Gå til innhold

Å kjøre uten hender på rattet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lov å slippe rattet helt under kjøring? Altså, begge hender, f.eks ved gestikulering under samtale med passasjerer. Selv i kort tid, 5-10 sekunder,  er det ok å kjøre -uten- hender på rattet? 

Har en bekjent som til stadighet gjør dette, både i 30-40 og 60- sone. Kan like gjerne skje i 100. Stresser meg veldig, som passasjer, men vedkommende er veldige rolig på dette, og mener det er helt uproblematisk. Jeg har ikke førerkortet selv så jeg er mitt usikker på i hvilken grad jeg kan kritisere henne egentlig..men liker det ikke særlig godt.

Synspunkter?

Anonymkode: c2e1d...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye verre om hun tar blikket vekk fra veien mener nå jeg... Får noia av de som til stadighet tar blikket vekk fra veien for å holde blikk-kontakt under samtaler eller leter etter div til ungen i baksetet og snur seg for å se på denne. 

På en rett vei, eller slak kurve, kan man som meget erfaren klare å styre med kneet i korte strekker. Noe jeg av og til gjør selv om jeg må f.eks åpne en brusflaske... Men 5-10 sek er altfor lenge i 100-sona. 

Generelt er det en uting å kritisere den som kjører, spesielt om man ikke har lappen selv. Om du synes det er ubehagelig å sitte på med meg, så kjør selv, tenker jeg.... Så ville vært meget forsiktig med å si noe i ditt tilfelle. 

Anonymkode: 2cbe2...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):


På en rett vei, eller slak kurve, kan man som meget erfaren klare å styre med kneet i korte strekker.

Men hun styrer jo ikke med kneet, eller albue eller noenting.. bare slipper rattet, hendene ned i fanget, eller oppe i en eller annen fakte. Det er dét jeg reagerer på.

Men jeg sitter altså ikke og kritiserer under kjøring.. men har nevnt det et par ganger. Men var som sagt usikker på hva som faktisk er lov, eller forsvarlig, derav spørsmålet her inne.

Anonymkode: c2e1d...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hun styrer jo ikke med kneet, eller albue eller noenting.. bare slipper rattet, hendene ned i fanget, eller oppe i en eller annen fakte. Det er dét jeg reagerer på.

Men jeg sitter altså ikke og kritiserer under kjøring.. men har nevnt det et par ganger. Men var som sagt usikker på hva som faktisk er lov, eller forsvarlig, derav spørsmålet her inne.

Anonymkode: c2e1d...fac

Men er det kun på helt rette strekker hun gjør dette? Og har hun blikket på veien eller på deg? Og er hun en god trygg sjåfør ellers? Har det oppstått situasjoner i trafikken pga dette hvor hun må styrte til å ta brå unnamanøvre? 

Tror ikke det står noe spesifikt om rattgrep annet enn at det skal være forsvarlig i loven.. For ellers ville jo alle som f.eks bare bruker en hånd og spiser eller justerer varmen eller bytter radiokanal være ille ute... Men her får paragrafrytterne svare :) 

Anonymkode: 2cbe2...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke greit.

Å holde hendene på rattet handler ikke bare om å navigere. Det handler også om beredsskap. Om noe oppstar, må man handle lynrakst. Hvis det skjer noe mens hendene ikke er på rattet, kan det være forskjellen mellom liv og død.

Anonymkode: 13cf0...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man rekker ikke å reagere raskt nok hvis noe skjer og man ikke har hendene på rattet.

En slik sjåfør hadde jeg valgt å ikke sitte på med noe mer.

Anonymkode: f9717...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...