Gå til innhold

Sykepleiere, hva tenker dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har nå fått beskjed på jobb om at helsefagarbeidere skal gjøre mer spl oppgaver som legge inn PVK, SIK, sondeernæring osv. Jeg kjenner jeg blir litt irritert av dette da jeg føler det ikke blir spesielt stor forskjell på yrkene lenger, om de skal gjøre spl oppgaver… Ja det er greit at det letter på arbeidsmengden, men hvorfor kan ikke bare spl gjøre alle spl oppgaver, så kan helsefagarbeidere gjøre helsefagarbeider oppgaver da? Da blir det jo mye bedre arbeidsflyt enn at alle skal gjøre det samme… Jeg setter utrolig stor pris på helsefagarbeidere, prøver ikke disse de i det hele tatt! Men jeg føler dette kommer til å føre til at helsefagarbeidere plutselig tar over spl oppgaver, så må vi som spl gjøre helsefagarbeiderne sine oppgaver. For eksempel så skal plutselig helsefagarbeider kollegaen min legge inn PVK og SIKe en pasient, så må jeg ta stellet og følge den andre pasienten på toalettet siden hun ikke har tid til det da… Hva tenker dere sykepleiere om situasjonen?

Anonymkode: 28a49...8aa

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Latterlig! Fint at man kan se på om det er mulig å endre på oppgavefordelingen, men da bør i første omgang sykepleierne ta så stor del av sykepleieoppgaver som mulig, og heller vaske mindre senger og følge mindre på do.

Anonymkode: 42da0...843

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skeptisk. La nå heller oss få gjøre de oppgavene vi er utdannet til, og ikke alt mulig andre idiotiske oppgaver. 

Anonymkode: 7717c...346

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må de gjøre oppgaver de ikke kan skikkelig, og det blir flere feil og avvik. Dessuten vil de da bare få gjøre dette en sjelden gang hvis alle skal gjøre alt. Ikke til det beste for pasienten. 

Anonymkode: a7acf...4e3

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Latterlig! Fint at man kan se på om det er mulig å endre på oppgavefordelingen, men da bør i første omgang sykepleierne ta så stor del av sykepleieoppgaver som mulig, og heller vaske mindre senger og følge mindre på do.

Anonymkode: 42da0...843

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er skeptisk. La nå heller oss få gjøre de oppgavene vi er utdannet til, og ikke alt mulig andre idiotiske oppgaver. 

Anonymkode: 7717c...346

Ikke sant. Og jeg føler det fort blir til at en helsefagarbeider velger en pasient på morgenmøte som har mest spl oppgaver fordi de nå får lov til å gjøre spl oppgaver, og at jeg som spl må ta pasienter som er sengeliggende og trenger stell og mating. 

Anonymkode: 28a49...8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hele poenget at det er for få sykepleiere til å gjøre disse tingene da? 
jeg har aldri jobbet på sykehus selv (er helsefagarbeider), men har skjønt at hele problemet er at sykepleiere blir brukt på enkle prosedyrer istede for de mer omfattende eller i medisinsituasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Ikke sant. Og jeg føler det fort blir til at en helsefagarbeider velger en pasient på morgenmøte som har mest spl oppgaver fordi de nå får lov til å gjøre spl oppgaver, og at jeg som spl må ta pasienter som er sengeliggende og trenger stell og mating. 

Anonymkode: 28a49...8aa

Der jeg jobbet måtte også sykepleiere stelle og mate pasienter, assistenter og hfa hadde også kurs i medisinutdeling og flere spl oppgaver. Anbefaler å samarbeide om alt. Ingen liker alle oppgaver, men noen ganger må faktisk sykepleiere vaske/ stelle og skifte sengetøy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at oppgaver som eksempelvis sondeernæring bør helsefagarbeidere kunne gjøre, med korrekt opplæring. Mange pasienter står på sondeernæring over tid, slik at det blir deres daglige måltider. Innleggelse av PVK og urinkateter er mer intermitterende oppgaver som jeg ikke ser helt hvorfor helsefagarbeider skal måtte utføre. Unntak kan være på arbeidsplasser hvor det er stor andel av disse oppgavene, og helsefagarbeider får tilfredsstillende opplæring.

Totalt sett så er jeg enig med deg; løsningen på at sykepleiere har for mange oppgaver kan ikke være å dele sykepleieoppgavene til andre faggrupper, det må være å minimere mengden arbeidsoppgaver som andre isteden kan gjøre.

