Gå til innhold

Foreldre som gir melatonin til barna

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Melatonin på apoteket erikke reseptbelagt…

Anonymkode: 88e00...19f

Autister og de med Adhd er godkjent for melatonin på blå resept. 

Anonymkode: 0c859...451

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sier IKKE at man skal bruke melatonin uten å ha snakket med lege - fordi det kan være greit å undersøke hvorfor barnet ikke får sove.

Men.. jeg ble shamet av barnehage for å gi barnet mitt melatonin etter avtale med lege, og ser MYE dårlige holdniinger og misinformasjon om at melatonin er farlig. Dette med pubertetsendringer er tilbakevist: https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-sovn-medisin/mange-norske-barn-gar-pa-ikke-godkjent-sovemedisin-i-flere-ar/496912

Og.. Jeg vil bare si som barnelegen vår: bivirkningen av å ikke sove nok og så dra på lang skoledag er mye, mye alvorligere enn noe man har greid å finne etter omfattende forskning.

Mitt barn er frisk og rask på alle måter, men greier ikke å sovne av seg selv før etter 3,5/4 timer uten melatonin. Å nekte barnet tilskudd av naturlige hormoner som legen anbefaler ville da virkelig vært dårlig gjort..

Anonymkode: 39bb2...a86

Spør pga nysgjerrighet, men prøvde du skjermfritt i lengre periode (mnd) og masse uteaktivitet før du tydde til melatonin? Utelukket du at det kunne være knyttet til kosten? 

Anonymkode: afd17...18b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Spør pga nysgjerrighet, men prøvde du skjermfritt i lengre periode (mnd) og masse uteaktivitet før du tydde til melatonin? Utelukket du at det kunne være knyttet til kosten? 

Anonymkode: afd17...18b

Kan snakke for oss. Her startet søvn vansker alt fra fødsel og for å si det slik. Epilepsi hjelper ikke med mer aktivitet ute eller kosthold  selv med epilepsi medisiner slett barna her med søvn. Årsak er at ofte med epilepsi,  autisme, adhd og noen diagnoser til så mangler de hormonet eller lager ikke nok av melatonin. 

Regner og at du vet at ved for lite søvn eller søvn som ikke går ned i rem gjør at barn kan få forsinket språk og motorisk utvikling hvis de ikke får nok søvn i lengden.

Så at lege skriver da ut melatonin for å sikre barne må være bedre en å risikere sein virkninger og skadde på hjernen. Og som barnelege her sier: Det er bedre å gi melatonin en det vi ga før til barn som var efedrin og polaramin som egentlig er en alergi medisin som en blir trøtt av

Anonymkode: 56bd9...2da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er latskap og et resultat av et samfunn hvor tiden aldri står stille. Vår 6-åring har alltid brukt laaang tid på å sovne, men de dagene vi har for dårlig søvnhygiene, så tar det enda lenger tid. Vi må ta oss tid til å la barna våre få regulere seg ned.

Anonymkode: d1b91...b59

• Liker 2
Skrevet

Surprised ut? 😄 Er det ikke bedre å skrive overrasket? 

Sånn, avsporing over 😄

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Er nokk greit ei gang av og til, men er absolutt ikke noe man skal gi fast til barn.. Det gjelder all slags medisiner, og ihvertfall ikke om man ikke har det avtalt med fastlegen til barnet  

AnonymBruker
Skrevet

I samråd med lege er det sikkert ok nok, forventer legen gjør en «kost-nytte» evaluering. Ville strukket meg langt før jeg gav det til egne barn. 

Har forøvrig prøvd selv, det gjorde innsovning enkelt, men det førte til at jeg våknet midt på natten med en dundrende hodepine ved hver bruk. Holder meg mao unna. 

Anonymkode: 6fe04...f9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er litt suprised ut, flere i vennekretsen mi gir flytende melatonina til barna sine før sovetid. 

Jeg spør hvor kjøpt, de sier i matbutikken.

Er dette bra for barna? 

