Gå til innhold

Hvordan er det å gå gjennom en skilsmisse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke verdens smarteste ting å gjøre, men jeg er forelsket i en mann som nå går gjennom en skilsmisse. 

Ting tar tid, han har trukket seg tilbake, jeg trodde jeg kunne være der for han (som en venn), men han har i stedet skjøvet meg bort og lukket seg. 

Jeg må bare akseptere og forstå det.

Men det slår meg at jeg som "evig singel" ikke har noen som helst peiling på hvordan det faktisk er å skille seg... Man tror man kan skjønne, men jeg tror ikke man vet hvordan det er før man er i det.

Hvordan var det for deg? Hvor lang tid brukte du, hvor mye sørget du, var dere enige om skilsmissen eller var det ene parten som ville?

Vil gjerne høre alle erfaringer som kan hjelpe med å forstå.

Anonymkode: 7209e...62a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skilsmisser er veldig ulike. Spørs på hvor uenig man var om bruddet, om noen har tunge reaksjoner eller psykisk vansker, hva som skal deles, om boligen skal selges, om de har hjemmeboende barn mm. 

Jeg er 2 ganger skilt. Første var et kort ekteskap i ungdommen. Lite å dele på og alle rundt meg var single, tok meg med på byen etc. Ikke så ulikt fra et brudd uten ekteskap.

Andre var et mye lengre ekteskap, jeg var uenig i bruddet, opplevdes at jeg sto alene med alt (jeg pakket bokstavelig ned hver eneste ting min eks tok med seg, og lagde fordeling av boet), større bolig som jeg til slutt ikke hadde råd til å sitte på alene osv. Og ikke minst vondt for min eks selv om han gikk fra meg, han sørget mye over alt som hadde vært og det som ikke lenger ble. Det ble tydelig hvor ulike vi var, for jeg ga f i hva som hadde vært, når han ikke ville mer, jeg er ikke sentimental og ville bare glemme at vi noen gang hadde vært sammen, og var overhodet ikke med på felles sorg og mimring, på et tidspunkt syntes jeg tom det var direkte ekkelt at han savnet oss. Han ble feks opprørt over å se meg med ny kjæreste før han selv fikk ny kjæreste. Begge syntes den andre var respektløs. Så det er bare et eksempel på hvorfor skilsmisser kan være kompliserte. 

Anonymkode: 12e47...964

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skilsmisser er veldig ulike. Spørs på hvor uenig man var om bruddet, om noen har tunge reaksjoner eller psykisk vansker, hva som skal deles, om boligen skal selges, om de har hjemmeboende barn mm. 

Jeg er 2 ganger skilt. Første var et kort ekteskap i ungdommen. Lite å dele på og alle rundt meg var single, tok meg med på byen etc. Ikke så ulikt fra et brudd uten ekteskap.

Andre var et mye lengre ekteskap, jeg var uenig i bruddet, opplevdes at jeg sto alene med alt (jeg pakket bokstavelig ned hver eneste ting min eks tok med seg, og lagde fordeling av boet), større bolig som jeg til slutt ikke hadde råd til å sitte på alene osv. Og ikke minst vondt for min eks selv om han gikk fra meg, han sørget mye over alt som hadde vært og det som ikke lenger ble. Det ble tydelig hvor ulike vi var, for jeg ga f i hva som hadde vært, når han ikke ville mer, jeg er ikke sentimental og ville bare glemme at vi noen gang hadde vært sammen, og var overhodet ikke med på felles sorg og mimring, på et tidspunkt syntes jeg tom det var direkte ekkelt at han savnet oss. Han ble feks opprørt over å se meg med ny kjæreste før han selv fikk ny kjæreste. Begge syntes den andre var respektløs. Så det er bare et eksempel på hvorfor skilsmisser kan være kompliserte. 

Anonymkode: 12e47...964

Takk for svar!

Jeg skjønner selvsagt at ingen skilsmisser er like, håper ikke det fremsto som noe annet! En skilsmisse er jo ulik bare for de to som står i den, som du illustrerer. 

Hvor lang tid gikk det før du fikk ny kjæreste?

Anonymkode: 7209e...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datet 2 mnd etter han flyttet ut. Han fikk seg kjæreste etter et par mnd, jeg etter 5 mnd🤷🏻‍♀️

Men vi var emosjonelt ferdig med hverandre da vi valgte å separer oss.

Skilsmisser er like forskjellige som alle typer brudd. 
 

Kommer an på hvorfor, hvem som ville bryte, barn osv.

Anonymkode: 7e0ce...b57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg datet 2 mnd etter han flyttet ut. Han fikk seg kjæreste etter et par mnd, jeg etter 5 mnd🤷🏻‍♀️

Men vi var emosjonelt ferdig med hverandre da vi valgte å separer oss.

Skilsmisser er like forskjellige som alle typer brudd. 
 

Kommer an på hvorfor, hvem som ville bryte, barn osv.

Anonymkode: 7e0ce...b57

Ja, selvsagt, jeg skjønner som sagt det er forskjeliig.

Jeg vet ikke hvor du har det fra at jeg tror alle skilsmisser er like..... 

Å høre masse vidt forskjellige erfaringer er jo det som gir en utvidet forståelse av et fenonmen.

Hadde alle skilsmisser vært like, kunne jeg bare slått opp i wikipedia og lest oppskriften på hvordan alle har det.

Takk for svar!

Anonymkode: 7209e...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen ny kjæreste etter skilsmisse for over tre år siden, selv om det var jeg som gikk. Orker ikke mer, det er for vondt å gå gjennom brudd. 

Anonymkode: 01578...311

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal snart dette selv, her har det vært lang prosess og jeg tror jeg er veldig ferdig, men hvem vet, jeg tror det blir veldig mye følelser de neste månedene. Og jeg tenker at jeg virkelig ikke bør  begynne å date noen veldig snart.
Det kan det godt være han tenker og.
For om du blir engasjert med ham så raskt etter skilsmisse, er det fort gjort at du blir en rebound og, og det vil man jo ikke.
Så jeg ville holdt meg respektfullt unna i denne fasen og ventet på at han tok kontakt med deg. Han trenger tid og ikke
det å engasjere seg med en ny nå.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det en følelsesmessig blandet prosess, men grunnleggende sett en lettelse. Det var jeg som ønsket skilsmissen etter et langvarig samliv, der vi i økende grad befant oss på ulike planeter, og det var bra og endelig få det avsluttet, selv om den gode følelsen var blandet med sentimentalitet, nostalgi og litt dårlig samvittighet. Det gikk fem år før jeg begynte å date, og jeg fant meg etterhvert en ny kjæreste.

Anonymkode: 78843...cb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke verdens smarteste ting å gjøre, men jeg er forelsket i en mann som nå går gjennom en skilsmisse. 

Ting tar tid, han har trukket seg tilbake, jeg trodde jeg kunne være der for han (som en venn), men han har i stedet skjøvet meg bort og lukket seg. 

Jeg må bare akseptere og forstå det.

Men det slår meg at jeg som "evig singel" ikke har noen som helst peiling på hvordan det faktisk er å skille seg... Man tror man kan skjønne, men jeg tror ikke man vet hvordan det er før man er i det.

Hvordan var det for deg? Hvor lang tid brukte du, hvor mye sørget du, var dere enige om skilsmissen eller var det ene parten som ville?

Vil gjerne høre alle erfaringer som kan hjelpe med å forstå.

Anonymkode: 7209e...62a

TS, var det hun som gikk? Virker som han har masse uavklarte følelser for henne, (trenger ikke være kjærlige følelser for henne men sorg, sinne, frustrasjon el.l.) og da er det kanskje ikke plass til å åpne seg for en ny kvinne. 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (10 minutter siden):

Jeg skal snart dette selv, her har det vært lang prosess og jeg tror jeg er veldig ferdig, men hvem vet, jeg tror det blir veldig mye følelser de neste månedene. Og jeg tenker at jeg virkelig ikke bør  begynne å date noen veldig snart.
Det kan det godt være han tenker og.
For om du blir engasjert med ham så raskt etter skilsmisse, er det fort gjort at du blir en rebound og, og det vil man jo ikke.
Så jeg ville holdt meg respektfullt unna i denne fasen og ventet på at han tok kontakt med deg. Han trenger tid og ikke
det å engasjere seg med en ny nå.

Takk for svar!

Håper det går bra med deg ❤️

Ja, jeg holder meg unna altså, det er ikke noe problem sånn sett, jeg vil ikke date noen midt i en skilsmisse. Man bare lurer på hvordan en venn har det. Som da min far fikk MS, han snakket aldri om det, sa bare alltid at alt gikk bra. Jeg lagde en tråd her da og spurte om andres erfaringer med sykdommen. Det blir bare en følelse av å ha et vindu inn. 

Anonymkode: 7209e...62a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (7 minutter siden):

TS, var det hun som gikk? Virker som han har masse uavklarte følelser for henne, (trenger ikke være kjærlige følelser for henne men sorg, sinne, frustrasjon el.l.) og da er det kanskje ikke plass til å åpne seg for en ny kvinne. 

