Gå til innhold

Mor som pusher på at jeg må hjelpe søster inn på boligmarkedet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg og eldre søster har felles far, mens yngre søster har en annen far.

Mor har alltid hatt dårlig råd, tatt dårlige økonomiske valg og er elendig på økonomi. Likevel er hun skikkelig gold-digger hvor kun det dyreste er godt nok.

Jeg og broren min har en far med god økonomi, men som også har vært fornuftig og oppdratt oss til å bruke penger med omhu. Pengegaver har blitt satt på sparekonto og vi begynte tidlig å jobbe. Disse pengene skulle også spares. Dette har resultert i at både jeg og eldre søster kom oss inn på boligmarkedet i ung alder og har allerede solgt boliger med god fortjeneste. Vi sitter begge nå med høy utdanning, og en god slant i aksjer og fond.

Den yngre søsteren vår har vært mer uheldig. Ikke oppfordret til sparing, ikke jobbet og alle penger hun har fått oppigjennom har hun fått frie tøyler til å bruke. Har nesten blitt oppfordret til å kjøpe det dyreste og beste, fremfor å spare. Ikke fått noen utdanning (droppet ut av flere studier) og jobber i butikk i 60% stilling.

Moren vår er så fortvilet over at hun ikke kommer seg inn på boligmarkedet. Nå har hun begynt å gå på meg og oppfordret søsteren min til å nesten presse meg til å hjelpe henne inn.

Fra mitt ståsted: jeg har barn og samboet. Regner med at vi må hjelpe våre barn i fremtiden. Vet heller ikke om vi trenger disse pengene til å kjøpe større bolig på sikt. 

Er det bare et soleklart nei? Evt ja, hva bør jeg tenke over? Konsekvenser? Risiko?

Anonymkode: c0020...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ingen hjelpeplikt ovenfor din søster.

Er ingen menneskerett å eie. Om hun vil eie så må hun ta et tak selv.

Anonymkode: 4a172...f12

  • Liker 39
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ditt ansvar.

Men bare for klarhetens skyld: Du snakker om deg og din eldre søster, men så plutselig nevner du en bror også? Jeg henger ikke helt med?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg og eldre søster har felles far, mens yngre søster har en annen far.

Jeg og broren min har en far med god økonomi, men som også har vært fornuftig og oppdratt oss til å bruke penger med omhu. Pengegaver har blitt satt på sparekonto og vi begynte tidlig å jobbe. Disse pengene skulle også spares. Dette har resultert i at både jeg og eldre søster kom oss inn på boligmarkedet i ung alder og har allerede solgt boliger med god fortjeneste. Vi sitter begge nå med høy utdanning, og en god slant i aksjer og fond.

 

 

Anonymkode: 41897...b71

  • Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så hadde det vært et soleklar nei. Ikke sikkert du får pengene tilbake en gang. Så nei. Jeg hadde sagt at hun må bare begynne å spare selv og klare seg selv. Og jeg binder ikke min kapital til noen andre enn meg og mine unger. Barnebarn kan jeg hjelpe ja. Men ikke min søster nei. 

Anonymkode: c743c...abc

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri blande familie og penger. Det går ikke alltid bra. 

Kjedelig om du og din familie mister deres hus fordi yngste søstra di ikke gidder å betjene eget huslån

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke ditt ansvar.

Men bare for klarhetens skyld: Du snakker om deg og din eldre søster, men så plutselig nevner du en bror også? Jeg henger ikke helt med?

 

Anonymkode: 41897...b71

Reagerte på dette selv, og det lukter litt troll her.. 😅 

allikevel, et tema som kan diskuteres . 

Anonymkode: d1cb6...9d7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som søster hadde jeg nok heller tatt ansvar for å lære henne å hjelpe seg selv først. At hun først skaffet 100% jobb, spart opp en god del egenkapital og så kunne jeg ha hjulpet økonomisk.

Men det er ikke vits å spytte inn penger på noen som ikke hjelper seg selv, det vil aldri bli suksess..

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke ditt ansvar eller plikt. Det er jo trist at ikke moren kan hjelpe henne. Jeg hadde helt klart hjulpet min søster , men det er av kjærlighet , ikke plikt.  Risikoen er jo at hun ikke klarer og betale lånet så du må se på om du har råd til den risikoen. Hvis du tenker at dette er aktuelt er vel et fellesmøte i banken en start? Samme prosess som om en skulle kausjonere for eget barn? 

Anonymkode: d1cb6...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei. De utnytter deg.

Anonymkode: 50e2d...7f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molo80 skrev (2 minutter siden):

Som søster hadde jeg nok heller tatt ansvar for å lære henne å hjelpe seg selv først. At hun først skaffet 100% jobb, spart opp en god del egenkapital og så kunne jeg ha hjulpet økonomisk.

Men det er ikke vits å spytte inn penger på noen som ikke hjelper seg selv, det vil aldri bli suksess..

Når det gjelder boligmarkedet blir dette helt feil. Hjelp til selvhjelp blir ofte en suksess. Jeg fikk hjelp av foreldrene mine til og komme inn på boligmarkedet, og det var lettere og få bedre økonomi når jeg hadde lavere boutgifter og en investering som vokste i verdi. På samme måte hjalp besteforeldrene mine mine foreldre når de skulle etablere seg, og jeg kan hjelpe mine barn. 
det blir jo noe annerledes med søsken, men prinsippet er det samme. 

