Gå til innhold

Jeg har som mål å spare mest mulig nå i mai. Hva er dine beste tips til meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har som mål å spare mest mulig nå i mai (og videre fremover). Hva er dine beste tips til meg?

Jeg er ikke noen storforbruker, men i det siste har det gått mer peng ut av konto enn det burde da jeg netopp har kjøpt min første bolig og brukte mer av sparepengene mine på egenkapital enn planlagt slik at jeg kunne ta opp mindre lån i banken. Også har jeg jo kjøpt maling samt noen andre huslige ting jeg trengte som kost og brett og skrivebord osv. Noe nytt og noe brukt på Finn.no. Jeg overtok boligen 1. april så siden jeg alltid tidligere har leid så er jo det mye nye utgifter for meg denne måneden her og fremover også. Tenker da på både lån, fellesutgifter og strøm spesielt. 

Jeg har satt opp budsjett og i følge det så skal jeg klare å spare 3000 kr i måneden hvis alt går etter planen. Jeg er ufør på minste sats og har til september i fjor hatt AAP så det å være sparsomlig er jeg jo egentlig vandt med, men jeg kan nok bruke ennå mindre penger enn det jeg gjør i dag. Jeg har i dag en inntekt på 23 400 kr etter skatt, dette er uføretrygd + 20% jobb.

Mine største utgifter er som sagt bolig og mat. Jeg er dårlig på å spare på pengene jeg bruker på mat så stort sett er utgiftene mine på mat 4000 kr per måned og jeg er bare meg (bor alene og har ingen kjæreste eller samboer). Disse 4000 kr inkluderer jo at kjøpt på dagligvare da også kafe og resturant besøk som kanskje blir 1-2 ganger i måneden eller mer. Planen i mai er å bruke alt jeg har i fryser og skap før jeg kjøper inn noe ny mat.

Ellers har jeg sett på hva jeg bruker penger på og sagt opp abonnement på storytel også 2 aviser som jeg tidligere har abonnert på. Mobilabonnement er Ice til 249 kr for 10 GB med bindingstid så ikke mulig å få billigere. Tv og internett er inkludert i fellesutgiftene så ikke mulig å endre på. Strøm har jeg satt av 1500 kr til å betale per måned, håper det skal gå greit. Ta alltid buss og eier ikke bil så betaler 400 kr for månedskort på 30 dager. Klær kjøper jeg nå og da, men målet mitt fra og med Mai og fremover er å ikke kjøpe noe nye klær. Har det jeg trenger. Jeg tenker også forsøke kjøpestopp generelt sett, og bare kjøpe nytt dersom noe jeg MÅ ha blir ødelagt. 

Hva er dine beste tips for å spare mer?

Anonymkode: 6ce25...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel tenkt på det meste? :)

Bak brød - sparer kanskje ikke enorme summer, men kan bake 3-4 brød for samme prisen som ett på butikken, og de metter mer. Som singel spiser jeg ca 1/2 hjemmebakt brød i uka, så for prisen av ett brød har jeg brød for 2 måneder.

Bak enkel formkake, boller el.l å ha i fryseren. Mye billigere (og bedre) enn å kjøpe ferdig, kjeks og sånt. Får jeg lyst på noe godt tar jeg heller en bolle med ost enn svinedyrt godteri.

Bruk biblioteket aktivt.

Anonymkode: c7a0f...7bd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har vel tenkt på det meste? :)

Bak brød - sparer kanskje ikke enorme summer, men kan bake 3-4 brød for samme prisen som ett på butikken, og de metter mer. Som singel spiser jeg ca 1/2 hjemmebakt brød i uka, så for prisen av ett brød har jeg brød for 2 måneder.

Bak enkel formkake, boller el.l å ha i fryseren. Mye billigere (og bedre) enn å kjøpe ferdig, kjeks og sånt. Får jeg lyst på noe godt tar jeg heller en bolle med ost enn svinedyrt godteri.

Bruk biblioteket aktivt.

Anonymkode: c7a0f...7bd

Ja, du har nok rett i det at jeg har tenkt på det meste.

Bake brød gjorde jeg før men akkurat nå har jeg ikke fungerende stekovn da den som fulgte med leiligheten sikkert er minst 40 år gammel og ikke fungerer ordentlig men jeg har kjøpt/bestilt nytt kjøkken inkl ny stekeovn så det får jeg om en måneds tid eller mer. Ellers veldig godt tips å bake og ha i fryseren i stedet for å kjøpe godteri på butikken, skal begynne med det når jeg får ny ovn!

Akkurat nå låner jeg alle bøkene jeg leser på biblioteket, det er for øvrig ett veldig godt tips for bøker koster jo ofte litt.

Anonymkode: 6ce25...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har vært flink jeg:) 

Du har jo tenkt på mye!

Akkurat det med å gå ut et par ganger i måneden syns jeg du skal prioritere, for viktig for den psykiske helsa.

Jeg regner med at du ikke drikker brus? Også vil jeg anbefale å spise suppe tre ganger i uka kanskje? Lager du selv av brokkoli eller blomkål (med litt fløte oppi og noe kjøttbiter), så er det veldig billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å automatisere sparingen. Legg inn autotrekk til sparekontoen samme dag som du får inn pengene.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være mest mulig hjemme. Butikk en gang i uken. Hold deg unna netthandel og kjøpesentre. Ikke bestill mat hjem eller spis på resturant. Drikk bare vann

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo gjort mye allerede, men tror du kan spare inn endel på mat - her bruker jeg under 2000kr per måned. Kjøp billige råvarer (frossen sei, reduser kjøtt og bruk linser og bønner i stedet), kjøp på tilbud og lag mat fra bunnen (aldri noe halvfabrikata). Tro meg, du kan spise masse god mat selv om den er billig. Det tar kanskje litt mer tid og krever litt mer kunnskap, men det kan du kanskje klare siden du ikke jobber? 

Anonymkode: 871f3...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (8 minutter siden):

Mitt beste råd er å automatisere sparingen. Legg inn autotrekk til sparekontoen samme dag som du får inn pengene.

Schmuhu

Ja, det er lurt det. Jeg opprettet nettopp noe kaldt sparekonto ekstra der man får høyere rente enn den vanlige sparekontoen også satt jeg opp fast trekk på 100 kr måneden fra brukskontoen. Også er planen å spare mer hvis jeg klarer.

Luksusbia skrev (5 minutter siden):

Være mest mulig hjemme. Butikk en gang i uken. Hold deg unna netthandel og kjøpesentre. Ikke bestill mat hjem eller spis på resturant. Drikk bare vann

 

Ja. Litt stusselig å alltid må si nei til venninner til å bli med å spise ute da så der tror jeg faktisk at jeg kommer til å prioritere å spise ute 1-3 ganger i måneden. Det er det verdt pengene syns jeg.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har jo gjort mye allerede, men tror du kan spare inn endel på mat - her bruker jeg under 2000kr per måned. Kjøp billige råvarer (frossen sei, reduser kjøtt og bruk linser og bønner i stedet), kjøp på tilbud og lag mat fra bunnen (aldri noe halvfabrikata). Tro meg, du kan spise masse god mat selv om den er billig. Det tar kanskje litt mer tid og krever litt mer kunnskap, men det kan du kanskje klare siden du ikke jobber? 

Anonymkode: 871f3...ed6

Ja. Jeg har definitivt mye å spare inn på mat. Jeg jobber med å bli bedre på å ukeshandle og lage mat fra bunnen av med billige og rimelige råvarer. Har faktisk akkurat lånt to kokebøker på biblioteket for inspirasjon. Det stemmer jo jeg har mer tid men jeg har jo en liten deltidsjobb også ellers litt planer når jeg har fri da men så er jeg jo psykisk syk også da og har flere diagnoser som blant annet fører til at jeg veldig fort blir vedlig psykisk og fysisk sliten dessverre. Så derfor blir ofte middags laging nedprioritert. Men har tenkt litt på den tanken at jeg kanskje skulle begynne å meal preppe i de bedre periodene mine og alltid ha ferdig middag i frysen så det er bare å varme det opp i mikroen fremfor f.eks Fjordland og takeaway.

Anonymkode: 6ce25...a31

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du høres veldig økonomisk og fornuftig ut. 

Det kan hende du kan spare noen hundrelapper i måneden på mat ved å være planmessig, både når det gjelder innkjøp og måltidsplanlegging. Ukeshandling, planlegging av middager, og å planlegge matlagingen slik at det blir så lite som mulig matavfall av de råvarene man har kjøpt inn, er i alle fall noe jeg selv har spart penger på. Jeg har noen typer matretter der jeg ikke bruker opp alt av en ingrediens. Da planlegger jeg det slik at denne ingrediensen blir brukt opp til noe annet før den blir gammel/sur/vissen/tørr/ødelagt. Ha oversikt over hva du har i skap og fryser, og bruk det. Det hjelper for eksempel lite å handle mat på tilbud hvis man ikke spiser den opp. 

Jeg velger også First Price-varianten av mange råvarer. Dvs: det er ikke alltid jeg kjøper FP-varianten mer enn én gang, men da har jeg i alle fall prøvd... Google billige middager, lån boka "Fattig student" og hent tips der: det kan være mye å hente på å prøve ut ting en ikke har tenkt på før.

Dessuten: bønner, linser og kikerter er billige proteinkilder. Mer vegetarkost er jo også en helsemessig anbefaling, så der kan man slå to fluer i en smekk. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med ryggsekk og handlenett når du skal handle slik at du sparer penger på å ikke kjøpe handlepose. De koster jo snart 6 kr. 

 

Anonymkode: e235c...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (10 timer siden):

Jeg synes du høres veldig økonomisk og fornuftig ut. 

Det kan hende du kan spare noen hundrelapper i måneden på mat ved å være planmessig, både når det gjelder innkjøp og måltidsplanlegging. Ukeshandling, planlegging av middager, og å planlegge matlagingen slik at det blir så lite som mulig matavfall av de råvarene man har kjøpt inn, er i alle fall noe jeg selv har spart penger på. Jeg har noen typer matretter der jeg ikke bruker opp alt av en ingrediens. Da planlegger jeg det slik at denne ingrediensen blir brukt opp til noe annet før den blir gammel/sur/vissen/tørr/ødelagt. Ha oversikt over hva du har i skap og fryser, og bruk det. Det hjelper for eksempel lite å handle mat på tilbud hvis man ikke spiser den opp. 

Jeg velger også First Price-varianten av mange råvarer. Dvs: det er ikke alltid jeg kjøper FP-varianten mer enn én gang, men da har jeg i alle fall prøvd... Google billige middager, lån boka "Fattig student" og hent tips der: det kan være mye å hente på å prøve ut ting en ikke har tenkt på før.

Dessuten: bønner, linser og kikerter er billige proteinkilder. Mer vegetarkost er jo også en helsemessig anbefaling, så der kan man slå to fluer i en smekk. 

Jeg skal definitivt bli flinkere ift penger jeg bruker på mat. Planen er å alltid sette opp ukesmeny og handleliste hver søndag på det jeg skal spise den uka også går jeg igjennom maten som jeg allerede har i kjøleskapet og skap slik at jeg får brukt av det. Jeg handler stort sett first price hvis det lønner seg og det har bra smak. Karbonadedeig, egg og kyllingfilet kjøper jeg alltid first price f.eks. Men hvitosten derfra synes jeg ikke er noe god så da velger jeg heller dyrere.

Lurt tips det om bønner og linser. Jeg har faktisk tenkt på før at jeg skulle spise det mer. Det jeg synes er veldig greit er jo at det er billigere enn kjøtt og at boksene kan oppbevares i romtemperatur og at de har lang holdbarhet og også kan brukes etter at den har gått ut mens kjøtt har jo siste forbruksdag og tar opp en del plass i kjøleskapet.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ta med ryggsekk og handlenett når du skal handle slik at du sparer penger på å ikke kjøpe handlepose. De koster jo snart 6 kr. 

 

Anonymkode: e235c...c5f

Ja, det gjør jeg alltid. Veldig lurt å alltid ha ett handlenett i sekken også da for det skjer jo at man handler mer enn planlagt også får ikke alt plass i sekken og har man med pose da trenger man ikke kjøpe.

Anonymkode: 6ce25...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var at det er en dårlig måned med tanke på sparing. 17 mai osv..

Anonymkode: ff1e4...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer mye på å planlegge og lage mat.

Lager handlelister hver søndag, etter å ha gått gjennom alle tilbudsavisene. Er godt kjent med hva som er en god pris. Handler deretter bulk, så det meste av det jeg spiser betaler jeg aldri full pris for. 

Lager pålegg og lunsjmat selv. Det er helt hinsides priser på slik. 

Lager opp mat for kjøleskap og fryser når jeg har tid. Slik at det er lett å ta seg et sunt (og billig) alternativ i stedet for å kjøpe ferdigmat eller take away. 

Spiser en del supper og vegetarianske gryter, det er billig og sunn mat.

Bruker gjerne linser eller bønner i retter med kjøttdeig, ikke bare blir det rimeligere, men mye mer mettende, og sunnere. 

Anonymkode: 32c50...9ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk mindre penger.

Anonymkode: 97f37...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har tenkt på mye. Kommer ikke på annet enn å ta godt vare på det man har; pusse og impregnere sko så de holder lengre, reparere klær og sengetøy. Ønske praktiske ting i jule- og bursdagsgave hvis familie og vennekrets gir hverandre gaver (eks: nye håndklær hvis man må bytte ut, abonnement på blad/avis/strømmetjeneste, gavekort på frisør/skobutikk/kjøpesenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 19.15):

Tenker da på både lån, fellesutgifter og strøm spesielt. 

Kjør oppvask- og vaskemaskin mellom kl. 22–06 eller lørdag og søndag. Legg dusjing, matlaging og støvsuging til samme tid. Lag f.eks. alle ukens middager på søndag, og så varmer du porsjoner raskt i ukedagene. Bruk minst mulig strøm når det er dyrt. Forskyv vanene dine en eller to timer så du ikke varmer middag samtidig som alle andre. 

Anonymkode: 50a90...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...