Gå til innhold

Hvor mye dyrere er det å eie enebolig vs leilighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken utgifter er det med enebolig.!?

Anonymkode: 53773...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dyrere forsikring, kommunaleavgifter,gjerne eiendomsskatt, dyrere strømutgifter, og ikke minst er det mer penger til vedlikehold da en må betale alt selv, i en blokk er det gjerne kun innvendig vedlikehold du er ansvarlig for selv.

Anonymkode: b934f...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er dyrere forsikring, kommunaleavgifter,gjerne eiendomsskatt, dyrere strømutgifter, og ikke minst er det mer penger til vedlikehold da en må betale alt selv, i en blokk er det gjerne kun innvendig vedlikehold du er ansvarlig for selv.

Anonymkode: b934f...5c8

I blokk er det ofte høy husleie.Her er det over 6000 kr i mnd.Dårlig styrt borettslag. 

Anonymkode: 53773...58c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammensatt. Noen borettslag har høy fellesgjeld. Eller høye driftkostnader. Evt en blanding. 

Sjekk kommunale avgifter, gjennomsnittlig strømforbruk (her er jo nye hus billigere) og forsikring når du regner.

Jeg bor i leilighet mest pga det praktiske. Jeg reiser en del og ønsker ikke så mye arbeid med hjemmet. Om man har tid/lyst, er enebolig supert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borettslag kan har sinnssykt høy fellesgjeld. Min mor betaler totalt 11.000 for sin leilighet. Dette er fellesgjeld og litt annet som vann og varme i radiatorer (eller hva de ovnene er), og kanskje noe mer, men vet ikke helt.

Vi bor rimeligere enn min mor per dags dato, på tross av kommunale avgifter, strøm, vann og forsikring. Et hus må før eller siden bytte kledning, males, bytte tak, og så er det å få orden i utemiljø/hagemiljø, terrasse, innkjørsel... Det går alt fra hundrelapper til tusenlapper årlig til den slags ting. Det er mye mer arbeid med enebolig enn leilighet! I hvert fall her vi bor, vi har et snart 40 år gammelt hus som trenger mer og mer stell og omsorg ettersom årene kommer.

 

Anonymkode: c0dc6...cf9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig er dyrere å ha enn leilighet, hovedsakelig fordi det er større. Og så er man alene om kostnadene for tak, drenering, fasade osv. 

Bare noe så banalt som TV og internett koster fort en tusenlapp i måneden. Så kommer kommunale avgifter som søppel, feier, vann, avløp, kanskje eiendomsskatt, strøm til oppvarming. Kostnader som stort sett kan være inkludert i fellesutgiftene. 

Med hus kommer også hage, og da trenger man gressklipper, kantklipper, hagesaks, grenkutter, kanskje kompostkvern, snøfreser, snøskuffer, gjødsel til plen, striesekk til å ha over planter på vinteren. 

Det er garantert mye mer som jeg ikke kommer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel dyrere på sikt, vil jeg tro, men det varierer veldig måned til måned. Om vi skal regne ut et ca snittbeløp pr måned utgjør kommunale avgifter, eiendomsskatt, strøm, internett, månedlig vedlikehold og forsikringer og privat brøyting vel ca 6000kr. Noen måneder er vi nede i 3000kr, andre er vi oppe i 10.000 på det meste. Det kommer helt ann på årstid og der er det strømregningen som er den store variablen, og den måneden vi får brøyteregningen for vinterhalvåret. Kommunale avgifter og eiendomskatt + forsikringer og internett er faste beløp på tilsammen 4000kr. 

I snittberegningen har jeg inkludert kostnad til jord og gressfrø etc. Utstyr som gressklipper, helkesaks er en éngangsutgift vi hadde første året, så den første sommeren ble ekstra dyr. 

Anonymkode: 0e88a...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laveste vi er nede i av utgifter er 4000kr* Skrev feil tall der 😊

Til høsten skal vi renske takrennene, så der blir det en ekstra utgift. Det er de små tingene som må vedlikeholdes og taes tak i som koster over tid. 

Anonymkode: 0e88a...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på størrelsen av leiligheten og huset. Men vanligvis er leiligheter billigst å bo i

Anonymkode: 2de23...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enebolig på 180 kvm har forsikring på 12000 i året og avgifter/eiendomsskatt på 20-30 000 i året avhengig av hvor du bor i landet . Men det er mitt inntrykk at husleier som går over 4-5000 i måneden i eid leilighet overgår kostnadene ved enebolig. Holder vedlikehold utenom, det er jo uansett kasus et wild card.