Anonymkode: 8e1bc...4fe

Dattera mi får det av lege pga. dårlig søvn i perioder i forbindelse med annen medisinering... Men har aldri hørt at folk gir det bare for å gi 😯

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn får melatonindråper kjøpt på helsekost. Etter 5 år med store innsovningsvansker og en lege som nektet å lytte så ble det sånn. Alltid hatt god søvnhygiene, gode rutiner på alt. Og prøvde absolutt ALT. Barnet sovnet aldri før i 23-00 tiden, og selv om søvnen på natten var god så ble det altfor få timer i løpet av et døgn. Så når hen etterhvert skulle begynne på skolen, fant vi ut at nå MÅ du sove. Vi foreldre var utslitt og. Får en liten dose hver kveld. Har prøvd å late som jeg gir og (sagt at det er i vannet i koppen feks, i tilfelle det ikke er nødvendig lenger/placebo) men da er festen i gang på kvelden. Er ikke bekymret for denne bruken i det hele tatt, og jeg er helsepersonell selv.

Anonymkode: 04fcb...172

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Melatonin på apoteket erikke reseptbelagt…

Anonymkode: 88e00...19f

i praksis jo.

Det er kun den laveste dosen som er fritt tilgjengelig, alle virksomme doser er reseptbelagt. (Jeg går ut i fra at man KAN ta 3-5 piller i stedet for en, men det er på siden av poenget )

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det bedre at barnet ikke får sove mener du? Kanskje du skal gå ut fra at foreldre flest vet hva de driver med og gjør det som er best for barna og ikke mene og synse så mye om hva andre gjør? 

Anonymkode: 3d4b2...6b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det som er skummelt er jo at det faktisk er avhengighetsskapende.  Når man tilfører melatonin slutter kroppen å produsere nok selv. Det trenger den jo ikke, for den får jo nok. 

Det tar tid før kroppen begynner igjen om man slutter på melatonin.  

Anonymkode: f06dd...b5c

Det stemmer ikke! Jeg har brukt melatonin selv,  ikke reseptpliktige, men kjøpt på apotek. Har brukt det over en lang periode, før jeg sluttet. Da jeg sluttet, var det ingen problem med søvn.  Jeg var ikke blitt avhengig, selv om jeg hadde brukt det hver natt i over et år. 

Anonymkode: 6db5c...68b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (14 timer siden):

Dette er jo på huden..ikke inntak i kroppen/ blodet etc 

Så du tror at huden ikke trekker inn ting i blodet? 

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for helseskadelig innhold,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke! Jeg har brukt melatonin selv,  ikke reseptpliktige, men kjøpt på apotek. Har brukt det over en lang periode, før jeg sluttet. Da jeg sluttet, var det ingen problem med søvn.  Jeg var ikke blitt avhengig, selv om jeg hadde brukt det hver natt i over et år. 

Anonymkode: 6db5c...68b

Vel nå viser forskning noe annet da, så hva du har opplevd er jo ikke særlig relevant. 

Anonymkode: f06dd...b5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sov ikke barnet på ett år? Det er jo helt villt. Kan man virkelig gå et helt år uten søvn? 

Anonymkode: 65147...bb4

Det var en halvtime i slengen hele det første året. Så søvn ble det jo, men det var oppstykket og alt for lite. 

Anonymkode: d0d38...1f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mens overlegen på autismesenteret her sa at det ikke er noe å være bekymret for og at det er mye bedre for barnet å få sove ordentlig. 

Anonymkode: 76826...fe9

Det er det helt sikkert, jeg tør bare ikke å gi noe uten godkjenning av lege. Og når lege ikke vil så står man der da, med en 5-åring som aldri får sovet nok 😞

Skrevet
mommyaka skrev (18 timer siden):

Dette er jo på huden..ikke inntak i kroppen/ blodet etc 

Essendielle oljer absorbers gjennom huden. Er bl.s. derfor helt parfymefritt anbefales til barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har du kilder på det? 

Essendielle oljer kan være hormonforstyrrende. Finnes massevis av kilder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...