Gå til innhold

Hvordan gjøre utleieleilighet "idiotsikker"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal totaloppusse opp en leilighet for utleie. Hva slags løsninger bør jeg velge for å gjøre den "idiotsikker"?

Jeg er ny som utleier og har hørt mange skrekkhistorier om leieboere som ødelegger kjøkkenskap, toaletter, vegger, gulv og møbler osv.

Hva slags innredningsløsninger bør jeg velge som enten er vanskelig å ødelegge eller lett og billig å bytte?

Anonymkode: 579bc...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sørg for å velge gode leietakere. Du vil aldri greie å bygge leiligheten idiotsikker.

  • Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleieforsikring. Og laminat på gulvet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei ut umøblert. Da kan de i allefall ikke ødelegge møblene dine...

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk klarer å ødelegge det utroligste, så du klarer aldri å «idiotsikre» nok…

Mine erfaringer:

Styr unna dører med glass i. De kommer til å bli knust. Garantert.

Velg vinduer som bare kan åpnes på en måte, ikke de som både kan vippes innover i luftestilling og åpnes sideveis.

Unngå alt som «stikker ut» fra vegger, f.eks elektriske kontakter. Velg de som er nesten flate og helt inntil veggen.

Monter dørstoppere slik at du unngår at dørhåndtak smeller i veggene.

Ikke vegghengt toalett (ikke spør…).

Anonymkode: e31a7...2c7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Skal totaloppusse opp en leilighet for utleie. Hva slags løsninger bør jeg velge for å gjøre den "idiotsikker"?

Jeg er ny som utleier og har hørt mange skrekkhistorier om leieboere som ødelegger kjøkkenskap, toaletter, vegger, gulv og møbler osv.

Hva slags innredningsløsninger bør jeg velge som enten er vanskelig å ødelegge eller lett og billig å bytte?

Anonymkode: 579bc...31d

Gud. Ikke lei ut... isåfall lei ut bare en bunker. Tykk tykk betong på gulv, tak og vegger. Null innredning. Mine leietakere har gjort at jeg kanskje må sanere huset. Og grunnet regler må jeg faen meg vente en mnd etter at namsmannen har kastet de ut. 100vis av kg med søppel. Cm tykke lag med fettstriper i tak, kjøkkenbenk, vegger, gulv. Mugg, mus og annet. Nei ikke lei ut er mitt forslag. Du vil faktisk tjene på å ikke gjøre det.

Anonymkode: 44e52...c1d

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha IQ test på potensielle leietakere?

Anonymkode: a601c...aa4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab...2c7 har gode punkter.

Unngå gipsvegger.

Ha laminatgulv.

Lei ut umøblert.

Ta referansesjekk på leietaker.

Unngå laminat benkplate på kjøkken!

Anonymkode: 7cb66...007

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei ut til en voksen ukependler, som kun bor der mandag-torsdag og er vekkreist fredag-søndag. De jobber som regel lange dager i ukedagene og trenger egentlig bare en seng og en mikrobølgeovn.

Anonymkode: f22e6...0fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye enklere å ikke lei ut til idioter/folk uten boerne enn å idiotsikre leiligheten.

Anonymkode: 8210a...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du legger leiligheten ut på nett skal du sette prisen høyt.  Da faller mange useriøse leietagere bort.  Når du finner en du liker, sett prisen ned.  Lei ut til personer med jobb og egen inntekt. Høres kynisk ut men vil spare deg for mange problemer om du da ikke vil drive ulønnet og frivillig sosialt arbeid.  Referanser er superviktig.  Også superviktig å holde på en god leietager, med andre ord, ikke bli grådig når du kan heve leien.  Du vet hvem du har i huset men ikke hvem du får.

Endret av Merlin
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å tjene på utleie. Det er verdistigningen man tjener penger på. La heller leiligheten stå tom, så slipper du både mas og slitasje på leiligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God leiekontrakt som du går igjennom med leietaker - og gjør klart hva som er vedkommendes ansvar. Bruk huseierne sin. 

