Gå til innhold

Hva er dine beste tips til å spise mer grønnsaker når man generelt sett ikke er så glad i grønnsaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er dine beste tips til å spise mer grønnsaker når man generelt sett ikke er så glad i grønnsaker?

Jeg er voksen og litt flaut nok så er jeg ikke så glad i grønnsaker generelt sett. Spiser type paprika på ost og tomatsaus til spagetti eller en og annen gulrot men bortsett fra det så er jeg alt for dårlig på å få i meg de grønnsakene som jeg trenger ettersom jeg ikke er så glad i det. Så det jeg har gjort er å lage type supper og sauser der jeg moser grønnsakene helt, gjerne da cherry/plomme tomat, brokkoli, blomkål, gulrot, suqash osv. Det fungerer bedre for meg enn å forsøke å spise dem hele…

Jeg har akkurat lånt boken “Lur Familiemat” på biblioteket som liksom skal innenholde litt gjemte grønnsaker. Så de pannekakene der med hvite bønner og gulrot f.eks synes jeg var veldig gode for de smakte som helt vanlige pannekaker (dvs kunne du ikke smake de hvite bønnene selv om det var en hel boks i). Jeg har også forsøkt å lage smoothie med mest bær også litt grønnsaker (da spinat og brokkoli) og det fungerte faktisk ganske bra det også.

Ellers hva er dine beste tips til noen som ønsker å spise mer grønnsaker men ikke er så glad i det?

Anonymkode: 21b93...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøper sånne brokkoli og blomkålblandinger, og steker de sammen med poteter på panne, blir veldig godt. 

Anonymkode: cf82a...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn som ikke er så glad i grønnsaker. Vi river ned grønnsaker og blander i for eksempel kjøttsaus til spaghetti. Eller i kjøttboller som vi lager selv. Forsøker smyge inn der vi kan. ;)  Ellers gjør vi som deg, ts. Smoothie, moser det, supper. 

 

Blomkålmos er forresten godt, kok blomkål og mos med litt fløte, smør og salt/pepper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra kokte gulrøtter, men fant en enkel oppskrift på spicy gulrotsuppe, og den suppa ble helt nydelig! I tillegg er hjemmelaget tomatsuppe med løk veldig godt og nesten like enkelt å lage som en Toroposesuppe. Egg oppi suppa er himmelsk, men du kan jo også ha noe annet ekstra i suppa. Jeg fant også ut at ertepuré med godt smør og salt i er både enkelt og veldig godt, og det passer som tilbehør til mye forskjellig mat.

Du må nesten bare finne ut hvilke grønnsaker du liker (eller tolererer) best, og så finne ut hvordan du enten kan pimpe dem opp eller gjemme dem i maten så du "glemmer" at du spiser grønnsaker. Søk oppskrifter på nett, prøv deg frem og ikke ha for høye ambisjoner til å begynne med.

Anonymkode: c341a...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjemme gr.saker når du ikke liker det er helt ok. Kjør f.eks litt løk, gulrot, selleri og purre i blender og hiv det sammen med hakket tomater for å få en spaghetti saus. 

Liker du wok? Findus wok pose eller lignende.  

Hva med hjemmelaget vårull med litt gulrot, løk og kål og kjøttdeig?

Blomkålsuppe?  Om det så er pose bare kok noen ekstra og kjør det gjennom en blender eller stavmikser. 

Gratinert blomkål eller brokkoli med masse ost er en favoritt hos samboer. 

Liker du sopp? Løk og sopp på pizza? Eller soppstuing.

Legg også noen gr.saker på grillen. F.eks kål og mais? 

Lag fylte squash eller paprika med kjøttdeig, ris, ost 

Gr.sakene må ikke være kokte. Kan spise de i andre formater også. Det er også lov til å tilsette de krydder og salt for å piffe de opp litt om man synes det er kjedelig. Eller tilsette noe chili eller tobasco for å skjule smaken? 😅

Men Paprika og agurk på brødskiva er jo også mer enn hva mange andre får i seg da. 😉

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det du spør om, men du trenger egentlig ikke å spise så mye grønnsaker så lenge du spiser næringsrikt. Altså hvis du vanligvis lever på nudler og Nugatti er det lurt å erstatte det med grønnsaker. Men om du spiser nok kjøtt/egg, og evt fisk og meieriprodukter, trenger du rett og slett ikke å tvinge i deg grønnsaker du ikke liker.

Anonymkode: ff63f...7d8

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn ut hva det er i grønnsaker kroppen din vil ha og så finne andre måter å få det på. jeg elsker grønnsaker, men ikke alle grønnsaker på alle måter, og det finner man ut av gjennom å prøve seg frem. Det e sunt med grønnsaker men man trenger ikke spise det med tvang. Så livsnødvendig er det ikke. 

Anonymkode: 63334...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke det du spør om, men du trenger egentlig ikke å spise så mye grønnsaker så lenge du spiser næringsrikt. Altså hvis du vanligvis lever på nudler og Nugatti er det lurt å erstatte det med grønnsaker. Men om du spiser nok kjøtt/egg, og evt fisk og meieriprodukter, trenger du rett og slett ikke å tvinge i deg grønnsaker du ikke liker.

Anonymkode: ff63f...7d8

Dette. Animalsk er mye mer næringsrikt enn grønnsaker.

Anonymkode: 23c01...207

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...