Gå til innhold

Oppsigelse, opptjent ferie, feriepenger

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Forvirret_*
Skrevet

1. april i fjor ble jeg fast ansatt i en privat bedrift.

Jeg hadde derfor ikke ferie i fjor.

I år er opptjente feriepenger 28000,- - de skal utbetales i juni i stedet for lønn, hvis jeg forstår det rett, og de er skattefrie.

Fra i fjor har jeg opptjent ferie tilsvarende 3/4 av året, dette blir vel 3 uker.

Oppsigelsestiden er en måned.

Hvis jeg sier opp nå, hvordan blir dette?

Får jeg sluttoppgjør, det vil si lønn siste måneden samt 28.000,- som er opptjente feriepenger skattefritt, samtidig som jeg må avvikle ferie i oppsigelsestiden?

Eller får jeg bare lønn siste måneden, og feriepengene som feriepenger utbetalt neste år og mister ferien?

Kan jeg få utbetalt lønn for de tre ukene i stedet for ferie, eller MÅ ferien avvikles i oppsigelsestiden? Eller kan jeg overføre tre uker ferie til neste jobb, også i privat bedrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tiden for ferie er regulert i Ferielovens § 8:

8. Ferieavvikling i oppsigelsestid

(1) (Oppsigelse fra arbeidsgiver)

Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til tid hvor oppsigelsesfristen løper etter oppsigelse fra arbeidsgiver, med mindre oppsigelsesfristen er 3 måneder eller lengre. Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i slike tidsrom før fratreden

(2) (Oppsigelse fra arbeidstaker)

På de vilkår som følger av §§ 6 og 7 kan ferie fastsettes og avvikles i tiden etter arbeidstakers oppsigelse.

(3) (Endring av tiden for fastsatt ferie)

Tiden for fastsatt ferie kan ikke uten arbeidstakers samtykke endres på grunn av oppsigelse, med mindre vilkårene i § 6 nr. 3 er oppfylt.

(4) (Rett til å kreve ferie lagt til oppsigelsestid)

Arbeidstaker kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden eller ferieåret, jf § 7 nr. 1 og 2. Arbeidstaker som selv sier opp sin stilling etter 15 august, kan likevel ikke kreve at ferie legges til tiden før 30 september.

(5) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf kan ikke ved avtale fravikes til skade for arbeidstaker før oppsigelse har funnet sted.

Det betyr at du ikke behøver å avvikle ferie før du slutter og da får du selvsagt ordinær lønn inntil du er ferdig med oppsigelsestiden. I tillegg har du krav på å få utbetalt de opparbeidede feriepengene samtidig med sluttlønnen. (Både fjorårets og årets).

I den neste jobben vil du ha krav på ferie etter ordinære regler, men du får ikke lønn i ferietiden, for feriepengene som du har opparbeidet deg i fjor, har du alt fått, så da har du ingen andre inntekter i ferien.

Håper dette var klart nok. Hvis ikke, spør mer, men jeg er ikke på nettet mer i dag og må løpe nå.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Det betyr at du ikke behøver å avvikle ferie før du slutter og da får du selvsagt ordinær lønn inntil du er ferdig med oppsigelsestiden. I tillegg har du krav på å få utbetalt de opparbeidede feriepengene samtidig med sluttlønnen. (Både fjorårets og årets).

Ok, men hva med de tre ukene med opparbeidet ferie fra i fjor? Forsvinner de? Får jeg penger i stedet? Eller kan de overføres til ny jobb?

Og hvis jeg får feriepengene i sluttoppgjøret, så skatter jeg vel av dem?

Skrevet
Ok, men hva med de tre ukene med opparbeidet ferie fra i fjor? Forsvinner de? Får jeg penger i stedet? Eller kan de overføres til ny jobb?

Og hvis jeg får feriepengene i sluttoppgjøret, så skatter jeg vel av dem?

