Gå til innhold

Søke på jobb du ikke er kvalifisert til


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi søker etter leder for ett team på renhold. I stilling utlysning står det blant annet at ett krav er fagbrev og gode norsk kunnskaper. Men flere som snakker dårlig norsk og ikke har fagbrev har søkt. Skjønner ikke hvordan de kan tro at de skal klare denne jobben. Jeg har aldri klart å søke på en jobb jeg ikke er kvalifisert til. 

Anonymkode: 5e14c...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der skjer faktisk over hele linja. Jeg ansetter i helsesektoren og mange prøver seg. De blir jo automatisk utelukket. 

Tror NAV er litt av forklaringen. De må søke et visst antall jobber for å motta stønad 

Anonymkode: 6ada6...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det der skjer faktisk over hele linja. Jeg ansetter i helsesektoren og mange prøver seg. De blir jo automatisk utelukket. 

Tror NAV er litt av forklaringen. De må søke et visst antall jobber for å motta stønad 

Anonymkode: 6ada6...119

Å ja, da skjønner jeg 

Anonymkode: 5e14c...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter såpass med å få tak i renholdere med fagbrev som snakker veldig godt norsk at vi betaler fagbrev og/eller norskkurs om vi får gode søkere som kanskje ikke har alle kvalifikasjoner...

Men vi er også veldig klar over at vi søker etter personer som det er stor mangelvare på, og at vi risikerer måtte vente år og dag hvis vi ikke er åpen for å gi kompetanseheving selv...

Anonymkode: d0518...478

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvordan kan du kritisere folk for "dårlig norsk" når du skriver sånn? 

Anonymkode: 54199...273

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

TS, hvordan kan du kritisere folk for "dårlig norsk" når du skriver sånn? 

Anonymkode: 54199...273

Er da stor forskjell på å skrive norsk med noen slurvefeil og å ikke kunne godt nok norsk til å ta til seg enkle instruksjoner på hvor og hvordan det skal vaskes.

Anonymkode: e1527...922

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror NAV er litt av forklaringen. De må søke et visst antall jobber for å motta stønad 

Dette er mye av svaret.  Det ser man på søkerlistene til offentlige stillinger. Da kommunen her søkte etter ny kommunedirektør var det flere søkere på den lista som åpenbart bare søkte fordi NAV krevde at de søkte på et visst antall stillinger, for jeg nekter å tro at en kjøkkenassistent på 23 tror han skal få en sånn stilling.

 

Anonymkode: 42236...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver ikke være negativt å forsøke seg på noe som ligger over det man er kvalifisert for, men selvsagt må -krav oppfylles. 

For øvrig ville jeg aldri søkt en jobb der kommunikasjon fra arbeidsgiver var full av skrivefeil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det der skjer faktisk over hele linja. Jeg ansetter i helsesektoren og mange prøver seg. De blir jo automatisk utelukket. 

Tror NAV er litt av forklaringen. De må søke et visst antall jobber for å motta stønad 

Anonymkode: 6ada6...119

Ja, omtrent fem jobber i uka hvis man har avtale om å søke jobb. Det er ikke så veldig mye når de fleste skal søke jobber over hele landet. Er heller ikke krav om at det bare skal være utlyste stillinger, å kontakte arbeidsgivere teller også som at man har søkt jobb. 

"NAV forventer at du søker omtrent 5 stillinger i uken. Det er viktig at du søker på de jobbene du mener du er kvalifisert for. Det er også viktig å søke på mange stillinger, det øker sjansene dine til å finne en jobb. Her kan du finne ledige stillinger: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger"

Anonymkode: 94413...cb7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet i fakultetsstyret på mitt fakultet. Det behandles mange saker, deriblant tilsettinger av høye stillinger som professoratet, instituttledere mv. Du vil ikke tro hva slags søknader som av og til kom inn på utlysninger som krevde professorkompetanse. Mange hadde ikke en gang en mastergrad.

Ser det samme i jobben jeg har nå også. Vi lyser ut stillinger hvor det kreves norsk og at man bor i landet, så får vi inn søknader på engelsk fra folk som bor i India og Sri Lanka. Nå kan det hende at noen av disse søkerne er villig til å flytte hit, men det bør man jo nevne i søknaden tenker jeg da.

Det er bare sånn det er. For alle typer stillinger i alle typer bedrifter. Det er bare å sile det vekk.

Anonymkode: ecd90...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber en del med utlysninger på min arbeidsplass. Hver gang det lyses ut stilling får vi alltid en andel søknader som helt klart ikke når opp, da de ikke er i nærheten av kravene vi setter i utlysningen. 

Vi kaller dem bare "NAV-kvota", da vi går ut i fra at det er mange som søker jobb bare for å søke, ikke fordi de har noen reell mulighet. Det får søkertallene våre til å se bra ut da 🤷‍♀️

Anonymkode: dd65b...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber en del med utlysninger på min arbeidsplass. Hver gang det lyses ut stilling får vi alltid en andel søknader som helt klart ikke når opp, da de ikke er i nærheten av kravene vi setter i utlysningen. 

Vi kaller dem bare "NAV-kvota", da vi går ut i fra at det er mange som søker jobb bare for å søke, ikke fordi de har noen reell mulighet. Det får søkertallene våre til å se bra ut da 🤷‍♀️

Anonymkode: dd65b...7cc

Ja, det er standard. De som ikke har så veldig lyst på jobb, men som må vise at de er «aktive jobbsøkere» for å få dagpenger videre, søker på jobber som sykehusdirektør og overlege i kirurgi når de er dropouts fra vgs med truckførerbevis, liksom. 
Akkurat når det gjelder jobben i HI forstår jeg mer at folk prøver seg, da det ikke alltid er et absolutt krav med fagbrev i renhold sånn likevel. De kan være reelle søkere, ikke bare NAV-kvote. 

Anonymkode: e201e...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det er standard. De som ikke har så veldig lyst på jobb, men som må vise at de er «aktive jobbsøkere» for å få dagpenger videre, søker på jobber som sykehusdirektør og overlege i kirurgi når de er dropouts fra vgs med truckførerbevis, liksom. 
Akkurat når det gjelder jobben i HI forstår jeg mer at folk prøver seg, da det ikke alltid er et absolutt krav med fagbrev i renhold sånn likevel. De kan være reelle søkere, ikke bare NAV-kvote. 

Anonymkode: e201e...7eb

Det er ett krav for er renholdsleder at hun eller han har fagbrev 

Anonymkode: 5e14c...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å prøve seg..

Om ikke nok kvalifiserte søker, så hvem vet. Spiller du ikke, så vinner du ikke.

Så har man jo NAV-kvota.

Jeg har ansatt selv, jeg har fått søkere som har null erfaring, ikke passer det vi spør etter og som gjerne også bare slenger inn en CV uten videre utbrodering, så de er ikke så keen på jobben i utgangspunktet engang.

 

Anonymkode: a176c...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For offentlige stillinger må man tilfredsstille må/skal kravene for å bli vurdert. Det gjelder ikke for private stillinger. Så da er det opp til den som vurderer/ansetter, ut fra søkermasse og kritisk behov, å vurdere om man skal revidere/nedjustere kravene. Så hvis man vil ha en jobb, søk, og overlat kompetansevurderingen til arbeidsgiver.

Anonymkode: 97afb...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...