Gå til innhold

Når jeg leier og flytter ut før tre måneders oppsigelse og strøm er utenom leie, må jegbetale også strømmen de tre oppsigelses måneder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt opp leieavtalen min men må flytte ut 2 måneder før kontrakten går ut på grunn av 3 måneder oppsigelse. 

Må jeg fortsatt betale strøm på stedet de to siste måneder? Jeg har jo ingen kontroll over hva huseier gjør da om han bruker min strøm for eksempel. 

Anonymkode: 3b654...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det må du. Hvem skulle ellers betalt for den?

Anonymkode: 7333b...171

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gitt fra deg nøkkelen skal du heller ikke betale strøm.

Anonymkode: 57eb2...b55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sagt opp leieavtalen min men må flytte ut 2 måneder før kontrakten går ut på grunn av 3 måneder oppsigelse. 

Må jeg fortsatt betale strøm på stedet de to siste måneder? Jeg har jo ingen kontroll over hva huseier gjør da om han bruker min strøm for eksempel. 

Anonymkode: 3b654...213

I utgangspunktet så må du det. Men du kan vel bare la være å levere nøkkel til huseier slik at denne ikke bruker strømmen? Evt hvis dere er enige om at nøkkel leveres før, så har  i prinsippet utleier overtatt boligen, og da skal du ikke betale denne strømmen.

Jeg bodde hos en ustabil utleier en periode, og flyttet en måned før oppsigelsen gikk ut. Leverte nøkkel, og plutselig så gikk strømforbruket til himmels, så da ringte jeg bare strømselskapet og sa opp strømmen. Utleier lagde et vanvittig styr, sendte masse stygge meldinger osv, men det ble med det. Utleier hadde også depositum på ulovlig konto, så jeg betalte heller ikke leie den siste måneden, siden jeg ikke regnte med å se det depositumet igjen...

Anonymkode: 4d7e0...819

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du betaler leie er du nokk forpliktet til å ha strøm på, det er ikke bra for bygningen å stå uten strøm/varme.

Men, du skal ha full kontroll, dvs huseier har i utgangspunktet ikke adgang til leiligheten i oppsigelsestiden hvis dere ikke har avtalt noe annet.

Huseier skal forholde seg som om du fremdeles bor der.

Om noen flytter inn før oppsigelsestiden din er over skal du ikke betale leie for denne perioden.

Har du avtalt å gi fra deg nøklene når du flytter, altså gi eier tilgang til leiligheten i 2 mnd før den skal leies ut igjen vil jeg tro huseier vil gå med på å sette strømmen over på han/henne. 

Vedlikehold og klargjøring til ny leietaker er noe huseier normalt må gjøre når det ikke er leieboere, så å ha tilgang til leiligheten samtidig som man mottar leie er en stor fordel for huseier.

Hvis du har et dårlig forhold til huseier, ikke stoler på henne  kan du fint nekte huseier tilgang så lenge du betaler leie, det er du som disponerer den selvom du ikke bor der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Menchit said:

Så lenge du betaler leie er du nokk forpliktet til å ha strøm på, det er ikke bra for bygningen å stå uten strøm/varme.

Men, du skal ha full kontroll, dvs huseier har i utgangspunktet ikke adgang til leiligheten i oppsigelsestiden hvis dere ikke har avtalt noe annet.

Huseier skal forholde seg som om du fremdeles bor der.

Om noen flytter inn før oppsigelsestiden din er over skal du ikke betale leie for denne perioden.

Har du avtalt å gi fra deg nøklene når du flytter, altså gi eier tilgang til leiligheten i 2 mnd før den skal leies ut igjen vil jeg tro huseier vil gå med på å sette strømmen over på han/henne. 

Vedlikehold og klargjøring til ny leietaker er noe huseier normalt må gjøre når det ikke er leieboere, så å ha tilgang til leiligheten samtidig som man mottar leie er en stor fordel for huseier.

Hvis du har et dårlig forhold til huseier, ikke stoler på henne  kan du fint nekte huseier tilgang så lenge du betaler leie, det er du som disponerer den selvom du ikke bor der.

Ja, problemet er litt at jeg flytter veldig langt. Alternativet blir å ta nøkler med meg og sende de i posten, men huseier har sannsynligvis selv et sett nøkler. Om han leier den ut eller bor der selv, låner den bort har jeg ingen mulighet til å finne ut. 

Jeg har ikke veldig dårlig forhold til huseier. Men altså det er umulig å vite... vil ikke ende opp med større regning enn nødvendig. 

Anonymkode: 3b654...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, problemet er litt at jeg flytter veldig langt. Alternativet blir å ta nøkler med meg og sende de i posten, men huseier har sannsynligvis selv et sett nøkler. Om han leier den ut eller bor der selv, låner den bort har jeg ingen mulighet til å finne ut. 

Jeg har ikke veldig dårlig forhold til huseier. Men altså det er umulig å vite... vil ikke ende opp med større regning enn nødvendig. 

Anonymkode: 3b654...213

Huseier skal ikke selv ha et sett med nøkler hvis ikke dere har blitt enige om det i kontrakten. Men er mange huseiere som bryter dette.

Du vil jo finne fort ut om leiligheten blir brukt med å følge med på strømappen... - da er det bare å ta kontakt med strømselskapet og si opp.

Anonymkode: 4d7e0...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt huseier om det er mulig å få leid ut leiligheten før? 

Isåfall ville jeg begynt med det, og hvis ikke bare spør om huseier vil ta over strømmen mot å disponere leiligheten, det vil i de fleste tilfeller være en stor fordel for huseier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...