Gå til innhold

Antall sexpartnere; før og nå.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser mye diskusjon rundt antall sexpartnere (spesielt teller det hvor mange kvinner har hatt) og hvordan enkelte (oftest menn) synes dette er en uting. Onlyfans har i tlllegg blitt en greie hvor kvinner kan eksponere seg selv for penger. Jeg har tenkt at diskusjonen tar for seg et nyoppstått samfunnsfenomen. 

Kall meg gjerne naiv, men i det siste har jeg innsett at dette er igrunn en eldgammel tendens. Antall sexpartnere i 1850 var antakelig like mye som hos den gjengse kvinne i 2024, og mange tok også litt betalt en periode. Jeg var igrunn ikke klar over selv hvor utbredt dette var før jeg begynte å researche (av andre årsaker enn diskusjoner på kvinneguiden). 
Den største forskjellen mellom da og nå var vel helst at det ble oftere barn av det og litt farligere kjønnsykdommer uten kur som syflilis.

Anonymkode: 43e45...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror mange godt voksne folk i dag har halvsøsken de ikke vet om. Menn pulte rundt da også selv om de var gift, og som oftest ble det barn ut av det, ja. 

Anonymkode: 9b5f4...5f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2024 at 6:16 AM, AnonymBruker said:

Tror mange godt voksne folk i dag har halvsøsken de ikke vet om. Menn pulte rundt da også selv om de var gift, og som oftest ble det barn ut av det, ja. 

Anonymkode: 9b5f4...5f3

de mennene som pulte rundt ... hvem pulte de egentlig ? 

Anonymkode: d505d...580

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt pulte ikke kvinner rundt før prevensjon kom rundt 1960/70. Da var det også ekstremt vanskelig for menn å få seg noe før de var gift. 

Dere aner ikke den enorme kostnaden det hadde for kvinner å få barn utenfor ekteskap før og hvor lite sannsynlig det var at de fant en mann om de gjorde det.

Det virker som om mange er veldig naive relatert til hvordan samfunnet var før.

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

de mennene som pulte rundt ... hvem pulte de egentlig ? 

Anonymkode: d505d...580

Prostituerte. I tilegg har vi ulike personlighetstrekk og jeg tror ikke det å være impulsiv er noe nytt. Heller ikke det å søke spenning, eller ønske å bli likt av mange, eller gå imot strømmen. Overgrep fantes også før, også alkohol. Eller forelskelse, eller lite erfaring og naivitet. 

Lurer på om de kanskje gjorde anal også, eller hadde noen form for prevensjon som pølseskinn(🤢)? Har hørt det, men er det sannt? 

Anonymkode: f194b...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

de mennene som pulte rundt ... hvem pulte de egentlig ? 

Anonymkode: d505d...580

Prostituerte og fattige jenter. 

Mine kilder: eldre menn som har mistet sitt sosiale filter i godt voksen alder. 

Anonymkode: 9b5f4...5f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hermann skrev (9 timer siden):

Selvsagt pulte ikke kvinner rundt før prevensjon kom rundt 1960/70. Da var det også ekstremt vanskelig for menn å få seg noe før de var gift. 

Dere aner ikke den enorme kostnaden det hadde for kvinner å få barn utenfor ekteskap før og hvor lite sannsynlig det var at de fant en mann om de gjorde det.

Det virker som om mange er veldig naive relatert til hvordan samfunnet var før.

Ja, og spesielt rundt hvordan menn oppførte seg.

Anonymkode: 9b5f4...5f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

de mennene som pulte rundt ... hvem pulte de egentlig ? 

Anonymkode: d505d...580

Kollegaer, konas "venninner", damer de møtte på solo-reise enten det var jobbreise eller fritid. Har selv mistanke om at jeg trolig har halvsøsken jeg ikke vet om.

Anonymkode: 926c2...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 23.53):

Antall sexpartnere i 1850 var antakelig like mye som hos den gjengse kvinne i 2024

Dette er feil, og det ser vi veldig enkelt ut fra andelen barnefødsler utenfor ekteskap i 1850.

Anonymkode: 2d050...2c9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, og spesielt rundt hvordan menn oppførte seg.

Anonymkode: 9b5f4...5f3

Med hverandre, da? Eller er du intelligent nok til å forstå hva du samtidig sier om kvinner?

Anonymkode: 2d050...2c9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mine kilder: eldre menn som har mistet sitt sosiale filter i godt voksen alder.

Skikkelig gamle menn, faktisk. Som kan huske 1850. 😂

Anonymkode: a7fcf...473

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er feil, og det ser vi veldig enkelt ut fra andelen barnefødsler utenfor ekteskap i 1850.

Anonymkode: 2d050...2c9

Men det er ikke sånn at vi blir gravide vær gang vi har sex. 

Metoder som å følge syklusen, hoppe av i svingen, er ikke trygge metoder, men noen blir ikke gravide så lett, og det i tilegg til at de kanskje brukte slike metoder. I tilegg kan det hende de hadde andre former for sex, som anal og oral. Har hørt at u skal vente et år før du søker hjelp om du ikke har blitt gravid. I regnestykket kan det ha vært masse sex uten at det har ført noen steder.

I tilegg tok de abort med kleshengeren, de spontanaborter sikkert også en del. Noen var kanskje sterile, også av kjønnssykdommer. 

Tror ikke menenskser før hadde like mye sex, også på grunn av religion. Men det er jo muligheter. 

Anonymkode: f194b...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 10.21):

de mennene som pulte rundt ... hvem pulte de egentlig ? 

Anonymkode: d505d...580

Tjenestepikene.

(Min manns farmor ble gravid da hun var 16 med sin gifte sjef som var i 50-årene. Hennes mor igjen ble gravid som 17-åring med SIN gifte sjef, hvor gammel han var vet jeg ikke. Det var VELDIG vanlig for 100+ år siden. Det var også relativt vanlig at kvinner var gravide eller hadde en baby når de giftet seg, enten med barnets far eller med en som bare forbarmet seg over henne - eventuelt utnyttet den triste situasjonen til å få seg en ung kone han kunne utnytte.)

Anonymkode: 87675...da0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 6.16):

Tror mange godt voksne folk i dag har halvsøsken de ikke vet om. Menn pulte rundt da også selv om de var gift, og som oftest ble det barn ut av det, ja. 

Anonymkode: 9b5f4...5f3

Vet om flere som trudde dem var helsøsken som har fått vite på dødsleie av sin mor at dem hadde en annen far. Altså. Mor hadde hatt seg med andre mens hun var gift. Så ikke bare menn som pulte rundt. Jeg har ikke noen mistanke om at jeg har noen halvsøsken. Men jeg har en mistanke at min far eller bestefar hadde det. 

Anonymkode: 3fda6...fbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tjenestepikene.

(Min manns farmor ble gravid da hun var 16 med sin gifte sjef som var i 50-årene. Hennes mor igjen ble gravid som 17-åring med SIN gifte sjef, hvor gammel han var vet jeg ikke. Det var VELDIG vanlig for 100+ år siden. Det var også relativt vanlig at kvinner var gravide eller hadde en baby når de giftet seg, enten med barnets far eller med en som bare forbarmet seg over henne - eventuelt utnyttet den triste situasjonen til å få seg en ung kone han kunne utnytte.)

Anonymkode: 87675...da0

Veldig vanlig antyder at det var noe som skjedde med et flertall. Det var ikke uvanlig, men det var ikke akkurat normalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldemor hadde 5 barn med 2 fedre og fant en tredje mann som ville gifte seg med henne og tok til seg hennes 5 barn som sine egne. Jeg er 40 år så dette er lenge siden. 

Anonymkode: caa0b...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...