Anonymkode: e04b6...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 9.01):

Det er dyrere forsikring, kommunaleavgifter,gjerne eiendomsskatt, dyrere strømutgifter, og ikke minst er det mer penger til vedlikehold da en må betale alt selv, i en blokk er det gjerne kun innvendig vedlikehold du er ansvarlig for selv.

Anonymkode: b934f...5c8

Dette er misvisende ! Du er jo ansvarlig for utvendig vedlikehold i en blokk også, altså økonomisk. Du deler det bare med veldig mange flere og ikke alene. Men uansett blir ofte renovering av blokk også ekstremt dyrt, og husleien går i taket der også.

Kommunale avgifter er dyrere ja, strømregningene over ekstremt mye dyrere, eiendomsskatt er også dyrere fordi det større ja.

Penger til vedlikehold kan bli mye dyrere ja, men det avgjøres jo av når stort og økonomisk vedlikehold blir gjort, og hvem som da sitter som eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 9.55):

Borettslag kan har sinnssykt høy fellesgjeld. Min mor betaler totalt 11.000 for sin leilighet. Dette er fellesgjeld og litt annet som vann og varme i radiatorer (eller hva de ovnene er), og kanskje noe mer, men vet ikke helt.

Vi bor rimeligere enn min mor per dags dato, på tross av kommunale avgifter, strøm, vann og forsikring. Et hus må før eller siden bytte kledning, males, bytte tak, og så er det å få orden i utemiljø/hagemiljø, terrasse, innkjørsel... Det går alt fra hundrelapper til tusenlapper årlig til den slags ting. Det er mye mer arbeid med enebolig enn leilighet! I hvert fall her vi bor, vi har et snart 40 år gammelt hus som trenger mer og mer stell og omsorg ettersom årene kommer.

 

Anonymkode: c0dc6...cf9

Og dette er helt rett, derfor kommer alt an på når i tidshorisonten til en enebolig man går inn hva det koster å eie den. Er den helt ny ? Du kan eie den i 10 år og ha veldig lite tungt vedlikehold på huset foruten litt maling og egeninnsats. Ny eier likeså et 10 år til men litt mer vedlikehold. Så begynner kanskje tak, kledning, bad, kjøkken å kreve at det byttes ut. Og sitter man som eier da ? Og kanskje har kjøpt det for dyrt ? Da skal man ha penger eller jobbe mye selv for å kunne forsvare det økonomisk.

Et hus er ikke bare et hus. Alder, beliggenhet, uteområder og lignende varierer ekstremt mye fra bolig til bolig hva det koster å holde det over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 9.55):

Borettslag kan har sinnssykt høy fellesgjeld. Min mor betaler totalt 11.000 for sin leilighet. Dette er fellesgjeld og litt annet som vann og varme i radiatorer (eller hva de ovnene er), og kanskje noe mer, men vet ikke helt.

Vi bor rimeligere enn min mor per dags dato, på tross av kommunale avgifter, strøm, vann og forsikring. Et hus må før eller siden bytte kledning, males, bytte tak, og så er det å få orden i utemiljø/hagemiljø, terrasse, innkjørsel... Det går alt fra hundrelapper til tusenlapper årlig til den slags ting. Det er mye mer arbeid med enebolig enn leilighet! I hvert fall her vi bor, vi har et snart 40 år gammelt hus som trenger mer og mer stell og omsorg ettersom årene kommer.

 

Anonymkode: c0dc6...cf9

Men fellesgjeld er jo nettopp det: Gjeld. Det er like mye din mors gjeld som gjelda du gjorde da du tok opp gjeld for å kjøpe enebolig. Det bare heter noe annet fordi det kalles «fellesgjeld».
Hvis borettslaget må ta opp gjeld for å bytte taket, må du som huseier gjør det samme når taket ditt må byttes (og du må antagelig betale mye mer for taket, siden utgiften ikke deles på mange andeler). 
Ellers er jeg helt enig i at det er MYE jobb med å ha enebolig. Hadde det ikke vært for ungene (og mannen min, som vil ha småbruk…) hadde jeg hatt leilighet. 

Anonymkode: d2246...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...