AnonymBruker Skrevet 1. mai #21 Del Skrevet 1. mai Veldig lurt, spesielt på små steder med få sykepleieressurser. Hfa er ikke utelukkende «stell, mat og pleie». Håper lønnen følger kompetanse- og ansvarsnivå, ellers flykter sannsynligvis Helsefagarbeiderne også. Anonymkode: 14656...668 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai #22 Del Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja men om alle skal kunne gjøre det samme, hva er forskjell på yrkene da? Er ikke sånn at spl ikke skal stelle osv, men det må prioriteres at spl tar spl oppgaver, og helsefagarbeidere gjør oppgaver som det ikke kreves spl for. Merker allerede nå på jobb at helsefagarbeidere prøver å ta over spl oppgavene, som fører til at jeg går rundt å gjør stell, følger pasienter til MR, mater sengeliggende pasienter osv, istedenfor å legge inn PVK, SIK, sondeernæring osv som egentlig er mine hovedoppgaver. Anonymkode: 28a49...8aa Trodde først dere var et sykehjem, men skjønner utfra dette at det er på sykehus. Min anbefaling er å ta videreutdanning, har du vurdert det? Anonymkode: 9a4ef...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai #23 Del Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trodde først dette var et sykehjem, men skjønner utfra dette innlegget at det er på sykehus. Min anbefaling er å ta videreutdanning, har du vurdert det? Anonymkode: 9a4ef...e28 ups gikk litt fort, har rettet skrivefeil Anonymkode: 9a4ef...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai #24 Del Skrevet 1. mai Blir ærlig talt litt sjokkert over svarene i denne tråden. Veldig rart sykepleiere, som ellers er meget flinke til å klage over at de har for mye å gjøre, også klager når noen skal avlaste dem? Anonymkode: 6613e...262 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai #25 Del Skrevet 1. mai Vel jeg et helsefagarbeider og synes det hørtes dritkjipt ut! Pålegge oss mye ekstra oppgaver og prosedyrer som sykepleiere har, men allikevel få den samme lønna? Anonymkode: f48e8...546 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 1. mai #26 Del Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Trodde først dere var et sykehjem, men skjønner utfra dette at det er på sykehus. Min anbefaling er å ta videreutdanning, har du vurdert det? Anonymkode: 9a4ef...e28 Høres ut som hun mistrives ja, hva med å videreutdanne deg innen rus psykiatri. Eller bli helsesykepleier på ungdomsskole eller jobbe i bolig med autister, downs syndrom osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 1. mai #27 Del Skrevet 1. mai (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Har nå fått beskjed på jobb om at helsefagarbeidere skal gjøre mer spl oppgaver som legge inn PVK, SIK, sondeernæring osv. Jeg kjenner jeg blir litt irritert av dette da jeg føler det ikke blir spesielt stor forskjell på yrkene lenger, om de skal gjøre spl oppgaver… Ja det er greit at det letter på arbeidsmengden, men hvorfor kan ikke bare spl gjøre alle spl oppgaver, så kan helsefagarbeidere gjøre helsefagarbeider oppgaver da? Da blir det jo mye bedre arbeidsflyt enn at alle skal gjøre det samme… Jeg setter utrolig stor pris på helsefagarbeidere, prøver ikke disse de i det hele tatt! Men jeg føler dette kommer til å føre til at helsefagarbeidere plutselig tar over spl oppgaver, så må vi som spl gjøre helsefagarbeiderne sine oppgaver. For eksempel så skal plutselig helsefagarbeider kollegaen min legge inn PVK og SIKe en pasient, så må jeg ta stellet og følge den andre pasienten på toalettet siden hun ikke har tid til det da… Hva tenker dere sykepleiere om situasjonen? Anonymkode: 28a49...8aa Sånn