Gå til innhold

Er feminisme egentlig en bra ting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (36 minutter siden):

Hvis man ikke hadde diskriminert kvinner systematisk i styrer så hadde det ikke vært nødvendig å sette inn tiltak der. Jeg er for at den best kvalifiserte skal få jobben / posisjonen,  ikke den man er best venn med / har samme kjønn som en selv.  (Så i utgangspunktet er jeg vel motstander av kvotering, men siden jeg er for like muligheter, så må man dessverre ty til kvotering for at det skal skje).

Jeg er motstander av kjønnspoeng i utdanning.

Lønnsgapet må tettes. Lik rett til menn til fødselspermisjon,  ikke bare en fedrekvote slik som det er i dag, kan bidra til dette. Ettersom man ser at i småbarnsperioden så går kvinners inntekt (og jobbing) ned og menns opp. (altså at menn jobber mer overtid i småbarnsperioden).

Disse spørsmålene dine har ikke noen sammenheng med det jeg skreiv, forresten. 

Hvordan og hvorfor er det de systematisk diskriminerer kvinner i styrer mener du? De er da primært ute etter å tjene mest mulig penger på bedriften? Bare hater de kvinner så mye at de er villig til å gå glipp av noen millioner? Det burde være lett å utkonkurrere de i så fall?

Anonymkode: e2a41...a24

Gjest Bromance
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvordan og hvorfor er det de systematisk diskriminerer kvinner i styrer mener du? De er da primært ute etter å tjene mest mulig penger på bedriften? Bare hater de kvinner så mye at de er villig til å gå glipp av noen millioner? Det burde være lett å utkonkurrere de i så fall?

Du har vel også  hørt om gutteklubben grei? Ja, noen ganger virker det som det er viktigere å rekruttere menn enn å tjene mest mulig penger. Flere kvinner i styret bidrar til bedre beslutninger. 

https://www.uis.no/nb/forskningsformidling/grundigere-avgjorelser-med-flere-kvinner-i-styret

Les gjerne hele artikkelen / linken  under for å se eksempler på ukultur. Her er bare et lite utdrag

I prosjektene som er ledet av en kvinne består teamet av 48 prosent kvinner og 52 prosent menn. I prosjektene som ledes av en mann derimot, er det 37 prosent kvinner og 63 prosent menn. Det ser altså ut til at kvinner setter sammen balanserte team, mens menn ser ut til å foretrekke menn som prosjektdeltakere. Spørsmålet er: Hvorfor tenderer menn til å invitere flere menn inn i sine team, mens kvinner har god kjønnsbalanse i sine forskergrupper?

Fisher og Kinsey konkluderte med at Gutteklubben Grei fortsatt var høyst levende ved britiske universiteter, og at den på en tilsynelatende usynlig måte bidro til å sikre menns interesser på en rekke måter.

https://www.khrono.no/gutteklubben-grei-kan-hindre-kvinner-i-a-na-toppen-i-akademia/589044

Det er også interessant å ta med at kvinner er bedre på børs enn menn. Kanskje ikke så dumt å få inn flere kvinner i styrer da. https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2019/03/11/195559520/kvinner-er-bedre-pa-bors-enn-menn

For å ikke snakke om Næringsminister Ansgar Gabrielsen  (Høyre) som allerede i 2003 var ganske tydelig i sine ord. 

Jeg vet hvordan menn velger bedriftsstyrer. De sitter ikke og sammenligner CV'er. 

Kvinnene har fått utdanning og erfaring, men ikke posisjonene. Det skal de få nå, legger han til.

Gutteklubben Grei» må gå i seg selv, sier Gabrielsen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kvvb2E/moekk-lei-gutteklubben-grei

Endret av Bromance
fjernet tekst
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (6 timer siden):

Du har på ingen måte gitt inntrykk i tråden av at du er for like rettigheter og muligheter for kvinner og menn, så

Kan du henvise til en konkret post eller er dette bare forsøk på karakterdrap fra din side?

Anonymkode: ba6d0...d2c

AnonymBruker
Skrevet

Innlegget ditt gir ingen mening. Moren og tanten din røyker så derfor er feminisme dårlig? Skinnjakker og langt hår? 

Anonymkode: bdab0...322

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Feminisme er ikke en organisasjon,  det er en ideologi, tankemønster om en rettferdig verden uavhengig av hvilket kjønn man har.

Er det du eller jeg som bestemmer hvorvidt jeg skal tilhøre ideologien feminisme? Hva synes du om de 60-89% av innbyggerene som ikke er feminister?

Skrevet
Bromance skrev (5 timer siden):

Du er vel ikke så uopplyst at du ikke har hørt om gutteklubben grei? Ja, noen ganger virker det som det er viktigere å rekruttere menn enn å tjene mest mulig penger. Flere kvinner i styret bidrar til bedre beslutninger. 

https://www.uis.no/nb/forskningsformidling/grundigere-avgjorelser-med-flere-kvinner-i-styret

Problemet med slike kjønnsforskning er at mangler totalt kredibilitet. 
Om en gjør søk i forskningsdatabaser så kan en finne hundrevis av rapporter som viser til kvinner som gjør X vesentlig bedre en menn, søker en om det motsatt så er eksisterer dette ikke.
Så kan en si at dette er for di kvinner er fullstendig overlegne mannen på alle områder, alternativt så kan en si at kjønnsforskning har det en kaller "publication bias".  Forskningen bli bare publisert om den støtte opp rundt narrative en ønsker og bygge.
Når en samtidig vet at det er totalt uakseptabelt å publisere data som viser mannlig dominans med mindre det kan knyttes til patriarkalsk-tyranni så sier det seg selv at forskningen er null verd.

• Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det du eller jeg som bestemmer hvorvidt jeg skal tilhøre ideologien feminisme? Hva synes du om de 60-89% av innbyggerene som ikke er feminister?

Det er verken du eller jeg som bestemmer om du skal være feminist. Det er definisjonen av feminisme som bestemmer det. Ønsker du frihet, (inkludert økonomisk frihet), like rettigheter, og like muligheter til begge kjønn så er du feminist. At 60 - 89 prosent av befolkningen eventuelt ikke identifiserer seg som en feminist betyr ikke at de ikke er feminister, bare at de ikke tenker over at de faktisk er det. Jeg ville vært sterkt bekymret om de prosenttallene faktisk betyr at 60 - 89 % av befolkningen ikke ønsker like rettigheter og like muligheter for begge kjønn. Jeg tenker derfor at tallene dine er feil. Eller at spørsmålet er stilt på feil måte. 

Motstandere av likestilling bruker gjerne feminisme som et skjellsord i det offentlige ordsskiftet. Er spørsmålet: "Er du feminist", eller er spørsmålet "ønsker du like rettigheter og muligheter for begge kjønn", så vil du nok finne vidt forskjellig svarprosent. Jeg er nå hvertfall glad for at jeg har en mann som ikke er redd for å si at han er feminist når folk bruker feminist for å beskrive frigjorte kvinner i et negativt ordelag...

Gjest Bromance
Skrevet (endret)
Gregarious skrev (8 timer siden):

Problemet med slike kjønnsforskning er at mangler totalt kredibilitet. 
Om en gjør søk i forskningsdatabaser så kan en finne hundrevis av rapporter som viser til kvinner som gjør X vesentlig bedre en menn, søker en om det motsatt så er eksisterer dette ikke.
Så kan en si at dette er for di kvinner er fullstendig overlegne mannen på alle områder, alternativt så kan en si at kjønnsforskning har det en kaller "publication bias".  Forskningen bli bare publisert om den støtte opp rundt narrative en ønsker og bygge.
Når en samtidig vet at det er totalt uakseptabelt å publisere data som viser mannlig dominans med mindre det kan knyttes til patriarkalsk-tyranni så sier det seg selv at forskningen er null verd.

Sånn, skulle kun et enkelt google søk for å finne noe som menn er flinkere på enn kvinner. Ellers så kan det godt hende du har rett i at det kun publiseres hvis man finner det man ønsker å finne. Eller kanskje bare kvinner er bedre enn menn på mange områder ;)  Jeg får hvertfall høre fra menn i tekniske yrker at hvis det er en kvinne på jobb så kan du være sikker på at jobben blir gjort skikkelig, at de føler seg tryggere hvis det er en kvinne, fordi hun har måttet kjempe så mye hardere for å nå opp. Det er sikkert noe i det også. 

At det i hovedsak er kvinner som er kjønnsforskere er kanskje heller ikke så rart, ettersom det på de fleste områder  historisk sett er kvinner som har blitt nedvurdert. Ser også at det er noen områder hvor menn henger etter nå, og jeg mener at det er like viktig at menn blir løftet opp der de sliter som at kvinner blir løftet der de blir nedvurdert. Jeg tenker at vi ikke er i mål med likestilling før folk kan få leve frie liv uten å få masse forventninger rettet mot seg bare fordi man har det ene eller andre kjønnet. 

https://sol.no/helse/7-ting-menn-er-bedre-pa-enn-kvinner/69947682

Endret av Bromance
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan du henvise til en konkret post eller er dette bare forsøk på karakterdrap fra din side?

Post 10, 32, 35 og 42 gir meg dette inntrykket. Jeg kan heller ikke se noe sted at du har skrevet at du ønsker likestilling. Men du må gjerne rette opp i dette inntrykket ved å skrive at du faktisk er for like rettigheter og muligheter for begge kjønn. Din motstand mot å bli puttet i "boksen" feminist (altså en som jobber for like rettigheter og muligheter for begge kjønn) bedrer ikke akkurat på dette inntrykket. 

AnonymBruker
Skrevet

Få barn når man er 17 er sjelden en bra ting, uansett. Hvor var din far i denne historien? Og hvor er den ikke-så-bra feminismen? Hvor var p-pillene og hvorfor har hårfrisyre-mote noe med saken å gjøre? 

Anonymkode: 7ade2...9f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 10.51):

Det finnes god dokumentasjon på tvers av kulturer for at kvinner generelt foretrekker en partner som har «god sosio-økonomisk status».

Ja, men sier denne dokumentasjonen noe om at kvinner velger slik fordi de trenger/ønsker å bli forsørget økonomisk? Gjelder det alle kvinner, eller f.eks. primært kvinner som ser etter en partner å starte familie med? Det er jo naturlig at man ønsker en best mulig far til sine barn, en som kan bidra til å gi trygghet også økonomisk, både fordi mor har lavere inntekt i en periode i sammenheng med graviditet og fødsel, men også fordi det koster penger å ha barn, og man er ofte avhengig av to stabile inntekter. 

Er det slik at f.eks. også majoriteten av voksne kvinner som er ferdige med barn, og som er på utkikk etter en ny partner, også velger menn med høy sosioøkonomisk status? Og i den grad de velger det, hva er sannsynligheten for at de velger slik p.g.a. muligheten til å bli "forsørget", spesielt når vi tar i betraktning at mange kvinner i dette alderssegmentet har egen inntekt? Hva med unge, frivillig barnløse kvinner med høy utdanning? Hvordan velger de? Og trenger/ønsker de å bli økonomisk forsørget?

Det er jo ikke så fryktelig interessant å vite at kvinner på generell basis velger en partner med god sosiøkonomisk status. Som du selv påpeker, så er jo dette veldokumentert og heller ikke spesielt omstridt. Det som er interessant, er jo å finne ut av årsakene til at kvinner foretrekker det de gjør. 

Anonymkode: f4f20...17c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (16 timer siden):

Du har vel også  hørt om gutteklubben grei? Ja, noen ganger virker det som det er viktigere å rekruttere menn enn å tjene mest mulig penger. Flere kvinner i styret bidrar til bedre beslutninger. 

Les gjerne hele artikkelen / linken  under for å se eksempler på ukultur. Her er bare et lite utdrag

I prosjektene som er ledet av en kvinne består teamet av 48 prosent kvinner og 52 prosent menn. I prosjektene som ledes av en mann derimot, er det 37 prosent kvinner og 63 prosent menn. Det ser altså ut til at kvinner setter sammen balanserte team, mens menn ser ut til å foretrekke menn som prosjektdeltakere. Spørsmålet er: Hvorfor tenderer menn til å invitere flere menn inn i sine team, mens kvinner har god kjønnsbalanse i sine forskergrupper?

Fisher og Kinsey konkluderte med at Gutteklubben Grei fortsatt var høyst levende ved britiske universiteter, og at den på en tilsynelatende usynlig måte bidro til å sikre menns interesser på en rekke måter.

https://www.khrono.no/gutteklubben-grei-kan-hindre-kvinner-i-a-na-toppen-i-akademia/589044

Det er også interessant å ta med at kvinner er bedre på børs enn menn. Kanskje ikke så dumt å få inn flere kvinner i styrer da. https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2019/03/11/195559520/kvinner-er-bedre-pa-bors-enn-menn

For å ikke snakke om Næringsminister Ansgar Gabrielsen  (Høyre) som allerede i 2003 var ganske tydelig i sine ord. 

Jeg vet hvordan menn velger bedriftsstyrer. De sitter ikke og sammenligner CV'er. 

Kvinnene har fått utdanning og erfaring, men ikke posisjonene. Det skal de få nå, legger han til.

Gutteklubben Grei» må gå i seg selv, sier Gabrielsen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kvvb2E/moekk-lei-gutteklubben-grei

Så hvorfor blir ikke bedrifter med kjønnsbalanserte styrer markedsledende? Eller om de blir det, hva skal vi da med feministiske tvangstiltak?

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så hvorfor blir ikke bedrifter med kjønnsbalanserte styrer markedsledende? Eller om de blir det, hva skal vi da med feministiske tvangstiltak?

Kjønsbalanserte bedrifter gjør det bedre.

https://no.sodexo.com/blogg/kjonnsbalanserte-team-presterer-bedre.html

Hvorfor det fremdeles strittes sånn imot jevn kjønnsfordeling kan man bare tenke seg til. Jeg tenker at det har å gjøre med nedvurdering og diskriminering av kvinner å gjøre. Kanskje ikke alltid bevisst, men som jeg viste deg i forrige innlegg så har menn en større tendens å velge menn enn kvinner har for å velge kvinner... (selv im det også finnes bedrifter med overvekt av kvinner). Kjønnsbalanse er best,  uavhengig av hvilket kjønn som er det kjønnet som er i overvekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 18.38):

For de undertrykte. For de som utnyttet de undertrykte, har den påfølgende likestillingen selvfølgelig ikke vært like kjekk. 

Anonymkode: 61ed1...710

Jeg tror feminisme (likestiling) er positivt for alle. Menn har også fått mye gjenom likestilling, de har mindre økonomisk ansvar, støre rolle som omsorgspersoner og mer frihet til å bryte kjønsmønstre blant annet. Så likestilling gagner helle samfunnet, men det betyr ikke at vi er 100% i mål. At skolen skaper forskjeller i befolkningen er for eksempel et klart feministisk problem. 

Skrevet (endret)

Feminisme er vel kamp for kvinners rettigheter, resultatet blir av og til bra av og til dårlig. 

Feminisme stopper ikke nødvendigvis ved likestilling, så en bør ikke sette likhetstegn mellom disse.

Endret av Flintis
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Jeg tror feminisme (likestiling) er positivt for alle. Menn har også fått mye gjenom likestilling, de har mindre økonomisk ansvar, støre rolle som omsorgspersoner og mer frihet til å bryte kjønsmønstre blant annet. Så likestilling gagner helle samfunnet, men det betyr ikke at vi er 100% i mål. At skolen skaper forskjeller i befolkningen er for eksempel et klart feministisk problem. 

Det er mange grunner til at skolen blir mer og mer vanskelig for guttene. For 40-50 år siden var det null problem for guttene å sitte stille, da de var særdeles aktive på fritiden med både fysisk lek og tunge plikter, og dermed fikk utløp for alt av energi og overskudd på den måten.

Slik er det overhodet ikke mer i dagens mer og mer stillesittende og inaktive samfunn, i tillegg til at barn stort sett vokser opp på helfabrikata, raffinert sukker og e-stoffer. Barn kan ikke engang delta i fotballcup uten å få pølse og sjokoladekake trykket inn i begge hender. 

Anonymkode: 61ed1...710

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Bromance skrev (5 timer siden):

Sånn, skulle kun et enkelt google søk for å finne noe som menn er flinkere på enn kvinner. Ellers så kan det godt hende du har rett i at det kun publiseres hvis man finner det man ønsker å finne. Eller kanskje bare kvinner er bedre enn menn på mange områder ;)  Jeg får hvertfall høre fra menn i tekniske yrker at hvis det er en kvinne på jobb så kan du være sikker på at jobben blir gjort skikkelig, at de føler seg tryggere hvis det er en kvinne, fordi hun har måttet kjempe så mye hardere for å nå opp. Det er sikkert noe i det også. 

At det i hovedsak er kvinner som er kjønnsforskere er kanskje heller ikke så rart, ettersom det på de fleste områder  historisk sett er kvinner som har blitt nedvurdert. Ser også at det er noen områder hvor menn henger etter nå, og jeg mener at det er like viktig at menn blir løftet opp der de sliter som at kvinner blir løftet der de blir nedvurdert. Jeg tenker at vi ikke er i mål med likestilling før folk kan få leve frie liv uten å få masse forventninger rettet mot seg bare fordi man har det ene eller andre kjønnet. 

https://sol.no/helse/7-ting-menn-er-bedre-pa-enn-kvinner/69947682

Når var det ikke fysiologisk forskning jeg tenkte på, men forskning som brukes til å ta samfunnsmessige beslutninger.
At men sover bedre eller er bedre til lukeparkere er ikke hva som er relevant. 