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men der jeg jobber hadde det vært en enorm avlastning, da sykepleiere gjør akkurat samme som hea (stell, mating, toalettbesøk) i tillegg til våre sykepleieroppgaver. Her jeg jobber er det flere hea som nekter å måle BT, stixe urinprøver etc, noe som er ganske irriterende. Det ender ofte med at hea er ferdige med sine oppgaver kl 10 (stell og mating), og dermed sitter på vaktrommet og skravler halve vakten, mens sykepleierene jobber overtid og ikke engang har tid til å spise selv. Om hea var pålagt flere oppgaver hadde det lettet på min arbeidshverdag betraktelig.

Anonymkode: f8b8d...300

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (7 minutter siden):

Der jeg jobbet måtte også sykepleiere stelle og mate pasienter, assistenter og hfa hadde også kurs i medisinutdeling og flere spl oppgaver. Anbefaler å samarbeide om alt. Ingen liker alle oppgaver, men noen ganger må faktisk sykepleiere vaske/ stelle og skifte sengetøy.

Ja men om alle skal kunne gjøre det samme, hva er forskjell på yrkene da? Er ikke sånn at spl ikke skal stelle osv, men det må prioriteres at spl tar spl oppgaver, og helsefagarbeidere gjør oppgaver som det ikke kreves spl for. Merker allerede nå på jobb at helsefagarbeidere prøver å ta over spl oppgavene, som fører til at jeg går rundt å gjør stell, følger pasienter til MR, mater sengeliggende pasienter osv, istedenfor å legge inn PVK, SIK, sondeernæring osv som egentlig er mine hovedoppgaver. 

Anonymkode: 28a49...8aa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner hva du mener, men der jeg jobber hadde det vært en enorm avlastning, da sykepleiere gjør akkurat samme som hea (stell, mating, toalettbesøk) i tillegg til våre sykepleieroppgaver. Her jeg jobber er det flere hea som nekter å måle BT, stixe urinprøver etc, noe som er ganske irriterende. Det ender ofte med at hea er ferdige med sine oppgaver kl 10 (stell og mating), og dermed sitter på vaktrommet og skravler halve vakten, mens sykepleierene jobber overtid og ikke engang har tid til å spise selv. Om hea var pålagt flere oppgaver hadde det lettet på min arbeidshverdag betraktelig.

Anonymkode: f8b8d...300

Ja der jeg jobber gjør helsefagarbeidere målinger, mottak av pasienter, urinstix, sondeernæring osv, det letter veldig på arbeidsmengden til oss spl. Men nå når de skal gjøre enda mer, som PVK, SIK, gi medisiner, så blir det jo nesten ingen forskjell på spl og helsefagarbeider unntatt at vi spl går legevisitt. De snakker fakrisk også om at helsefagarbeidere skal kunne gå legevisitt også😅 

Anonymkode: 28a49...8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja men om alle skal kunne gjøre det samme, hva er forskjell på yrkene da? Er ikke sånn at spl ikke skal stelle osv, men det må prioriteres at spl tar spl oppgaver, og helsefagarbeidere gjør oppgaver som det ikke kreves spl for. Merker allerede nå på jobb at helsefagarbeidere prøver å ta over spl oppgavene, som fører til at jeg går rundt å gjør stell, følger pasienter til MR, mater sengeliggende pasienter osv, istedenfor å legge inn PVK, SIK, sondeernæring osv som egentlig er mine hovedoppgaver. 

Anonymkode: 28a49...8aa

Du har vel fremdeles høyere lønn enn de andre, uavhengig av oppgaver?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja men om alle skal kunne gjøre det samme, hva er forskjell på yrkene da? Er ikke sånn at spl ikke skal stelle osv, men det må prioriteres at spl tar spl oppgaver, og helsefagarbeidere gjør oppgaver som det ikke kreves spl for. Merker allerede nå på jobb at helsefagarbeidere prøver å ta over spl oppgavene, som fører til at jeg går rundt å gjør stell, følger pasienter til MR, mater sengeliggende pasienter osv, istedenfor å legge inn PVK, SIK, sondeernæring osv som egentlig er mine hovedoppgaver. 

Anonymkode: 28a49...8aa

Det bør være en tydelig ansvarsfordeling, og kompetansen bør benyttes riktig. Hvis jeg (sykepleier) går i to-spann med en helsefagarbeider, så kan jeg som sykepleier ha oversikt over mange fler pasienter. Jeg jobber på sykehus med således veldig flinke helsefagarbeidere, men det merkes naturlig nok at vi har en forskjellig kompetanse i bunn. Eksempelvis tror jeg ikke det ville vært hensiktsmessig at min helsefagarbeider-kollega hadde hovedansvar på legevisitt. Hvis de begynte slik på min arbeidsplass hadde jeg begynt å lure. 

