Brunello Skrevet 2. mai 2024 #41 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bunaden er morsarv, kusinen er ikke hi sin søster, ergo har ikke kusine noen arverett. Anonymkode: 9a208...846 Ikke om det er forskudd på arv fra bestemoren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #42 Del Skrevet 2. mai 2024 Hvor er bunaden rent fysisk? Har den vært hos bestefar, eller hos ts/ts sin mor? Om den fremdeles er hos bestefar tenker jeg at det kanskje ikke er helt unormalt at det kan bli sett på som forskudd på arv. Bestefar sitter vel i uskiftet bo og kan vel strengt tatt ikke gjøre akkurat hva han vil med boet. Han har ikke lov til å tømme boet for verdi f.eks. I dette tilfellet er det vel gjerne ikke en vesentlig del av boet- men jeg tenker at det kan være naturlig å se på det som forskudd (uten at jeg er jurist!). En bunad med sølv kan være mye verdt- jeg har akkurat betalt ca 50.000 for datteren min sin bunad. Så at din kusine kan reagere litt kan jeg skjønne. Om bunaden har vært hos din mor/deg i mange år er saken helt annerledes- da blir det rart å komme trekkende med det nå. Anonymkode: 45de4...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. mai 2024 #43 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ok, typisk i-landsproblem men likevel. I min familie har vi bestemors bunad, den er knapt str 32/34 i dagens mål og vi kusinene brukte den da vi var mindre. Bestemor har vært død i 10 år, min mor i 5 år. Hun var også eneste jente i søskenflokk og jeg forstod på bestefar at den gikk til mamma da bestemor døde. Nå vil jeg bruke den til min datter og da har min kusine påstått at den er forskudd på arv siden bestefar lever. Noe som skurrer for meg da den helt tydelig var bestemor sin og min mor er gått bort. Jeg er forøvrig den eneste blant mine søskenbarn som har døtre og jeg eneste barn til min mor. Anonymkode: 7d545...815 Nei Det var gave 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 2. mai 2024 #44 Del Skrevet 2. mai 2024 (endret) Nå mener jeg at dette var en gave og ikke forskudd på arv, men det kan neppe være snakk om veldig mange kronene som ligger i denne bunaden. Den er for det første gammel siden det er bestemor som først fikk den. Det trekker ned salgsverdien. Og den er liten som i at de fleste kvinner ikke får den på seg. Det trekker iallefall ned verdien. Uansett er dette ikke en sak din kusine har noe med, så dette trenger du ikke å ta stilling til. Endret 2. mai 2024 av Ulven 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. mai 2024 #45 Del Skrevet 2. mai 2024 Fru Uperfekt skrev (7 minutter siden): Nei Det var gave Det har du ikke grunnlag for å påstå ut fra hi. Hi beskriver en typisk arveovergang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. mai 2024 #46 Del Skrevet 2. mai 2024 Ulven skrev (1 minutt siden): Nå mener jeg at dette var en gave og ikke forskudd på arv, men det kan neppe være snakk om veldig mange kronene som ligger i denne bunaden. Den er for det første gammel siden det er bestemor som først fikk den. Det trekker ned salgsverdien. Og den er liten som i at de fleste kvinner ikke får den på seg. Det trekker iallefall ned verdien. Uansett er dette ikke en sak din kusine har noe med, så dette trenger du ikke å ta stilling til. Dersom kusinene far er død er hun arving i det uskiftede boet og har noe med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 2. mai 2024 #47 Del Skrevet 2. mai 2024 Hjelpes. Arv er ikke noe man har krav på. Folk som er ved sine fulle fem kan gi bort eller bruke opp alt de eier (gitt at de ikke sitter i uskiftet bo, og selv da har man lov å gi bort gaver). Kanskje var det mors siste ønske at det bunden skulle gå til datteren for alt vi vet. Jeg forstår meg ikke på mennesker som sitter og venter på arv og blir sur om foreldre/besteforeldre «gir bort fra arven». Jeg har sagt til mine foreldre at jeg håper de har vett til å bruke opp mest mulig mens de lever. Å spare til arvingene er bare tull. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #48 Del Skrevet 2. mai 2024 Kristin70 skrev (50 minutter siden): Ingen fikk 0 alle fikk konfirmasjonsgave, men ikke til samme verdi som en bunad (de andre fikk samme beløp). Det er barn som har arverett, ikke barnebarna, i tillegg var farmor relativt ung og sprek så det var svært lite sannsynlig at de skulle dele sølvtøyet og smykkene noen måneder senere. Besteforeldrene har forresten gitt gaver til forskjellig verdi med jevne mellomrom, da barnebarna ønsker seg forskjellige ting det har aldri vært utbetalt mellomliggende slik at alt på krona er likt. Du definerer hva alle andre skal gjøre ut i fra hva din familie gjorde? Anonymkode: 91638...