Problemet er at hva vi får høre er ikke hva som er sant, derfor blir det en polarisering i samfunnet. Forteller du noen mange nok ganger at det er undertrykt og offer så er det nettopp det du lager. Bare se på hvordan raseproblematikken har utvikler seg i USA.

Du jakter også en utopisk drøm, eneste måten å få et samfunn der alle oppfører seg likt er å innskrenke friheten tilsvarende mye.

Jeg har sagt flere ganger at den største faren for likestilling er feminismen i dag, når noe går for langt vil det komme en motreaksjon.
Resultatet er et mer kaldt konservativt Norge, der er vi allerede på vei. Med personer som eksempelvis Simen Velle i spissen som representere alle for seg selv mentaliteten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Bromance
Skrevet
Gregarious skrev (2 minutter siden):

Forteller du noen mange nok ganger at det er undertrykt og offer så er det nettopp det du lager.

Du tror ikke kanskje at man har skaffet seg egne erfaringer og ser med første hånd hvordan diskriminering foregår i praksis? Det er også regionale forskjeller i landet vårt hvor noen deler av landet er det mer vanlig enn andre steder. Jeg merker meg at deler av landet hvor religionen står sterkt står likestillingen svakt.

Gregarious skrev (5 minutter siden):

Du jakter også en utopisk drøm, eneste måten å få et samfunn der alle oppfører seg likt er å innskrenke friheten tilsvarende mye.

Neida, drømmen er ikke at alle skal oppføre seg likt men at alle skal få være selvstendige individer uten at det skal henge masse forventninger over en bare fordi man har et spesielt kjønnsorgan. Man innskrenker ikke friheten til noen ved å gi andre samme frihet.

Gregarious skrev (8 minutter siden):

Jeg har sagt flere ganger at den største faren for likestilling er feminismen i dag, når noe går for langt vil det komme en motreaksjon.
Resultatet er et mer kaldt konservativt Norge, der er vi allerede på vei. Med personer som eksempelvis Simen Velle i spissen som representere alle for seg selv mentaliteten.

Jeg ser hva du vil frem til her. Men jeg er ikke enig i at det har gått for langt.  Tvert om så har vi enda noen områder hvor man trenger å bedre kvinners stilling,  men vi har også noen områder hvor vi trenger å bedre menns stilling. Det er fullt mulig å jobbe for begge deler samtidig. Eller burde ihvertfall være det.

AnonymBruker
Skrevet

Kjønsbalanserte bedrifter gjør det bedre.

https://no.sodexo.com/blogg/kjonnsbalanserte-team-presterer-bedre.html

Hvorfor det fremdeles strittes sånn imot jevn kjønnsfordeling kan man bare tenke seg til. Jeg tenker at det har å gjøre med nedvurdering og diskriminering av kvinner å gjøre. Kanskje ikke alltid bevisst, men som jeg viste deg i forrige innlegg så har menn en større tendens å velge menn enn kvinner har for å velge kvinner... (selv im det også finnes bedrifter med overvekt av kvinner). Kjønnsbalanse er best,  uavhengig av hvilket kjønn som er det kjønnet som er i overvekt.

Hvorfor ikke bare la de kjønnsbalanserte bedriftene få utkonkurrere de kjønns-ubalanserte bedriftene da, om de gjør det bedre? Går det ikke raskt nok kanskje? Derfor må dere komme inn og bruke tvang over andre mennesker? Det er jo ganske ekstremt, og totalitært.

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke bare la de kjønnsbalanserte bedriftene få utkonkurrere de kjønns-ubalanserte bedriftene da, om de gjør det bedre? Går det ikke raskt nok kanskje? Derfor må dere komme inn og bruke tvang over andre mennesker? Det er jo ganske ekstremt, og totalitært.

Dere? Du har fått med deg til nå i tråden at jeg er imot kvotering? Eller? Hvem er disse dere?

Noen ganger så må man faktisk regulere ting ved lover fordi folk ikke kan oppføre seg på en fornuftig måte. Eller tenker du at vi skal ha et lovløst samfunn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...