkode: b40a6...5cd

Sett pengene på sparekonto med best rente. Hvis det er over 2 mill kan du fordele det på to sparekontoer. Dette hvis du tenker å kjøpe deg noe annet snart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...