Kristine2476 Skrevet 2. mai 2024 #61 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/03/21/195381785/forskning-eteriske-oljer-knyttes-til-utvikling-av-mannebryster?nr=1 https://nafkam.no/lavendel http://m.no.penghuangglass.com/news/essential-oils-may-disrupt-normal-hormonal-act-23045650.html https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35663791/ Anonymkode: 8e1bc...4fe Den eneste vitenskapelige artikkelen du refererte til her sier at det ikke er en sammenheng mellom lavendel og Endokrine sykdommer?
Marikwr Skrevet 2. mai 2024 #62 Skrevet 2. mai 2024 https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/wA7bWM/flerdobling-i-bruk-av-melatonin-hos-barn-og-unge-uheldig-mener-soevnforsker
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #63 Skrevet 2. mai 2024 Ville bare gitt det til mitt barn om jeg hadde snakket med lege først. Hva andre gjør får være opp til de tenker jeg Anonymkode: a05c8...165
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #64 Skrevet 2. mai 2024 On 5/1/2024 at 7:56 PM, luxifine said: Det bør ikke gis ukritisk, nei. Det er ikke uten bivirkninger og bør tas i samråd med lege. Hvilke bivirkninger? On 5/1/2024 at 8:10 PM, mommyaka said: Dette er jo på huden..ikke inntak i kroppen/ blodet etc Du vet at noen medisiner gis som lotion/plaster? Dvs opptak via hud. Til blodet. Anonymkode: 40597...0fb 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #65 Skrevet 2. mai 2024 Mye skyldes nok for mye skjermtid og stillesitting som gjør det vanskelig å sovne uavhengig av om man er barn eller voksen. Viktig å bli litt fysisk sliten iløpet av dagen for å sovne fort og godt Anonymkode: 49ace...6e0 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #66 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 20.07): Noen bruker sånn krem ned lavendel opp kroppen eller føttene for innsovning og olje. Anonymkode: 8e1bc...4fe Gå heller for den eteriske oljen kloroform. Øyeblikkelig effekt. Anonymkode: f06dd...b5c 1 1
Mamma_Mor Skrevet 3. mai 2024 #67 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 19.45): Er dette bra for barna? Er helt sjokka jeg og over dette! Mange som tar det. Søsteren min og familien tar melatonin hver eneste kveld, både voksne og barn. De sier det er naturlig og ufarlig…. Det er ikke sant. Hvis man sjekker litt så ser man at selv om melatonin finnes naturlig i kroppen, er det er lite og ingen studier på effekten av å ta melatonin og forskernes foreløpige konklusjon er at det ikke er nok data til konkludere med noe og at man egentlig utsetter kroppen sin for et stort forskningsprosjekt. Noen trenger nok melantonin, og da bør legen bestemme det. Resten er bare med på melatonin-moten. 1
Nosy Nelly Skrevet 3. mai 2024 #68 Skrevet 3. mai 2024 Wow, jeg ville ikke en gang kommet på å gjøre noe sånt! Barn må lære å sovne på egenhånd, ellers gjør man dem en skikkelig bjørnetjeneste! Når en ikke har melatonin tilgjengelig, har man malt seg opp i et skikkelig hjørne, hvis barna ikke har lært seg å sovne selv, uten tilskudd. Det er mye jobb å få trygge unger som sovner av seg selv, uten skrikekurer. Men det ER verdt det, og det ER mulig!
