Gå til innhold

Hjelp med valg av bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Follobu aden er ikke helt uik min. Og jeg syntes det er dint med det blanke brokae livet. Jeg tenker du nevner at ingen i din familie har noen bunad tradisjon.  Og at du liker oslo bunden bedre. 

Da tenker jeg at du bør gå for oslo bunad siden det er der du bor og evnt har barn. Så de vil jo også føle større tilknytning til oslo bunaden enn follobunaden. 

Jeg syntes jo min er fin. Men for meg er den tilknyttet feil sted. Oldemor bodde på det stedet men hadde en annen bunad. Både min oldermor, bestemor, mamma og søster har. Så litt tilknytning føler jeg på iht min bunad. Men drømmer fortsatt om den andre. 

Nå vet jeg ikke om du har noe jentebarn. Eller om du får det heller. Men hvis du ikke har det så stopper uansett din bunad tradisjon med deg. Så da syntes jeg at du går for den du liker best.  Fin måte å vise at du tilhører et annet sted

Anonymkode: 1539d...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg likte Follobunaden best av de to. Av fargevariantene til Oslobunaden er den absolutt finest i den mørkeblå varianten som ligger hovedinnlegget, men jeg synes Follo er finere. Det grønne brokadelivet gjør seg virkelig godt! 

Skulle jeg selv valgt en bunad eller drakt fra Oslo, ville jeg valgt jubileumsdrakten for Oslo av Eva Lie framfor Oslobunaden. Det er en festdrakt, men stoff og håndverk er i bunadskvalitet (og tilsvarende pris). 

https://www.jubileumsdrakten.no/damedrakten/

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Follo. Overdelen på oslogbunaden ser så rar ut. Skulle tro det var glidelås på den.. 

Anonymkode: d42f4...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Follobunaden var finest! Synes den er veldig fin og enkel, men litt spesiell på bra en måte.  Den er unik uten å være glorete😀

Synes grafferdrakt er penere enn Oslo bunaden( uansett hvilken farge) 

 

Anonymkode: 85c2a...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra nordnorge og har faktisk aldri sett den Oslodrakten før 😅

Syns den var knallfin! Mye finere enn den fra Follo. 

Praktisk sett må jo også den fra Oslo være lurest, den kan barna dine arve uten å synes det er rart. Jeg har arvet en sunnmørsbunad fra en tante på farssiden, selv har jeg null tilknytning til Møre utover at faren min er derfra, så bortsett fra at den er veldig fin føler jeg meg ikke helt hjemme i den.

Anonymkode: 2ee4f...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Synes grafferdrakt er penere enn Oslo bunaden( uansett hvilken farge) 

 

Anonymkode: 85c2a...7d5

Hvorfor trekker du inn en Gudbrandsdalsbunad i denne tråden? Grafferdrakta har tilknyting til gården Graffer, på Lom. 

Anonymkode: facf8...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Follo var fin. Selv har jeg Nordlandbunad. Men synes Follo med grønn vest var nydelig 😍

Anonymkode: 4fd0f...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uten tvil valgt Follo.

Jeg ser ikke på Oslodrakten som en bunad egentlig, synes den er mer som en ullkjole/vikingkjole, men med moderne broderier.  Synes den er litt kostymeaktig.

Anonymkode: 8e011...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...