Gå til innhold

Engelsk på reise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I juni skal vi på firmatur med jobben. Jeg har ikke vært i utlandet siden jeg var liten og engelsken er rusten… Vi er mange som reiser samme og jeg får helt sikkert hjelp av de andre med dette… Jeg forstår engelsk, men det stopper seg helt når jeg skal snakke selv. 

Jeg lurer derfor på om noen her inne kan hjelpe meg med noen setninger som kan være nyttig å kunne på reise? For eksempel på restaurant, bestilling av mat og drikke.

Føler meg rett og slett dum som ikke kan dette. Jeg kan sikkert mer enn jeg tror også, men dette er noe jeg tenker mye på og vil ikke at dette skal ta over gleden ved turen. Det hadde gjort meg mye tryggere hvis jeg kunne noe som er helt basic.


Håper noen vil hjelpe meg 😊

Anonymkode: f7c8e...e2e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å bruke disse:

"A table for four, please."

"Can I get the _____, please?" (Mens jeg peker på menyen.)

"How much does it cost?"

"... and a glass of water too, thank you."

"Can I have the bill, please?" Husk å gi tips i utlandet!

Spør de om maten er god, kan du si: "It's delicious."

Anonymkode: 5b23f...7ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er toalettet - where is the restroom? 
 

Kan også råde deg til å bare øve deg hjemme, det er ved å bruke at du vil føle deg mer selvsikker 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen19 skrev (5 timer siden):

Hvor er toalettet - where is the restroom? 
 

Kan også råde deg til å bare øve deg hjemme, det er ved å bruke at du vil føle deg mer selvsikker 😊

Du må over Atlanteren før restroom betyr toalett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinner skrev (10 minutter siden):

Du må over Atlanteren før restroom betyr toalett!

Man må heldigvis ikke over Atlanteren for at folk flest forstår hva det betyr. Men i stedet for å «korrigere» meg så kan du heller komme med egne alternativer som vil hjelpe TS 😊

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appen Duolingo kan muligens hjelpe deg med det grunnleggende 🙂 Appen er engelsk, men man kan også lære engelsk. Jeg har ikke prøvd annet enn spansk, og det er ganske så enkel læringsmåte.

Anonymkode: 12342...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg pleier å bruke disse:

"A table for four, please."

"Can I get the _____, please?" (Mens jeg peker på menyen.)

"How much does it cost?"

"... and a glass of water too, thank you."

"Can I have the bill, please?" Husk å gi tips i utlandet!

Spør de om maten er god, kan du si: "It's delicious."

Anonymkode: 5b23f...7ba

"How much does it cost" er veldig direkte oversatt fra norsk. Man sier bare "How much is the ____?" på engelsk.

Det er også høfligere å si "could I have" og ikke "can I get" (som igjen blir veldig direkte oversatt fra norsk).

Og tips er ikke nødvendig i alle utland, mest i USA, men greit å lese seg opp på tipskultur i landet man reiser til.

For å spørre om toalettet, bare si hva du vil. Jeg bor i et land der det er vanlig å si "where's the toilet?", mens det i andre land er frekt og man må si "restroom", "bathroom" eller noe annet. De skjønner deg uansett.

Og om du er allergisk: "I'm allergic to peanuts/shellfish/gluten/lactose". De pleier ofte å spørre om man er allergisk, så da kan man bare si "no" om man ikke er det.

Du kan også fint bruke Google Translate om du er usikker på noe, TS. Jeg har reist mye i Asia, og folk tar frem Google Translate for å kommunisere støtt og stadig. Du kan også bruke det til å oversette menyer.

Anonymkode: 1c7c2...432

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...