AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #21 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/03/21/195381785/forskning-eteriske-oljer-knyttes-til-utvikling-av-mannebryster?nr=1 https://nafkam.no/lavendel http://m.no.penghuangglass.com/news/essential-oils-may-disrupt-normal-hormonal-act-23045650.html https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35663791/ Anonymkode: 8e1bc...4fe Takk, fant ingenting da jeg googlet. Bruker ikke det heller, men 😄 Anonymkode: d0d38...1f6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #22 Skrevet 1. mai 2024 mommyaka skrev (54 minutter siden): Dette er jo på huden..ikke inntak i kroppen/ blodet etc Du vet at en del stoffer tas opp gjennom huden? Anonymkode: 28f58...5c5 7 1
Stor pike Skrevet 1. mai 2024 #23 Skrevet 1. mai 2024 Min gutt har Asperger syndrome. Det er helt vanlig at autister sliter med søvn. Så han fikk utskrevet melatonin av lege og tar det nesten hver kveld. Han har tydeligvis begynt å trappe litt ned. Men han får medisin på apoteket. Det har vært en gang eller to resepten har gått ut. Da har vi kjøpt på helsekost. Det er en helt annen styrke. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #24 Skrevet 1. mai 2024 Jeg sier IKKE at man skal bruke melatonin uten å ha snakket med lege - fordi det kan være greit å undersøke hvorfor barnet ikke får sove. Men.. jeg ble shamet av barnehage for å gi barnet mitt melatonin etter avtale med lege, og ser MYE dårlige holdniinger og misinformasjon om at melatonin er farlig. Dette med pubertetsendringer er tilbakevist: https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-sovn-medisin/mange-norske-barn-gar-pa-ikke-godkjent-sovemedisin-i-flere-ar/496912 Og.. Jeg vil bare si som barnelegen vår: bivirkningen av å ikke sove nok og så dra på lang skoledag er mye, mye alvorligere enn noe man har greid å finne etter omfattende forskning. Mitt barn er frisk og rask på alle måter, men greier ikke å sovne av seg selv før etter 3,5/4 timer uten melatonin. Å nekte barnet tilskudd av naturlige hormoner som legen anbefaler ville da virkelig vært dårlig gjort.. Anonymkode: 39bb2...a86 6 1 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #25 Skrevet 1. mai 2024 Vi har prøvd nedstressingsøvelser, vektdyne, lyset på/lyset av, gardiner/ikke gardiner, musikk, lydbok, ikke skjerm en time før leggetid, dusje/bade før sengetid/ikke dusje/bade før sengetid, faste rutiner, havregrøt/spise seg mett før leggetid/lette måltider før leggetid, vallagan, melantonin og en annen dråpemedisin, varmepumper i senga, ulltrekk/soveskinn, pysj på/pysj av, ullpledd, dundyne/sommerdyne, opptrekkbar lommelykt/bamser med lys, bamser i senga/bamser ikke i senga, kaldt rom/varmere rom, lukter og ja jeg tror vi har vært innom.det meste uten særlig hell annet enn en viss placebo-effekt av sovemedisiner. Barnet har vært så sliten at h*n nesten gråter for kroppen er så trøtt, men h*n finner ikke roen for hodet er så fullt. Eller pga smerter i kroppen, eller bare fordi søvnen ikke kommer enda klokka er over midnatt.. Barnet har ADHD og byttet nylig til elevanse, noe som ser ut til å være bra mtp søvn. Krysser fingrene for varig bedring.. Anonymkode: 6884b...f28 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #26 Skrevet 1. mai 2024 Tenker at det er viktig at barn lærer seg å sovne uten kunstig stimuli. Det å innarbeide en god rutine ved leggetid er noe man har med seg hele livet. Når det er sagt,så har jeg tenåringer som tar melatonin. De har gode grunner til å ta det blant annet Adhd.og bruker det kun i ukedagene for å fungere på skolen. Kjøper melatonin på Rema. Hadde jeg kunnet skru tiden tilbake hadde jeg gitt melatonin Myye tidligere. Min sønn fikk ikke melatonin før han var 14. Jeg var altfor streng. Han har slitt mye med å sovne.Uff. Anonymkode: ba73a...053 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #27 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lite forskning på langtidsvirkninger, men det jeg har lest er at det i verste fall kan påvirke forplantningsevnen og utsette puberteten. Jeg tar ikke sjansen med barnet mitt selv om han definitivt hadde trengt