Gå til innhold

Hvordan få mer amerikansk aksent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er flaut å snakke engelsk fordi jeg har norsk aksent. Derfor prøver jeg å lære meg å snakke engelsk med amerikansk aksent, og aller helst californian. Noen som har noen tips and tricks om hvordan å oppnå mitt mål?

Og hvilken aksent bruker du når du snakker engelsk?

Anonymkode: b61d5...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det flaut med norsk aksent når man er norsk?

Synes det er mye flauere å høre på folk som prøver å ha en veldig amerikansk aksent.

Du kommer aldri til å snakke som en innfødt amerikaner uansett. Bare snakk med den aksenten du har. 

Merkelig at så mange norske synes det er flaut med norsk aksent - lurer på om de tenker sånn i andre land også? Tenker tyskere at det er flaut å snakke engelsk med tysk aksent? 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tipset er å høre mye med den aksenten du vil bruke, og så er det bare å øve. Er ikke så naturlig å snakke engelsk i Norge, men du får snakket høyt med deg selv når du er alene 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sure. Her er noen tips.

Ikke uttal t-en på slutten av ord som du ville gjort på norsk. I stedet gå inn for å si t, men slutt før det kommer noen faktisk lyd. Det gjelder spesielt for ord som slutter med kts/cts. Der dropper du t-en helt. Amerikanere liker ikke lange konsonantsekvenser. Når t kommer etter n, ja? Dropp den der også. Center, enter... cenner, enner. Amerikanere liker virkelig ikke t-er. Dobbelt-t? Uttal det som d i stedet. Butter blir til budder. Noen amerikanere uttaler også dobbel d som tapp-r (den r-lyden de fleste av oss bruker på norsk). Norsk har jeg lagt merke til snakkes mye lenger frem i munnen enn engelsk også. Prøv å svelge ordene dine litt som danskene gjør. S-lyden høres spesielt mye sterkere ut på norsk, så prøv å uttale med mer avslappet tunge. Tonefallet er vel det de fleste nordmenn sliter med, og som får oss til å høres så teite ut. På norsk pleier vi å avslutte uttalen av et ord med høy tone, noe som er grunnen til at ikke-norsktalende tror vi alltid stiller dem spørsmål. Hvis du synes noe virker off med uttalen din, prøv derfor å legge trykket på en annen del av ordet. Jeg anbefaler deg å se på videoer med titler som 'Differences between American and British English'. Der er det mye å lære av.

Vit at det ikke er noe galt ved å ha aksent; det viktigste er at du kan gjøre deg forstått. Allikevel er det gøy å kunne finpusse aksenten sin når en har fått gode nok ferdigheter innenfor et språk.

Anonymkode: 81bbf...d71

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du bokmål/oslo? Da har du mer syngende aksent, og veldig lett å høre. Ikke gå opp i toneleie på ordene.  Folk fra  nord-norge feks snakker mye bedre amerikansk.

Anonymkode: 4e765...390

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sure. Her er noen tips.

Ikke uttal t-en på slutten av ord som du ville gjort på norsk. I stedet gå inn for å si t, men slutt før det kommer noen faktisk lyd. Det gjelder spesielt for ord som slutter med kts/cts. Der dropper du t-en helt. Amerikanere liker ikke lange konsonantsekvenser. Når t kommer etter n, ja? Dropp den der også. Center, enter... cenner, enner. Amerikanere liker virkelig ikke t-er. Dobbelt-t? Uttal det som d i stedet. Butter blir til budder. Noen amerikanere uttaler også dobbel d som tapp-r (den r-lyden de fleste av oss bruker på norsk). Norsk har jeg lagt merke til snakkes mye lenger frem i munnen enn engelsk også. Prøv å svelge ordene dine litt som danskene gjør. S-lyden høres spesielt mye sterkere ut på norsk, så prøv å uttale med mer avslappet tunge. Tonefallet er vel det de fleste nordmenn sliter med, og som får oss til å høres så teite ut. På norsk pleier vi å avslutte uttalen av et ord med høy tone, noe som er grunnen til at ikke-norsktalende tror vi alltid stiller dem spørsmål. Hvis du synes noe virker off med uttalen din, prøv derfor å legge trykket på en annen del av ordet. Jeg anbefaler deg å se på videoer med titler som 'Differences between American and British English'. Der er det mye å lære av.

Vit at det ikke er noe galt ved å ha aksent; det viktigste er at du kan gjøre deg forstått. Allikevel er det gøy å kunne finpusse aksenten sin når en har fått gode nok ferdigheter innenfor et språk.

Anonymkode: 81bbf...d71

Velskrevet 👌 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke uttal t-en på slutten av ord som du ville gjort på norsk. I stedet gå inn for å si t, men slutt før det kommer noen faktisk lyd. Det gjelder spesielt for ord som slutter med kts/cts. Der dropper du t-en helt. Amerikanere liker ikke lange konsonantsekvenser. Når t kommer etter n, ja? Dropp den der også. Center, enter... cenner, enner. Amerikanere liker virkelig ikke t-er. Dobbelt-t? Uttal det som d i stedet. Butter blir til budder. Prøv å svelge ordene dine litt som danskene gjør.

Anonymkode: 81bbf...d71

Hvilken del av USA skal det være fra? Jeg var en del i nordstatene og blant akademikere og ingen sa «cenner» eller «budder», eller å svelge ordene. Det siste kjenner jeg bare til at svarte amerikanere gjør. 

Anonymkode: a960e...a6d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til USA og lær deg å snakke som en innfødt.

Britisk engelsk er tusen ganger finere!

Anonymkode: e8b3f...7b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prat med amerikanere. Jeg merker selv at jeg har en tendens til å ape etter de jeg snakker med. Mer engelsk aksent i England, mer amerikansk i USA. Men jo eldre man blir, jo vanskeligere er det å kvitte seg med norsk aksent uansett. Hør bare på Stoltenberg og Jagland. 

Anonymkode: 88abe...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det flaueste jeg vet om er nordmenn som tror de er amerikanske eller britiske, eller later som de er det 🙈

Jeg kunne sikkert klart å snakke som en amerikaner jeg også, men aldri i livet om jeg kommer til å gjøre det. 😄

Men lykke til hvis du har lyst til det selvfølgelig! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, princeofithilien said:

Noe av det flaueste jeg vet om er nordmenn som tror de er amerikanske eller britiske, eller later som de er det 🙈

Jeg kunne sikkert klart å snakke som en amerikaner jeg også, men aldri i livet om jeg kommer til å gjøre det. 😄

Men lykke til hvis du har lyst til det selvfølgelig! 

Noen snakker veldig godt engelsk da, spesielt hvis de har bodd i engelsktalende land. Blir jo for dumt om de da skal legge seg til en norsk aksent. 

Anonymkode: 88abe...6e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær sammen med noen som snakker slik😊 

Jeg har alltid vært dårlig i engelsk, til jeg fikk ei engelsk venninne. Nå snakker jeg godt engelsk, med veldig britisk aksent😂 

 

Anonymkode: 4eb0d...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nesten det er litt rart med nordmenn som ikke snakker flytende engelsk med amerikansk aksent. Har ikke de aller fleste av oss vokst med en veldig sterk påvirkning av amerikansk kultur? Mulig tidene har forandret seg men på 90-tallet snakket iallfall de fleste av mine venner veldig amerikanskengelsk. Jeg har vært i usa flere ganger, og folk der tror jeg er innfødt pga aksenten. Når det er sagt syns jeg absolutt britisk-engelsk høres penere ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker med veldig amerikansk slang, tror det er fordi jeg har sett veldig mye TV. Jeg datet også en amerikaner en periode. Han syntes det var morsomt at jeg snakket veldig amerikansk. Men synes ikke det er flaut når det norske skinner gjennom - jeg snakker jo flytende engelsk liksom! Bare søtt med litt aksent?

Jeg lærte british english på skolen, alle lærerne jeg har hatt i engelsk har foretrukket det. Jeg synes også det er tusen ganger kulere, for å være ærlig. Da jeg var i England som tenåring, sa mange at jeg hørtes ut som jeg var fra Newcastle. Jeg prøvde i utgangspunktet på posh oxford opplegg, men det ble mer bryggesjauer-britisk. 

Jeg tror dialekten har noe å si også, jeg er fra Stavanger og nå skal jeg bare synse vilt, men jeg tror den "tonaliteten" eller "sangen" hva man skal kalle det som vi har i dialekten lar seg lettere oversette til amerikansk. Det blir aldri helt Jagland når vi snakker liksom, synes man hører mye bedre østlending skinne gjennom enn vestlending, på generell basis. 

Anonymkode: 0a0e1...de1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det blir aldri helt Jagland når vi snakker liksom, synes man hører mye bedre østlending skinne gjennom enn vestlending, på generell basis. 

Anonymkode: 0a0e1...de1

Haha, det er så sant :ler:

Anonymkode: 8b9b3...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2024 at 10:00 PM, Anonymus Notarius said:

Synes det er mye flauere å høre på folk som prøver å ha en veldig amerikansk aksent.

Hvordan hører man forskjell på noen som prøver å ha amerikansk aksent, og noen som faktisk snakker med amerikansk aksent fordi at de bare snakker godt engelsk?

Anonymkode: 0275b...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sure. Her er noen tips.

Ikke uttal t-en på slutten av ord som du ville gjort på norsk. I stedet gå inn for å si t, men slutt før det kommer noen faktisk lyd. Det gjelder spesielt for ord som slutter med kts/cts. Der dropper du t-en helt. Amerikanere liker ikke lange konsonantsekvenser. Når t kommer etter n, ja? Dropp den der også. Center, enter... cenner, enner. Amerikanere liker virkelig ikke t-er. Dobbelt-t? Uttal det som d i stedet. Butter blir til budder. Noen amerikanere uttaler også dobbel d som tapp-r (den r-lyden de fleste av oss bruker på norsk). Norsk har jeg lagt merke til snakkes mye lenger frem i munnen enn engelsk også. Prøv å svelge ordene dine litt som danskene gjør. S-lyden høres spesielt mye sterkere ut på norsk, så prøv å uttale med mer avslappet tunge. Tonefallet er vel det de fleste nordmenn sliter med, og som får oss til å høres så teite ut. På norsk pleier vi å avslutte uttalen av et ord med høy tone, noe som er grunnen til at ikke-norsktalende tror vi alltid stiller dem spørsmål. Hvis du synes noe virker off med uttalen din, prøv derfor å legge trykket på en annen del av ordet. Jeg anbefaler deg å se på videoer med titler som 'Differences between American and British English'. Der er det mye å lære av.

Vit at det ikke er noe galt ved å ha aksent; det viktigste er at du kan gjøre deg forstått. Allikevel er det gøy å kunne finpusse aksenten sin når en har fått gode nok ferdigheter innenfor et språk.

Anonymkode: 81bbf...d71

De amerikanerne jeg har snakket med syns det høres ut som vi synger når vi snakker og de har aldri nevnt at det høres ut som vi stiller spørsmål når vi snakker. 

Ikke at jeg kjenner all verdens med amerikanere, men noen fra rundt omkring i USA. 

At de sier bedder i stedet for better og budder for butter har jeg hørt, men det har vel med dialekt å gjøre - ikke den "korrekte" amerikanske uttalen?

Og så er det noe helt eget at nordmenn syns det er flaut at de ikke høres ut som britiske eller amerikanske når de snakker, mens amerikanere syns det er bare eksotisk og er mest opptatt av å forstå og det er bra nok for dem. 

Snakket mye med en eldre amerikansk mann og han var imponert over engelsken min selv om jeg ikke har noen amerikansk uttale. Han mente at mange amerikanere sleivet og slurvet for mye. Kanskje litt sånn mange mener ungdommen ødelegger det norske språket med sjino og sjøtt osv. 

Anonymkode: 13278...383

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro ned når du snakker, amerikansk går mye saktere enn norsk og når vi ikke tenker over det så snakker vi amerikansk i norsk tempo! 
Da blir de sliten, du blir sliten og du får det ikke til.

Men altså, en gjennomsnitts amerikaner er stort sett imponert over at man behersker to språk, de bryr seg lite om du har litt «Solberg» uttale :)

Jeg  bor i Nord Amerika og vært her noen år, men jeg får ikke helt den amerikanske lyden over det.

Barna mine derimot, som flytta hit da de var i skolealder, de snakker som sine medelever- altså flytende.

innser at jeg var for gammel og gikk i skolen da det var britisk vi lærte ..

Og det vi ofte får høre er at norsk er trillende, som om vi synger!😂

så det henger vel igjen når vi snakker amerikansk og..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å game! Datteren min snakker flytende, komplisert amerikansk, uten snev av norsk aksent, etter noen år med gaming sammen med amerikanske venner. 

Anonymkode: fa706...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk aksent kommer veldig naturlig for meg i hvert fall. Man har jo vokst opp med serier, filmer etc fra USA, så det er ikke merkelig at man da "aper" etter det når man først skal prate engelsk. Skal jeg anstrenge meg for å høres mer norsk ut liksom? En kanadier jeg pratet med, var skuffet over at aksenten min var så nøytral siden han ville gjerne høre den norske.

Anonymkode: 1f437...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...