Gå til innhold

Hvordan takler man at gravsteinen ikke ble som forventet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går ble gravsteinen til min samboer montert, og jeg var skråsikker på at den ble fin og spesiell siden jeg hadde brukt lang tid på prosessen.

Før de begynte å lage den, fikk jeg tilsendt skisse der det var lagt et papir med bokstaver på som dekket flaten på steinen.

Jeg trodde jeg klarte å skille mellom hvor stor plass bokstavene tok av steinen og papiret som var lagt på, men jeg så feil.

Selve steinen er fin men deler av teksten er for liten/bokstavene for tynne og motivet som er på er også for lite i forhold til hverandre.

Jeg er så misfornøyd og har nesten ikke sovet i natt, og har en vond klump i magen (i tillegg til sorgen over hans død)

Hadde steinen vært en vanlig svart/grå gravstøtte hadde jeg kjøpt ny, og bedt steinfirmaet gjøre tekst og motiver større, men steinen er en unik fjellstein som det bare finnes én av i hele verden😢

Avdødes familie er misfornøyd og det at jeg valgte ut stein, tekst og motiv omtrent alene, gjør at dette er min feil alene.

Hvordan klare å se på gravsteinen uten å ergre og irritere seg resten av livet?

 

 

 

Anonymkode: c8388...820

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mulig å pusse den ned og lage teksten på nytt? 

Anonymkode: 6b5da...9d4

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu på det hele: Er steinen viktigere enn de gode minnene? 

De av mine jeg har tatt farvel med er spredd for vinden, da kan jeg se utover havet, utover fjellet eller på et stearinlys på  verandaen og tenke tilbake på  gode minner. 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt at livet ikke er perfekt og så ble ikke gravsteinen det heller. 

Anonymkode: 0420a...7c2

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble som den ble. Det spiller vel egentlig ikke så stor rolle. Jeg tror faktisk ikke dere kommer til å erge dere over dette veldig lenge.
 

Du gjorde så godt du kunne med den informasjonen du fikk. Tilgi deg selv for dette. Putt disse følelsene inn en ballong. Blås den opp og spekk den. Ferdig!!! 
 

kondolerer med samboeren 😔

Anonymkode: ac488...6f0

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (1 time siden):

Snu på det hele: Er steinen viktigere enn de gode minnene? 

De av mine jeg har tatt farvel med er spredd for vinden, da kan jeg se utover havet, utover fjellet eller på et stearinlys på  verandaen og tenke tilbake på  gode minner. 

 

Nei det er den ikke, men for meg og hans familie (søsken, nevøer og nieser) er det den de ser når de er på graven hans, og vi ønsker jo at steinen skal hedre hans minne og at vi skal være fornøyde med valget.

Ts

Anonymkode: c8388...820

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei det er den ikke, men for meg og hans familie (søsken, nevøer og nieser) er det den de ser når de er på graven hans, og vi ønsker jo at steinen skal hedre hans minne og at vi skal være fornøyde med valget.

Ts

Anonymkode: c8388...820

Det er  ikke logisk. 
Steinen betyr null.
Minnene betyr alt. 
Det er jo ikke det å se på en stein som hedrer minnene, steinen er bare en død meningsløs ting. 

Endret av Gentleman59
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (1 time siden):

Det er  ikke logisk. 
Steinen betyr null.
Minnene betyr alt. 
Det er jo ikke det åse på en stein som hedrer minnene, steinen er bare en død meningsløs ting. 

Steinen er jo et minne/monument over avdøde, og der man går for å minnes

Ts

Anonymkode: c8388...820

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Steinen er jo et minne/monument over avdøde, og der man går for å minnes

Ts

Anonymkode: c8388...820

Skjønner veldig godt frustrasjonen din - særlig når de andre også er misfornøyde.

hborfor kan den ikke pusses ned og få på ny tekst? 

Anonymkode: 1dff6...bef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Steinen er jo et minne/monument over avdøde, og der man går for å minnes

Ts

Anonymkode: c8388...820

Mulig det blir verre for din del enn for min ettersom din stein ikke kan erstattes, for det blir jeg å måtte gjøre. Jeg skrev feil på steinen til min sønn. Noe så tåpelig liksom. Tenk å skrive feil på en gravstein?! Jeg har lest teksten en million ganger uten å tenkt over hva det egentlig står der. Bare fordi alle andre skriver liksom. Jeg er da slett ikke alle andre. Nei det ble så dumt, å så teit. Så jeg tenker at når det er på tide å bytte stein, så skal jeg gjøre steinen nokså lik. mulig skifte farge på selve steinen til en farge som er lettere å finne blomster til, men også skrive om den dumme teksten som ble så feil. 
 

Jeg er veldig enig med deg at dette er et monument til den avdøde og at man gjerne vil at det skal være perfekt. Jeg håper det er mulig å slipe bort teksten for din del. Eller at det kan gjøres andre ting for å ta bort fokuset der hvor det er feil. Men kan du ikke snakke med de som fikset steinen for deg? De kan jo ha litt tips å hjelp til hvordan man kan "reparere" skaden.  Er jo veldig vanskelig siden steinen ikke kan erstattes. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Steinen er jo et minne/monument over avdøde, og der man går for å minnes

Ts

Anonymkode: c8388...820

Glad jeg slipper minnes mine med en stein. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med steinfirmaet igjen og hør hva de tenker. Jeg regner med at det ikke er noe problem å få slipt den ned og lagd nye bokstaver, om størrelsen på steinen gjør det mulig. 

Skjønner godt at du synes det er vanskelig, og særlig når resten av familien tenker det samme.

 

Anonymkode: 36eda...507

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Nå er dette veldig ferskt og jeg har bestemt meg for at det er som det er, og vi må bare klare å se forbi det at tekst og motiver ble for små.

Steinhuggeren bestemte størrelse på tekst/motiver, og jeg synes det er merkelig at han syntes dette passet.

Blir dette en strid innad i avdødes familie der jeg blir hakkekyllingen, må jeg kontakte steinhuggeren og spørre om det er mulig å gjøre teksten mer synlig.

Avdødes barn er veldig fornøyd, og det er nesten det viktigste synes jeg.

 

Anonymkode: c8388...820

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 19.50):

Nei det er den ikke, men for meg og hans familie (søsken, nevøer og nieser) er det den de ser når de er på graven hans, og vi ønsker jo at steinen skal hedre hans minne og at vi skal være fornøyde med valget.

Ts

Anonymkode: c8388...820

Gravsteinen ble ikke perfekt for vår del. Var i en forvirret sorgtilstand og få tenker klart under sorg . Utrolig om familien din er irritert på deg. Minnet eller sorgen  blir ikke bedre med en fin gravstein! Håper ikke familien din fokuserer så mye på dette, fremfor hva personen sto for, humor, minner. 

Om det blir styr med gravsteinen kan du si at dette er flau oppførsel etter at en person har gått bort. Jeg hadde ihvertfall blitt veldig lei meg og snudd meg i grava om min familie skulle krangle om gravsteinen min når jeg var borte.  De beste minnene, den vondeste sorgen, tanker og følelser får du ikke foran graven.  

 

Anonymkode: 4ba05...e27

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (På 2.5.2024 den 6.53):

Glad jeg slipper minnes mine med en stein. 
 

Vi er sjelden på graven og jeg er enig med deg. Ikke der jeg føler nærheten til den jeg mistet. 

Anonymkode: 4ba05...e27

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 23.59):

Steinen er jo et minne/monument over avdøde, og der man går for å minnes

Ts

Anonymkode: c8388...820

Det er nok forskjellig, de gangene jeg er på kirkegården ser jeg omtrent aldri folk. Er ikke foran steinen jeg minnes avdøde. Det er på dager der jeg hører eller ser noe som minner om personen, en sang personen likte osv. 

Anonymkode: 4ba05...e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er kanskje vanskelig å gjøre alle fornøyd uansett? ❤️

Anonymkode: 647da...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gravsteinen ble ikke perfekt for vår del. Var i en forvirret sorgtilstand og få tenker klart under sorg . Utrolig om familien din er irritert på deg. Minnet eller sorgen  blir ikke bedre med en fin gravstein! Håper ikke familien din fokuserer så mye på dette, fremfor hva personen sto for, humor, minner. 

Om det blir styr med gravsteinen kan du si at dette er flau oppførsel etter at en person har gått bort. Jeg hadde ihvertfall blitt veldig lei meg og snudd meg i grava om min familie skulle krangle om gravsteinen min når jeg var borte.  De beste minnene, den vondeste sorgen, tanker og følelser får du ikke foran graven.  

 

Anonymkode: 4ba05...e27

Vi har brukt en god stund på å finne riktig gravstein og steinen var jeg 200% sikker på men det er bare at teksten og motivet som vi skulle ha på ble för lite i forhold til steinen och det är klart Jag ikke å se da steinbedriften sendte meg en skisse för de Hade lagt ett papir som däcket hela steinen och så var bokstavene og motivet på det papiret och jag så kom på papiret men ikke hvor liten plass bokstavene tok jeg har vært i en tjock fase de siste 5 måneder och först nå de siste ukene har jag kommit in i en sorgtilstand Ja det har varit kaotisk och jag har ikke vært min fulle 5 men jeg Trodde dette skulle bli perfekt Jag har sagt till mig selv høyt idag att Vi har to valg det ene er å kassere steinen og skaffe en ny selv om dette var en one of a coinstein eller snakke med steinbedriften og få de til å prøve å gjøre bokstavene litt kraftigare det är en Extra bør til sorgen at familien til avdøde når irriterte og jeg forstår at jeg er skuffet men det har f*** meg ikke vært lett for meg heller når det er så mange jeg skal ta hensyn til

 

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 0.07):

Skjønner veldig godt frustrasjonen din - særlig når de andre også er misfornøyde.

hborfor kan den ikke pusses ned og få på ny tekst? 

Anonymkode: 1dff6...bef

Vet ikke om det er mulig.

Ts

Anonymkode: c8388...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 13.40):

Ts her

Nå er dette veldig ferskt og jeg har bestemt meg for at det er som det er, og vi må bare klare å se forbi det at tekst og motiver ble for små.

Steinhuggeren bestemte størrelse på tekst/motiver, og jeg synes det er merkelig at han syntes dette passet.

Blir dette en strid innad i avdødes familie der jeg blir hakkekyllingen, må jeg kontakte steinhuggeren og spørre om det er mulig å gjøre teksten mer synlig.

Avdødes barn er veldig fornøyd, og det er nesten det viktigste synes jeg.

 

Anonymkode: c8388...820

Jeg synes du gjør et klokt valg her. Det ble som det ble og du gjorde jo ditt beste midt oppi sorgen. Samboeren din hadde sikkert gitt deg en klem og sagt det er greit❤️ 

Anonymkode: b98c7...234

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes du gjør et klokt valg her. Det ble som det ble og du gjorde jo ditt beste midt oppi sorgen. Samboeren din hadde sikkert gitt deg en klem og sagt det er greit❤️ 

Anonymkode: b98c7...234

De siste dagene har jeg fått fine tilbakemeldinger fra 3 bekjente som har sett steinen, og de sendte meg sms om at de syntes den var veldig fin og unik.

Jeg ble overrasket over at de likte steinen, fordi dette er tre konservative mennesker som jeg vet liker "vanlige" svarte gravsteiner som ikke skiller seg ut, og som sier ting rett ut uten å være høflige.

Det varmet skikkelig å få disse fine meldingene🥰

Ts

Anonymkode: c8388...820

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...