Gå til innhold

Usikker på leder i ny jobb («baksnakking»)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i ny jobb tidligere i år, og trenger råd. Det er veldig mye som er bra med den nye jobben, og jeg føler at arbeidsmiljøet stort sett er veldig godt. Samtidig føler jeg meg usikker og utrygg på min nye leder.

Jeg vet at jeg er en veldig kompetent person i stillingen jeg nå har. Jeg er vant med styring av egne arbeidsoppgaver, frister m.m. Jeg opplever at kollegene mine også er veldig flinke, ansvarsfulle og jobber med høy intensitet.

Men leder styrer og skal ha full innsikt i det vi holder på til enhver tid. Jeg opplever at det er så mye styring at det går utover effektiviteten på arbeidsplassen, at det ligger en form for mistro i det og at det forsurer arbeidsmiljøet fordi man føler seg «overvåket».

Jeg kommer godt overens med leder i utgangspunktet (har generelt alltid trives på alle arbeidsplasser og kommet overens med kolleger), men jeg opplever også mistro rundt om jeg ivaretar arbeidsoppgaver. Samtidig, når vi jeg har prøvd å ta det opp og ønsker arbeidsro, er det noe annet som sies.

Det som sies kan være: «Det er ikke deg det handler om, men det er ikke andre som er så ansvarsfulle.» «Nei, Ada har ikke såå mye å gjøre, hun er bare litt lite strukturert». «Hun er ikke så god til det som deg». «Mellom oss, så…»

Dette gjør meg usikker på hele arbeidsplassen og føles illojalt mot mine fantastiske og kompetente kollegaer som jeg opplever at er drivende dyktige. Og det blir med en sterk bismak at leder framsnakker meg eller gir meg ros, når man settes opp mot kollegaer. Opplever at ros alltid er på en annens bekostning og at arbeidet ens settes opp mot hverandres. Jeg er ikke vant med slik kultur. Tenker at det er ødeleggende for arbeidsmiljø, og begynner selvsagt å tenke på hva leder sier om meg når jeg ikke er der.

Råd? Jeg har prøvd å ta det forsiktig opp med leder, men synes jo det er utfordrende når det egentlig er ganske personlig fordi det handler om leders egenskaper og oppførsel.

Anonymkode: 7b98c...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjønner jeg godt. I utgangspunktet høres du ut som en trygg og dyktig arbeidstaker, og å trives både med arbeidsoppgaver og kolleger, er ikke alle forunt. 

Det blir en vurderingssak om du skal la dette plage deg, eller om det er mest hensiktsmessig å ta komplimentene du får og ellers la leder være litt uperfekt. 

Jeg var leder i 10 år, og var ekstremt bevisst på aldri å snakke om andre nettopp fordi jeg tidligere har opplevd mye av det samme som deg. Min første jobb etter at jeg sluttet som leder, skjedde det samme igjen, folk snakket til meg om andre ansatte. Det har slått meg at det kan være en form for misforstått tillit fra leders side, at du blir "inkludert" i leders tanker. Og kanskje blir da du ikke baksnakket på samme måte. Det finner du i grunn bare ut av om du lufter det med kolleger, men det spørs om du har lyst å gjøre en større greie av det. 

Én ting er sikkert: man kommer alltid lengst ved å feie for sin egen dør, og snakke minst mulig om andre. 

Anonymkode: e733f...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg begynte i ny jobb tidligere i år, og trenger råd. Det er veldig mye som er bra med den nye jobben, og jeg føler at arbeidsmiljøet stort sett er veldig godt. Samtidig føler jeg meg usikker og utrygg på min nye leder.

Jeg vet at jeg er en veldig kompetent person i stillingen jeg nå har. Jeg er vant med styring av egne arbeidsoppgaver, frister m.m. Jeg opplever at kollegene mine også er veldig flinke, ansvarsfulle og jobber med høy intensitet.

Men leder styrer og skal ha full innsikt i det vi holder på til enhver tid. Jeg opplever at det er så mye styring at det går utover effektiviteten på arbeidsplassen, at det ligger en form for mistro i det og at det forsurer arbeidsmiljøet fordi man føler seg «overvåket».

Jeg kommer godt overens med leder i utgangspunktet (har generelt alltid trives på alle arbeidsplasser og kommet overens med kolleger), men jeg opplever også mistro rundt om jeg ivaretar arbeidsoppgaver. Samtidig, når vi jeg har prøvd å ta det opp og ønsker arbeidsro, er det noe annet som sies.