 

Nei, det er han som vil skilles, hun vil ikke. Men det er vel et hav av blandede følelser uansett, må være jævlig å være den som vil gå og, når den andre absolutt ikke er enig i bruddet. 

Du har rett da, takk :)

Anonymkode: 7209e...62a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som går, og det er skikkelig tungt. Vi har ikke flyttet fra hverandre enda og det er veldig energikrevende. Jeg har trukket meg bort fra alle venner under denne perioden, har ikke ork til noen. Og venner/ bekjente av motsatt kjønn har jeg hvertfall trukket meg unna. Jeg ønsker ikke at det skal bli noen misforståelser der eksen min tror at noen andre er i bildet. Men i alle fall, det er trist, det er tungt og det tar mye av energien. Jeg må på en måte være der for eksen nå mens vi enda bor sammen. Ta imot hans følelser, bare fortsatt ha en trygg og positivt havn her hjemme enda. Når jeg bare lengter bort og vil bearbeide min egen sorg, glede og alt. 

Anonymkode: e2904...c7e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er den som går, og det er skikkelig tungt. Vi har ikke flyttet fra hverandre enda og det er veldig energikrevende. Jeg har trukket meg bort fra alle venner under denne perioden, har ikke ork til noen. Og venner/ bekjente av motsatt kjønn har jeg hvertfall trukket meg unna. Jeg ønsker ikke at det skal bli noen misforståelser der eksen min tror at noen andre er i bildet. Men i alle fall, det er trist, det er tungt og det tar mye av energien. Jeg må på en måte være der for eksen nå mens vi enda bor sammen. Ta imot hans følelser, bare fortsatt ha en trygg og positivt havn her hjemme enda. Når jeg bare lengter bort og vil bearbeide min egen sorg, glede og alt. 

Anonymkode: e2904...c7e

Har du mulighet til å komme deg litt bort? En helg eller no? Jeg er i samme situasjon og det er så tungt. Føler meg så utrolig nedstemt. Og han er helt taus og super-nedstemt. Nå i helgen skal jeg få reist bort en tur og jeg gleder meg så enormt!
Det er virkelig noe annet å gjøre det slutt som voksen, før har jeg bare dratt på dagen, nå er det boliglån, eiendeler og en hel kabal som skal gjøres før jeg kan bli fri - forferdelig tid så stor klem til deg!

Anonymkode: 9175b...959

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte den mentale delen lenge før vi gikk fra hverandre. Han var drittsekk mot meg når jeg spontanaborterte, så begynte å planlegge og drømme om å flytte. Så møtte jeg noen som tente gnisten i meg, måtte sette det på vent og gjennomføre skilsmissen. Vi hadde ikke barn, han eide bolig, så var lett å ordne opp. Jeg flyttet. Hadde noen dager med angst hvor jeg følte at alt ble revet opp og vekk, men gikk fort å finne selvsikkerheten igjen. Så gikk det fort før jeg gikk videre med dating, jeg følte meg ferdig med eksen lenge før. Føler det gikk veldig greit for seg, ingen krangler eller konflikter. Han var nok også ferdig med meg.

Anonymkode: e3c3c...66d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du mulighet til å komme deg litt bort? En helg eller no? Jeg er i samme situasjon og det er så tungt. Føler meg så utrolig nedstemt. Og han er helt taus og super-nedstemt. Nå i helgen skal jeg få reist bort en tur og jeg gleder meg så enormt!
Det er virkelig noe annet å gjøre det slutt som voksen, før har jeg bare dratt på dagen, nå er det boliglån, eiendeler og en hel kabal som skal gjøres før jeg kan bli fri - forferdelig tid så stor klem til deg!

Anonymkode: 9175b...959

En hel kabal ja. Vi har levd i skilsmisse/ brudd siden starten av året. Det gjør meg ordentlig nedstemt. Jeg har ikke kommet meg noe bort. Jeg merker at min strategi er å isolere meg fra alt og alle, men da er jeg jo nå bare hjemme med eksen. Og slik blir det en spiral nedover. Jeg blir stadig mer sliten og isolerer meg stadig mer 😶 Jeg skal vurdere å finne en mulighet for å reise bort noen netter.

Kos deg masse på tur, jeg håper det gir deg ny energi! Og lykke til videre med bruddet og den nye hverdagen. Det blir bedre dager, om en måned, om noen måneder. Det kommer i alle fall. Stor klem tilbake ❤️

Anonymkode: e2904...c7e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...