Gå til innhold

Hvilket fett er sunnest å steke i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn er blitt glad i stekt (rent) kjøtt. Dette er jeg veldig glad for, fordi det er næringsrikt og barnet er generelt småspist/kresen. Steker ofte opp som snacks på kvelden. Men hva er det sunnest å steke i? Steker nå i flytende Melange fordi det er det vi har i kjøleskapet, men vet at dette ikke er det sunneste valget. Syns generelt smør gir bedre smak enn olje, men hva er best/sunnest egentlig? Meierismør? Vita hjertego? 

Anonymkode: c1503...b18

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjertego er vel best siden den heter hjertego? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt barn er blitt glad i stekt (rent) kjøtt. Dette er jeg veldig glad for, fordi det er næringsrikt og barnet er generelt småspist/kresen. Steker ofte opp som snacks på kvelden. Men hva er det sunnest å steke i? Steker nå i flytende Melange fordi det er det vi har i kjøleskapet, men vet at dette ikke er det sunneste valget. Syns generelt smør gir bedre smak enn olje, men hva er best/sunnest egentlig? Meierismør? Vita hjertego? 

Anonymkode: c1503...b18

Meierismør. 

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (9 minutter siden):

Meierismør. 

Ja er det jeg også har hørt, men hvorfor egentlig?

Anonymkode: c1503...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosolje

Anonymkode: 29f23...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosolje eller meierismør, fordi dette ikke er ultraprosessert. 

Anonymkode: ee5b2...37b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har kommet frem i senere tid at ultraprosesserte oljer som raps ol. er ekstremt usunt for mennesker. Spiser meierismøret med god samvittighet. Best på smak er det også.

Anonymkode: 12f7e...ee8

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har kommet frem i senere tid at ultraprosesserte oljer som raps ol. er ekstremt usunt for mennesker. Spiser meierismøret med god samvittighet. Best på smak er det også.

Anonymkode: 12f7e...ee8

Det stemmer absolutt ikke. Rapsolje er en av de bedre oljer.

Anonymkode: effbe...58e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja er det jeg også har hørt, men hvorfor egentlig?

Anonymkode: c1503...b18

Margarin og oljer oksiderer av varmen og blir direkte skadelige å spise..Verste er margariner av  hydrogenbehandlet olje som hjertego og sånne tulleprodukter matindustrien har funnet opp.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meierismør er melkefett og sannsynligvis det sunneste fettet etter talg. Enkelte er skeptiske til eller følsomme for melkeproteiner, det kan man i så fall fjerne ved å klarne smøret (ghee).

Anonymkode: 3e347...0cb

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør 🌞

Anonymkode: e0829...fdc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til steking er det spesielt viktig at fettet har en høy andel mettet fett slik at det er mer stabilt. Umettet fett tåler dårlig lys, luft og varme. Det oksiderer og blir ødelagt. Siden fett brukes som byggemateriale i alle kroppens celler, så er det viktig at man bruker gode materialer som ikke er ødelagt. Man bygger ikke hus av murstein med sprekker i, gjør man vel?

Det er ikke tilfeldig at fettlagrene våre er mettet fett og ikke umettet fett. Vi trenger bare litt umettet fett (og det får vi i oss mer enn nok av), og så bør resten være mettet fett for å få stabile celler. Mettet fett er mest stabilt. Enumettet fett er litt ustabilt. Flerumettet fett er veldig ustabilt.

Godt fett er meierismør, ghee, oksetalg, smult, andefett, kaldpresset kokosolje, kaldpresset olivenolje. Jeg koker en del beinkraft og det blir en del oksetalg av det. Jeg tar det i en egen boks og bruker det til steking. Jeg sparer også på baconfettet etter at jeg har stekt bacon, og bruker det til steking.

Styr unna frøoljer som rapsolje, solsikkeolje, soyaolje, peanøttolje, maisolje, druekjerneolje, risolje, saflorolje osv. Dette inkluderer også margariner som vita hjertego', som burde skifte navn til vita hjertevond.

Anonymkode: 7a6f6...6ff

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaldpresset olivenolje ved lav steketemp, kokosolje ved høy. Når temperaturen blir for høy så harskner fettet og det blir skadelig. Rapsolje og solsikke tåler høy varme, men er mer usunne alternativer og større omega 6 til omega 3 ratio. Mye å sette seg inn i om man ønsker å ta sunne valg.

 

Anonymkode: 4fb71...a0c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det stemmer absolutt ikke. Rapsolje er en av de bedre oljer.

Anonymkode: effbe...58e

Alt som er ultraprosessert av oljer er dritt, jeg trodde også dette før 😂

Anonymkode: 12f7e...ee8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper jeg meierismør😊

Ts

Anonymkode: c1503...b18

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kaldpresset olivenolje ved steking på lav temperatur, meierismør ved steking på høy temperatur. 

Vi bruker også ofte en mix av disse. 

Anonymkode: 6df1a...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør er sunt, og absolutt det beste smaksmessig å steke kjøtt i.

Anonymkode: d6094...698

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...