Gå til innhold

Noen som har drukket en hvitvins flaske alene på en kveld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 mnd sist jeg drakk noe. Drakk på lørdag, mer enn en flaske. Har ingen problemer med alkohol. Toleranse er ulik. Kan tåle to flasker i blant, mens andre ganger jeg trenger så vidt lukte på korken😅 

Smart uansett å ikke bli så full at man gjør dumme ting og ikke får en vane/uvane. 

Anonymkode: 0cb26...b84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi at alle som vet noe som helst om vin og smak vet at alkoholfri vin smaker helt annerledes enn ordentlig vin (i motsetning til øl, der finnes det alkoholfri varianter som smaker tilnærmet likt vanlig øl, så det drikker jeg gjerne).

Ikke minst er det grusomt søtt, en rask sjekk viser at de fleste alkoholfrie hvitvinene på polet inneholder mellom 40-50 gram sukker pr. liter (mens en god vin som regel har under 3 g sukker pr. liter) - med andre ord smaker det ikke godt, passer ikke til mat, og ikke er det særlig sunt, det heller. 

Anonymkode: 4e253...841

Problemet er at uavhengig av hvor god smaken er - vil det til slutt føre til problemer..om man må ha alkohol hver uke - har problemet allerede startet. Man kan benekte det så mye man orker..

Det er ekstremt mange alkoholikere blant kvinner mellom 30-50 år. Og de er ofte velfungerende, og drikker vin selvfølgelig kun for smakens skyld. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (11 minutter siden):

Det er ekstremt mange alkoholikere blant kvinner mellom 30-50 år. Og de er ofte velfungerende, og drikker vin selvfølgelig kun for smakens skyld. 

Vært der selv....drakk hver kveld til slutt, 2-3 glass. Plutselig våknet jeg opp, kuttet helt. Aldri følt meg bedre, sover bedre....MYE mer opplagt om morgenen. Nå startet jeg dagen med et glass vann OG frokost...i stedet for hodepine og groggy :) Etterhvert startet jeg med gåturer på kveldstid...i stedet for tv og vin.....stor forbedring :) 

Jeg spotter lett en hobbyalkis i dag, sliten groggy kvinne i 40-50åra..ser det med en gang..

Anonymkode: e342c...556

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (21 minutter siden):

Problemet er at uavhengig av hvor god smaken er - vil det til slutt føre til problemer..om man må ha alkohol hver uke - har problemet allerede startet. Man kan benekte det så mye man orker..

Jeg spør igjen, selv om jeg ikke regner med at du svarer denne gangen heller. Skriver du som du gjør av egen erfaring?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 time siden):

Jeg spør igjen, selv om jeg ikke regner med at du svarer denne gangen heller. Skriver du som du gjør av egen erfaring?

Har ikke fått med meg at du har svart meg tidligere, beklager det. 

Ja, jeg har misbrukt alkohol. Jeg var dog ungdom da jeg gjorde det - men var på full fart inn i avhengighet i 20-årene igjen. De fleste av oss kan bli avhengige av noe..og vi ser det som regel veldig sent selv. 
Å drikke et glass alkohol fremstår temmelig uskyldig - helt til kroppen får abstinenser når du sier nei takk til det glasset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 1.03):

Gjorde det nettopp nå, men er ikke full. Føler meg bare idiot😶😶

Anonymkode: 6f734...e96

Ja, gange to også. Må jo orke og ha sex en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med hverdagen (audhd og cptsd), og drikker mer alkohol enn jeg burde. Jeg har gått på yoga i 15 år, går jevnlig toppturer, gjør alt for å roe hodet. Men ingenting gjør meg mer avslappet enn alkohol.

Jeg drikker for mye, og planlegger å kutte ned - dagen derpå gjør meg slapp og energiløs. Jeg har røykt marijuana ved et par anledninger, og det er et rusmiddel jeg håper blir legalisert.

Enn så lenge så selvmedisinerer jeg med alkohol. Jeg er fullstendig klar over hva det gjør med kroppen, og jeg skulle ønske jeg kunne slappe av som vanlige folk. Jeg har forsøkt, det eneste som hjelper er en dagslang fjelltur, og det har jeg ikke tilgang til hele året.

Anonymkode: e58c5...4c5

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 1.15):

Jeg har aldri skjønt meg på folk som sitter alene og drikker. Kanskje fordi jeg blir sosial av alkohol. Jeg tenker at det er litt sånn alkoholproblem tendenser, hva er poenget med å drikke alene liksom. Men mulig at det er jeg som er rar.

Anonymkode: 46a5e...f6f

Jeg liker best å nyte et glass eller to alene. Orker ikke hvordan andre blir når de får noe innabords.

Til ts:

Ja jeg har drukket en flaske alene noen ganger. Det skjer ikke ofte, og det akter jeg ikke å ha dårlig samvittighet for. Nå drikker jeg kanskje en til 2 ganger i året og blir ikke full. Nyter vinen til et godt måltid fulgt av en god film eller serie og snop. Med andre ord tar det omtrent 4-5 timer før jeg er ferdig med flaska.

Anonymkode: d6d8f...4ac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sliter med hverdagen (audhd og cptsd), og drikker mer alkohol enn jeg burde. Jeg har gått på yoga i 15 år, går jevnlig toppturer, gjør alt for å roe hodet. Men ingenting gjør meg mer avslappet enn alkohol.

Jeg drikker for mye, og planlegger å kutte ned - dagen derpå gjør meg slapp og energiløs. Jeg har røykt marijuana ved et par anledninger, og det er et rusmiddel jeg håper blir legalisert.

Enn så lenge så selvmedisinerer jeg med alkohol. Jeg er fullstendig klar over hva det gjør med kroppen, og jeg skulle ønske jeg kunne slappe av som vanlige folk. Jeg har forsøkt, det eneste som hjelper er en dagslang fjelltur, og det har jeg ikke tilgang til hele året.

Anonymkode: e58c5...4c5

Har du forsøkt å kutte hvete og ris, samt spise mer rødt kjøtt? Altså kostholdsendring?

Anonymkode: d6d8f...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 timer siden):

Har ikke fått med meg at du har svart meg tidligere, beklager det. 

Ja, jeg har misbrukt alkohol. Jeg var dog ungdom da jeg gjorde det - men var på full fart inn i avhengighet i 20-årene igjen. De fleste av oss kan bli avhengige av noe..og vi ser det som regel veldig sent selv. 
Å drikke et glass alkohol fremstår temmelig uskyldig - helt til kroppen får abstinenser når du sier nei takk til det glasset. 

Jeg har drukket alkohol i 30 år pluss, og jeg har enda til gode å kjenne på abstinenser og jeg har aldri reparert neste morgen. Jeg kjører oftere enn jeg ikke kjører, men de gangene jeg tar et glass vin eller fire så smaker det meg. Det samme hvis jeg, en sjelden gang, tar en drink. 

Det jeg prøver å si er at ikke alle er disponert for avhengighet, og selv om jeg er lei meg for at du er en av dem betyr ikke det at du verken kan eller skal skjære alle over en kam. ;) 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 time siden):

Jeg har drukket alkohol i 30 år pluss, og jeg har enda til gode å kjenne på abstinenser og jeg har aldri reparert neste morgen. Jeg kjører oftere enn jeg ikke kjører, men de gangene jeg tar et glass vin eller fire så smaker det meg. Det samme hvis jeg, en sjelden gang, tar en drink. 

Det jeg prøver å si er at ikke alle er disponert for avhengighet, og selv om jeg er lei meg for at du er en av dem betyr ikke det at du verken kan eller skal skjære alle over en kam. ;) 

Hehe, alle er disponert for avhengighet, i en eller annen form. Å tro noe annet er i beste fall naivt. Vi har alle et belønningssenter i hjernen.