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 2. mai 2024 #49 Del Skrevet 2. mai 2024 12 minutter siden, Brunello said: Dersom kusinene far er død er hun arving i det uskiftede boet og har noe med det. Man skulle tro at TS ville nevnt det i Hi. Så da er det rimelig å anta at kusinens far fremdeles er i livet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #50 Del Skrevet 2. mai 2024 Siden kusinen nevner dette, så tipper jeg at det er flere i familien som opplever dette som urettferdig. Anonymkode: fe1e0...855 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #51 Del Skrevet 2. mai 2024 Hva hun mener er ikke relevant. din mor fikk bunaden og da tilhører den deg. dette var arv fra hennes mor. din bestefars arv går til hans barn. Siden din mor er død vil hennes del av arven gå til deg og dine søsken Anonymkode: e653d...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. mai 2024 #52 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva hun mener er ikke relevant. din mor fikk bunaden og da tilhører den deg. dette var arv fra hennes mor. din bestefars arv går til hans barn. Siden din mor er død vil hennes del av arven gå til deg og dine søsken Anonymkode: e653d...4dd Her argumenterer du for at bunaden er arv og at kusinen har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #53 Del Skrevet 2. mai 2024 Brunello skrev (20 minutter siden): Her argumenterer du for at bunaden er arv og at kusinen har rett. Fikk hun bunaden etter bestemors død? Eller fikk hun den som gave da hun levde? Det er relevant. hvis det ikke er nedskrevet så gjelder det ikke Anonymkode: e653d...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. mai 2024 #54 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fikk hun bunaden etter bestemors død? Eller fikk hun den som gave da hun levde? Det er relevant. hvis det ikke er nedskrevet så gjelder det ikke Anonymkode: e653d...4dd Ut fra hi virker det som om moren fikk den etter sin mors død, og det er uklart om bunaden faktisk ble overlevert. Uansett synes jeg det er lite relevant. Når en i familien overtar en dyr gjenstand i forbindelse med dødsfall, er det naturlig å trekke verdien inn når resterende fordeles dersom ikke alle fikk lik verdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #55 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Siden kusinen nevner dette, så tipper jeg at det er flere i familien som opplever dette som urettferdig. Anonymkode: fe1e0...855 Eller så er kusinen bare ekstremt opptatt av penger. Anonymkode: e03d6...60f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #56 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg synes det naturlig at en bunad blir sett på som en del av et arveoppgjør, noe annet blir urettferdig. Selv om det helt lovlig er gitt som gave fører det jo til vonde følelser. Jeg er eldst av jentene, og fikk min bestemors bunad. De andre ble kompensert ved at det ble kjøpt ny bunad til dem til konfirmasjonen - og et åpent tilbud til gutten om å kunne velge seg en bunad senere i livet. Da min andre bestemor døde var det ei kusine som ønsket bunaden. Denne var da en del av fordelingen, der andre familier fikk andre verdisaker i stedet. Anonymkode: 91638...ce8 Så hvis de ikke har råd til samme sum som bunad koster til alle barna, så er det bedre at bunaden henger i skapet og bli oppspist av møll? Nei, en bunad skal gå videre og brukes og en gave er en gave, ingen plikt til å gjøre ting rettferdig. Grådige folk! Gaver har ingenting med arv å gjøre. Anonymkode: cc2a4...9ed 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #57 Del Skrevet 2. mai 2024 Brunello skrev (1 time siden): Det har du ikke grunnlag for å påstå ut fra hi. Hi beskriver en typisk arveovergang. Alt som ikke er avtalt som forskudd på arv, er gave. Les reglene! Anonymkode: cc2a4...9ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. mai 2024 #58 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alt som ikke er avtalt som forskudd på arv, er gave. Les reglene! Anonymkode: cc2a4...9ed Og hva vet du om hva som er sagt og avtalt? Dette er en typisk arvesituasjon der datteren overtar bunad og smykker som arv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #59 Del Skrevet 2. mai 2024 Brunello skrev (1 minutt siden): Og hva vet du om hva som er sagt og avtalt? Dette er en typisk arvesituasjon der datteren overtar bunad og smykker som arv. Hvis det var sagt og avtalt så hadde ts visst det og ikke trengt å lage tråden. Anonymkode: cc2a4...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #60 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Så hvis de ikke har råd til samme sum som bunad koster til alle barna, så er det bedre at bunaden henger i skapet og bli oppspist av møll? Nei, en bunad skal gå videre og brukes og en gave er en gave, ingen plikt til å gjøre ting rettferdig. Grådige folk! Gaver har ingenting med arv å gjøre. Anonymkode: cc2a4...9ed De har ikke 0 ellers. De har nok noen penger på bok, en bolig, noen eiendeler. Hvordan hadde du følt det om bestefars rolex til 100 000 gikk til eldste gutten. Resten fikk en symbolsk sum til konfirmasonen. Og så ble alt delt likt i arveoppgjøret? Jeg var som sagt den som fikk. Og ville ikke følt det var OK om ikke søsken og søskenbarn også fikk noe. Anonymkode: 91638...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå