Gå til innhold

Foto tips? Hvordan utvikle seg som fotograf og bli bedre på å fotografere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vel egentlig holdt på med fotografering lenge nå. Begynte når jeg var rundt 13 år og nå blir jeg snart 30. Har ikke holdt på konstant da så det har gått litt opp og ned hvor mye jeg har brukt fotokamera. Noen år har jeg knapt rørt det og andre år har jeg fotografert mye. Men akkurat nå så føler jeg at mangler inspirasjon og finner ikke samme gleden i det å fotografere nå for tiden som før. Dessverre.

Jeg leter derfor etter inspirasjon og tips til hvordan man kan utvikle seg som fotograf og bli bedre på å fotografere? For det er noe av problemet tror jeg, at jeg føler meg som en dårlig fotograf og blir aldri fornøyd med de bildene som jeg tar og heller ikke hvordan jeg redigerer bildene mine.

Anonymkode: c83b4...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du må finne stilen din…! Finn en fotograf du liker stilen til å prøv å herme?

Anonymkode: 15f55...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som inspirerer er jo veldig individuelt, så det er vanskelig å gi noen generelle råd. Går jo an å melde seg inn i en klubb, eller ta et kurs? For noen funker det jo også å kjøpe et nytt objektiv eller kamera.

Anonymkode: 9cdb4...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror du må finne stilen din…! Finn en fotograf du liker stilen til å prøv å herme?

Anonymkode: 15f55...dd5

Ja, det var en veldig god ide. Jeg er veldig glad i naturlige bilder med litt dokumentarisk stil.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva som inspirerer er jo veldig individuelt, så det er vanskelig å gi noen generelle råd. Går jo an å melde seg inn i en klubb, eller ta et kurs? For noen funker det jo også å kjøpe et nytt objektiv eller kamera.

Anonymkode: 9cdb4...e3c

Jeg har veldig lyst til å investere i nytt kamera med tilhørende objektiver for å få bedre autofokus og flere funksjoner. For det kameraet som jeg har er jo straks 9 år gammelt nå og mye forbedringer har jo skjedd med kameraer på den tiden. Men der koster jo mye for det kameraet jeg har lyst til å kjøpe. Tenkte på å kjøpe ett Sony a7c med 35mm 1.8 og 24-70mm 2.8 objektiver og det vil jo fort bli 30 000 kr det.

Jeg har tenkt lenge på å melde meg inn i fotoklubben jeg er bare så flau over hvor dårlig fotograf jeg er og syntes det er skummelt å møte opp alene så det er vel det som stopper meg egentlig.

Anonymkode: c83b4...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tenkt lenge på å melde meg inn i fotoklubben jeg er bare så flau over hvor dårlig fotograf jeg er og syntes det er skummelt å møte opp alene så det er vel det som stopper meg egentlig.

Jeg vil gjerne motivere deg til å gjøre det. Det er det de klubbene og kursene er til for. De fleste vet hvordan det er å komme dit alene første gang. Og alle gode fotografer startet på et lavt nivå.

Anonymkode: c0fe2...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først lær deg det grunnleggende, lukketid, blenderåpning, fokusområde, metning, lysforhold osv osv. :)

Anonymkode: a9ef8...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/fotografer-9788299852722

Denne boka var gull for meg, fylt av øvelser og leksjoner som tvinger brukeren til å se annerledes og oppdage mye nytt. Jeg var omlag på samme sted som deg, og har blitt en mye bedre fotograf etter å ha gått gjennom øvelsene i boka.

Anonymkode: b9a58...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du god på og hva er du mindre god på?

Jeg f.eks er ganske god på motiv og bildekomposisjon, men dårlig teknisk.  Jeg kan det grunnleggende,  men tar meg aldri tid til å stille inn kamera, bruke stativ osv. 

Og så opplever jeg at mobilen min ofte tar bedre bilder enn speilreflekskameraet gjør. Og da gidder jeg ikke å bruke det lengre. Da knipser jeg heller med mobilen. 

Det er forresten flere fotografer som selger kursserier i hvordan bli en bedre fotograf.  De dukker opp i Facebookfeeden min. Kanskje du kan kjøpe et slikt kurs? De er ofte lagt opp slik at du skal øve på hva hver enkel episode i kurset dreier seg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, det var en veldig god ide. Jeg er veldig glad i naturlige bilder med litt dokumentarisk stil.

Jeg har veldig lyst til å investere i nytt kamera med tilhørende objektiver for å få bedre autofokus og flere funksjoner. For det kameraet som jeg har er jo straks 9 år gammelt nå og mye forbedringer har jo skjedd med kameraer på den tiden. Men der koster jo mye for det kameraet jeg har lyst til å kjøpe. Tenkte på å kjøpe ett Sony a7c med 35mm 1.8 og 24-70mm 2.8 objektiver og det vil jo fort bli 30 000 kr det.

Jeg har tenkt lenge på å melde meg inn i fotoklubben jeg er bare så flau over hvor dårlig fotograf jeg er og syntes det er skummelt å møte opp alene så det er vel det som stopper meg egentlig.

Anonymkode: c83b4...14e

Skal du lære så må du legge av deg skam og flauhet iallefall. 

Jeg liker alle sjangere . Så for å lære kameraet har jeg lært en og en ting. Feks bare macro en stund. Kun  justering av lukkertid  eller bare justering av blender.

Foto av rennende vann i forskjellige lukkertider. Legg ut bilder av det.  Tål kritikken du da får. Stå i dine valg. Da blir du tøff 

Akkurat nå er jo macro og vårblomster fint å lære seg.

Bruk forumer. Les de som har noe å si. Hopp over de som ikke forklarer ting. Og bare komenterer.

Fotoklubb er bra,  meld deg inn

Anonymkode: 1b61b...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...