Gå til innhold

Ledere som ikke setter grenser når kolleger dummer seg ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen kolleger som er relativt ferske i arbeidslivet og som tidvis, etter min mening, dummer seg ut sosialt. Feks fniser de ustanselig i lunsjen, og spinner videre på den samme dumme vitsen som ingen andre ler av og gapskratter lenge etter at øyeblikket er ferdig og tar en sånn påtatt: «ååååå typisk meg å bare få sååååå latterkrampe». Og lederne bare ler med og sier ting som «du er så arti du Grete». Men Grete dummer seg jo ut…

Eller en fjasete 25 åring som deler litt for åpent om datinglivet sitt. Og ledere som sitter og synes det er så morsomt å høre på.

jeg føler at de kaster bensin på bålet og får Grete og andre til å fortsette med klovnete oppførsel, mens andre kolleger som bare generelt er proffere får opprykk og spennende oppgaver. Den klovnete oppførselen gjør jo at de ikke blir tatt helt seriøst noe som igjen går ut over deres karriereutvikling. Jeg mener det er en lederoppgave å veilede folk når det kommer til oppførsel, men mulig jeg tar feil?

Anonymkode: 04e52...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du høres dømmende ut

Anonymkode: 2f075...c3d

  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har noen kolleger som er relativt ferske i arbeidslivet og som tidvis, etter min mening, dummer seg ut sosialt. Feks fniser de ustanselig i lunsjen, og spinner videre på den samme dumme vitsen som ingen andre ler av og gapskratter lenge etter at øyeblikket er ferdig og tar en sånn påtatt: «ååååå typisk meg å bare få sååååå latterkrampe». Og lederne bare ler med og sier ting som «du er så arti du Grete». Men Grete dummer seg jo ut…

Eller en fjasete 25 åring som deler litt for åpent om datinglivet sitt. Og ledere som sitter og synes det er så morsomt å høre på.

jeg føler at de kaster bensin på bålet og får Grete og andre til å fortsette med klovnete oppførsel, mens andre kolleger som bare generelt er proffere får opprykk og spennende oppgaver. Den klovnete oppførselen gjør jo at de ikke blir tatt helt seriøst noe som igjen går ut over deres karriereutvikling. Jeg mener det er en lederoppgave å veilede folk når det kommer til oppførsel, men mulig jeg tar feil?

Anonymkode: 04e52...66c

Antar du er en gammel grinebiter fra livets harde skole? 

Om det plager deg, så får du bare slutte være så nysgjerring på å høre hva de snakker om.

Det er heller ikke en leders oppgave å korrigere personligheten til en arbeider, så lenge det ikke kommer i konflikt med jobben.(det er foreldrene) men en leder skal korrigere og rette oppførselen til nysgjerrige og snobbete arbeidere som skaper dårlig arbeidsmiljø.

Anonymkode: 2348d...9e0

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du høres dømmende ut

Anonymkode: 2f075...c3d

Jeg dømmer ingen men jeg får vondt av Grete som helt åpenbart har lyst på oppmerksomhet og «bli likt» men ender opp med det motsatte. Skal også sies at dette er ganske ekstrem oppførsel fra enkelte, det er ikke snakk om noen som bare er litt «originale». Jeg hadde ønsket at kolleger jeg var leder for skulle lykkes i det de driver med, og en del av den veiledningen er jo å plukke av folk oppførsel som gjør at de får det vanskelig. Jeg drev feks i mange år og snakket med selv ned, og unnskyldte meg. Fikk kommentarer på det, jobbet med meg selv, og merker nå at med en annen holdning og tone til kollegene mine blir jeg tatt mer seriøst. Jeg er med andre ord takknemlig for tilbakemeldingen, selv om min negative selvsnakk strengt tatt ikke plaget andre enn meg selv. En leder kunne også lett ha utnyttet min unnskyldende væremåte, og slengt på meg oppgaver jeg ikke turte si nei til, men valgte heller å tipse meg om en annen væremåte som gjorde at jeg lykkes bedre. 
 

Vi har mange trivelige og joviale folk på arbeidsplassen min som virkelig lager god stemning og godt miljø. Det er IKKE dem jeg snakker om nå. Jeg snakker om kolleger som er desperate etter oppmerksomhet og som løser det på en måte som bare skader dem selv. 

Anonymkode: 04e52...66c

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Antar du er en gammel grinebiter fra livets harde skole? 

Om det plager deg, så får du bare slutte være så nysgjerring på å høre hva de snakker om.

