Gå til innhold

Sette hele beløpet fra boligsalg inn på en konto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har solgt bolig og kjøpt leilighet som jeg overtar om ett 3 mnder. 
Får ca. 4 mil inn på konto. 
Hadde tenkt å sette de inn på sparekonto hos Bulder bank da de utbetaler renter hver mnd. noe som er greit da rentebeløpet utgjør det jeg har i leie. 
Er det risikabelt å sette hele beløpet inn hos en bank? (tenker på sikringbeløp). 
Er ingen av storbankene som utbetaler renter månedlig. 

Anonymkode: a97a4...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bulder eies av sparebank gruppen. Du er nok trygg. 

Anonymkode: 39125...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp Bulder og vel heller noen som gir deg 5+% I rente. Del opp beløpet i max 2mill i ulike banker så er du dekket av bankenes sikringsfond. Ikke bry deg om månedlig kapitalisering, beløpet blir det samme uansett!

Anonymkode: da256...49f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dropp Bulder og vel heller noen som gir deg 5+% I rente. Del opp beløpet i max 2mill i ulike banker så er du dekket av bankenes sikringsfond. Ikke bry deg om månedlig kapitalisering, beløpet blir det samme uansett!

Anonymkode: da256...49f

Var litt viktig for meg å få rente hver mnd og ikke på slutten av året selv om beløpet blir det samme. Leste om sikringfondet og ser at Innskudd fra særlige livshendelser som salg av bolig dekker over 2 mill. 

Quote

Som kunde kan du i noen tilfeller være dekket for mer enn 2 millioner kroner. Dette gjelder innskudd som følger av særlige livshendelser og som er gjort tilgjengelig for deg i løpet av de siste 12 månedene. Innskuddet vil da være dekket med et ubegrenset beløp og kalles et midlertidig høyt innskudd. 

 

Anonymkode: a97a4...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig rar problemstilling.

Disse 4 mill skal dekke inn kjøpesummen til ny bolig, så du vil ikke bruke av disse til leie? Dette er en ganske stor formue, du har vel en inntekt + bufferkonto i tillegg som kan brukes til leie i 3 mnd? 

Jeg bruker selv høyrentekontoer, og bytter jevnlig, men er jo ikke i nærheten av den summen, så måtte sjekke hvor mye rentene har å si på så høye beløp: Regnet på at du taper 5700kr i løpet av 3 mnd på å ha 4,5% i stedet for 5,07%, som er det høyeste jeg har på en konto (som har årlig avkastning). 

Ang sikring, så ville jeg ikke vært så bekymret 3 mnd frem i tid, men alt kan jo skje. Du får høre nærmere med sikringsfondet, mulig det du fant frem stemmer. Evt kan du gå for 2 mill hos Bulder, og 2 mill i en annen bank. Da får du halvparten av leia utbetalt månedlig i alle fall. Om du ikke har så mye penger tilgjengelig, så skjønner jeg ikke hvordan du skal ha råd til å bo i den nye boligen din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du rekkefølgen:

1) Fyll på buffer
2) Betal ned all lån
3) Invester i eget humankapital
4) Invester i fond eller ny bolig

Jeg er ikke tilhenger i å ha mer enn kortsiktige behov stående på konto. Jeg hadde redusert banksparingen med mindre formålet er å velte ned risiko f.eks. når du er 70+.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Schmuhu skrev (4 minutter siden):

Her har du rekkefølgen:

1) Fyll på buffer
2) Betal ned all lån
3) Invester i eget humankapital
4) Invester i fond eller ny bolig

Jeg er ikke tilhenger i å ha mer enn kortsiktige behov stående på konto. Jeg hadde redusert banksparingen med mindre formålet er å velte ned risiko f.eks. når du er 70+.

Schmuhu

Du misforstår spm. Ts har jo allerede kjøpt ny bolig, som hun skal betale om 3 mnd, underforstått hun skal bare ha pengene på konto i tre mnd. Hun lurer hun på hva hun skal gjøre med pengene i disse tre mnd. Det er jo svært kortsiktig, ergo sparekonto. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få over 5% rente på høyrentekonto. Så lenge du har penger så betyr vel ikke måten renten beregnes på noe særlig, bare hva du sitter igjen med etter 3 mnd?

Anonymkode: 707e9...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hedda-78 said:

Du misforstår spm. Ts har jo allerede kjøpt ny bolig, som hun skal betale om 3 mnd, underforstått hun skal bare ha pengene på konto i tre mnd. Hun lurer hun på hva hun skal gjøre med pengene i disse tre mnd. Det er jo svært kortsiktig, ergo sparekonto. 

Korrekt, var det jeg mente. Har ikke høy inntekt eller full bøfferkonto så husleien i de 3 mnder er mye for meg.

Anonymkode: a97a4...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett de inn i Bulder du. Det er så kort tid at det skal være helt trygt.

Anonymkode: f272c...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet/verden er ikke så ustabilt at det er stor risiko for at banker går konkurs eller avvikles i løpet av sommeren, uten at noen andre kjøper de opp....

Anonymkode: dcbae...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, da setter jeg de inn hos Bulder.

Anonymkode: a97a4...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (5 timer siden):

Her har du rekkefølgen:

1) Fyll på buffer
2) Betal ned all lån
3) Invester i eget humankapital
4) Invester i fond eller ny bolig

Jeg er ikke tilhenger i å ha mer enn kortsiktige behov stående på konto. Jeg hadde redusert banksparingen med mindre formålet er å velte ned risiko f.eks. når du er 70+.

Schmuhu

Total skivebom ut fra ts spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...