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #69 Skrevet 3. mai 2024 Vi har tre barn der den ene får melatonin. Hun har Tourettes og adhd. Legen på bup sa at konsekvensene av de store søvnvanskene var mer alvorlig enn en potensiell bivirkning av melatonin. Hun sliter fortsatt med søvnen, men får rundt to timer mer i døgnet og det er vi fornøyd med. Ville aldri gitt det til et barn uten at en lege hadde foreskrevet det og dette med en god begrunnelse. Anonymkode: cc0b0...982 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #70 Skrevet 3. mai 2024 Fagpersoner advarer jo mot bruk av melatonin uten at man har konferert lege først. Synes det er skremmende at folk tar så lett på dette. Har to barn som begge har vært veldig vanskelige å legge. I flere år tok legging 2-3 timer hver bidige kveld. Men aldri vurderte vi å gi de medikamenter. Jeg vet selv om en familie som gir ungene melatonin. Er snakk om et barn med ADHD som sitter halve dagen foran skjerm og en litt yngre som sliter med å sove. Dette er litt white-trash folk som fnyser av faglige råd. Mitt inntrykk er at mange foreldre som gir dette er nettop sånn. Anonymkode: 40beb...955
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #71 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mye skyldes nok for mye skjermtid og stillesitting som gjør det vanskelig å sovne uavhengig av om man er barn eller voksen. Viktig å bli litt fysisk sliten iløpet av dagen for å sovne fort og godt Anonymkode: 49ace...6e0 Morsomt hvordan dette forandrer seg fra generasjon til generasjon. Når jeg var barn/ ungdom var visst problemet at jeg jobbet etter skolen og ble for sliten. Skjerm var jo også et problem da, ikke for søvn, men hvis man så på nrk i mer enn 1 time om dagen fikk man firkanta øyne. Anonymkode: 8c46f...77a 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #72 Skrevet 3. mai 2024 Helene skrev (På 1.5.2024 den 19.57): Melatonin er et naturpreparat. Man får skrevet ut resept av lege. Man gir ikke barn dette uten videre. Det er ikke reseptbelagt. Ikke til voksne. Man får kjøpt det på apoteket, bare å hente i hylla. Eller kjøpe på nettapotek, som her. Det står i bruksanvisningen at det ikke skal gis til eller brukes av personer under 18, så da bør man bare gi det til barn etter samråd med lege. Anonymkode: b24ae...562 1
c2c Skrevet 3. mai 2024 #73 Skrevet 3. mai 2024 En del voksne og barn med ADHD som tar medisiner ( sentralstimulerende stoffer) får også melatonin i tillegg. Dette fordi medisinene gjør det enda vanskeligere å falle til ro for mange. Du kan jo prøve å ta amfetamin på dagtid og se hvor lett det er å sovne på kvelden,,,, Men man skal ikke gi det til barn uten godkjenning fra lege, fordi virkningen avtar når man bruker det konstant, samt at den naturlige innsovningen kan slutte å fungere helt.
frivis Skrevet 3. mai 2024 #74 Skrevet 3. mai 2024 Selv om melatonin er naturlig, som er bra, så kan det gjøre slik at kroppen slutter å produsere melatonin naturlig hvis det får tilført dette hver dag. Dette er veldig rart folk ikke tenker på før de propper seg selv og barna sine fulle av slikt.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #75 Skrevet 3. mai 2024 Nosy Nelly skrev (4 timer siden): Wow, jeg ville ikke en gang kommet på å gjøre noe sånt! Barn må lære å sovne på egenhånd, ellers gjør man dem en skikkelig bjørnetjeneste! Når en ikke har melatonin tilgjengelig, har man malt seg opp i et skikkelig hjørne, hvis barna ikke har lært seg å sovne selv, uten tilskudd. Det er mye jobb å få trygge unger som sovner av seg selv, uten skrikekurer. Men det ER verdt det, og det ER mulig! Noen barn kan ikke lære seg alt selv, inkludert sovne selv, selv om DU påstår du har gjort jobben med å få trygge barn som sovner selv. Det er jo ikke utrygghet som gir best søvnproblem, mer at hodet ikke klarer å slappe av. Anonymkode: 5a5e0...4b9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #76 Skrevet 3. mai 2024 Mine barn med autisme har gått på melatonin siden de var små. Vi mistenker faktisk at jentungen kom i puberteten tidlig pga. det, for det har vært noen forskningsrapporter som sier at det kan være en bivirkning. Men etter en vurdering med fastlegen, så ble vi enige om at den risikoen tok vi, ettersom ungen bokstavelig talt ikke sov. Det er sånn at folk tror meg ikke når jeg sier det, men jeg hadde i flere år ca 2-3 timers søvn pr natt. Den ene ungen sovnet i 03 tiden, og den andre våknet fra 05. Og det var en god natt. Nå er de tenåringer, og hvis jeg er litt sløv med å hente ut fra apoteket, kan jeg kjøpe på matbutikk. Jeg hadde aldri gitt det til små barn uten å ha snakket med lege. Og vi hadde 4-5 år bak oss med 2-3 timer søvn på mor bak oss, og jeg var alene med de. Ungene slet, og mora holdt på å gå i bakken. Anonymkode: 5e795...a04
