Gå til innhold

Rødtvedt og Årvoll i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi er en småbarnsfamilie som ser etter hus (enebolig eller rekkehus) i Oslo og ønsker gjerne innspill fra folk som bor i områdene Rødtvedt eller Årvoll på hvordan det er å bo der. Det ser veldig idyllisk ut med nærhet til både marka og t-banen, og ser at prisene er litt lavere enn enkelte andre områder vi har sett på (budsjettet vårt er på 11 mill). Vi kjenner ingen der og ønsker derfor informasjon om:

1) Kvalitet på skoler

2) Oppvekstsmiljø: Er det et trygt og godt sted å vokse opp? 

Anonymkode: a561f...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke Rødtvet. Det er stor innvandring, og norske barn risikerer å bli i mindretall i klassene pga høy innandringstetthet. Mye blokker, men også områder med husbebyggelse. Pluss for at det er t-bane i nærheten, og nærhet til marka. Grunnen til at det er billigere der, er både at det ligger i Groruddalen og at det er så høy innvandrertetthet der.

Årvoll er bedre. Det er ikke t-bane der, men masse busser, bl.a 31-bussen som går hele døgnet året rundt. Her kan de norske barna regne med å få norske venner på skolen også. Mest husbebyggelse, litt blokker rundt Årvoll senter (veldig lite senter), men ikke så mange. 

Skulle jeg velge mellom de to ville jeg uten tvil valgt Årvoll. Fint sted med mest hus. 

Anonymkode: abd3f...1d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke Rødtvet. Det er stor innvandring, og norske barn risikerer å bli i mindretall i klassene pga høy innandringstetthet. Mye blokker, men også områder med husbebyggelse. Pluss for at det er t-bane i nærheten, og nærhet til marka. Grunnen til at det er billigere der, er både at det ligger i Groruddalen og at det er så høy innvandrertetthet der.

Årvoll er bedre. Det er ikke t-bane der, men masse busser, bl.a 31-bussen som går hele døgnet året rundt. Her kan de norske barna regne med å få norske venner på skolen også. Mest husbebyggelse, litt blokker rundt Årvoll senter (veldig lite senter), men ikke så mange. 

Skulle jeg velge mellom de to ville jeg uten tvil valgt Årvoll. Fint sted med mest hus. 

Anonymkode: abd3f...1d9

Og for de som ikke er rasister er et fantastisk sted å bo.

Anonymkode: 5c8d6...6fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og for de som ikke er rasister er et fantastisk sted å bo.

Anonymkode: 5c8d6...6fe

Det har ikke noe med det å gjøre. Er ikke uten grunn at folk flytter fra Groruddalen når de får barn. Hvite, norske unger blir mobbet på skolen fordi de er i mindretall, og får ikke lov å ha salami på matpakken sin pga flertallet i klassen er muslimer og misliker og forbyr svinekjøtt.

Leste en avisartikkel i lokalavisen om en norsk mann med tre sønner i tenårene. Alle tre sønnene hadde blitt ranet når de gikk av bussen, hver for seg, til ulike tider, ulike dager. Av innvandrer-ungdom. Dette var ikke så langt fra Rødtvet. 

Anonymkode: abd3f...1d9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke Rødtvet. Det er stor innvandring, og norske barn risikerer å bli i mindretall i klassene pga høy innandringstetthet. Mye blokker, men også områder med husbebyggelse. Pluss for at det er t-bane i nærheten, og nærhet til marka. Grunnen til at det er billigere der, er både at det ligger i Groruddalen og at det er så høy innvandrertetthet der.

Årvoll er bedre. Det er ikke t-bane der, men masse busser, bl.a 31-bussen som går hele døgnet året rundt. Her kan de norske barna regne med å få norske venner på skolen også. Mest husbebyggelse, litt blokker rundt Årvoll senter (veldig lite senter), men ikke så mange. 

Skulle jeg velge mellom de to ville jeg uten tvil valgt Årvoll. Fint sted med mest hus. 

Anonymkode: abd3f...1d9

Enig med dette. Årvoll er flott, ville unngått Rødtvedt. 
 

Anonymkode: 85a42...e3b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødtvedt er fint og trygt så absolutt! Ulempen med Årvoll er dårlig med kollektivt, kun buss.fint område med litt stuck mellom alt..

Anonymkode: 1df5a...92f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og for de som ikke er rasister er et fantastisk sted å bo.

Anonymkode: 5c8d6...6fe

Man kan ikke nekte for at visse utfordringer oppstår når små og begrensede områder, blir "utsatt" for alt for mange innvandrere. Integreringen stopper opp, det er ikke rasistisk. Selv min svigermor (innvandrer) innrømmer at dette er et stort problem.  

Anonymkode: ee8e4...12c

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på årvoll, og trives veldig. Trivelig nabolag, masse barn (mye barn ute i gata). Mye fritidsaktiviteter. Har barn på barnetrinnet som trives godt. 

Har vel inntrykk av at det er noen miljø-utfordringer på ungdomstrinnet på. Det er jo veldig stort, 5 klasser på trinnet (barna fra Løren går på årvoll på ungdomsskolen). Samtidig tror jeg de utfordringene er sånne som finnes mange steder. 

Synes kollektivt funker supert, med 31 som går "hele tiden". Men såklart er t-bane enda bedre, så det er jo nedsiden at vi ikke har det. 

Anonymkode: cd1a8...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nittedal er ikke et dårlig forslag, Fetsund ville jeg nok holdt meg unna dersom man må pendle til jobb. Nittedal er heller ikke liket preget av økende kriminalitet som feks Lørenskog er. 

Anonymkode: ee8e4...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt den delen av Årvoll som sokner til Tonsenhagen skole. Er et utrolig flott miljø oppi der. 

https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/skoleoversikt-og-skolekrets/skolekrets-barneskole/#gref

Flotte rekkehus i spesielt Rødbergveien. Ellers er 4 mannsboligene i Kristine Bonnevies vei, Dugnadsveien og selvbyggerveien supre å bo i også. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nittedal er ikke et dårlig forslag, Fetsund ville jeg nok holdt meg unna dersom man må pendle til jobb. Nittedal er heller ikke liket preget av økende kriminalitet som feks Lørenskog er. 

Anonymkode: ee8e4...12c

Ja da. Trafikkmessig er det forskjell fra Nittedal og Fetsund. I hvertfall på «feil side» av Glomma. Ville bare vise et glimt av hva man kan få for under 10 mill i en nabokommune. 

Jeg bor selv i Fetsund, men på Lillestrøm-siden. Tar ikke mange minuttene til Oslo med bil. Toget fra Fetsund tar vel ca 20 minutter til Oslo-S.

Jeg er selv i fra Oslo, født og oppvokst. Bodd mange år på Risløkka som er et steinkast fra Årvoll. Utenkelig for min del å flytte tilbake til Oslo egentlig. Men det blir irrelevant☺️

 

Anonymkode: f74d7...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, tusen takk for veldig hjelpsomme svar! Setter stor pris på det 😊

Anonymkode: a561f...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bodd på Årvoll og har flere venner som bor der med familie. Elsker Årvoll og skulle gjerne bodd der fortsatt, men når man er to som skal bli enige så er der ikke alltid man kan få viljen sin. 31-bussen er et minus, den går hele tida men er også veldig ofte full. Så om det er T-bane du vil ha, er ikke Årvoll stedet. Men hadde da funnet et annet sted med mindre innvandrertetthet enn Rødtvedt.
 

Jeg bor for øvrig fortsatt øst i Oslo altså, men har skydd de områdene hvor norske er minoritet mtp skolemiljø. Selv om jeg vet det finnes mange nydelige steder i groruddalen som ligger tett på marka. 

Anonymkode: c3844...36d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pest eller Kolera ?  De to stedene er dit man flytter hvis man ikke har råd til noe bedre. Litt sånn offentlig ansatt, taxisjåfører og  ikke vestlige navere. 

Anonymkode: 420af...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Pest eller Kolera ?  De to stedene er dit man flytter hvis man ikke har råd til noe bedre. Litt sånn offentlig ansatt, taxisjåfører og  ikke vestlige navere. 

Anonymkode: 420af...26d

Du bor tydeligvis ikke der skjønner jeg. 
Både Rødtvet og Årvoll er supre steder å vokse opp, rett ved marka. Det bor mange  ressurssterke folk i husområdene begge steder. Jeg bor selv på Rødtvet, og har bare gode ting å si om området. Årvoll også, kjenner mange som bor der. Ikke la deg skremme bort fra Rødtvet av folk som ikke kjenner området, TS! 

Anonymkode: da43b...7e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Supre områder! Spesielt Tonsenhagen/Årvoll. Har veldig godt inntrykk av Tonsenhagen skole, og tilhørende bomiljø. Veldig fin elsykkel-avstand også, så slipper man å ta bussen. Effektivt langs rv4 ned til sykkelnettet rundt ring 3 og videre mot sentrum 👍

Anonymkode: 06088...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 18.13):

Det har ikke noe med det å gjøre. Er ikke uten grunn at folk flytter fra Groruddalen når de får barn. Hvite, norske unger blir mobbet på skolen fordi de er i mindretall, og får ikke lov å ha salami på matpakken sin pga flertallet i klassen er muslimer og misliker og forbyr svinekjøtt.

Leste en avisartikkel i lokalavisen om en norsk mann med tre sønner i tenårene. Alle tre sønnene hadde blitt ranet når de gikk av bussen, hver for seg, til ulike tider, ulike dager. Av innvandrer-ungdom. Dette var ikke så langt fra Rødtvet. 

Anonymkode: abd3f...1d9

Neida du er overhodet ikke rasist. Og mobbing foregår uansett hvor det er man ikke skjermet for.

Anonymkode: 5c8d6...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...