det. Anonymkode: d0d38...1f6 Nettopp. Alle jeg vet om som gir melatonin til barna har fått det på resept, og da har altså legen vurdert at fordelene oppveier potensielle ulemper. PS. Alle "melatonin-barna" jeg kjenner til har underliggende diagnoser, som ADHD eller lignende, altså er innsovningsproblemene deres av mer alvorlig karakter. Anonymkode: 87c5e...9ff 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #28 Skrevet 1. mai 2024 Min får på resept. Har store søvnforstyrrelser og kan sove så lite som en time i løpet av natten uten. Får det på toppen av epilepsi medisin som også skal ha beroligende effekt. Noen barn må faktisk ha det fordi både de selv og familien blir koko uten. Anonymkode: 81576...8cc 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #29 Skrevet 1. mai 2024 Jeg fikk resept av lege til mitt barn. Har veldig god effekt. Sovner ila 10-15 min vs 45min,1.5 t. Anonymkode: 1b20a...95e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #30 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg sier IKKE at man skal bruke melatonin uten å ha snakket med lege - fordi det kan være greit å undersøke hvorfor barnet ikke får sove. Men.. jeg ble shamet av barnehage for å gi barnet mitt melatonin etter avtale med lege, og ser MYE dårlige holdniinger og misinformasjon om at melatonin er farlig. Dette med pubertetsendringer er tilbakevist: https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-sovn-medisin/mange-norske-barn-gar-pa-ikke-godkjent-sovemedisin-i-flere-ar/496912 Og.. Jeg vil bare si som barnelegen vår: bivirkningen av å ikke sove nok og så dra på lang skoledag er mye, mye alvorligere enn noe man har greid å finne etter omfattende forskning. Mitt barn er frisk og rask på alle måter, men greier ikke å sovne av seg selv før etter 3,5/4 timer uten melatonin. Å nekte barnet tilskudd av naturlige hormoner som legen anbefaler ville da virkelig vært dårlig gjort.. Anonymkode: 39bb2...a86 Har du lest artikkelen? Forskningen på pubertetsendringer er tynn, 70 personer er for lite til å konkludere med noe som helst. Shamer deg virkelig ikke, jeg har som nevnt en gutt som stort sett bruker tre timer på å sovne hver kveld og sover for lite (og jeg fikk ikke resept av legen) og har full forståelse for at du gir barnet ditt noe som hjelper ❤️ Anonymkode: d0d38...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #31 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er litt suprised ut, flere i vennekretsen mi gir flytende melatonina til barna sine før sovetid. Jeg spør hvor kjøpt, de sier i matbutikken. Er dette bra for barna? Anonymkode: 8e1bc...4fe Antagelig helt ufarlig for barnet, men syns selv ikke det er greit at foreldre selvmedisinerer barna sine med medikamenter/tilskudd uten å ha dialog med lege. Langtidseffekten av denne bruken aner jo ikke foreldrene noe om. Langvarig bruk av innsovningsmedisiner som melatonin er ikke anbefalt verken for barn eller voksne uten oppfølging av leger. Forskning viser at det kan ha svært uheldige langtidseffekter for søvn for barn og unge. Anonymkode: ad41c...661 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #32 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gutten min er 5 og har brukt tre timer hver kveld siden han var ett år (før det sov han aldri), men likevel synes legen det er for stor risiko 😕 Anonymkode: d0d38...1f6 Mens overlegen på autismesenteret her sa at det ikke er noe å være bekymret for og at det er mye bedre for barnet å få sove ordentlig. Anonymkode: 76826...fe9 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #33 Skrevet 1. mai 2024 Mine har brukt i mange år. Yngste fikk da ho var 6 år, da var barnelegen helt overrasket at barne fikk noe annet en melatonin. Barne hadde fått efedrin pga søvn vansker. Barnelegen sa rett ut: Er melatonin som er best og ved en del diagnoser som adhd, epilepsi, autisme og noen diagnoser til har de for lite av dette hormonet. Og er mye bedre å bruke det en det andre. Eldste fikk og melatonin da de oppdaget epilepsi med nattlig aktivitet. Legen sa det er det tregeste å bruke for søvn, er et naturlig hormon. Så stoler mer på de som er barnelege som har skrevet