Det er heller ikke en leders oppgave å korrigere personligheten til en arbeider, så lenge det ikke kommer i konflikt med jobben.(det er foreldrene) men en leder skal korrigere og rette oppførselen til nysgjerrige og snobbete arbeidere som skaper dårlig arbeidsmiljø.

Anonymkode: 2348d...9e0

Vet ikke hva som er gammelt i din bok, men jeg er 32 og har master i det samme faget som alle andre på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 04e52...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke hva som er gammelt i din bok, men jeg er 32 og har master i det samme faget som alle andre på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 04e52...66c

Jeg tviler sterkt på du har en master, hvertfall de jeg kjenner med mastergrad er det man vil kalle oppegående. Nå kjenner ikke jeg alle fag man kan ta master i. Men de fleste inneholder ledelsesfag.  Så jeg antar den er fra livets harde skole, grunnet din fantastiske vitenhet om ledelse og arbeidslivet. Skjønner ikke hvorfor enkelte tror at en mastergrad legger mer legimitet bak trollingen. Alle med utdannelse over barnehage som har vært i arbeidslivet i minst 1år skjønner jo at slikt bare er troll og bullshit.

Anonymkode: 2348d...9e0

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tviler sterkt på du har en master, hvertfall de jeg kjenner med mastergrad er det man vil kalle oppegående. Nå kjenner ikke jeg alle fag man kan ta master i. Men de fleste inneholder ledelsesfag.  Så jeg antar den er fra livets harde skole, grunnet din fantastiske vitenhet om ledelse og arbeidslivet. Skjønner ikke hvorfor enkelte tror at en mastergrad legger mer legimitet bak trollingen. Alle med utdannelse over barnehage som har vært i arbeidslivet i minst 1år skjønner jo at slikt bare er troll og bullshit.

Anonymkode: 2348d...9e0

Hæ? Nei. Dei fleste mastergradar inneheld ikkje "ledelsesfag". Kor har du det frå?

Anonymkode: 4fd59...990

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være rimelig fersk i arbeidslivet selv hvis du tror det er en lederoppgave å gi sosial veiledning til sine ansatte. Så lenge det ikke er trakassering eller virkelig upassende, som du ikke beskriver her. 

Kanskje andre finner Grete sjarmerende? 

Lederen din kunne invitert deg på kontoret og sagt at din dømmende holdning til nyansatte gjør deg mindre spiselig. Tipper du hadde tatt i mot denne tilbakemeldingen med åpne armer. Eller hva? 

Anonymkode: ef465...b8a

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, det er min erfaring som senior selv, at at de som er litt erfarne har mindre tolerean for nye. Kanskje fordi det er så kort tid siden de selv var nye? 

Jeg ser halverfarne bli litt provosert over nyutdannede som kommer med med arbeidslyst og ja, litt urealistiske forventninger og "gode" løsninger. 

Men sånn er de fleste når de er nye. Etterhvert blir det nesten litt sjarmerende. Ungdommelig livsgnist er fint. Ingen grunn til å slukke det fortest mulig 

Anonymkode: ef465...b8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete, altså.. be henne holde kjeft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen: Ser jeg får en del kritikk her og ikke alle er enig i at oppførselen får negative konsekvenser for de det gjelder. Kan til en viss grad forstå det, ikke alle irriterer seg på samme måte som meg. Men hvis jeg var Grete eller en av de andre så hadde jeg satt pris på vennlig veiledning. Og hadde jeg vært veilederen til Grete hadde jeg uansett droppet å kaste bensin på bålet og fått henne til å dumme seg enda mer ut.

Anonymkode: 04e52...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres helt jævlig irr ut TS. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Antar du er en gammel grinebiter fra livets harde skole? 

Om det plager deg, så får du bare slutte være så nysgjerring på å høre hva de snakker om.

Det er heller ikke en leders oppgave å korrigere personligheten til en arbeider, så lenge det ikke kommer i konflikt med jobben.(det er foreldrene) men en leder skal korrigere og rette oppførselen til nysgjerrige og snobbete arbeidere som skaper dårlig arbeidsmiljø.

Anonymkode: 2348d...9e0

Er jeg nysgjerrig? Det er ikke jeg som stiller oppfølgingsspørsmål og fyrer opp stemmingen når en nyutdannet forteller om tinder og one night stands. Hadde jeg vært leder i den situasjonen ville jeg lede høflig, og så diskré ledet samtalen over på et annet tema. Hadde det skjedd igjen og igjen hadde jeg gitt den ansatte en vennlig beskjed om at det kan være greit å velge et annet tema i lunsjen eller kaffepausen. 

