Gå til innhold

Er det wannabe å gå med dyre merkeklær når man er fra mindre fint strøk, f.eks. Oslo Øst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når folk fra vestkanten går med jakker, gensere o.l som er dyre merker (moncler, Amundsen, osv) så tenker man «jaja de er fra vest». Hva med de som er fra østkanten, feks Østensjø (Oppsal/manglerud) eller typ Lørenskog, men som allikevel har penger? Ser dere på de som wannabes? 

Anonymkode: c48b8...4f8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ned på folk som tror det er status å gå med såkalte "merkeklær" - uansett om de kommer fra vest, øst, nord eller sør.

Anonymkode: cfcec...563

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort man kommer litt utenfor Oslo så spiller det ingen rolle om man er fra Oslo vest eller øst ❤️ Ingen liker dere uansett😂

 

Men altså, hvem går rundt å ser på klærne/merkene folk går med? Jeg kan ikke kjenne igjen merker ved mindre det er VELDIG tydelig logo. Jeg personlig ser litt dumt på folk som bruker unødvendig mye penger på klær pga et merke

Anonymkode: 6b8cf...9fe

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. Kjøper man ikke klær fordi man synes det er fint? Jeg har noe merkeklær og noe som ikke er det. Og jeg kommer fra bygda. 

Anonymkode: 643f8...d15

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som ikke er fra Oslo, og ikker så opptatte av merkeklær, tenker vel wannabe om begge. Eller vi aner ikke hvilke del av Oslo dere er fra, og blåser vel egentlig i det også. En annen ting er at vi legger sannsynligvis ikke merke til merket i utganspunktet, 

Anonymkode: 205d1...8a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen legger jeg merke til da. Stygge klær (90% av det) som skiller seg ut. Men er ikke det uansett for å se rik og overfladisk ut i skiløypa? 

Anonymkode: 205d1...8a4

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når folk fra vestkanten går med jakker, gensere o.l som er dyre merker (moncler, Amundsen, osv) så tenker man «jaja de er fra vest». Hva med de som er fra østkanten, feks Østensjø (Oppsal/manglerud) eller typ Lørenskog, men som allikevel har penger? Ser dere på de som wannabes? 

Anonymkode: c48b8...4f8

Østlkanten går vel mye i Addias, silikonpupper ? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (6 minutter siden):

Østlkanten går vel mye i Addias, silikonpupper ? 

Nei, det er nok vestkanten du tenker på nå. 

Anonymkode: a0783...459

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men jeg vil si man er "wannabe" om  man lever en levestandard man egentlig ikke har råd til. Er folk som går med dyre vesker, jakker, osv som ikke engang klarer å betale regningene sine. I tillegg er det folk som har helt syke prioriteringer hvor de prioriterer dyr bil over at barna har varme klær om vinteren.

Om du prøver å late som du er rikere enn du er er du wannabe. Men om du har råd til dyre merkeklær så bør du selvsagt få lov til å gå med dem uten å bli dømt uansett hvor du bor.  

Anonymkode: c1d64...32e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst harry åkkesom, men i snitt er jo vestkantborgerne desidert mest harry om jeg generaliserer litt.

Anonymkode: 7b939...c7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, det er nok vestkanten du tenker på nå. 

Anonymkode: a0783...459

Er en grunn til at det heter Grorud-palme.

 

Anonymkode: 4596b...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeklær er for personer som ønsker å fremstå rike.

Faktiske rike personer velger designerklær over merkeklær.

Anonymkode: 746e3...bed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det klassiske sossekostymet. Et artig særtrekk ved Norge. Vi ser ut som Lego-figurer for folk fra land med en mer variert befolkning. Alle her i Norge har akkurat de samme klærne og hårstilene, og vi tror alle at vi ser veeeeeldig eksklusive og kule  🤣

Designerklær, merkeklær, hva du enn kaller det. Det ser stivt og ubehagelig og wannabe ut alt sammen.

Anonymkode: eeac3...1d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Designerklær, merkeklær, hva du enn kaller det. Det ser stivt og ubehagelig og wannabe ut alt sammen.

Anonymkode: eeac3...1d0

Designerklær og merkeklær er to helt forskjellige ting.

Merkeklær er vanlige plagg som bærer et merke (logo), for eksempel en svart hettegenser med Adidas-logoen. Hvis man fjerner Adidas-merket fra plagget, vil det ikke lenger skille seg fra andre merkeklær, for eksempel en svart hettegenser fra Nike.

Designerklær er derimot skapt for de som ønsker å skille seg ut. Selv om du fjerner merket fra et designerplagg, vil du fremdeles kunne identifisere dets opprinnelse. For eksempel bruker Versace ofte symboler fra gresk mytologi og europeisk kunst sammen med en unik fargepalett og skarpe kanter på sine plagg. Hver designer har sine unike stilarter og tilnærminger.

Anonymkode: 746e3...bed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Designerklær og merkeklær er to helt forskjellige ting.

Merkeklær er vanlige plagg som bærer et merke (logo), for eksempel en svart hettegenser med Adidas-logoen. Hvis man fjerner Adidas-merket fra plagget, vil det ikke lenger skille seg fra andre merkeklær, for eksempel en svart hettegenser fra Nike.

Designerklær er derimot skapt for de som ønsker å skille seg ut. Selv om du fjerner merket fra et designerplagg, vil du fremdeles kunne identifisere dets opprinnelse. For eksempel bruker Versace ofte symboler fra gresk mytologi og europeisk kunst sammen med en unik fargepalett og skarpe kanter på sine plagg. Hver designer har sine unike stilarter og tilnærminger.

Anonymkode: 746e3...bed

Kort forklart: Hvis du tar bort merkene fra en Adidas- og Nike-genser, vil de se like ut. Men hvis du fjerner merket fra en Versace- eller Gucci-genser, vil forskjellene fremdeles være synlige.

Anonymkode: 746e3...bed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett et genitriks av gründere og kunstnere å få folk til å sprade rundt i klærne de selger bare fordi det er en viss kvalitet, merke eller snitt/stil. Kostnadsprisene er bare en brøkdel av utsalg og folk lar seg lure til å overbetale en designerveske bare grunnet merket og evt secondhand pris. Men alt i alt blir de som selger dette kastet penger etter for noe som har ok kvalitet, men alt annet er gimmick og manipulasjon. 
Folk som bare må fronte en livsstil overfor alle andre, burde egentlig bare sitte igjen med følelsen av å ha blitt snytt for mange penger pga sin overfladiske lykke. Jeg må virkelig jobbe med å dempe fordommene mine mot mennesker som går rundt meg og forventer et imponert blikk fra meg. Om jeg drar på smilebandet er det ikke fordi jeg er stum av beundring for annet enn fascinasjonen over hvor ovenpå en slik klesstil får folk til å føle seg. Tom mine cubusklær tror noen er rådyre (de har jo aldri vært i en slik butikk så de kjenner ikke igjen fast fashion engang🤪) og når jeg kjører rundt i felleskjøp vinterdressen og samtidig er rågod på ski, undre sossene med anerkjennelse hvilket merke det er og lurer i hvilke BY de selges…..altså. Verden vil bedras. 

Anonymkode: ebcfb...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/1/2024 at 11:29 PM, Tror og ser det said:

Østlkanten går vel mye i Addias, silikonpupper ? 

Kommer an på hvor på østkanten. På Grønland går det i Addidas og man purse til gutta og noen tøystykker fullstendig uten form og hijab til jentene.

Anonymkode: 37640...302

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 23.05):

Når folk fra vestkanten går med jakker, gensere o.l som er dyre merker (moncler, Amundsen, osv) så tenker man «jaja de er fra vest». Hva med de som er fra østkanten, feks Østensjø (Oppsal/manglerud) eller typ Lørenskog, men som allikevel har penger? Ser dere på de som wannabes? 

Anonymkode: c48b8...4f8

Gå med merker på klær som ikke er treningstøy indikerer nyrikt uansett hvor du bor og har lav status. Moncler etc har ikke status for overklassen. 

Anonymkode: 53e42...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kommer an på hvor på østkanten. På Grønland går det i Addidas og man purse til gutta og noen tøystykker fullstendig uten form og hijab til jentene.

Anonymkode: 37640...302

Hele verden går i Adidas… Og Nike. 

Anonymkode: 53e42...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 2.10):

Kort forklart: Hvis du tar bort merkene fra en Adidas- og Nike-genser, vil de se like ut. Men hvis du fjerner merket fra en Versace- eller Gucci-genser, vil forskjellene fremdeles være synlige.

Anonymkode: 746e3...bed

Gucci og Versace er merker for nyrike. 

Anonymkode: 53e42...3b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...