Gå til innhold

Tid til å sende kjøpte vare via finn


Sylvia80

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt brukt mobiltelefon en uke siden på Finn og betalte jeg via Vipps heile summen plus porto, men ho har ikke sendt telefonen endå og hver gang når jeg spørre henne når, ho svarer at ho må først flytte viktige filene og etterpå skal sende - sist svar fra søndag - sende snart. Er det noen regulert tid? Ellers hva skal jeg gjøre videre? Har ikke lyst å masse henne men når jeg selger noe, tar alltid Max 2 dager når jeg sender. Takk for svar og hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svindel?

Anonymkode: 79dd3...be5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sagt at du ikke har anledning til å vente så lenge fordi du trenger mobil. Ville bedt om pengene igjen. 

Å bruke 1 uke på dette anser jeg som avtalebrudd ved kjøp av en vare med mindre hun sa ifra på forhånd at det ville ta 7 dager +

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 dager tenker jeg. Men hadde aldri forhåndsbetalt da... Da kjøper man via fiks ferdig eller postoppkrav.

Anonymkode: 8042d...67d

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt nå melding til henne om at jeg venter at ho skal sende til fredag ellers må ho gi pengene tilbake. Hvis skjer ikke noe, skal jeg melde Forbrukerrådet først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (20 minutter siden):

Ville sagt at du ikke har anledning til å vente så lenge fordi du trenger mobil. Ville bedt om pengene igjen. 

Å bruke 1 uke på dette anser jeg som avtalebrudd ved kjøp av en vare med mindre hun sa ifra på forhånd at det ville ta 7 dager +

Ho har nettop svaret at ho skal sende til fredag, hvis ikke, skal jeg ta kontakt med Forbrukerrådet først? Takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Start med å kontakte finn for å melde om svindel, deretter politianmeldelse, hvis hun ikke sender produktet eller returnere pengene.

Anonymkode: 8042d...67d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylvia80 skrev (1 time siden):

Ho har nettop svaret at ho skal sende til fredag, hvis ikke, skal jeg ta kontakt med Forbrukerrådet først? Takk 

Er du villig til å vente til fredag?

Gi beskjed allerede nå at du skal ha pengene tilbake fredag om den ikke sendes innen da. 

Anonymkode: 2a4c7...4b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive med at du har vippset er at du har endel kontaktinfo og man kan finne ut mye om en person basert på det. Tviler dessverre på at politiet gjør noe. Hadde bedt om å få pengene tilbake, send vippskrav, om du ikke får tilbake pengene ville jeg informert om at du vil ta kontakt med hennes arbeidsplass å fortelle at hun er en svindler. Det har jeg truet med to ganger og da kommer pengene tilbake rimelig kjapt 😅

Anonymkode: fbcdf...131

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 18.05):

Start med å kontakte finn for å melde om svindel, deretter politianmeldelse, hvis hun ikke sender produktet eller returnere pengene.

Anonymkode: 8042d...67d

Jeg opplevde noe lignende på Finn tidligere i år.

Hadde vippset penger, tenkte at det ikke var noen vits å betale for Fiks Ferdig fordi det var en vare med ganske lav salgssum. 

Selger hadde alle mulige unnskyldninger for å ikke sende, og lovet stadig at hun skulle gjøre det dagen etter. Og dagen etter det. Så skyldte hun på fraktleverandøren, etc.

Til slutt mistet jeg tålmodigheten. Da hadde det gått ca. to måneder fra kjøpstidspunktet, og selger hadde sluttet å lese eller svare på meldingene mine. Har aldri vært uhøflig eller kjip, bare bedt henne om å sende varen min.

Nå er hun utestengt fra Vipps og Finn, har lagt inn en politianmeldelse. Det er sannsynlig at anmeldelsen blir henlagt, men den ligger i systemet til politiet dersom hun gjør noe lignende igjen.

Jeg støtter rådet til AB overfor, men ta gjerne kontakt med Vipps også. De har lav terskel for å utestenge folk fra tjenesten sin dersom det er mistanke om svindel eller bedrageri. :)

Anonymkode: df8fd...28e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er dessverre ikke et godt tegn.

Mobiler kjøper man kun brukt privat hvis man kan hente.

Anonymkode: c07b3...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Denne telefonen får du nok aldri. 

Anonymkode: 68864...0af

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsbetaling er helt normalt. Jeg sender aldri varer uten at kjøper har betalt både pris + porto. Når det er i orden sendes varen umiddelbart. Å vente en uke er uakseptabelt. Jeg forventer at når noen har laget en annonse på Finn så er varen klar til sending. Jeg hadde bedt om pengene tilbake og krysset fingrene for at det går i orden.

Anonymkode: f472b...b4d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig sender jeg samme dag, eller gir beskjed hvis jeg er bortreist om at jeg er på tur og har ikke mulighet til å sende før den datoen jeg er hjemme igjen. Jeg legger alltid ut for porto med helt hjem og sender kjøper skjermdump av sporingskode+ bilde av pakken med sporingskode påskrevet, og kjøper behøver ikke vippse betaling før etter vedkommende har mottatt bildene (men kjøper må vippse innen kl 23 som er fristen for å legge ut pakken i postkassen, uten betaling så sender jeg ikke…bedre å tape 80kr enn feks 580kr+det jeg har sendt til kjøper)

Så dette her lukter det ugler i mosen av ts. Var ute for noe lignende selv; et dyrt plagg til 1500kr. Alle mulige unnskyldninger for å ikke ha sendt: hun var syk, mannen ble syk og innlagt, bikkja døde osv osv. Tilslutt så sendte hun meg bilde av norgespakke og sporingsnummer og jeg trodde at nå, endelig etter over 2 måneder så ble det. Men det og var fake; kom ikke opp noe da jeg gikk inn på Posten sine sider for å spore pakken. Kom i kontakt med flere som var svindlet av samme dame (dette var ei strikkegruppe på Facebook) og vi alle anmeldte henne til politiet og rapporterte inn til Facebook og vipps. Både pengene og kofte var tapt, men forhåpentligvis så ble hun stoppet.

Ville ikke gitt henne mere tid nå. Det tar ikke så lang tid å føre over innhold til ny mobil og nullstille den gamle. Skriv at du politianmelder, ta gjerne skjermdump av samtalen mellom dere, rapportere henne til Finn og vipps. Frykter at pengene er tapt dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vente mer enn to dager på forsendelse er selvsagt helt uakseptabelt, spesielt dersom varen koster mer enn 200 kr. 

Anonymkode: e9556...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, fikk meldingen av henne at pakken er sendt uten sporingsnummer, er det mulig? Har allerede meldt til Finn, men hva skal jeg gjøre nå? Vente ellers anmelde henne videre? Takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Sylvia80 said:

Hei igjen, fikk meldingen av henne at pakken er sendt uten sporingsnummer, er det mulig? Har allerede meldt til Finn, men hva skal jeg gjøre nå? Vente ellers anmelde henne videre? Takk

Dette tror jeg ikke på. Det vil ikke være mye billigere å sende uten sporing enn med.

Avtalte dere sending med sporingsnr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylvia80 skrev (7 minutter siden):

Hei igjen, fikk meldingen av henne at pakken er sendt uten sporingsnummer, er det mulig? Har allerede meldt til Finn, men hva skal jeg gjøre nå? Vente ellers anmelde henne videre? Takk

Jeg vet litt om hvordan det juridiske fungerer, her. Det er dessverre noen omstendigheter som gjør at man kan slippe unna. Vil ikke legge ut noen «oppskrift» her, i tilfelle noen googler seg frem til denne tråden.

Sender deg en PM straks ☺️👍

Anonymkode: df8fd...28e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (10 minutter siden):

Dette tror jeg ikke på. Det vil ikke være mye billigere å sende uten sporing enn med.

Avtalte dere sending med sporingsnr?

Ja, når jeg skrevet til henne så jeg også ba henne med å sende med sporingsnummer, har spurt henne om bilde ellers regning på sendingen men ho svaret at ho har ikke dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet litt om hvordan det juridiske fungerer, her. Det er dessverre noen omstendigheter som gjør at man kan slippe unna. Vil ikke legge ut noen «oppskrift» her, i tilfelle noen googler seg frem til denne tråden.

Sender deg en PM straks ☺️👍

Anonymkode: df8fd...28e

Tusen takk 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...