Gå til innhold

Hvordan er dette mulig? Mer på aap enn lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga. utfordringer knyttet til helse har jeg måttet redusere stillingen min fra 100 til 50 %. Har derfor 50 % lønn og resterende 50 % aap. Nå per. 30.04 sitter jeg igjen med ca. 700 kr. mindre enn da jeg hadde 100 % lønn. Ser jo at skattetrekket er skremmende lavt, men ved nytt skattekort oppga jeg redusert inntekt ihht. sykdom og overgang fra lønn til aap.

Men altså....forstår at jeg antakelig må sette opp skattetrekket, men burde ikke dette gå automatisk når jeg melder inn på forhånd?

Anonymkode: f081f...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var clickbait. Du får ikke mer på aap.

Anonymkode: 20d8b...110

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig få baksmell etter man går over på aap... Jeg fikk nærmere 10 000 i baksmell da jeg gikk over til 100% aap i midten av mai (noen år siden).

Når du endret skattekortet, tok du høyde for hva inntekten blir totalt hele året, inkludert full lønn du allerede har fått?

Anonymkode: 7247c...a89

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke grunnlaget på aap som gir deg samme utbetaling som for 100% jobb, det er et kunstig lavt skattetrekk. 
 

 

Anonymkode: bca78...e4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om dette, NAV krever å være "hovedarbeidsgiver" og mange personer får altfor for lavt forskuddstrekk. Se på forskuddstrekket NAV har trukket og legg det sammen med hva arbeidsgiver har trukket, du vil nok dessverre se at summen blir lavere enn hva du ble trukket fra arbeidsgiver da du jobbet 100 %. 

Kjempebra at du oppdaget det tide, da blir det ikke stor restskatt. Jeg er usikker på hvordan du skal ordne det da, kanskje legge inn hva du har tjent og trukket så langt i år og få et nytt skattekort, ev avtale med arbeidsgiver å trekke mer, eller rett og slett sette av penger til restskatten selv. NAV virker vanskelige har jeg hørt.  

Anonymkode: d50c5...d44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dessverre som jeg trodde ja, må vel bare bite i det sure eplet og gå inn  Skatteetaten og få justert opp trekket. Var for godt til å være sant... artig så lenge det varte da :) 

 

 

Anonymkode: f081f...ee0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Pga. utfordringer knyttet til helse har jeg måttet redusere stillingen min fra 100 til 50 %. Har derfor 50 % lønn og resterende 50 % aap. Nå per. 30.04 sitter jeg igjen med ca. 700 kr. mindre enn da jeg hadde 100 % lønn. Ser jo at skattetrekket er skremmende lavt, men ved nytt skattekort oppga jeg redusert inntekt ihht. sykdom og overgang fra lønn til aap.

Men altså....forstår at jeg antakelig må sette opp skattetrekket, men burde ikke dette gå automatisk når jeg melder inn på forhånd?

Anonymkode: f081f...ee0

AAP-utbetaling får du hver 14. dag. Så de fleste måneder får du betaling for 28 dager, og enkelte måneder får du betaling for 42 dager. April er en sånn måned for meg. Jeg fikk utbetalt AAP 1. April, 15. April og 29. April.

Er det det samme som har skjedd deg?

Anonymkode: d5ff0...7dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prosentkort eller tabellkort? Når du kombinerer jobb og AAP vil NAV alltid trekke skatt som om de er hovedarbeidsgiver. Så hvis du har tabellkort, kan du risikere at både arbeidgiver og NAV trekker etter tabell, og da blir trekket for lavt, og du vil få en durabelig restskatt. Det enkleste er å sørge for å ha prosentkort, slik at begge trekker riktig.

En annen ting er jo hvordan NAV beregner grunnlaget for AAP. Har du hatt høy inntekt i noen av årene før du ble syk, vil jo grunnlaget bli deretter. Har du en jobb nå med relativt lavere inntekt, så er det absolutt mulig at AAP er like høy som din nåværende lønn. AAP er jo ikke 66% av din nåværende lønn, men 66% av din tidligere lønn. Og det er heller ikke bare lønn fra arbeidsgiver som telles med, det er all pensjonsgivende inntekt, f.eks næringsinntekt.

Jeg er også på AAP, og har en AAP som utgjør ca 80% av min nåværende lønn hos arbeidsgiver. Dette bl.a. fordi grunnbeløpet har økt betraktelig siden de årene som er lagt til grunn for utregningen, mens lønnen hos arbeidsgiver har stått på stedet hvil (reallønnsnedgang).

Anonymkode: 1d351...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SJekk at ikke begge arbeidsgiverne trekker skatt i hht tabelltrekket ditt. Da får du en stor baksmell neste år.  Men dette er ofte en utfordring når man får lønn fra flere utbetalere. 

Korriger heller skattekortet ditt og få prosent i stedet slik at de trekker mer korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...