Gå til innhold

Er en snobb som sliter med behov for å bosette meg i et fint strøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flyttet øst for Oslo med samboer ettersom samboer har familie og venner der, og jeg ga vel egentlig etter fordi min familie og venner er ganske spredt. 

Angrer litt nå ettersom jeg tydeligvis er en selverklært snobb. Jobber i finans-miljøet, og så og si 90% av de på jobb bor på Oslo vest, Nordstrand eller Bærum. Blir så påvirket at jeg merker at jeg bryr meg så mye om det, til tross for at jeg trives der vi er nå. Handler primært om status og at der er det «fint». Selv om vi bor et bra villastrøk nå på østsiden av Oslo (ikke Nordstrand, men ikke Mortensrud heller). 

Uaktuelt for samboer å flytte igjen. Prøver derfor å tilvenne meg tanken, men sliter fortsatt etter snart ett år. Tips? 

Anonymkode: dad1e...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flyttet øst for Oslo med samboer ettersom samboer har familie og venner der, og jeg ga vel egentlig etter fordi min familie og venner er ganske spredt. 

Angrer litt nå ettersom jeg tydeligvis er en selverklært snobb. Jobber i finans-miljøet, og så og si 90% av de på jobb bor på Oslo vest, Nordstrand eller Bærum. Blir så påvirket at jeg merker at jeg bryr meg så mye om det, til tross for at jeg trives der vi er nå. Handler primært om status og at der er det «fint». Selv om vi bor et bra villastrøk nå på østsiden av Oslo (ikke Nordstrand, men ikke Mortensrud heller). 

Uaktuelt for samboer å flytte igjen. Prøver derfor å tilvenne meg tanken, men sliter fortsatt etter snart ett år. Tips? 

Anonymkode: dad1e...089

Tips??? Get used to it. De overpriviligertes dilemmaer er fantastisk overfladisk og nesten litt fascinerende.

Anonymkode: e2e2d...b3d

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærum  trenger da ikke være  noe flottere enn villastrøkene på østsiden av Oslo. Og det finnes nok en del snobber i Bærum som tenker "jeg bor ikke i fint nok/sentralt nok strøk".  Nordstrand trenger heller ikke være noe finere enn østkanten i Oslo. 

Selv har jeg en bror som er snobb og han var skuffet over at han måtte bosette seg på Tåsen i stedet for Ullevål. Var samme argumentet som det du bruker. "Alle på jobben min bor på Ullevål, mens jeg må bo på Tåsen". Det er snakk om to tbanestopp i forskjell, men for han var det stor skuffelse. Nå tror jeg det ordnet seg og han til slutt skjønte at livet ikke handler om å bo flottest mulig og at han faktisk er ganske privilegert som får bo i rekkehus på Tåsen.  Tror det som fikk han til å bytte perspektiv var at han fikk unger og fant ut at han syntes det var mer givende å bruke tid med barna enn å sammenligne seg med de på jobben. 

Anonymkode: c3886...6b2

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Bærum  trenger da ikke være  noe flottere enn villastrøkene på østsiden av Oslo. Og det finnes nok en del snobber i Bærum som tenker "jeg bor ikke i fint nok/sentralt nok strøk".  Nordstrand trenger heller ikke være noe finere enn østkanten i Oslo. 

Selv har jeg en bror som er snobb og han var skuffet over at han måtte bosette seg på Tåsen i stedet for Ullevål. Var samme argumentet som det du bruker. "Alle på jobben min bor på Ullevål, mens jeg må bo på Tåsen". Det er snakk om to tbanestopp i forskjell, men for han var det stor skuffelse. Nå tror jeg det ordnet seg og han til slutt skjønte at livet ikke handler om å bo flottest mulig og at han faktisk er ganske privilegert som får bo i rekkehus på Tåsen.  Tror det som fikk han til å bytte perspektiv var at han fikk unger og fant ut at han syntes det var mer givende å bruke tid med barna enn å sammenligne seg med de på jobben. 

Anonymkode: c3886...6b2

Edit: Eller det han skjønte var at om han skulle klare få boligen han ønsket på Ullevål så måtte han både jobbet mer overtid og bruke mindre tid med barna/ikke få barn. I tillegg så var det ikke like kult å ha mest mulig gjeld nå som renten har gått opp som det var da renten var 0. Det siste er noe du bør tenke over. Det kan være at de på jobben du misunner sliter med skyhøye renteutgifter som kveler livskvaliteten og hvor de hele tiden tenker over at de kanskje må selge og bosette seg på et rimeligere sted om renten ikke går ned. 

Anonymkode: c3886...6b2

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne konformiteten kommer jeg aldri til å forstå. De dyreste områdene er generelt ikke noe fysisk finere enn andre, men godt bemidlede mennesker har det med å ville bo i nærheten av andre med tilsvarende økonomi. God økonomi og mer danskinspirert norsk gjør ikke et område finere, men kanskje litt stivt og kjedelig. Her jeg bor utenfor Oslo er det mer variert, og jeg synes det er mer trivelig å slippe typisk vestkant- og østkantpreg på hele området.

Anonymkode: 2c10d...952

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
14 hours ago, AnonymBruker said:

Angrer litt nå ettersom jeg tydeligvis er en selverklært snobb. Anonymkode: dad1e...089

Selverklært? Eller snobb? Eller (udi egen innbilning) ny-rik eller wanna-bee-snobb?

Store spørsmål, tenk godt over dem. Alene! :) Del gjerne her etterpå.

Jeg får inn i mellom, antagelig når folk syns de blir nok kjent med eller trygg på meg, høre at jeg er snobb. Jeg syns det er rart og tror det har å gjøre med at det er en del ting som er meg revnende og ravende likegyldig selv om det tilsynelatende er helt avgjørende for resten av verden. Og omvendt.

En over her er inne konformitet. Jeg tror ofte det er en forveksling med "snobb" her. Det er ikke noe nytt, men jaget etter andres anseelse later ikke til å ha blitt mindre i min generasjon. Forøvrig henvises til Holbergs kommedier i utvalg .. :D

Endret av carlberner1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du trives der du bor nå så er det det som betyr noe. Hva tenker du vil endre seg om dere bor på vestkanten eller i Bærum?

Jeg har selv flyttet fra et litt variert strøk til et av min bys beste villastrøk. Det var flere grunner til det og jeg kan med hånden på hjertet si at det er en avgjørelse jeg står inne for. Huset øker i verdi og vi slipper å ha massasjestudioer i nabolaget.

Foreldrene på skolen er engasjerte og bryr seg og ja, kanskje er jeg litt snobbete jeg da.

Anonymkode: 85e61...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bærum  trenger da ikke være  noe flottere enn villastrøkene på østsiden av Oslo. Og det finnes nok en del snobber i Bærum som tenker "jeg bor ikke i fint nok/sentralt nok strøk".  Nordstrand trenger heller ikke være noe finere enn østkanten i Oslo. 

Selv har jeg en bror som er snobb og han var skuffet over at han måtte bosette seg på Tåsen i stedet for Ullevål. Var samme argumentet som det du bruker. "Alle på jobben min bor på Ullevål, mens jeg må bo på Tåsen". Det er snakk om to tbanestopp i forskjell, men for han var det stor skuffelse. Nå tror jeg det ordnet seg og han til slutt skjønte at livet ikke handler om å bo flottest mulig og at han faktisk er ganske privilegert som får bo i rekkehus på Tåsen.  Tror det som fikk han til å bytte perspektiv var at han fikk unger og fant ut at han syntes det var mer givende å bruke tid med barna enn å sammenligne seg med de på jobben. 

Anonymkode: c3886...6b2

 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Edit: Eller det han skjønte var at om han skulle klare få boligen han ønsket på Ullevål så måtte han både jobbet mer overtid og bruke mindre tid med barna/ikke få barn. I tillegg så var det ikke like kult å ha mest mulig gjeld nå som renten har gått opp som det var da renten var 0. Det siste er noe du bør tenke over. Det kan være at de på jobben du misunner sliter med skyhøye renteutgifter som kveler livskvaliteten og hvor de hele tiden tenker over at de kanskje må selge og bosette seg på et rimeligere sted om renten ikke går ned. 

Anonymkode: c3886...6b2

Edit igjen: Glemte å legge til at uansett hvor du flytter så kommer noen til å bo bedre enn deg. Bor du i et flott nabolag så kommer det til å være folk i nabolaget som har dyrere hus, dyrere hytter, dyrere ferier, osv.  Om problemet ditt er at du sammenligner deg med andre så løser du ikke det ved å flytte til et bedre nabolag.  Du ender bare med nye mennesker å sammenligne deg med. 

Blir jo akkurat som på jobben. Du har en godt betalt jobb regner jeg med siden alle bor i pene strøk i Oslo. Men siden alle du jobber med bor i fine strøk så sammenligner du deg med dem i stedet for de som leier hybel og aldri kommer inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: c3886...6b2

Endret av Elaine Marley
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

carlberner1 skrev (20 timer siden):

Selverklært? Eller snobb? Eller (udi egen innbilning) ny-rik eller wanna-bee-snobb?

Store spørsmål, tenk godt over dem. Alene! :) Del gjerne her etterpå.

Jeg får inn i mellom, antagelig når folk syns de blir nok kjent med eller trygg på meg, høre at jeg er snobb. Jeg syns det er rart og tror det har å gjøre med at det er en del ting som er meg revnende og ravende likegyldig selv om det tilsynelatende er helt avgjørende for resten av verden. Og omvendt.