ut og at de faktisk får søvnen de trenger og forebygger for wvnt anfall fordi de ikke har får nok søvn Anonymkode: 56bd9...2da 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #34 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mens overlegen på autismesenteret her sa at det ikke er noe å være bekymret for og at det er mye bedre for barnet å få sove ordentlig. Anonymkode: 76826...fe9 Likevel ville jeg nok ikke ha kjøpt inn på egenhånd for å gi til barn altså. Men ved store behov så har jeg fått beskjed om at det slett ikke er farlig. Anonymkode: 76826...fe9 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #35 Skrevet 1. mai 2024 Jeg hadde aldri gjort det uten å fått godkjenning av lege. Selv om det selges i butik,k betyr ikke at man bør gi det til barn. Står jo til bruk over 18 år Anonymkode: 03b99...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #36 Skrevet 1. mai 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er litt suprised ut, flere i vennekretsen mi gir flytende melatonina til barna sine før sovetid. Jeg spør hvor kjøpt, de sier i matbutikken. Er dette bra for barna? Anonymkode: 8e1bc...4fe Om barna har store problemer med søvn, så ja, da er det bra for dem å få hjelp til å få sovet nok. Men man skal ikke gi det til barn uten å snakke med lege. Både jeg og sønnen min tar melatonin, sønnen har det på resept. Vi har adhd begge to og alltid slitt med å sove. Fått et nytt liv etter vi startet på det. Anonymkode: 2561c...853 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #37 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gutten min er 5 og har brukt tre timer hver kveld siden han var ett år (før det sov han aldri), men likevel synes legen det er for stor risiko 😕 Anonymkode: d0d38...1f6 Sov ikke barnet på ett år? Det er jo helt villt. Kan man virkelig gå et helt år uten søvn? Anonymkode: 65147...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #38 Skrevet 1. mai 2024 Det som er skummelt er jo at det faktisk er avhengighetsskapende. Når man tilfører melatonin slutter kroppen å produsere nok selv. Det trenger den jo ikke, for den får jo nok. Det tar tid før kroppen begynner igjen om man slutter på melatonin. Anonymkode: f06dd...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #39 Skrevet 1. mai 2024 Stor pike skrev (3 timer siden): Min gutt har Asperger syndrome. Det er helt vanlig at autister sliter med søvn. Så han fikk utskrevet melatonin av lege og tar det nesten hver kveld. Han har tydeligvis begynt å trappe litt ned. Men han får medisin på apoteket. Det har vært en gang eller to resepten har gått ut. Da har vi kjøpt på helsekost. Det er en helt annen styrke. Melatonin på apoteket erikke reseptbelagt… Anonymkode: 88e00...19f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #40 Skrevet 1. mai 2024 Vi får oppfølging av barnelege fordi barnet vårt har store søvnvansker og alltid har hatt det. Hun er nå 4 år og har fått melatonin (depottabletter) siden hun var to år. Har gått tom eller glemt medisinen et par ganger, og da har hun sovet 4 timer til sammen i løpet av døgnet. Slik var det hver eneste natt før hun begynte på melatonin, og hun var helt utslitt og frynsete (samme med oss foreldre). Vi var egentlig imot å gi henne medisiner for å få til søvnen. Prøvde alt annet først. Til slutt var legen ganske direkte og sa mer eller mindre at det var uansvarlig å ikke gi henne melatonin hvis det fungerte, for hun trenger selvsagt å sove. Hun ble nesten et helt nytt barn etter hun fikk sovet om nettene, så vi angrer ingenting og ser nå tydelig at hun trenger melatonin for å sove - og hun trenger å sove for å ha det bra. Hun kan til tider fortsatt være litt våken på nettene, rundt to timer midt på natta av og til i perioder. Men da sover hun 10 timer det døgnet, og ikke 4. Og så kommer det flere netter senere hvor hun sover enda mer. Da fungerer hun ganske bra. Jeg synes først det var veldig flaut at vi måtte ty til medisiner for å få til søvnen for barnet vårt, men den tanken har jeg lagt helt fra meg. Vi gjør rett og slett det som er best for henne. Anonymkode: a0d17...6c5 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå