Gå til innhold

Målet om å redusere vikarbruken i Norge henger ikke på greip


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Regjeringen har som mål å redusere vikarbruken og få opp antall faste stillinger i arbeidslivet. Men samtidig gir de fast ansatte en masse rettigheter til permisjoner og fravær for alt mellom himmel og jord.

Hva skal en bedrift gjøre når de ansatte med loven i hånd kan være borte fra jobb i et år eller to. Samtidig som at bedriften ikke får lov til å bruke vikarer.

Det henger ikke på greip.

Anonymkode: 8d1eb...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du blander vikar med innleie og midlertidige stillinger

Anonymkode: d9a22...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ha bukt med alle stillinger som er 5 % osv der ansatte blir misbrukt av arbeidsgiver. Er lettere å leie inn billigere vikarer når man har mange som nesten ikke har noe å slå i bordet med. 

Anonymkode: 11242...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to forskjellige budsjettposter.

Faste utgifter (som faste ansatte) vanligvis der man må kutte penger i kriser.

Variable utgifter (vikarer).

Anonymkode: d226a...bcc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan og lese? Frifagbevegelse handler om midlertidige ansettelser. Wikipedia beskriver at en vikar er stedfortreder. 

Så Jo du blander. 

Anonymkode: d9a22...ba8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan og lese? Frifagbevegelse handler om midlertidige ansettelser. Wikipedia beskriver at en vikar er stedfortreder. 

Så Jo du blander. 

Anonymkode: d9a22...ba8

Nei, blander ikke.

Det er du som ikke skjønner at alle vikarer er midlertidig ansatte. Men ikke alle midlertidig ansatte er stedfortredere.

Anonymkode: 8d1eb...148

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, blander ikke.

Det er du som ikke skjønner at alle vikarer er midlertidig ansatte. Men ikke alle midlertidig ansatte er stedfortredere.

Anonymkode: 8d1eb...148

Wow helt riktig.... :) gratulerer. Så innser du nå at det ikke er vikarene som man vil til livs, men de midlertidige ansatte som ikke er stedfortredere? 

Anonymkode: d9a22...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Wow helt riktig.... :) gratulerer. Så innser du nå at det ikke er vikarene som man vil til livs, men de midlertidige ansatte som ikke er stedfortredere? 

Anonymkode: d9a22...ba8

Nå lager du dine egne tolkninger av regjeringens politikk uten rot i virkeligheten. All bruk av midlertidig ansatte skal reduserer. Inkludert vikarer. Regjeringen skriver rett ut at "vikarbruken" skal ned.

Les det en gang til "vikarbruken".

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-1-s-20222023/id2931020/?ch=1

Nå gidder jeg ikke mer opplæring av debattdeltagere i helt grunnleggende forståelse.

Anonymkode: 8d1eb...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som veldig ung tok jeg høyere utdannelse som barnevernspedagog, jeg var veldig naiv som nyutdannet på 24 år.

Jeg var på en del intervjuer. det var institusjoner med mye voldelig adferd ( institusjoner) ble rett og slett litt skremt, og startet derfor opp som vikar i barnehager i stedet, etter kort stund fikk jeg meg jobb som ped leder ( disp ) i en barnehage.

De skrøt over hvor flink jeg var og hvor bra min cv ville se ut, så i stedet for å søke videre i mitt felt, ble jeg i barnehagene.

Mange år senere: Blir nesten ledd litt av på jobb intervjuer i barnehage, sliter med å få fast stilling. Måtte jobbe for vikarbyrå, fast ansatt 5 prosent, utsatt for psykisk vold fra faste ansatte i barnehager som ikke kjenner min yrkesmessige og høyere utdannelse.

Kommer jeg på jobbintervju andre felt: "du har bare jobbet i barnehage du"?

Samtidig får jeg høre alle steder ( som innleid vikar ) hvor utrolig flink jeg er, det liker ikke de faste og utsetter meg for hat.

Jeg var altså fast ansatt for vikarbyrå, 5 prosent, jeg fikk 220 kroner timen, og var fullstendig nedbrutt.

Jeg forstår godt at det ikke bør være lov, samtidig så hjalp det meg videre til en høyere stilling, men likevel har det kostet for mye, har mistet helt tro på gode mennesker.

Anonymkode: f15c4...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...