Og bruk tid på å finne en god leietaker! Vi har best erfaring med unge folk som er i helt normale jobber, gjerne nyutdannede. Vi styrer unna barn, dyr, folk som ikke kan norsk/engelsk nok til å skjønne leiekontrakten, folk vi ikke får kjemi med, nav/nav-garanti, ufør (hjemme hele tiden - det sliter mer), og også ikke-vestlige mtp at vi ikke vil ha gatekjøkkenlukt på eiendommen og at de ofte ikke klarer å lufte ordentlig. Vi har intervjurunder med en og en leietaker. Et tips: sist i annonsen ber du om at sende en søknad med litt info om dem selv. Da får du bort «jeg er intrisert» søkere.

Mtp oppussing: hold det enkelt og neutralt. Ikke dyre løsninger. Ikeakjøkken , gulvtoalett, laminat, lei ut umøblert.

Anonymkode: e68ba...fc1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode forslag.

Dette med å unngå vegghengt toalett hadde ikke tenkt på. Jeg ville tro vegghengt var bedre siden det er lettere å vaske under. Men opplys meg gjerne om hvorfor man bør unngå vegghengt.

Og den som foreslo å unngå gipsvegger. Ja jeg skulle gjerne unngått gipsvegger, men hvordan? Hva er alternativene?

Er laminatgulv lette og billige å bytte?

Takk for info om vinduer.

Anonymkode: 579bc...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for mange gode forslag.

Dette med å unngå vegghengt toalett hadde ikke tenkt på. Jeg ville tro vegghengt var bedre siden det er lettere å vaske under. Men opplys meg gjerne om hvorfor man bør unngå vegghengt.

Og den som foreslo å unngå gipsvegger. Ja jeg skulle gjerne unngått gipsvegger, men hvordan? Hva er alternativene?

Er laminatgulv lette og billige å bytte?

Takk for info om vinduer.

Anonymkode: 579bc...31d

Veggplater er like enkelt som gips, og får ikke store hull bare fordi man kakker en stol borti veggen.

Anonymkode: 7cb66...007

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar de som skal leie hos deg du virker pirkete.

Anonymkode: f3e4f...f2b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Komfyrvakt, seriekoblede brannvarslere og sørg for at det er umulig å slå av all varme på badet. Folk som tror de skal spare penger har en tendens til å skru av all varme på badet og skape fuktskader. Selv om strøm er inkludert ønsker konfliktskye mennesker å bruke minst mulig strøm for å hjelpe, men så gjør de utleier en bjørnetjeneste… Kan være lurt å alltid ha litt avtrekk på vifta på kjøkkenet også. 
 

hilsen ei med bror som er alkoholiker og har vært med på å rydde opp i x antall leieforhold. 

Anonymkode: f4cda...e21

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har utleieleilighet i eget hus. Veldig selektive på leieboere og har derfor bare gode erfaringer (folk mellom 25 og 30 år, uten barn og uten dyr). Vi har korkvinyl-gulv, det tåler alt. Ellers har vi ikke gjort noen spesielle tilpasninger, men vi har baderomsplater på veggene på badet i stedet for fliser, for det var billigst. Gulvstående toalett fordi det var billigst. Helt standard IKEA-kjøkken med ok hvitevarer. Men det viktige her er å velge leieboere med omhu!

Anonymkode: b6293...d48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gud. Ikke lei ut... isåfall lei ut bare en bunker. Tykk tykk betong på gulv, tak og vegger. Null innredning. Mine leietakere har gjort at jeg kanskje må sanere huset. Og grunnet regler må jeg faen meg vente en mnd etter at namsmannen har kastet de ut. 100vis av kg med søppel. Cm tykke lag med fettstriper i tak, kjøkkenbenk, vegger, gulv. Mugg, mus og annet. Nei ikke lei ut er mitt forslag. Du vil faktisk tjene på å ikke gjøre det.

Anonymkode: 44e52...c1d

Kanskje la være å leie ut til idioter? Har sikkert hatt nærmere 100 leietakere, aldri hatt de problemene du beskriver.

Anonymkode: 5db4f...d8d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg noe fornuftig å drive med, samfunnet trenger ikke flere hushaier.

Anonymkode: 18fd2...077

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...