Hvor ofte drikker du alkohol? Det handler ikke om mengde, eller lengde - det handler om hvordan kroppen din reagerer når du sier nei til noe den har lyst på. 
Noen er avhengige av sukker, andre er avhengige av spill, noen er avhengige av kaffe..andre er avhengige av alkohol. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (10 timer siden):

Du drikker ikke kaffe hver dag heller? Koffein handler også om avhengighet...som mye annet...husk at koffein også er et rusmiddel, sentralstimulerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (18 timer siden):

Men nå blander du epler og pærer; jeg har ikke benektet at overdreven alkoholbruk er skadelig, eller at mange har et problematisk forhold til alkohol -  jeg har bare argumentert mot den latterlige påstanden din om at man like godt kan drikke alkoholfri vin for smakens skyld. For enten du tror det eller ei, så er faktisk smaken det primære for dem av oss som er interessert i mat og vin (og som sagt, personlig kan jeg godt drikke alkoholfritt øl, nettopp for smakens del, for det smaker faktisk godt, i motsetning til  alkoholfri vin).

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg lest alle sidene i tråden. Kan fint drikke en flaske vin alene. Dette går da over flere timer. En flaske vin på 4 timer. Jeg blir ikke full, bare koser meg. Men det skjer ikke ofte. Liker ikke å bli full eller miste kontroll. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (59 minutter siden):

Nå har ikke jeg lest alle sidene i tråden. Kan fint drikke en flaske vin alene. Dette går da over flere timer. En flaske vin på 4 timer. Jeg blir ikke full, bare koser meg. Men det skjer ikke ofte. Liker ikke å bli full eller miste kontroll. 

Du er jo beruset da, hva legger du i å "kose" deg? Er jo effekten av alkoholen som gjør at du føler deg bra...altså..."koser" deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har drukket 1 flaske rødvin 😊

Anonymkode: fd402...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men nå blander du epler og pærer; jeg har ikke benektet at overdreven alkoholbruk er skadelig, eller at mange har et problematisk forhold til alkohol -  jeg har bare argumentert mot den latterlige påstanden din om at man like godt kan drikke alkoholfri vin for smakens skyld. For enten du tror det eller ei, så er faktisk smaken det primære for dem av oss som er interessert i mat og vin (og som sagt, personlig kan jeg godt drikke alkoholfritt øl, nettopp for smakens del, for det smaker faktisk godt, i motsetning til  alkoholfri vin).

Du misser poenget mitt.

Om man skal gi etter for alt som er godt, ville gjennomsnittsalderen gått betraktelig ned. Det er herlig å kjøre fort også - men det er en stor risiko.
Vin er alkohol - alkohol er et rusmiddel. Rusmidler er ikke bra for kroppen. 
Alkoholfri vin blir da et bedre alternativ - uavhengig av om smaksløkene dine er uenige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine

I yngre dager - mange ganger - både rød og hvit. Drikker mindre og mindre til eldre jeg blir. Har ikke smakt alkohol i 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drukket mer enn det på en kveld, men ikke kun i mitt eget selskap. Det er kjedelig. Og om det er god smak jeg er ute etter, velger jeg heller brus, juice eller monster. Alkohol smaker bare godt om rusen er målet. Liker godt å være brisen om jeg er i selskap med andre  Foretrekker hasj, om jeg skal ruse meg hjemme i eget selskap. 

Anonymkode: 4bf6c...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (12 minutter siden):

Du misser poenget mitt.

Om man skal gi etter for alt som er godt, ville gjennomsnittsalderen gått betraktelig ned. Det er herlig å kjøre fort også - men det er en stor risiko.
Vin er alkohol - alkohol er et rusmiddel. Rusmidler er ikke bra for kroppen. 
Alkoholfri vin blir da et bedre alternativ - uavhengig av om smaksløkene dine er uenige. 

Slett ikke. Alkoholfri vin er ikke et bedre alternativ hvis vinens funksjon er å heve et måltid, og smaken faktisk er poenget med å drikke vin, uavhengig av om du har oppheng på rusproblematikk og ikke aksepterer dette som noe gyldig premiss. Da er vann et bedre alternativ, for det er helt smaksnøytral, mens alkoholfri vin ødelegger et måltid. 

Anonymkode: ed0d7...784

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...