Anonymkode: d1cb6...9d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hjelpe dine barn når den tid kommer så kan moren din hjelpe sine barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Den yngre søsteren vår har vært mer uheldig. Ikke oppfordret til sparing, ikke jobbet og alle penger hun har fått oppigjennom har hun fått frie tøyler til å bruke. Har nesten blitt oppfordret til å kjøpe det dyreste og beste, fremfor å spare. Ikke fått noen utdanning (droppet ut av flere studier) og jobber i butikk i 60% stilling.

Moren vår er så fortvilet over at hun ikke kommer seg inn på boligmarkedet. Nå har hun begynt å gå på meg og oppfordret søsteren min til å nesten presse meg til å hjelpe henne inn.

Fra mitt ståsted: jeg har barn og samboet. Regner med at vi må hjelpe våre barn i fremtiden. Vet heller ikke om vi trenger disse pengene til å kjøpe større bolig på sikt. 

Er det bare et soleklart nei? Evt ja, hva bør jeg tenke over? Konsekvenser? Risiko?

Anonymkode: c0020...b4b

Det er et soleklart nei.

Hun må lære seg om personlig økonomi, få seg en 100% jobb og aller helt noe utdannelse også.

Du kan lære henne (og kanskje også mor da hun også kan ha nytte av det) om økonomi om du ønsker det, men det stopper der for min del. Penger og familie er en meget dårlig kombo. At mor fortviler, får så være. Det er hennes problem.

Anonymkode: 6e4ee...422

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpe din søster i denne situasjonen kommer mest sannsynlig bare å skape et dårligere forhold mellom dere. Det er fort at du kommer til å irritere deg over hennes dårlige økonomiske valg, som potensielt også får konsekvenser for deg og din familie. Da blir det bare bitterhet mellom dere.

I tillegg bør hun først lære økonomisk fornuft og vise at hun klarer å holde på fornuften. Hvis ikke er boligkjøp fort oppskrift på økonomisk ruin. Ikke la deg bli dratt ned i det dragsuget. 

Anonymkode: 221cf...419

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder boligmarkedet blir dette helt feil. Hjelp til selvhjelp blir ofte en suksess. Jeg fikk hjelp av foreldrene mine til og komme inn på boligmarkedet, og det var lettere og få bedre økonomi når jeg hadde lavere boutgifter og en investering som vokste i verdi. På samme måte hjalp besteforeldrene mine mine foreldre når de skulle etablere seg, og jeg kan hjelpe mine barn. 
det blir jo noe annerledes med søsken, men prinsippet er det samme. 

Anonymkode: d1cb6...9d7

Nå blander du sammen to avsnitt i innlegget mitt. Jeg skriver jo at jeg hadde gitt hjelp til selvhjelp.. Men at jeg ikke hadde gjort det før hun viste innsats selv.  Jeg antar at du var i 100% jobb når du fikk hjelp?? Og at du sparte litt selv også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Reagerte på dette selv, og det lukter litt troll her.. 😅 

allikevel, et tema som kan diskuteres . 

Anonymkode: d1cb6...9d7

Å kalle sin egen mor golddigger er vel ikke helt normalt heller. I hvert fall ikke hvis man har kontakt med henne. Om man så tenker det i sitt stille sinn så vil man formulere seg annerledes.

Anonymkode: e7c67...fef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å kalle sin egen mor golddigger er vel ikke helt normalt heller. I hvert fall ikke hvis man har kontakt med henne. Om man så tenker det i sitt stille sinn så vil man formulere seg annerledes.

Anonymkode: e7c67...fef

Hvis moren er en golddigger, så ser jeg ingen grunn til å ikke si det... Man MÅ jo ikke være uvenner med en forelder, selv om de gjør ting en selv ikke ville gjort. Jeg kjenner en som er flau over at mor har 4 barn med 3 forskjellige menn, men hun er jo uansett glad i moren, og de har et godt forhold for det om. Jeg har også en venninne som har utnyttet menn opp gjennom, og kun ønsker å være sammen med "rike". Venninnen min er irritert over det, men glad i moren og de går godt sammen som mor og datter.. 

Anonymkode: a92ab...516

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke ditt ansvar.

Men bare for klarhetens skyld: Du snakker om deg og din eldre søster, men så plutselig nevner du en bror også? Jeg henger ikke helt med?

 

Anonymkode: 41897...b71

Det er mange som skriver her som gjør om detaljer og endrer kjønn på de som de skriver om, i forsøk på å anonymisere og gjøre det mindre gjenkjennbart. Det kan imidlertid glippe litt midt i historien, og man glemmer seg og skriver det som er sant og glemmer at man skulle endre detaljer...?

  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Voksne mennesker skal ha ansvar for sin egen økonomi. Surrer man bort pengene sine, ikke orker å fullføre studier og ikke gidder å jobbe mer enn 60%, så har man valgt å ikke komme inn på boligmarkedet.

Anonymkode: 3b141...c33

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke ditt ansvar.

Men bare for klarhetens skyld: Du snakker om deg og din eldre søster, men så plutselig nevner du en bror også? Jeg henger ikke helt med?

 

Anonymkode: 41897...b71

Jeg tipper TS har skrevet det litt om for at det skal bli mer anonymt, og glemte det et sted.

Jeg gjør gjerne det selv, bytter på alder eller kjønn og slike ting, men problemstillingen er fortsatt ekte.

Anonymkode: c4753...da7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke helt henger med på det du beskriver: Nei, det er absolutt ikke ditt ansvar å hjelpe denne søsteren økonomisk/inn på boligmarkedet. Begrunn det med at du har mer enn nok med å hjelpe egne barn inn på markedet når den tid kommer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...