Slik vi fordeler det mellom sykepleier og helsefagarbeider, har sykepleier ansvar for medisinsk oppfølging, koordinering og ansvarsfordeling. Helsefagarbeider har ansvar for pasientens daglige rutiner (stell, mobilisering, renhold av pasientenhet, psykososial støtte), og å utføre delegerte arbeidsoppgaver (ta vekt, ernæringsscreening, seponere PVK, urinkateter, blodsukkermåling, vitalia, kost-liste etc). Helsefagarbeiderne som er stødige skjønner raskt hvilke oppgaver som "delegeres" til dem, slik at jeg egentlig ikke må delegere.

Jeg bidrar selvfølgelig i stell, mobilisering og matservering etc når jeg har tid og anledning til det. 

Endret av Nuttery
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luksusbia skrev (2 minutter siden):

Du har vel fremdeles høyere lønn enn de andre, uavhengig av oppgaver?

Ja det har jeg, men er ikke det jeg prøver å få frem her… 

Anonymkode: 28a49...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt feil vei å gå. Det gjør det frustrerende for begge parter. For en del av de eldre hjelpepleierne er det mye frustrasjon fra før. Mange kan f.eks ta EKG, SIK, peritonaldialyse og annet, men får ikke lov av ledelse. Andre ganger blir samme gruppe presset til å gjøre det. Det blir veldig vanskelig også i forhold til forventninger om hva slags folk man jobber sammen med på de ulike vaktene. Opplevde mange ganger på sykehjem at jeg kunne ha en dagvakt med to helsefagarbeidere på mange pas og ha 100% kontroll. Andre ganger jobbet jeg med 4 andre ulike helsefagarbeidere og assistenter og det var kaos fordi ingen ville ta ansvar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at da må helsefagarbeidere/ hjelpepleiere opp i lønn sånn at de ikke er så langt unna sykepleier lønn. 

Anonymkode: 4d3cf...cc5

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Har nå fått beskjed på jobb om at helsefagarbeidere skal gjøre mer spl oppgaver som legge inn PVK, SIK, sondeernæring osv. Jeg kjenner jeg blir litt irritert av dette da jeg føler det ikke blir spesielt stor forskjell på yrkene lenger, om de skal gjøre spl oppgaver… Ja det er greit at det letter på arbeidsmengden, men hvorfor kan ikke bare spl gjøre alle spl oppgaver, så kan helsefagarbeidere gjøre helsefagarbeider oppgaver da? Da blir det jo mye bedre arbeidsflyt enn at alle skal gjøre det samme… Jeg setter utrolig stor pris på helsefagarbeidere, prøver ikke disse de i det hele tatt! Men jeg føler dette kommer til å føre til at helsefagarbeidere plutselig tar over spl oppgaver, så må vi som spl gjøre helsefagarbeiderne sine oppgaver. For eksempel så skal plutselig helsefagarbeider kollegaen min legge inn PVK og SIKe en pasient, så må jeg ta stellet og følge den andre pasienten på toalettet siden hun ikke har tid til det da… Hva tenker dere sykepleiere om situasjonen?

Anonymkode: 28a49...8aa

Dette kan fint HFA utføre gitt at de har fått god opplæring,samt at HFA må være trygg på disse prosedyrene som da er et eget ansvar! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et problem at for eksempel PVK-prosedyren ikke blir fulgt av sykepleiere en gang, så at helsefagarbeidere skal læres opp av dem og gjøre det er fullstendig skivebom. 

Skjønner at stell er kjedelig, men da har man kanskje valgt feil yrke. 

Anonymkode: fa7de...aae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehusavdelingen jeg jobbet på før er helsefagarbeidere delegert til alle disse prosedyrene, men ga ingen former for medisiner. Det var en super avlastning for sykepleierne, og vi hadde flere helsefagarbeidere som ble veldig flinke til å ta blodprøver og legge PVK på pasienter som var vanskelige å stikke. Ikke avskriv dette før det er prøvd ut. Det vil alltid skje en oppgaveglidning i helsevesenet. På 80-tallet var PVK en ren legeoppgave. Nå er det sykepleiere som legger midline og piccline. 

Anonymkode: 91748...765

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja det har jeg, men er ikke det jeg prøver å få frem her… 

Anonymkode: 28a49...8aa

Hvis du hater stell så mye anbefaler jeg å søke jobb i psykiatrien der pasientene dusjer selv

Anonymkode: 45d34...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...