Hvis du ikke tar ut ferie i oppsigelsestiden skal du ha utbetalt lønn for de tre ukene du jobber, og feriepengene utbetalt. Hvis du tar ut ferie i oppsigelsesperioden får du ikke lønn for disse ukene, men feriepenger.

Feriepenger som ble opparbeidet i fjor skal utbetales uten skattetrekk.

Feriepenger for i år skal det trekkes skatt av. Hvorvidt du får feriepengene for inneværende år utbetalt nå (med skattetrekk) eller neste år (uten skattetrekk) er strengt tatt opp til arbeidgiver, men vanligvis får man dem i sluttoppgjøret, i hvert fall om man ber om det.

Alle arbeidstakere har krav på ferie, også de som er nytilsatt. Du må imidlertid ta ferie uten lønn hos din nye arbeidsgiver dersom du skal ha ferie derfra i år. Der kommer feriepengene fra din tidligere arbeidsgiver inn. Du bør derfor spare feriepengene du får utbetalt når du slutter slik at du ikke blir pengelens i ferien.

Skrevet
Hvis du tar ut ferie i oppsigelsesperioden får du ikke lønn for disse ukene, men feriepenger.

Denne skjønte jeg ikke. Den ferien jeg tar ut i oppsigelsestiden i så fall, er opparbeidet fra året før - ferie med lønn?

Hvis jeg tar ferie i oppsigelsestiden, får jeg følgende sluttoppgjør, hvis jeg skjønner det rett:

Vanlig lønn den måneden (det er en måneds oppsigelse)

Feriepenger fra 2005 uten skatt

Feriepenger fra 2006 med skatt

Eller?

Og hvis jeg IKKE tar ferie i oppsigelestiden, skal jeg ha lønn for de tre ukene jeg har opparbeidet meg lønnet ferie i 2005, så da blir sluttoppgjøret slik:

Vanlig lønn for den måneden (jeg jobber jo)

Feriepenger 2005 uten skatt

Feriepenger 2006 med skatt

Lønn for tre uker med opparbeidet ferie fra 2005 som jeg ikke har tatt ut

Blir det sånn?

Skrevet

Nei, man opparbeider seg ikke rett til ferie. Det er en rett man får dersom man er i jobb. Hvor mange uker man har rett på avhenger av når man ble ansatt det året ferien skal tas ut. Du har vært ansatt siden før nyttår og har dermed krav på full ferie. Om denne kan tas ut i oppsigelsestiden er jeg derimot litt usiker på?

Feriepenger for i år opptjenes på bakgrunn av inntekten du hadde i fjor.

Når det gjelder lønn/feriepenger blir det omtrent slik:

Dersom du jobber ut oppsigelsestiden får du lønn på vanlig vis + feriepenger opparbeidet i 2005 + evnt feriepenger opparbeidet i 2006.

Dersom du tar ferie i oppsigelsestiden får du kun feriepenger. Du får ingen lønn siden du ikke har jobbet noe.

Håper det oppklarer noe.

Skrevet
Nei, man opparbeider seg ikke rett til ferie. Det er en rett man får dersom man er i jobb. Hvor mange uker man har rett på avhenger av når man ble ansatt det året ferien skal tas ut.

?

Du har vært ansatt siden før nyttår og har dermed krav på full ferie.

Så jeg har krav på 5 uker betalt ferie fra en arbeidsgiver jeg har jobbet for 3/4 av fjoråret, fordi det var før årsskiftet?

Dersom du tar ferie i oppsigelsestiden får du kun feriepenger. Du får ingen lønn siden du ikke har jobbet noe.

Hvilke feriepenger? De jeg opparbeidet meg i fjor?

Ingen lønn fordi jeg ikke har jobbet? Jeg har jo jobbet - i fjor. I år har jeg ikke hatt ferie. Så jeg taper faktisk penger/ferie hvis jeg må ta ferie i oppsigelsestiden - fordi jeg for det første ikke får lønn resten av tiden jeg er ansatt, og for det andre må bruke fjorårets feriepenger på å betale årets ferie?

Nei, det gir ingen mening.

Jeg er temmelig grønn på dette, har ikke vært borti denne problemstillingen før, men dette virker ikke logisk i det hele tatt. Men det virker ikke logisk at man taper på å gå over i en annen jobb. Da må jeg i så fall ta meg tre uker ferie, og SÅ komme tilbake, si opp og jobbe siste måneden - for å få det jeg har krav på.

Makes no sense?

Skrevet (endret)
?

Så jeg har krav på 5 uker betalt ferie fra en arbeidsgiver jeg har jobbet for 3/4 av fjoråret, fordi det var før årsskiftet?

Hvilke feriepenger? De jeg opparbeidet meg i fjor?

Det er i prinsippet ingenting som heter betalt ferie. Du har krav på fem uker ferie i år fordi du har jobbet siden nyttår. Det har du krav på enten du jober på ditt nåværende arbeidssted eller begynner i ny jobb. Du får også utbetalt 2800 kr fra din nåværende arbeidsgiver i feriepenger. Disse får du uavhengig hvorvidt du avvikler ferie der eller ikke.

Ingen lønn fordi jeg ikke har jobbet? Jeg har jo jobbet - i fjor. I år har jeg ikke hatt ferie. Så jeg taper faktisk penger/ferie hvis jeg må ta ferie i oppsigelsestiden - fordi jeg for det første ikke får lønn resten av tiden jeg er ansatt, og for det andre må bruke fjorårets feriepenger på å betale årets ferie?

Nei, du får ikke utbetalt lønn for den månden du avvikler ferie. Da har du fri ergo jobber ikke = ingen lønn. Feriepengene er ment til å dekke dette "tapet".

Årets feriepenger er opptjent i fjor. Det er ikke fjorårets.

Nei, det gir ingen mening.

Jeg er temmelig grønn på dette, har ikke vært borti denne problemstillingen før, men dette virker ikke logisk i det hele tatt. Men det virker ikke logisk at man taper på å gå over i en annen jobb. Da må jeg i så fall ta meg tre uker ferie, og SÅ komme tilbake, si opp og jobbe siste måneden - for å få det jeg har krav på.

Makes no sense?

Du kan godt gjøre det på den måten,men det vil ikke ha noe å si.

Endret av Eliza Doalot
Skrevet

Det er klart det har noe å si. Hvis jeg ikke benytter meg av ferien før jeg slutter, men må avvikle i oppsigelsesperioden, får jeg feriepenger fra i fjor, feriepenger fra i år (beskattet) men ingen lønn den siste måneden.

Hvis jeg tar ferie først og så sier opp, får jeg jo først en lønnet ferie, så lønn den siste måneden, og så feriepenger fra i fjor.

Er det et eller annet jeg overser her? Jeg lurer på om begrepene blandes her; feriepenger, lønn, opptjent ferie etc, om jeg bare ikke har skjønt sammenhengen. Eller forskjellen.

Aaaargh.

Skrevet

Er det ikke slik at når du tar ut ferie får du feriepenger (altså feriepenger opptjent året før), og ikke vanlig lønn? En får da vel ikke vanlig lønn i ferien - og feriepenger i tillegg?

Skrevet
Det er klart det har noe å si. Hvis jeg ikke benytter meg av ferien før jeg slutter, men må avvikle i oppsigelsesperioden, får jeg feriepenger fra i fjor, feriepenger fra i år  (beskattet) men ingen lønn den siste måneden.

Dette er riktig!

Hvis jeg tar ferie først og så sier opp, får jeg jo først en lønnet ferie, så lønn den siste måneden, og så feriepenger fra i fjor.

Feil! Du får feriepenger opptjent i fjor den månden du tar ut ferie, og du får vanlig lønn i oppsigelsestiden.

Man får aldri lønn i ferien, kun de feriepengene man har opptjent året før.

Gjest Enda mer forvirret
Skrevet

Ok - da tar faktisk arbeidsgiveren min feil da, når han forklarer meg hvordan ting fungerer. Han forklarte meg i fjor at feriepenger er noe man får utbetalt i juni i stedet for lønn. Dette er uavhengig når man velger å ta ferie.

Men det dere sier er at arbeidsgiver betaler feriepenger i den måneden man tar ferie, resten av året har man vanlig lønn - uavhengig av når man tar ferie?

Hvordan går dette i hop de stedene man avvikler ferie når man vil?

For etter deres forklaring her så forutsettes det at jeg tar ferie (all ferien) i ett? Men slik jeg har forstått det, så opparbeider man seg rett til betalt ferie (vanlig lønnete uker med ferie) i løpet av fjoråret, mens i juni får man en skattefri utbetaling av feriepenger man har opptjent året før - uavhengig av hvordan man fordeler de 5 ukene med ferie man har krav på?

Skrevet
Ok - da tar faktisk arbeidsgiveren min feil da, når han forklarer meg hvordan ting fungerer. Han forklarte meg i fjor at feriepenger er noe man får utbetalt i juni i stedet for lønn. Dette er uavhengig når man velger å ta ferie.

Men det dere sier er at arbeidsgiver betaler feriepenger i den måneden man tar ferie, resten av året har man vanlig lønn - uavhengig av når man tar ferie?

Det stemmer det, men det forutsetter at man er ansatt i hele året. Da her man 11 månder hvor man har utbetlt lønn, og 1 månde med feriepenger. Da spiller det jo ikke noen rolle for hverken deg eller arb.giver hva som er ferie og hva som er lønn.

For etter deres forklaring her så forutsettes det at jeg tar ferie (all ferien) i ett? Men slik jeg har forstått det, så opparbeider man seg rett til betalt ferie (vanlig lønnete uker med ferie) i løpet av fjoråret, mens i juni får man en skattefri utbetaling av feriepenger man har opptjent året før - uavhengig av hvordan man fordeler de 5 ukene med ferie man har krav på?

Skrevet

Et bi-spørsmål, det er mulig det er dumt, men jeg kan ikke noe om dette; dersom jeg sier opp jobben min, så får jeg likevel feriepengene - men jeg får dem sammen med den siste lønnen? (Jeg jobber deltid, og har derfor ikke ferieproblematikken).

Skrevet
Et bi-spørsmål, det er mulig det er dumt, men jeg kan ikke noe om dette; dersom jeg sier opp jobben min, så får jeg likevel feriepengene - men jeg får dem sammen med den siste lønnen? (Jeg jobber deltid, og har derfor ikke ferieproblematikken).

Det stemmer.

Skrevet

Herregud da, hvor vanskelig klarer du å gjøre dette?

1) Nei, du trenger ikke ta all ferien i ett. Du tar den når du vil (selvfølgelig avtalt i samarbeid med arbeidsgiver). Feriepengene utbetales vanligvis i forbindelse med hovedferien (den lengste perioden du har fri). Noen arbeidsgivere utbetaler til alle i juni fordi det er på sommeren de fleste tar ferie. Tar du hovedferien før, får du de før, så du har noen penger å ha ferie for. Ofte kan du avtale noe annet med arbeidsgiver også om du ønsker det.

2) Nei, man opparbeider seg ingen rett til betalt ferie. All ferie er ubetalt (med unntak av inneklemte dager og annet som jeg ikke skal komme inn på her med fare for å forvirre mer...). Det du opparbeider deg rett til er feriepenger. Dette er en prosentandel av det du tjente i fjor. Du får aldri feriepenger fra en arbeidsgiver som er ny av året, dette utbetales fra fjorårets arbeidsgiver. Feriepenger er dine uavhengig av om ferie tas ut i det hele tatt, om du sier opp før eller etter ferie er avviklet eller hva det måtte være. Jobbet du ikke i fjor i det hele tatt, vil du ikke få noe penger utbetalt mens du tar ferie i år, verken i form av feriepenger eller "betalt ferie" som du kaller det (som ikke finnes).

3) Feriepenger er ALDRI skattefrie. Selv om det ikke TREKKES skatt av dem når de utbetales året etter opptjening, er de likevel skattepliktige. Det vil si at du trekkes mer av den andre lønnen resten av året for å slippe å bli trukket direkte av feriepengene. Dersom du ikke trekker mer av resten av lønnen vil du få restskatt isteden, så du kommer deg uansett ikke unna, det er akkurat like mye skatt på disse som på annen lønn.

...det er tydelig at du ikke er fornøyd med svarene du får her, men det er nok best for deg at du innser at slik er det, samme hva du innbiller deg å måtte ha hørt andre steder fra, eller mener er rimelig...

Skrevet

Vil bare signere på Hoppin sitt innlegg her.

Trådstarter spør hvordan det gjøres der feriepengene utbetales i juni, og ferien tas ut på andre tidspunkt. Svaret er enkelt: Da får man feriepenger i stedet for lønn mens man jobber i juni, og lønn i stedet for feriepenger mens man tar ferie på andre tidspunkt. Totalsummen er imidlertid den samme uansett hvordan du vrir og vender på det, så det enkleste er å ikke tenke mer over det.

Skrevet

arbeidsgiveren din har helt rett, men det arbeidsgiveren din sier, er jo basert på at man jobber hos dem hele året.

dersom du ikke hadde sagt opp, men jobbet hele dette året, så hadde de trukket hele juni måned og du hadde fått feriepengene da istedenfor lønn. ergo får du ikke betalt i det jobben anser som ferien.

om du jobber der hele året, så kan du da ta ut ferien utenom, og da få vanlig lønn mens du er på ferie, men det er kun fordi de uansett trekker deg for det i juni.

så uansett om du blir eller slutter, så får du aldri lønn i tillegg til feriepenger i ferien. du blir bare trukket i lønn på ett bestemt tidspunkt om du blir, uansett når du velger å ta ut ferien.

så dersom du slutter nå, før juni, og velger å ta ut ferien din nå før du slutter, og de ikke vet at du skal si opp og du dermed får vanlig betalt i ferien du tar, da vil du skylde jobben for de ukene du tar ut om du sier opp før juni.

fordi eneste grunnen til at du får vanlig lønn i ferien nå, er fordi arbeidsplassen regner med å trekke deg for det i juni.

går da utifra at de vil trekke det fra feriepengene dine om du så sier opp.

dersom du sier opp og tar ferien din i oppsigelsestiden, så vil du ikke få lønn i den perioden, for da vet de jo at de IKKE kommer til å trekke deg i juni, ergo trekker de deg nå. og du får kun feriepenger.

eller du kan la være å ta ut ferien nå, spare feriepengene dine og bruke dem som lønn i juni eller når du ønsker å ta ferie i en evt ny jobb, slik du ville gjort dersom du fortsatte.

dersom du hadde fortsatt å jobbe i den jobben du er i nå, blitt trukket for ferie i juni og kun fått feriepenger som alle andre, men jobbet. dersom du da sier opp etter at de har trukket deg, men uten at du har tatt ut ferien de allerede HAR trukket deg for uten at du har tatt de, DA skal du ha tilbakebetalt for den ferien de har trukket deg for men du ikke har tatt.

for da har de trukket deg når du har jobbet, fordi du skulle tatt ferie senere. men når du da slutter i etterkant, uten å ta ut ferie, så skal du ha utbetalt lønnen i juni når du jobbet.

så eneste grunnen til at folk får utbetalt ubrukt ferie, er når den allerede har blitt trukket på sommern uten at de faktisk har tatt ut ferien før de slutter.

Skrevet
arbeidsgiveren din har helt rett, men det arbeidsgiveren din sier, er jo basert på at man jobber hos dem hele året.

dersom du ikke hadde sagt opp, men jobbet hele dette året, så hadde de trukket hele juni måned og du hadde fått feriepengene da istedenfor lønn. ergo får du ikke betalt i det jobben anser som ferien.

om du jobber der hele året, så kan du da ta ut ferien utenom, og da få vanlig lønn mens du er på ferie, men det er kun fordi de uansett trekker deg for det i juni.

så uansett om du blir eller slutter, så får du aldri lønn i tillegg til feriepenger i ferien. du blir bare trukket i lønn på ett bestemt tidspunkt om du blir, uansett når du velger å ta ut ferien.

så dersom du slutter nå, før juni, og velger å ta ut ferien din nå før du slutter, og de ikke vet at du skal si opp og du dermed får vanlig betalt i ferien du tar, da vil du skylde jobben for de ukene du tar ut om du sier opp før juni.

fordi eneste grunnen til at du får vanlig lønn i ferien nå, er fordi arbeidsplassen regner med å trekke deg for det i juni.

går da utifra at de vil trekke det fra feriepengene dine om du så sier opp.

dersom du sier opp og tar ferien din i oppsigelsestiden, så vil du ikke få lønn i den perioden, for da vet de jo at de IKKE kommer til å trekke deg i juni, ergo trekker de deg nå. og du får kun feriepenger.

eller du kan la være å ta ut ferien nå, spare feriepengene dine og bruke dem som lønn i juni eller når du ønsker å ta ferie i en evt ny jobb, slik du ville gjort dersom du fortsatte.

dersom du hadde fortsatt å jobbe i den jobben du er i nå, blitt trukket for ferie i juni og kun fått feriepenger som alle andre, men jobbet. dersom du da sier opp etter at de har trukket deg, men uten at du har tatt ut ferien de allerede HAR trukket deg for uten at du har tatt de, DA skal du ha tilbakebetalt for den ferien de har trukket deg for men du ikke har tatt.

for da har de trukket deg når du har jobbet, fordi du skulle tatt ferie senere. men når du da slutter i etterkant, uten å ta ut ferie, så skal du ha utbetalt lønnen i juni når du jobbet.

så eneste grunnen til at folk får utbetalt ubrukt ferie, er når den allerede har blitt trukket på sommern uten at de faktisk har tatt ut ferien før de slutter.

Eeeh, mulig det stemmer det du sier her, i alle fall noen arbeidssteder, men det var da en håpløst forvirrende måte å skrive det på. Les heller Hoppins innlegg.

Skrevet

:ler:

Hvor vanskelig JEG klarer å gjøre det? Vel, enkelte klarte jo å skjønne hva jeg mente, så det er vel øyet som ser ;)

Takk, aline, du skjønte det jeg prøvde å formidle :)

Jeg vil iallfall få lønna mi og fjorårets feriepenger (som jeg kaller skattefrie fordi utbetalingen er skattefri, din kverulant, Hoppin :ler: - det er ikke rart jeg blir forvirret...), og så har jeg også feriepenger fra dette året, som jeg enten får ved sluttoppgjøret eller neste år.

Og med "betalt ferie" menes selvsagt de ukene man ikke jobber men har vanlig lønn (også kalt vanlig ferie...), og ikke feriepenger - altså andre måneder enn juni i mitt tilfelle, slik vi gjør det i følge min arbeidsgiver. Noe jeg får hvis jeg fortsetter i jobben, men IKKE får hvis jeg tar ferie hos ny arbeidsgiver (hvor jeg isåfall har "ulønnet ferie" - ferie uten at jeg får lønn, men derimot har feriepenger fra sluttoppgjøret).

:ler:

Jepp, jeg tror jeg har oversikten nå.

Tusen takk for alle svar :)

så det enkleste er å ikke tenke mer over det

:ler: Det er nok det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...