Gå til innhold

Hjelp med valg av bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg står mellom to bunader, og har tenkt på dette i et par år, men føler jeg aldri kommer til å klare å ta et valg. Kanskje noen her har noen innspill jeg ikke har tenkt på? Litt overtenkende av meg, men vil ikke velge feil når den skal følge meg hele livet.

Jeg er fra Follo, men har foreldre som er fra Oslo. Står derfor mellom de to bunadene, enten Oslo i mørkeblå eller Nordre Follo i grønn overdel og svart underdel. Jeg synes begge er fine. Kanskje Oslo er enda litt finere, men også litt vanligere?

Jeg er veldig glad i Oslo by og har bodd her lenge i voksen alder. Follo er jeg også glad i, men har også litt blanda følelser, da jeg ble utsatt for mobbing i barndommen. Men har også positive minner. Føler Follo blir aller mest riktig siden det er der jeg selv kommer fra, og dermed mer personlig enn Oslo.

Liker som nevnt begge bunadene. Synes Oslo sin er et hakk finere, men den grønne fra Follo er ganske "meg" den og. Den blir også hakket mer personlig siden det er Follo jeg er fra selv, og det er litt mer "eksotisk" enn Oslo kanskje. Det er ingen tradisjon med bunader fra min familie, så da starter det i så fall med meg. Er litt usikker på det stoffet på øvre del på Follo, det er litt shiny og annerledes enn skjørtet. Men kjenner at jeg liker den ganske godt og når jeg skriver dette😅

 

Follo_damebunad_sort_gronn_02.jpg

Oslobunaden.jpg

Anonymkode: eb920...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde gått for Follo. 

Begge er fine, så når du liker begge og føler deg mest Follo hadde jeg gått for den. Oslo hadde vært et greit alternativ hvis du hadde et anstrengt forhold til Follo eller ikke likte bunaden som er derifra.

Anonymkode: 3dde2...320

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde valgt follobunad i blå stakk og rød vest. Men vi er jo ulike og du må til syvende og sist selv finne ut hvilke farger som kler deg best.

Anonymkode: 54d4e...b82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket sølv liker du best da? 

Jeg tenker at Follobunaden har litt flere valgmuligheter. Ser ut som du kan ha forkle på den også. Fint å ha den muligheten. Om du blir lei av den grønne vesten kan du alltids få lagd en ny i en annen farge. Om du plutselig skulle bli mye større (eller mindre) vil det være enklere å gjøre noe med Follodrakta. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ærlige mening: Follo bunaden er ikke spesielt fin. Jeg hadde gått for Oslodrakten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Follo er litt mer spesiell enn Oslodrakta. Tror jeg hadde valgt den om jeg skulle ha en av disse. Med tanke på tilhørighet har jeg gått motsatt vei av deg, jeg valgte bunad fra stedet jeg bor nå (og har gjort i ca 20 år) og valgte bort den fra stedet jeg kommer fra.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Follobunaden er finest av disse to. Den har jo også flere valgmuligheter. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Follo bunaden er helt klart finest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn litt fra sidelinjen - jeg ville i din situasjon også vurdert Akerdrakten

Du kan om du har lyst lese litt om den her https://helles-syskrin.blogspot.com/2018/06/kjenner-du-til-akerdrakten.html

Anonymkode: 888dd...13b

Nei beklager, men den var lite fin. Så ut som et ikke så vellykket prosjekt med så sy sin egen drakt av reststoff en fant litt her og der.

Anonymkode: 3dde2...320

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslobunaden er kjedelig og liten fin så står valget mellom disse to hadde valget mitt helt klart blitt Follobunaden.

Anonymkode: cbd28...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei beklager, men den var lite fin. Så ut som et ikke så vellykket prosjekt med så sy sin egen drakt av reststoff en fant litt her og der.

Anonymkode: 3dde2...320

Og hvordan tror du draktene ble skapt den gangen de er ment å skulle se ut som de er ifra?

Anonymkode: 03969...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å få laget en egen festdrakt?

Jeg stod i en bunadsspagat og klarte aldri å bestemme meg for om jeg skulle velge fra mitt barndomssted, ungdomssted eller der jeg bodde som voksen. Jeg vurderte også bunad fra mammas barndomssted fordi vi har hytte der og er der ofte. Jeg endte til slutt opp med å samarbeide med en dyktig bunadssyerske som designet en festdrakt utifra de bunadene jeg vurderte og med noen elementer som har betydning for meg. Jeg elsker drakten min for den er full av så mye personlig. Jeg fikk også sydd inn en bit av en av farmors kjoler og det er så fint å ha med en bit av henne på høyttudsdager. 

Anonymkode: b388d...05a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du velger Oslo ville jeg gått for den lyseblå/grå varianten, den jeg vokste opp med at var oslobunad. Den mørkeblå må ha kommet de siste årene bare, så den aldri da jeg var barn. Men jeg ville nok valgt Follo hvis jeg var deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvordan tror du draktene ble skapt den gangen de er ment å skulle se ut som de er ifra?

Anonymkode: 03969...2c6

Forskjellen er at TS sine alternativer og lignende er vellykket og tradisjonssrike

Akerdrakten er dessutten ikke en buad som TS ønsker seg, men en festdrakt laget så sent som i 1997.

Anonymkode: 3dde2...320

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra innspill her😊 Ser meningene er delte om hvilken som er finest, faktisk litt overrasket over at så mange minerals Follo er finere enn Oslo.

Jeg tror at dersom det blir en av disse to så er det disse to fargene på bildet jeg står mellom, de er mest "meg". Jeg har  rødt hår så grønn og blå er litt mine farger.

Gøy med forslag om festdrakt og, det har jeg ikke vurdert så mye egentlig. Har generelt lite kunnskap om bunader/festdrakt.

TS

Anonymkode: eb920...9ca

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må si at jeg syns follobunaden er mye finere enn oslobunaden.

Den med gul vest og rød stakk var jo skikkelig fin

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forskjellen er at TS sine alternativer og lignende er vellykket og tradisjonssrike

Akerdrakten er dessutten ikke en buad som TS ønsker seg, men en festdrakt laget så sent som i 1997.

Anonymkode: 3dde2...320

Den mørkeblå Sten og Strøm drakta er fra 2013, så veldig tradisjonsrik er den ikke 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ser Oslobunad finnes i hvit også, det har jeg ikke tenkt på engang 🤔 Men hadde kanskje vært finere med annen farge på skjorta.

Heller liiitt mot Follo akkurat nå etter innspill her kjenner jeg.

Oslo-hvit-katalog.jpg

Anonymkode: eb920...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grønne var nydelig!🤩

Anonymkode: 3f405...01a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...