Gå til innhold

Noen som har gode råd hvordan selge en bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg sku skrive dette så prøver her 😅

Hvordan finner man ut hvor mye en bunad er verd? Har en sunfjordbunad (samme som på bildet) som min gudmor sydde til meg for noen år siden da jeg skulle konfirmere meg, alt av tilbehør følger med bunaden (skjorte, knytebelte / bånd, søljer i ekte sølv, mansjettknapper, kjede osv)

Bunaden henger bare i et skap og samle støv, det er ingen av mine søsken som kan eller har interesse i å bruke den, så da ønsker jeg å selge den, men hvordan finner jeg ut hva den er verd? Og hvor bør jeg selge den? Noen som har noen svar/råd?

Bunaden har vært i bruk en gang, eller hengt i et skap så den er like fin som ny 😊

Hilsen kvinne 20+

0_1080_False_False_1_96__fileshare_filar

Anonymkode: 178ec...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn ut hva bunaden heter. Sognebunad (?) søk på finn. Prøv å finn ut hvor andre har lagt seg i pris ,som selger lik bunaf 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å sjekke tilsvarende på finn ja. Kanskje du kan ta den med på Husfliden og spørre hva de synes den er verdt også? ☺️

Anonymkode: f51f5...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (10 minutter siden):

Finn ut hva bunaden heter. Sognebunad (?) søk på finn. Prøv å finn ut hvor andre har lagt seg i pris ,som selger lik bunaf 

Det er en Sunfjordbunad. Takk for tips/råd 

Anonymkode: 178ec...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lurt å sjekke tilsvarende på finn ja. Kanskje du kan ta den med på Husfliden og spørre hva de synes den er verdt også? ☺️

Anonymkode: f51f5...201

Det var lurt, det skal jeg gjøre. Takk for tipset! 😊 

Anonymkode: 178ec...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med de lokale bruktbutikkene spør om du kan henge opp til salgs lapp der.

Det er mange som ikke bruker nettet så mye som farter i de fra fjern og nær. Særlig nå på sommerdekk. 

Anonymkode: c5059...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det marked for dette? Synes stadig jeg ser folk (på FB riktignok) som selger bunad og bunadstilbehør, men det er aldri noen respons i kommentarfeltene og annonsene blir aldri markert som solgt. Har noen av dere hatt hell med å faktisk få solgt en bunad for ek pris dere var fornøyd med?

Anonymkode: 187f6...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger bare en Sunnfjordbunad ute på finn, og den er satt til 17 000, uten sølv.

 

Et prissøk viser at bunaden koster ca 27 000 ny fra Flid (Husfliden).
Så kommer sølvet i tillegg.

Jeg ville lagt den ut til rundt 25-27 000 kr.  (Ca halv pris for bunaden, nesten full pris for sølvet som ikke mister verdi), og så ser du om du får noen respons på denne.

Hvis du ikke får respons vet du at prisen er for høy.

 

Anonymkode: cb4be...214

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som leier ut bunaden sin også. De tar en tusenlapp og to.

Anonymkode: d19cc...cfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det marked for dette? Synes stadig jeg ser folk (på FB riktignok) som selger bunad og bunadstilbehør, men det er aldri noen respons i kommentarfeltene og annonsene blir aldri markert som solgt. Har noen av dere hatt hell med å faktisk få solgt en bunad for ek pris dere var fornøyd med?

Anonymkode: 187f6...045

Klart det er marked for dette. Gjøre et godt kjøp på en bunad som er tilsvarende ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bare å leie den ut? Mange som spør og gjerne vil leie bunad før konfirmasjon, 17 mai osv. Kan tjene bra på det. Kanskje du senere angrer på at du solgte den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (7 minutter siden):

Klart det er marked for dette. Gjøre et godt kjøp på en bunad som er tilsvarende ny.

Hvor mange brukte bunader har du kjøpt?

Anonymkode: c5059...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig fin bunad! Kan jeg spørre hvorfor du ikke bruker den? Er du sikker på at du ikke vil endre mening om noen år? Det er jo en fantastisk gave, og er enig i at det er veldig synd om den ikke blir brukt. 
 

Anonymkode: 86f99...f76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husfliden har oversikt over hva alle bunadstyper i hele landet koster nye, både med og uten sølv/gull smykker.

 

Anonymkode: 69637...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det marked for dette? Synes stadig jeg ser folk (på FB riktignok) som selger bunad og bunadstilbehør, men det er aldri noen respons i kommentarfeltene og annonsene blir aldri markert som solgt. Har noen av dere hatt hell med å faktisk få solgt en bunad for ek pris dere var fornøyd med?

Anonymkode: 187f6...045

Jeg lurer på det samme, var inne på finn senest i dag for å se etter brukte festdrakter, og kom naturligvis over mange bunader til salgs. Jeg får inntrykk av at flere forsøker å selge bunaden sin for "nypris" og det tviler jeg på at mange er villig til å betale for. Da ville jeg like så gjerne kjøpt en helt ny bunad, som ingen har brukt før meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har kjøpt og solgt bunad på finn, holder på å kjøpe der selv nå. Den bunaden jeg skal ha ligger det ute flere av, til veldig varierende pris. Det jeg har sett etter er hva som er inkludert, at de skriver noe om standard, at det er beskrevet størrelse (altså lengde på stakk, livvidde, total lende) og gjerne hvem som har sydd den. Bunaden jeg se på koster ca 47000 ny +sølv til ca 9000, de fleste tar rundt 30 000 på finn. For bunad inkl sølv. 

Anonymkode: 8e281...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet at tråd handler ikke om det i det hele tatt, og gaven som er gitt er gitt. Men gud så synd på all arbeid tanten har lagt i den... sikker på at ingen i hennes familie har lyst til å kjøpe den for symbolsk sum? Elle få i gave til komf som familie kan "spleise" på? Barnebarna som vokser opp etterhvert eller noe. Tror ikke jeg hadde klart å selge den siden den er håndsydd av familiemedlem.. sølv derimor er såklart ingen problem å selge. 

Anonymkode: ae796...1d9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifbm. at jeg skulle tegne bunadsforsikring, rimgte jeg til husfliden (den som ligger i området som bumaden min er ifra), og spurte. De gav meg en ca sum som bunaden ville ha kostet hvis je skulle kjøpe alt fra dem.

Det vil gi deg en pekepinn.

Sølvet vil evt kanskje en gullsmed kunne svare på?

Anonymkode: 5fb7a...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg den tilbake til den som laget den. Ville blitt skikkelig lei meg om jeg ikke fikk muligheten til å kjøpe tilbake noe jeg har brukt et hundretalls timer på å skape. 

Dette er ikke bare ett plagg, det er et kunstverk.  

Anonymkode: 56a8c...70f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en veldig gammel og godt brukt Romsdals bunad for 4-5 år siden. Fikk 14 tusen uten sølv. Du burde få minst 20 for bunaden, og pluss sølvet. 
Det var heller ikke vanskelig å få solgt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...