Anonymkode: 04e52...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du forventer at ledelsen skal styre lunsjsamtalen og irettesette ansatte for at de ler og fjaser mer enn du synes er passende? Seriøst? Det er vel ikke primært Grete som trenger sosial veiledning her...

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jeg nysgjerrig? Det er ikke jeg som stiller oppfølgingsspørsmål og fyrer opp stemmingen når en nyutdannet forteller om tinder og one night stands. Hadde jeg vært leder i den situasjonen ville jeg lede høflig, og så diskré ledet samtalen over på et annet tema. Hadde det skjedd igjen og igjen hadde jeg gitt den ansatte en vennlig beskjed om at det kan være greit å velge et annet tema i lunsjen eller kaffepausen. 

Anonymkode: 04e52...66c

De aller fleste nye kolleger skjønner fort hva som er akseptable tema og ikke utifra respons fra de andre. 

Det er kanskje helt utenkelig for deg, men kanskje folk underholdes av å høre om et liv totalt forskjellig fra deres eget? 

Hadde alle syntes det var like pinlig og upassende som deg, så hadde hun blitt møtt med stillhet og pinlige pauser. Ikke latter og oppfølgingsspørsmål. 

Tror du rett er litt kjedelig og prippen

Anonymkode: ef465...b8a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du altså ønsker, er å gå til lederen og si at samtalene h'n er med på i lunsjen er upassende? Du ønsker veilede lederen din til hvilken samtaler h'n bør delta i, og at de samtalene h'n pr i dag er med på ikke er greit for deg? At de samtalene lederen deltar i i lunsjen, og ler av, er uproft, og hemmer andre ansattes karriereutvikling?

Anonymkode: 1cb75...f3c

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner hva du mener, men tenker at det ikke er en lederoppgave å oppdra folk. Og de fleste vokser på seg mer voksen oppførsel, så det pleier ordne seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leder hadde det ikke falt meg inn å korrigere Grete om hun hadde fortalt om tinderdates og one night stands i lunsjen. Jeg hadde kanskje droppet å spise lunsj med Grete (timeplanmessig passer det sjelden for meg å spise med de yngste uansett) fordi jeg synes det er uinteressant, men vi har mange unge hos oss så slike samtaler styrer jeg ikke.

Den eneste gangen jeg har korrigert en ansatt ut fra samtaleemner i lunsjen, var den gangen en ansatt ut av det blå sa at han forsto godt hvorfor Putin angrep Ukraina, rett etter at krigen startet. På en arbeidsplass med veldig mange ukrainere. Vedkommende må gjerne mene det, men noen ganger må man faktisk tenke seg om to ganger før man sier noe høyt.

Anonymkode: 67be3...0db

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts igjen: Ser jeg får en del kritikk her og ikke alle er enig i at oppførselen får negative konsekvenser for de det gjelder. Kan til en viss grad forstå det, ikke alle irriterer seg på samme måte som meg. Men hvis jeg var Grete eller en av de andre så hadde jeg satt pris på vennlig veiledning. Og hadde jeg vært veilederen til Grete hadde jeg uansett droppet å kaste bensin på bålet og fått henne til å dumme seg enda mer ut.

Anonymkode: 04e52...66c

Kan ikke du ta henne m’under vingene dine’’ da? Som kollega liksom

Anonymkode: 04d41...5c8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har noen kolleger som er relativt ferske i arbeidslivet og som tidvis, etter min mening, dummer seg ut sosialt. Feks fniser de ustanselig i lunsjen, og spinner videre på den samme dumme vitsen som ingen andre ler av og gapskratter lenge etter at øyeblikket er ferdig og tar en sånn påtatt: «ååååå typisk meg å bare få sååååå latterkrampe». Og lederne bare ler med og sier ting som «du er så arti du Grete». Men Grete dummer seg jo ut…

Eller en fjasete 25 åring som deler litt for åpent om datinglivet sitt. Og ledere som sitter og synes det er så morsomt å høre på.

jeg føler at de kaster bensin på bålet og får Grete og andre til å fortsette med klovnete oppførsel, mens andre kolleger som bare generelt er proffere får opprykk og spennende oppgaver. Den klovnete oppførselen gjør jo at de ikke blir tatt helt seriøst noe som igjen går ut over deres karriereutvikling. Jeg mener det er en lederoppgave å veilede folk når det kommer til oppførsel, men mulig jeg tar feil?

Anonymkode: 04e52...66c

Kanskje heller du bør jobbe litt med deg selv? Du virker veldig dømmende og lite raus hvis du ikke tåler at folk er ulik deg.

Anonymkode: c570e...c91

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...