jeg ser dette så får vi spl nå MYE/litt bedre tid til administrering av medisiner og de andre spl oppgavene som helsefagarbeidere ikke får gjøre. Vi er for få spl og verre blir det, men klarer ikke å se for meg at det blir så veldig mange flere helsefagarbeidere mene... Hadde lett ignorert å ta stell om det var meningen at helsefagarbeidere skulle gjøre dette. Har ikke noe imot stell men vil heller ta meg av å klargjøre og administrere medisiner om jeg egentlig ikke har tid til å ta et stell. Dere må få avklart rollene deres fremover tenker jeg! Skriv dette opp som punkt til neste personalmøte. Kom med eksempler også får dere se hva ledelsen har tenkt. Tipper det blir en prøveperiode for helsefagarbeiderne ang de ekstra oppgavene de får. Kommer nok alltid til å være noen som ikke kan dette av dem så da må vi spl steppe inn om ingen av dem kan dette. Er ledelsen som er ansvarlig for at de ansatte som skal ta over disse oppgavene får teoretisk og praktisk kursing også får mulighet til å trygges i dette etterpå så denne delegeringen vil ikke bli ditt problem sånn jeg ser dette ANNET enn å assistere ved utførelse etter at de er kurset. Endret 1. mai av Fighter83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 1. mai #28 Del Skrevet 1. mai Luksusbia skrev (10 timer siden): Der jeg jobbet måtte også sykepleiere stelle og mate pasienter, assistenter og hfa hadde også kurs i medisinutdeling og flere spl oppgaver. Anbefaler å samarbeide om alt. Ingen liker alle oppgaver, men noen ganger må faktisk sykepleiere vaske/ stelle og skifte sengetøy. Men hvorfor skal helsefagarbeider ta over sykepleieres oppgaver, for at man skal ha mer tid til sengetøyskift? Akkurat dette med at sykepleiere skal gjøre "alt" her i Norge er en av årsakene til et vi har sykepleiermangel i utgangspunktet. Vi bruker ikke sykepleiers ressurser rett. Alt for mye klesvask, matservering mm. Stell er forsåvidt og en sykepleieroppgave, men man kan ikke ha like mange stell og tunge som helsefag I TILLEGG til sykepleieransvar. Hadde man kunnet gjøre mer sykepleieoppgaver hadde man trengt færre sykepleiere. Jeg kan dog være positiv til oppgaveglidning så lenge det er forsvarlig og nødvendig. Feks at helsefagarbeidere deler medisin er jo helt nødvendig på sykehjem da man ikke kunne driftet uten. Men er det hensiktsmessig å lære helsefag alle oppgaver? Kanskje ikke. Man skifter ikke kateter like ofte som man deler medisin. Og så må man ha god nok opplæring. Mange prosedyrer er kanskje veldig praktiske. Men det krever litt bakgrunnsteori også. Et eksempel er å sette venflon. Det er greit, men hva med hva man skal putte inn i venflon? Isotone, hypotone, hypertone væsker. Hva er konsekvensen av å gi feil. Også hvordan man skal observere pvk, hvor ofte skal man skifte? Vært borti at noen tror de kan skylle med sterilt vann!!! Det er jo kjempefarlig. Enkelte væsker er inkompatible med å gå i samme løp også. Å sette et kateter krever og vurdering på hva som er mest hensiktsmessig. Permanent eller engangs . Hvor mye resturin skal man ha før man siker. Hvis er indikasjoner for permanent kateter? Og bør man noen ganger gjøre unntak? Et annet eksempel er dette med eventuellmedisiner. Dette krever litt kunnskap. Feks hvor mange timer skal det gå mellom hver dose, hvilke er uheldige å gi sammen, vurdering av fallfare mtp å gi beroligende med mer. Hvilken virkning og bivirkning må man observere,? Dette hadde krevd en del opplæring. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai #29 Del Skrevet 1. mai Sykepleiere tar jo over mange lege-oppgaver. Så dette er jo bare en naturlig utvikling. Mange steder er sykepleiere behandlingsansvarlig for pasienter. Det eneste de ikke gjør er å signere på resepter. Men dette er kun for journalen, medisinene bestemmes i praktisk av sykepleier. Ellers settes diagnoser og behandlingvalg av sykepleier. Så det er helt naturlig at hfa tar over sykepleieroppgaver. Anonymkode: 27720...48e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #30 Del Skrevet 2. mai Som sykepleier med +++ erfaring på medisinsk sengepost, synes jeg det er et hån mot spl at HFA skulle begynne å hjelpe med KAD, PVK, fordi det har vi egentlig kompetanse til og jeg personlig synes HFA skal gjøre det yrket dems skal gjøre... MEN, når det er så mye mangel som det er nå, hva ellers skal vi gjøre? Når jeg var gruppespl og hadde kanskje 10+ pasienter at jeg måtte ha en viss oversikt over i tillegg til mine egne, så er det ikke vanskelig å skjønne at det tar lite før det ble for mye. Jeg har ikke noe imot å ta stell selv, jeg synes det er blitt neste en privliege om å få gjort dette pga dagens tidsklem i en vakt men ville vært mye letter om en HFA ville vært villig til å hjelpe til og avlaste meg med slike oppgaver, ta ut søpla, hente håndkle, osv.... Anonymkode: c8353...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #31 Del Skrevet 2. mai mitch92 skrev (11 timer siden): Men hvorfor skal helsefagarbeider ta over sykepleieres oppgaver, for at man skal ha mer tid til sengetøyskift? Akkurat dette med at sykepleiere skal gjøre "alt" her i Norge er en av årsakene til et vi har sykepleiermangel i utgangspunktet. Vi bruker ikke sykepleiers ressurser rett. Alt for mye klesvask, matservering mm. Stell er forsåvidt og en sykepleieroppgave, men man kan ikke ha like mange stell og tunge som helsefag I TILLEGG til sykepleieransvar. Hadde man kunnet gjøre mer sykepleieoppgaver hadde man trengt færre sykepleiere. Vel, at sykepleiere skal gjøre «alt» kan du takke ditt eget forbund, NSF, for. 🙄 Du kan Google Loen-vedtaket dersom du ikke er kjent med dette. Så dette bør dere virkelig ta med NSF i steden for å klage på et helsevesen som ikke har gjort annet enn å bøye seg for en sterk fagforening. 🙄 Anonymkode: 7cc1c...886 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 2. mai #32 Del Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vel, at sykepleiere skal gjøre «alt» kan du takke ditt eget forbund, NSF, for. 🙄 Du kan Google Loen-vedtaket dersom du ikke er kjent med dette. Så dette bør dere virkelig ta med NSF i steden for å klage på et helsevesen som ikke har gjort annet enn å bøye seg for en sterk fagforening. 🙄 Anonymkode: 7cc1c...886 Dette er ikke bare NSF sin feil. Er stramme budsjetter der både renhold, aktivitør og vaktmestertjenester kuttes. Dette resulterer i mye tidsbruk på rengjøring av kjøkken, kjøre ned søppel, følge beboere til alt mulig av ting som andre yrkesgrupper har gjort. NSF har vel først og fremst rammet helsefagarbeidere med Loenvedtaket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #33 Del Skrevet 2. mai Syns det er helt fantastisk! Sykepleiere har SÅ mye mer å gjøre i forhold til medisinering og det medisinske generelt. Hvem som helst kan lære seg en prosedyre som SIK, PVK osv. Er bare å lese seg opp på VAR og øve... en helsefagarbeider klarer like fint å vaske tissen til pasienten og gjøre den så ren som jeg klarer og stikke inn et kateter. Enten kommer det urin, eller så kommer det ikke urin. Jeg syns forøvrig det er mye mer andre spennende oppgaver enn å gå og SIKe på pasienter, så det går helt fint at helsefagarbeidere får lov til å gjøre det. Anonymkode: 039d4...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå