Gå til innhold

Føler at barnet mitt svikter og lurer meg


chloeinparis

Anbefalte innlegg

Oi dette var rare tanker... Svik og lureri fra en liten tass på 4 fordi hun tar fristende godteri som ligger fremme. Jeg tror du må innse virkeligheten og huske at du har en på 4, ikke en ansvarlig voksen, i hus. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er sjuk i hodet og bør søke hjelp. Helt seriøst

Anonymkode: f4345...9c3

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften, trodde jeg det var snakk om en ung voksen som ruset seg for penger som var gitt til studiestøtte eller noe sånt. 

Anonymkode: cea93...4db

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må få mat! Hvorfor har du egen mat liggende som bare er din? Den må du i så fall legge andre steder, et barn må få ta seg mat i sitt eget hjem.

Du trenger veiledning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun sulten, så må du jobbe med egne rutiner og få på plass måltider for deg og barnet. Ta utgangspunkt i tidspunktene de har i barnehagen og legg opp helger og ettermiddager etter det. Etter barnehagen bør barnet få to måltider, så totalt fem i helgene. Dere bør spise alle måltidene sammen.

Det snopet du har som er bare ditt flytter du lengre opp i et skap slik at hun ikke når. Også spiser du det bare når hun er lagt på kvelden. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo tegn på paranoia, spør du meg. At du har paranoia. Barnet er som barn flest.

 

Anonymkode: d8174...7f8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du overtenker. Det handler ikke om deg i det hele tatt, et svik kaller du det. Det er ikke personlig mot deg, det er bare en 4 åring som oppfører seg som en 4 åring. 

Anonymkode: e2609...be3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg trodde du snakket om en 16 åring ? 😳

Anonymkode: 46da9...c3e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er du psykopat eller et nettroll. Uansett, få hjelp før du eventuelt ødelegger et barn med din egoisme og gnitenhet. Herremingodegud.. vet ikke hva som er verst, at du bruker tid på å skrive dette eller at vi er flere som leser og svarer...

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG dette må være tull. 4 år gammel som svikter og lurerer deg? Din mat, snacks, godteri etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chloeinparis skrev (13 timer siden):

Så jeg trenger litt innspill her. Jeg har en datter på 4,5 år. Hun er en utrolig flott, blid jente og alle skryter av at hun er så hyggelig å være med i barnehagen og får veldig lett venner. Hun er mitt første barn og jeg er utrolig glad i henne, men det er enkelte ting hun gjør som virkelig sårer meg. Som eksempel så tar hun ofte mine ting (spesielt mat, godteri, snacks, tyggis etc.) som jeg har sagt at hun ikke kan få fordi det er min mat, tyggis etc.. og det virker først som at hun forstår at hun ikke skal ta når jeg sier det, men deretter går hun bak min rygg når jeg enten er ute av rommet eller ikke ser på og tar likevel.

Når jeg tar henne på fersken så sier jeg rolig og bestemt at hun må spørre om hun kan få før hun tar noe som ikke er hennes. Hver gang lover hun at hun ikke skal gjøre det igjen, men så gjør hun samme på nytt igjen og igjen, ofte samme dag! Vi har prøvd med konsekvenser (at hun får ikke lørdagsgodt), men det hjelper overhodet ikke. Jeg føler dette begynner å gå negativt utover forholdet til min datter, da jeg nesten alltid nå forventer at hun kommer til å ta noe hun ikke får lov til så snart jeg snur meg. Føler jeg alltid må «være på vakt» så ting og mat ikke blir borte, noe som er veldig slitsomt. Samtidig prøver jeg å tenke at hun er 4,5 år og at dette kanskje er normal atferd/en fase og jeg bare overtenker. 

Så det jeg egentlig lurer på er om det hun gjør er normalt og vil det gå over? Og hva burde vi eventuelt gjøre for å snu denne atferden?

Barn som snoker i skuffene etter noe godt er helt normalt og det hjelper ikke å si at de ikke skal ta det; sånn er barn. Du sier at hun lyver og svikter deg og at det begynner å gå ut over ditt forhold til henne? Ærlig talt! Dette er drøyt - ikke av henne, men av deg. Jeg reagerer også på at du sier at hun tar «din» tyggis og din mat. Det virker jo ulogisk for henne at du kan få det, men ikke hun, når dere bor i samme hus. Da får du heller gjemme de tingene. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge å spille datteren din god eller legge feller for henne.

Å spille henne god i denne situasjonen, vil være å innse at hun ikke har forutsetninger for å stå imot forbudt godteri, og derfor ikke sette henne i en situasjon der hun har tilgang på dette.

I stedet har du til nå lagt ut feller. Du vet av erfaring st hun ikke klarer å motstå godteriet, men likevel lar du henne ha tilgang, og tillegger henne onde hensikter når hun forutsigbart nok feiler. 

Og med tanke på hvem som svikter hvem: Er det hun som svikter deg ved å være umoden, eller er det du som svikter henne ved å straffe henne for å være umoden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...