En over her er inne konformitet. Jeg tror ofte det er en forveksling med "snobb" her. Det er ikke noe nytt, men jaget etter andres anseelse later ikke til å ha blitt mindre i min generasjon. Forøvrig henvises til Holbergs kommedier i utvalg .. :D

TS: Sannsynligvis ny-rik og/eller wannabe snobb. Er vokst opp på et OK sted på østkanten i Oslo, og har ikke alltid vært opptatt av fasade som jeg er nå. Nå som jeg jobber med mennesker som holder til i de fineste strøkene, så har jeg nok blitt ganske påvirket. Samtidig at jeg synes det er litt "gøy" å være en del av det. Har bodd på Frogner/Skillebekk før vi flyttet, så ble kanskje litt "konvertert" av det. Jeg har jo selvinnsikt nok til å skjønne at det er helt tullete, men jeg har forstått et indre ønske om at jeg heller vil bo vest som jeg sliter med å legge fra meg.
 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis du trives der du bor nå så er det det som betyr noe. Hva tenker du vil endre seg om dere bor på vestkanten eller i Bærum?

Jeg har selv flyttet fra et litt variert strøk til et av min bys beste villastrøk. Det var flere grunner til det og jeg kan med hånden på hjertet si at det er en avgjørelse jeg står inne for. Huset øker i verdi og vi slipper å ha massasjestudioer i nabolaget.

Foreldrene på skolen er engasjerte og bryr seg og ja, kanskje er jeg litt snobbete jeg da.

Anonymkode: 85e61...1a3

Ingenting av det praktiske knyttet til jobb, familie eller venner vil endre seg. Det eneste er at jeg kanskje vil føle mer "trivsel" av at jeg vet at jeg bor der de mest ressurssterke bor, og at det er et fint område med flere folk som er lik meg? 

Jeg bor på et av de beste strøkene i område jeg bor, så det går mer på inntrykket av et område i større grad. Der jeg bor er det kun eneboliger, så folk her har nok penger de og. 

 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

 

Edit igjen: Glemte å legge til at uansett hvor du flytter så kommer noen til å bo bedre enn deg. Bor du i et flott nabolag så kommer det til å være folk i nabolaget som har dyrere hus, dyrere hytter, dyrere ferier, osv.  Om problemet ditt er at du sammenligner deg med andre så løser du ikke det ved å flytte til et bedre nabolag.  Du ender bare med nye mennesker å sammenligne deg med. 

Blir jo akkurat som på jobben. Du har en godt betalt jobb regner jeg med siden alle bor i pene strøk i Oslo. Men siden alle du jobber med bor i fine strøk så sammenligner du deg med dem i stedet for de som leier hybel og aldri kommer inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: c3886...6b2

Det er godt poeng det. Og kanskje det er bedre å bo i den beste gaten på et mindre populært sted, enn å bo på en mindre fin adresse på et mer populært sted. Jeg vet ikke. Det er nesten så jeg kunne nedgradert på boligstandard for å bo på en finere adresse, men jeg klarer ikke helt tenke meg til hvorfor. Det er vel snobberi, rett og slett. Må nok jobbe med meg selv, men sliter litt med å ikke tenke på det.

Anonymkode: dad1e...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig problemstilling. Takk for svar, TS. Tenker det ikke går så ille, bare husk å ha de gøy underveis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er godt poeng det. Og kanskje det er bedre å bo i den beste gaten på et mindre populært sted, enn å bo på en mindre fin adresse på et mer populært sted. Jeg vet ikke. Det er nesten så jeg kunne nedgradert på boligstandard for å bo på en finere adresse, men jeg klarer ikke helt tenke meg til hvorfor. Det er vel snobberi, rett og slett. Må nok jobbe med meg selv, men sliter litt med å ikke tenke på det.

Anonymkode: dad1e...089

Skjønner godt at du sliter med å tenke på det. Broren min gjorde som sagt det samme og  det er sikkert noe som går igjen i godt betalte jobber. Det er jo delvis sånn arbeidsgiverne får motivert folk til å jobbe hardt, ved å at arbeidstakerne er opptatte av å prøve å holde tritt med kollegaer og naboer økonomisk. 

Så et foredrag hvor de sa at en av de største fellene man kan gjøre er å ta en godt betalt jobb  slik man kan pensjonere seg tidlig. Det høres som en god ide i teorien. Men når man får en godt betalt jobb så jobber man med andre som er godt betalte og man ender med å ønske samme levestandard som dem. Men for å få og for å beholde den levestandarden kan man ikke slutte å jobbe. 

Anonymkode: c3886...6b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så et foredrag hvor de sa at en av de største fellene man kan gjøre er å ta en godt betalt jobb  slik man kan pensjonere seg tidlig.