Det som sies kan være: «Det er ikke deg det handler om, men det er ikke andre som er så ansvarsfulle.» «Nei, Ada har ikke såå mye å gjøre, hun er bare litt lite strukturert». «Hun er ikke så god til det som deg». «Mellom oss, så…»

Dette gjør meg usikker på hele arbeidsplassen og føles illojalt mot mine fantastiske og kompetente kollegaer som jeg opplever at er drivende dyktige. Og det blir med en sterk bismak at leder framsnakker meg eller gir meg ros, når man settes opp mot kollegaer. Opplever at ros alltid er på en annens bekostning og at arbeidet ens settes opp mot hverandres. Jeg er ikke vant med slik kultur. Tenker at det er ødeleggende for arbeidsmiljø, og begynner selvsagt å tenke på hva leder sier om meg når jeg ikke er der.

Råd? Jeg har prøvd å ta det forsiktig opp med leder, men synes jo det er utfordrende når det egentlig er ganske personlig fordi det handler om leders egenskaper og oppførsel.

Anonymkode: 7b98c...1f6

Skjønner leder veldig godt. Kun vært på jobb i maks 4 mnd og føler seg veldig kompetent og flink til å styre. Får håpe de tar i bruk prøveperioden din slik at arbeidsmiljøet ikke blir skadet på det som virker som en grei arbeidsplass. 

Anonymkode: 879ba...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte i ny jobb tidligere i år, og trenger råd. Det er veldig mye som er bra med den nye jobben, og jeg føler at arbeidsmiljøet stort sett er veldig godt. Samtidig føler jeg meg usikker og utrygg på min nye leder.

Jeg vet at jeg er en veldig kompetent person i stillingen jeg nå har. Jeg er vant med styring av egne arbeidsoppgaver, frister m.m. Jeg opplever at kollegene mine også er veldig flinke, ansvarsfulle og jobber med høy intensitet.

Men leder styrer og skal ha full innsikt i det vi holder på til enhver tid. Jeg opplever at det er så mye styring at det går utover effektiviteten på arbeidsplassen, at det ligger en form for mistro i det og at det forsurer arbeidsmiljøet fordi man føler seg «overvåket».

Jeg kommer godt overens med leder i utgangspunktet (har generelt alltid trives på alle arbeidsplasser og kommet overens med kolleger), men jeg opplever også mistro rundt om jeg ivaretar arbeidsoppgaver. Samtidig, når vi jeg har prøvd å ta det opp og ønsker arbeidsro, er det noe annet som sies.

Det som sies kan være: «Det er ikke deg det handler om, men det er ikke andre som er så ansvarsfulle.» «Nei, Ada har ikke såå mye å gjøre, hun er bare litt lite strukturert». «Hun er ikke så god til det som deg». «Mellom oss, så…»

Dette gjør meg usikker på hele arbeidsplassen og føles illojalt mot mine fantastiske og kompetente kollegaer som jeg opplever at er drivende dyktige. Og det blir med en sterk bismak at leder framsnakker meg eller gir meg ros, når man settes opp mot kollegaer. Opplever at ros alltid er på en annens bekostning og at arbeidet ens settes opp mot hverandres. Jeg er ikke vant med slik kultur. Tenker at det er ødeleggende for arbeidsmiljø, og begynner selvsagt å tenke på hva leder sier om meg når jeg ikke er der.

Råd? Jeg har prøvd å ta det forsiktig opp med leder, men synes jo det er utfordrende når det egentlig er ganske personlig fordi det handler om leders egenskaper og oppførsel.

Anonymkode: 7b98c...1f6

Stopp det med en gang. Begynte i ny jobb i fjor og nærmeste leder var sånn mot meg. Senere får jeg skylden for flere ting, leder brukte dette som manipulasjon. 

Anonymkode: 5248f...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det som sies kan være: «Det er ikke deg det handler om, men det er ikke andre som er så ansvarsfulle.»

Sitat

«Nei, Ada har ikke såå mye å gjøre, hun er bare litt lite strukturert». «Hun er ikke så god til det som deg». «Mellom oss, så…»

Det første er Ok å si, synes jeg. Det er en forklaring på hvorfor dere har det opplegget dere har.


Men å navngi en konkret kollega er overhodet ikke greit. Det hadde jeg gitt tilbakemelding til sjefen neste gang h*n begynte å si noe sånt. 

Anonymkode: a31e6...8ea

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så er dette et red flag. I neste runde er det deg lederen snakker slik om. Trø varsomt i alle fall, og vokt dine ord. 

Anonymkode: dd4e6...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...