Gå til innhold

Kan man gå barn om man er autist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har autisme. Mild/moderat grad, da jeg funksjonerer vanlig i hverdagen. Annet enn at jeg har mine "særpreg" kan du kalle det. Ønsker ikke å gå så mer inn på det.

Ble nylig diagnosert.

Men lurer på, kan jeg få barn uten at bv blir innblandet? Eller vil jeg da bli fulgt opp for at dem kan se om jeg tar godt vare på barnet?

Skal spørre psykologen min, men har ikke time før om 14 dager.

Anonymkode: 13703...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på omsorgsevne din.

Anonymkode: 618a6...5b8

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer helt an på omsorgsevne din.

Anonymkode: 618a6...5b8

Okei, takk for svar :)

Anonymkode: 13703...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har noen som helst utfordringer i hverdagen bør du huske på at å ha barn krever mye, mye mer. Det går ikke å sette barna på vent. Du kan glemme egentid. Og du må klare å beherske deg selv om du er utslitt slik at du ikke har meltdown foran barna. Det er også høyere risiko for at dine barn blir autister (og ikke nødvendigvis fungerer like bra som deg)

 

Anonymkode: 405e4...186

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har problemer med å lese andres ansikt og sinnstemninger hvordan skal du da ta vare på og lære en annen en justere sine følelser og forstå andre? 

Anonymkode: 818f2...b6c

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg og snakke med fastlegen, rådføre deg. Mye bedre enn å forvente svar fra kvinneforum, ingen andre vet hvordan din helse er, eller hvilken utfordringer du har. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk en sønn med Asperger syndrome. Videre undersøkelser viste at far også er autist. Han har altså barn. Det går bra. Men det er nok en fordel at jeg er nevrotypisk. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei.

Jeg har autisme. Mild/moderat grad, da jeg funksjonerer vanlig i hverdagen. Annet enn at jeg har mine "særpreg" kan du kalle det. Ønsker ikke å gå så mer inn på det.

Ble nylig diagnosert.

Men lurer på, kan jeg få barn uten at bv blir innblandet? Eller vil jeg da bli fulgt opp for at dem kan se om jeg tar godt vare på barnet?

Skal spørre psykologen min, men har ikke time før om 14 dager.

Anonymkode: 13703...63d

Jeg fikk tre barn før jeg fikk diagnosen. Ingen barnevern i bildet før eller etter diagnose.

Anonymkode: c7441...e55

  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (18 minutter siden):

Vi fikk en sønn med Asperger syndrome. Videre undersøkelser viste at far også er autist. Han har altså barn. Det går bra. Men det er nok en fordel at jeg er nevrotypisk. 

Men var det ikke tydelig for deg at din mann var autist før han fikk diagnosen?

Anonymkode: 618a6...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men var det ikke tydelig for deg at din mann var autist før han fikk diagnosen?

Anonymkode: 618a6...5b8

Det er ikke alltid så tydelig som folk tror. En i min utvidede familie har asperger. Jeg fikk vite det etter at han var voksen. Jeg la aldri merke til noe uvanlig i oppveksten.

Anonymkode: 83f8f...92d

  • Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Stor pike said:

Vi fikk en sønn med Asperger syndrome. Videre undersøkelser viste at far også er autist. Han har altså barn. Det går bra. Men det er nok en fordel at jeg er nevrotypisk. 

Du sier det går bra men dere fikk jo et barn med aspergers. Er sønnen i full jobb og i stand til å ta vare på en familie uten problemer? 

Anonymkode: 405e4...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg har autisme. Mild/moderat grad, da jeg funksjonerer vanlig i hverdagen. Annet enn at jeg har mine "særpreg" kan du kalle det. Ønsker ikke å gå så mer inn på det.

Ble nylig diagnosert.

Men lurer på, kan jeg få barn uten at bv blir innblandet? Eller vil jeg da bli fulgt opp for at dem kan se om jeg tar godt vare på barnet?

Skal spørre psykologen min, men har ikke time før om 14 dager.

Anonymkode: 13703...63d

Omsorgsevnen din avgjør dette mye mer enn potensielle diagnoser. Autisme i seg selv utelukker ikke at man har evne til å ta omsorg for et barn. 

Men tenker dette er en samtale/diskusjon du bør ta med dine helsepersoneller som psykologen din/fastlege. 

Det er ikke automatisk at BV blir koblet inn pga foreldres diagnoser. 

Anonymkode: c72eb...048

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men var det ikke tydelig for deg at din mann var autist før han fikk diagnosen?

Anonymkode: 618a6...5b8

Trenger overhodet ikke være spesielt tydelig, utover feks kommunikasjonsutfordringer. Se bare historien til Julie Valsø og mannen. Eller min egen - her var vi sammen flere år før han fant ut at han var autist (typ det man før kalte Asperger). Vi har barn. Det er nok en fordel at jeg er nevrotypisk, som en annen skriver over her. Mye faller på meg. Men en mer varsom, empatisk og engasjert pappa skal man lete lenge etter!♥️ 

Barnevernet har ikke vårt et tema, og vi har selv tatt initiativ til felles opplæring i å forstå barna våre bedre, feks ved coskurs i kommunen.

Anonymkode: 49dad...e27

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis du har problemer med å lese andres ansikt og sinnstemninger hvordan skal du da ta vare på og lære en annen en justere sine følelser og forstå andre? 

Anonymkode: 818f2...b6c

Det var da voldsomt til stereotypier. Langt fra alle autister er ubrukelige på det der, samtlige av de autistene jeg personlig kjenner er empatiske og omsorgsfulle og flinke til å «se» andre. Og ja, en av dem er til og med en mann. Super fyr, med masse omsorg i seg, og veldig flink med både små og store barn.

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Trenger overhodet ikke være spesielt tydelig, utover feks kommunikasjonsutfordringer. Se bare historien til Julie Valsø og mannen. Eller min egen - her var vi sammen flere år før han fant ut at han var autist (typ det man før kalte Asperger). Vi har barn. Det er nok en fordel at jeg er nevrotypisk, som en annen skriver over her. Mye faller på meg. Men en mer varsom, empatisk og engasjert pappa skal man lete lenge etter!♥️ 

Barnevernet har ikke vårt et tema, og vi har selv tatt initiativ til felles opplæring i å forstå barna våre bedre, feks ved coskurs i kommunen.

Anonymkode: 49dad...e27

Hvilke konsekvenser har det i lengden for din karriere, helse og sosiale liv at mye faller på deg. Og det kan fort ødelegge dynamikken i parforholdet.

Anonymkode: 405e4...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Dahle har autismediagnose, hun har flere barn. Det kommer an på omsorgsevnen din. Autisme er arvelig, så det er naturlig nok mange autister som har fått barn😊

Anonymkode: 3feda...7bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer helt ann på. 

Jeg kjenner folk med diagnose autisme som selv føler de fungerer godt i 100% jobb og hverdag, men som absolutt egentlig ikke gjør det. Glemmer eller orker ikke å spise, å dusje, gjøre rent hjemme, klarer ikke å forstå ansiktsuttrykk/tonefall/sinnsstemning godt nok, uregulert humør og ja, det går utover andre. 

Og så kjenner jeg en mann med 20% uføre som sliter med sanseinntrykk og blir ekstremt sliten. Han så selv at ett barn var nok. Fungerer ekstremt godt på jobb og sosialt. Maskerer nok en del. 

Og så har jeg mannen min, som jeg bare mistenker har en eller annen form for mild autisme. Vi har ett barn, og skal ha flere. Han fungerer ekstremt godt på jobb, er godt likt av folk men sliter litt med det sosiale. Sliter med at han blir veldig sliten, trenger egentid, av og til lager han en rar "whhhhhii" lyd (vekt på H" når han blir glad for noe ungen gjør og ler så det nesten høres kunstig ut. Vanskelig å forklare, og ikke noe jeg tror andre merker. Vi har snakket om det, og selv om han ikke har lyst å forsøke å bli diagnostisert så kjenner han selv på disse tingene. Han sier selv at han later som han har mer energi enn han har og ikke alltid han klarer å regulere det han uttrykker. Men han er en 10/10 pappa og ektemann, elsker å være med ungen og livet generelt. Lite negative "greier" med han, men er noen "greier". Jeg virkelig virkelig elsker han, om så pga disse "greiene" 

Anonymkode: c144d...6c1

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har problemer med å lese andres ansikt og sinnstemninger hvordan skal du da ta vare på og lære en annen en justere sine følelser og forstå andre? 

Anonymkode: 818f2...b6c

Kan jo være at dette barnet kommer til å ha en foresatt til?

Anonymkode: 9ac78...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gro Dahle har autismediagnose, hun har flere barn. Det kommer an på omsorgsevnen din. Autisme er arvelig, så det er naturlig nok mange autister som har fått barn😊

Anonymkode: 3feda...7bf

Oi, ville aldri tenkt at hun har autisme. Umiddelbart ville jeg tenke at de med autisme sjelden får barn. Men det er vel naturlig at de mer høytfungerende med autisme absolutt får barn. Og det er vel bare en viss andel som har en psykisk utviklingshemming i tillegg til autisme.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men var det ikke tydelig for deg at din mann var autist før han fikk diagnosen?

Anonymkode: 618a6...5b8

Det var ikke i mine, eller noen andres, tanker. Han er en jævel på maskering. Men da vi først begynte å tenke på det, ble det ganske åpenbart. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...