Nosy Nelly Skrevet 3. mai 2024 #77 Skrevet 3. mai 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Noen barn kan ikke lære seg alt selv, inkludert sovne selv, selv om DU påstår du har gjort jobben med å få trygge barn som sovner selv. Det er jo ikke utrygghet som gir best søvnproblem, mer at hodet ikke klarer å slappe av. Anonymkode: 5a5e0...4b9 Når hodet ikke greier å slappe av så er det en læringsprosess som må til for å lære seg å finne søvnen. Jeg sa ikke at barna må lære det selv. Jeg sa at de må lære å finne søvnen selv. Barn må selvsagt ha hjelp til å lære seg det. Men om en bare tyr til medikamenter så lærer de det ikke. Jeg var ett av de barna som holdt seg selv våken med alt det spennende som hodet var fullt av. Jeg var over 20 før jeg lærte noen gode innsovningsteknikker. Men det var jo ikke farlig å ligge våken til langt på natt. Jeg er fortsatt B-menneske, men jeg tok jo ikke skade av å ligge å tenke på alt som var gøy til de voksne for lengst hadde sovnet. Men jeg skjønner at foreldre synes det er både vanskelig og tidkrevende.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #78 Skrevet 3. mai 2024 Nosy Nelly skrev (2 minutter siden): Når hodet ikke greier å slappe av så er det en læringsprosess som må til for å lære seg å finne søvnen. Jeg sa ikke at barna må lære det selv. Jeg sa at de må lære å finne søvnen selv. Barn må selvsagt ha hjelp til å lære seg det. Men om en bare tyr til medikamenter så lærer de det ikke. Jeg var ett av de barna som holdt seg selv våken med alt det spennende som hodet var fullt av. Jeg var over 20 før jeg lærte noen gode innsovningsteknikker. Men det var jo ikke farlig å ligge våken til langt på natt. Jeg er fortsatt B-menneske, men jeg tok jo ikke skade av å ligge å tenke på alt som var gøy til de voksne for lengst hadde sovnet. Men jeg skjønner at foreldre synes det er både vanskelig og tidkrevende. Det er jo ikke fordi det er noe spennende i hodet man er våken, tror mange gjerne skulle skrudd av all støyen som kommer. Bare for at DU klarte det i 20-årene og kun som b-menneske vil ikke si at barn klarer det. Anonymkode: 5a5e0...4b9 1
Heln Skrevet 3. mai 2024 #79 Skrevet 3. mai 2024 Det er lett å si «det hadde jeg aldri gjort med mine!» før man står i situasjonen selv. For når du, som mor, er på femte natt uten et minutt søvn, så prøver man faktisk alt. Vi vet med god forskning hvor skadelig det er for mennesker å få for lite søvn, det gjelder jo disse små med langvarige søvnproblemer også. Heller et barn med best mulig grunnlag for normal utvikling med nok timer søvn enn et barn som er underernært på søvn i årevis, uavhengig av grunn tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #80 Skrevet 3. mai 2024 Nosy Nelly skrev (11 minutter siden): Når hodet ikke greier å slappe av så er det en læringsprosess som må til for å lære seg å finne søvnen. Jeg sa ikke at barna må lære det selv. Jeg sa at de må lære å finne søvnen selv. Barn må selvsagt ha hjelp til å lære seg det. Men om en bare tyr til medikamenter så lærer de det ikke. Jeg var ett av de barna som holdt seg selv våken med alt det spennende som hodet var fullt av. Jeg var over 20 før jeg lærte noen gode innsovningsteknikker. Men det var jo ikke farlig å ligge våken til langt på natt. Jeg er fortsatt B-menneske, men jeg tok jo ikke skade av å ligge å tenke på alt som var gøy til de voksne for lengst hadde sovnet. Men jeg skjønner at foreldre synes det er både vanskelig og tidkrevende. Si det til en med epilepsi. Å be hjernen roe seg. Det går ikke. Epilepsi aktivitet får en ikke slått av. Epilepsi aktivitet kan drive å sure i hjernen uten direkte anfall. Ved da at barnet får melatonin får det tilskud for å kunne sove, mange med epilepsi produserer ikke nok melatonin. Og da må en ofte få hjelp til å kunne få søvn, ved å ikke få søvn øker faren for mer epilepsi aktivitet og i værste fall død. Anonymkode: 56bd9...2da 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå