Gå til innhold

Stemmer det nordmenn baksnakker så mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt dårlige opplevelser blant nordmenn. 
er halvt norsk og halvt spanjol med noe australsk (ikke så viktig) MEN…. selv jeg har ikke arvet denne greien, men fra min far hører jeg også mye negativt blant om andre mennesker jeg aldri har likt å høre om andre og han er norsk, jeg bryr meg svært lite og liker ikke sånn negativ gossip, noe jeg har begynt å tenke mer på. Jeg opplever de nordmennene jeg jobber med baksnakker veldig mye, isteden for å si ting direkte på en ordentlig måte, men ofte folk blir latterliggjort og sagt ufine kommentarer når tredjepart ikke er til stede, jeg begynner å få ”angst” av de nordmennene på jobb å vurderer å slutte nå bare fordi jeg følte nå at de har gjort det med meg også, at jeg ikke passer meg godt inn. Er det bare jeg som føler det sånn? Hva er denne kulturen for noe? Jeg har merket de plutselig kan bli stille når visse personer de har baksnakket har kommet inn døren på jobb, der jeg selv har sittet å hørt på, men dette skjedde selv meg her i går. Jeg følte de snakket om meg egentlig……… 
 

Håper noen kan forklare meg litt om dette og hvorfor det er sånn? Er det noe man kan gjøre? Jeg liker ikke ha det sånn på jobb, og heller ikke godta masse drittsnakk om andre jeg ikke har noe imot, jeg får vondt av det… 

Anonymkode: b37bc...eae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  

Anonymkode: b37bc...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hatt dårlige opplevelser blant nordmenn. 
er halvt norsk og halvt spanjol med noe australsk (ikke så viktig) MEN…. selv jeg har ikke arvet denne greien, men fra min far hører jeg også mye negativt blant om andre mennesker jeg aldri har likt å høre om andre og han er norsk, jeg bryr meg svært lite og liker ikke sånn negativ gossip, noe jeg har begynt å tenke mer på. Jeg opplever de nordmennene jeg jobber med baksnakker veldig mye, isteden for å si ting direkte på en ordentlig måte, men ofte folk blir latterliggjort og sagt ufine kommentarer når tredjepart ikke er til stede, jeg begynner å få ”angst” av de nordmennene på jobb å vurderer å slutte nå bare fordi jeg følte nå at de har gjort det med meg også, at jeg ikke passer meg godt inn. Er det bare jeg som føler det sånn? Hva er denne kulturen for noe? Jeg har merket de plutselig kan bli stille når visse personer de har baksnakket har kommet inn døren på jobb, der jeg selv har sittet å hørt på, men dette skjedde selv meg her i går. Jeg følte de snakket om meg egentlig……… 
 

Håper noen kan forklare meg litt om dette og hvorfor det er sånn? Er det noe man kan gjøre? Jeg liker ikke ha det sånn på jobb, og heller ikke godta masse drittsnakk om andre jeg ikke har noe imot, jeg får vondt av det… 

Anonymkode: b37bc...eae

Kvinnfolk kan være slik, men ikke alle heldigvis.

Jeg trives veldig godt med å jobbe men menn, og har gjort det mye opp gjennom.

Opplever at de er mer reale på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn flest er ganske konfliktskye ja og det er lettere å snakke med andre enn personen det gjelder.

Jeg bor i Oslo men er opprinnelig fra Sørlandet og der er det mye verre enn her i Oslo.

Anonymkode: 16de0...8b2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe alle baksnakker stortsett både menn og kvinner har jeg opplevd ørten ganger.

Anonymkode: 3b453...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (12 minutter siden):

Kvinnfolk kan være slik, men ikke alle heldigvis.

Jeg trives veldig godt med å jobbe men menn, og har gjort det mye opp gjennom.

Opplever at de er mer reale på en måte.

Jeg trodde faktisk det samme. Tror dessverre de opptrer seg annerledes blant kvinner. Men dette er faktisk menn som gjør. Vet kvinner også er slik, men jeg tror ikke menn snakker mindre drittsleng enn kvinner. 

Anonymkode: b37bc...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nordmenn flest er ganske konfliktskye ja og det er lettere å snakke med andre enn personen det gjelder.

Jeg bor i Oslo men er opprinnelig fra Sørlandet og der er det mye verre enn her i Oslo.

Anonymkode: 16de0...8b2

Baksnakking kommer av at de er konfliktsky? 

Anonymkode: b37bc...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde faktisk det samme. Tror dessverre de opptrer seg annerledes blant kvinner. Men dette er faktisk menn som gjør. Vet kvinner også er slik, men jeg tror ikke menn snakker mindre drittsleng enn kvinner. 

Anonymkode: b37bc...eae

Altså det finnes noen luringer av dem også 😂

Jobba sammen med en kjekking som trodde tydeligvis at han var Guds gave til damene. Han var gift. Så klapsa ham meg på fua på jobb 😂😂😂. Han fikk høre det for å si det sånn. Han kutta tvert da 😂. Lille meg liksom 😂. Hadde aldri no mer tull med han etter det. Bare for å illustrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hehe alle baksnakker stortsett både menn og kvinner har jeg opplevd ørten ganger.

Anonymkode: 3b453...488

Ja jeg er ikke vandt med dette blant de utenlanske, de sier ting direkte isåfall, men mindre de er påvirket av norsk kultur.. hvorfor er dette en greie..

Anonymkode: b37bc...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd, men jobber kun med andre menn. Kvinnedominert arbeidsplass tilfeldigvis?

Anonymkode: a1582...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er fra Marokko. Vi nordmenn er iallefall betydelig mer ærlig og mindre sladrete enn de er i den kulturen. 

Anonymkode: efc84...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 minutt siden):

Altså det finnes noen luringer av dem også 😂

Jobba sammen med en kjekking som trodde tydeligvis at han var Guds gave til damene. Han var gift. Så klapsa ham meg på fua på jobb 😂😂😂. Han fikk høre det for å si det sånn. Han kutta tvert da 😂. Lille meg liksom 😂. Hadde aldri no mer tull med han etter det. Bare for å illustrere. 

Det er bra å ha selvtillit, heller det enn dårlig selvtillit, MEN kommer selvførgelig an på, man kan ha respekt for andre selv om man har selvtillit. Godt du sa ifra direkte da, føler det enten er det eller la være å si noe. 

Anonymkode: b37bc...eae

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mann er fra Marokko. Vi nordmenn er iallefall betydelig mer ærlig og mindre sladrete enn de er i den kulturen. 

Anonymkode: efc84...29c

Usikker på generelt marokkanere, kjenner et pr selv og de er faktisk kjempe snille, aldri hørt de snakke dritt noen gang, men de var oppvokst i spania selvførgelig da, de morokkanere jeg kjenner i norge kan faktisk være spydige når jeg tenker meg om, men jeg vet ikke om dette er tilfeldig. Norske utenlanske kan også være sånn men så tror jeg det kan ha noe med at man er påvirket av kulturen her… jeg er ikke sånn egentlig men kjenner jeg blir påvirket av mennesker rundt meg og jeg liker ikke dette

Anonymkode: b37bc...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min mann er fra Marokko. Vi nordmenn er iallefall betydelig mer ærlig og mindre sladrete enn de er i den kulturen. 

Anonymkode: efc84...29c

Er dette norske morokkanere?

Anonymkode: b37bc...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel, er dette noe som kan gjøres med? 

Anonymkode: b37bc...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Baksnakking kommer av at de er konfliktsky? 

Anonymkode: b37bc...eae

Baksnakking kommer lettere i miljøer hvor det er en svært konfliktsky holdning.

Anonymkode: 16de0...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes vi utlendinger e verst på det 😂 ingen kan slå oss på det der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonish91 skrev (47 minutter siden):

Synes vi utlendinger e verst på det 😂 ingen kan slå oss på det der 

Kan ikke si meg enig. Kommer an på hva slags utenlanske du snakker om. F eks kjenner mennesker som kommer fra kosov, afghanistan, danmark,sverige osv som snakker mye dritt om andre, men synes norske er ekstremt på det, de baksnakker vennene sine til og med. Vet aldri hvor man har de. Føler utenlanske alltid klarer å ha samtaler uten at det må handle om å snakke dritt om noen, mens norske har smaltalk og ofte er det sladder om hva noen gjør eller generelt baksnakking. Har jobbet med mange utenlanske og norske og ofte merker jeg de norske holder folk mer utenfor eller baksnakker mer, mens de utenlanske har mer respekt, med mindre de er vokst opp i norsk kultur. Jobbet med afghaner før og han kunne baksnakke men han sa det også direkte til folk, var mer sjefete og dårlig kvinnesyn, klart de og. Norske har bra kvinnesyn men de baksnakker ekstremt mye, kommanderer andres væremåte, stil eller hobby, dialekt

Anonymkode: b37bc...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg mener kommanderer, jeg mener de dolker deg i ryggen. Synes dette er stygt. 

Anonymkode: b37bc...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forskjellig frå person til person, ikkje alle er slik, og dumt om slike personar får lov til å dominere på ein arbeidsplass. Dei meinar sannsynligvis ikkje noko vondt, eg trur baksnakking er ein dårleg vane enkelte folk har fått av foreldre/miljø. 

Man bør heller framsnakke enn å baksnakke folk. Om du er tøff så seier du dei imot, at du ikkje syns noko om slike negative spekulasjoner, sannsynligvis er det fleire som er einig med deg men ikkje tørr sei noko. 

Eventuelt prøv å vri samtalen over på noko kjekt.

Helsing kvinnelig sjef på blanda arbeidsplass.

Anonymkode: 54d4e...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...