Anonymkode: c3886...6b2

Edit: Jeg skulle nok heller skrevet "vanlig felle" i stedet for "største fellene". 

Anonymkode: c3886...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har et alvorlig problem med selvfølelsen. Oppsøk en psykiater!

Anonymkode: 2c047...f6a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på hvilket strøk du har flyttet til, TS. 
Har bosatt meg liknende selv, uten påvirkning fra familie. Jobber i finans. 
Sier du strøket, kan du få noen oppmuntrende ord som kanskje gjør at du ser litt bedre på det 😀 For det er mange hemmelige perler her!

Anonymkode: 31a22...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 19.10):

Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på hvilket strøk du har flyttet til, TS. 
Har bosatt meg liknende selv, uten påvirkning fra familie. Jobber i finans. 
Sier du strøket, kan du få noen oppmuntrende ord som kanskje gjør at du ser litt bedre på det 😀 For det er mange hemmelige perler her!

Anonymkode: 31a22...d95

TS: jeg er nok muligens litt for hemmelig av meg til å gå inn på strøket konkret, men du må gjerne si hvor du har bosatt deg og hva du liker med det 🙂

Anonymkode: dad1e...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager det deg ikke at 99% av folk i Norge ser på slike snobber som det mest blodharry som fins av folk. 
ja, ordet uspiselig er vel også en betegnelse for slike folk. 

Anonymkode: d35e6...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Plager det deg ikke at 99% av folk i Norge ser på slike snobber som det mest blodharry som fins av folk. 
ja, ordet uspiselig er vel også en betegnelse for slike folk. 

Anonymkode: d35e6...fdd

Det er det jeg prøver å tenke og fokusere på. Tror det er at jeg har likt å bo vest men samtidig vært den ydmyke. At det har vært litt «status» å bo der.

Er litt redd for å ikke passe inn i miljøet her kanskje. Men mest av alt er det nok den påvirkningen jeg har fått på jobb + det at det er liksom mer «status» enn der jeg bor nå. Og når man har råd, så blir jeg litt mer på tanken «hvorfor ikke?». Samtidig skal det mye til å få med samboer pga praktikalitet og familie, så jeg må snu tankene på et vis tror jeg.

Anonymkode: dad1e...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er det jeg prøver å tenke og fokusere på. Tror det er at jeg har likt å bo vest men samtidig vært den ydmyke. At det har vært litt «status» å bo der.

Er litt redd for å ikke passe inn i miljøet her kanskje. Men mest av alt er det nok den påvirkningen jeg har fått på jobb + det at det er liksom mer «status» enn der jeg bor nå. Og når man har råd, så blir jeg litt mer på tanken «hvorfor ikke?». Samtidig skal det mye til å få med samboer pga praktikalitet og familie, så jeg må snu tankene på et vis tror jeg.

Anonymkode: dad1e...089

Hei Ts.

Vi har som sagt flyttet fra en litt rufsete strøk til et av byens fineste med eldre bebyggelse. Bor i en attraktiv skolekrets og det betyr mye for meg.

Kjenner i tillegg på at jeg synes vi passer bedre inn her, naboene er mer lik oss, det bor flere etnisk norske her og mange er svært ressurssterke. Samtidig er det en god miks av folk som leier, folk som har vanlige viktige yrker og de som tjener virkelig bra. 

Noe som og er viktig er at boligprisene øker mer her enn i de mindr attraktive områdene. Jeg skammer meg ikke for å si at jeg er glad vi bor i strøket vi gjør log det betyr noe for meg.

Anonymkode: 85e61...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det jeg prøver å tenke og fokusere på. Tror det er at jeg har likt å bo vest men samtidig vært den ydmyke. At det har vært litt «status» å bo der.

Er litt redd for å ikke passe inn i miljøet her kanskje. Men mest av alt er det nok den påvirkningen jeg har fått på jobb + det at det er liksom mer «status» enn der jeg bor nå. Og når man har råd, så blir jeg litt mer på tanken «hvorfor ikke?». Samtidig skal det mye til å få med samboer pga praktikalitet og familie, så jeg må snu tankene på et vis tror jeg.

Anonymkode: dad1e...089

En alternativ strategi til å bli mindre opptatt av status er å bli mer stolt av stedet du faktisk bor. Det er status å bo i enebolig i villastrøkene på  østkanten i Oslo.  Det er heller ikke noe mindre status enn å  bo i Bærum. 

Ser du skriver at du tidligere bodde på Frogner. Men da bodde du vel i leilighet som var rimeligere enn eneboligen du bor nå i? Du bodde ikke i en enebolig på Frogner?  Status handler ikke kun om hvor man bor, men hva slags bolig man bor i. 

Anonymkode: c3886...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...