Gå til innhold

Deprimert 12 åring? Realistisk årsak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter er 12,5 år gammel og viser isolasjon overfor sine tidligere venninner og sier at hun er deprimert. Jeg er far og hennes mor døde tragisk for fire år siden. Hun har tatt dette svært hardt og nå har hun har ingen andre å betro seg til enn meg. Men akkurat det gjør hun ganske lett og uoppfordret faktisk.

Hun forteller nå at hun ser seg så annerledes enn sine venninner. Hun mener hun er utviklet på en annen måte enn de andre. Ja, jeg kan se at hun, og også etter min mening, at hun allerede nå har begynt å få litt former. Men ganske lite synes jeg. Det har jeg også sagt til henne, at jeg som voksen ikke synes hun ser så altfor annerledes ut. Men så forteller hun litt mer inngående av hva jeg ikke kan se. Hun hevder hun hun har blitt veldig mye behåret. Og da skjønner jo jeg selvsagt at hun må mene armhule og nedentil. Hun har det siste året som jeg kan huske ikke engang tatt av seg trøye eller noe hvis jeg er tilstede og muligens kan se henne. Hun har også sluttet i en svømmeklubb som jeg vet at hun trivdes godt med.

Jeg har ingen erfaring selvsagt. Og min første jente jeg så naken var såpass som sytten år. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg best kan være en støtte for datteren min i dette. Er ikke i tvil om at følelseslivet hennes ikke er bra. Dette merker jeg. Men årsaken? Kan det være noe annet enn det hun hevder? Dere som selv har vært jenter. Er ikke denne fysiologiske utviklingen(hårveksten) hennes nesten utroverdig tidlig? Tenkte likevel på det her om dagen. Min kone var faktisk i overkant behåret i forhold til kjærester jeg tidligere hadde hatt. Gener? Men kan dette simpelthen handle om oppmerksomhet fra meg som far? Jeg jobber mye. Føler dårlig samvittighet på den altfor lille tiden jeg har til henne. Men jeg ønsker å være tilstede i den tiden og ta hennes problemer på alvor.

Synes likevel dette er veldig vanskelig. Noen mødre som har tatt støttesamtaler til tenåringsdatter som føler og anser seg annerledes?

Anonymkode: 6d63e...183

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun mener hun er utviklet på en annen måte enn de andre kan det henne hun prøver å fortelle deg at hun er bifil eller liker jenter.

Kan det ha skjedd noe annet du ikke har sett/fanget opp. 

Anonymkode: 391ea...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du hvertfall kjøpe barbersaker til henne? ♥️

Anonymkode: dce16...7bd

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis hun mener hun er utviklet på en annen måte enn de andre kan det henne hun prøver å fortelle deg at hun er bifil eller liker jenter.

Kan det ha skjedd noe annet du ikke har sett/fanget opp. 

Anonymkode: 391ea...7d6

Dette har jeg ingen mistanke om. Ut fra dette som er hennes hverdag nå så ser jeg helt koblingen.

vis jeg spør henne om alle andre mulige årsaker så gir jeg heller ikke henne særlig kredibilitet for det hun faktisk forteller meg.

Anonymkode: 6d63e...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få koblet inn helsesykepleier på skolen?   Kanskje hun vil åpne seg opp og betro seg til en helsepersonell som har taushetsplikt, og på denne måten få hjelp med det som plager henne. 

Anonymkode: 72d8a...154

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å få koblet inn helsesykepleier på skolen?   Kanskje hun vil åpne seg opp og betro seg til en helsepersonell som har taushetsplikt, og på denne måten få hjelp med det som plager henne. 

Anonymkode: 72d8a...154

Vet ikke hvordan denne muligheten er tilstede ved hennes skole. Burde jeg visst. Men noe sier at hun vil ha større problemer med å betro seg til en ukjent. Hun er svært åpen overfor meg, vært det ved annen frustrasjon også. 

Men nå vet jeg sannelig ikke om jeg skal tro på henne. At hun er så ekstremt behåret. Har nesten vurdert å kikke gjennom nøkkelhullet til bad/dusj, men får dårlig følelse bare av tanken. Det er på en måte et overgrep i seg selv..

Anonymkode: 6d63e...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hvordan denne muligheten er tilstede ved hennes skole. Burde jeg visst. Men noe sier at hun vil ha større problemer med å betro seg til en ukjent. Hun er svært åpen overfor meg, vært det ved annen frustrasjon også. 

Men nå vet jeg sannelig ikke om jeg skal tro på henne. At hun er så ekstremt behåret. Har nesten vurdert å kikke gjennom nøkkelhullet til bad/dusj, men får dårlig følelse bare av tanken. Det er på en måte et overgrep i seg selv..

Anonymkode: 6d63e...183

Et stort nei!! 

Snakk med henne, direkte og ærlig, uten flaue pauser og ord. Du må være den voksne her, spør henne om hun trenger noe fra apoteket eller HM feks, google sammen, eller si at hun kan reise og handle det hun ønsker selv. Gi henne penger til personlig hygiene uten å forlang kvittering på hva hun kjøper. 

Hjelp henne så godt du kan! Siden hun er svært åpen, la henne si nøyaktig hva hun vil! Si du kanskje ikke forstår, men du respekterer henne 100 % og støtter henne i alt. Og selv om du ikke forstår alt, prøv uansett å lytt så godt du kan. 

Anonymkode: c8a70...4aa

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Et stort nei!! 

Snakk med henne, direkte og ærlig, uten flaue pauser og ord. Du må være den voksne her, spør henne om hun trenger noe fra apoteket eller HM feks, google sammen, eller si at hun kan reise og handle det hun ønsker selv. Gi henne penger til personlig hygiene uten å forlang kvittering på hva hun kjøper. 

Hjelp henne så godt du kan! Siden hun er svært åpen, la henne si nøyaktig hva hun vil! Si du kanskje ikke forstår, men du respekterer henne 100 % og støtter henne i alt. Og selv om du ikke forstår alt, prøv uansett å lytt så godt du kan. 

Anonymkode: c8a70...4aa

Alt av hva du sier her har jeg nytte av. Har ikke alt av omgangskrets jeg heller, slik at det kunne være enkelt å be om råd derfra. Takker i alle fall.

Anonymkode: 6d63e...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke hvordan denne muligheten er tilstede ved hennes skole. Burde jeg visst. Men noe sier at hun vil ha større problemer med å betro seg til en ukjent. Hun er svært åpen overfor meg, vært det ved annen frustrasjon også. 

Men nå vet jeg sannelig ikke om jeg skal tro på henne. At hun er så ekstremt behåret. Har nesten vurdert å kikke gjennom nøkkelhullet til bad/dusj, men får dårlig følelse bare av tanken. Det er på en måte et overgrep i seg selv..

Anonymkode: 6d63e...183

I slikt tilfeller bør du tenke: Hvordan kommer hun til å reagere om hun oppdager at jeg spionerer på henne gjennom nøkkelhullet når hun dusjer?   

Anonymkode: 0f3bb...2d4

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke hvordan denne muligheten er tilstede ved hennes skole. Burde jeg visst. Men noe sier at hun vil ha større problemer med å betro seg til en ukjent. Hun er svært åpen overfor meg, vært det ved annen frustrasjon også. 

Men nå vet jeg sannelig ikke om jeg skal tro på henne. At hun er så ekstremt behåret. Har nesten vurdert å kikke gjennom nøkkelhullet til bad/dusj, men får dårlig følelse bare av tanken. Det er på en måte et overgrep i seg selv..

Anonymkode: 6d63e...183

Hva faen, nei det skal du selvfølgelig ikke. Det er jo uansett ikke mengde hår som er viktig her. Det er irrelevant. 

Jenta er i puberteten. Det er en problematisk tid for ALLE. Det sosiale blir plutselig både viktigere og vanskeligere. Kroppen forandrer seg, ofte tidligere eller senere enn andre. Man sliter med å finne ut hvem man er og sin rolle i samfunnet. 

At hun utvikler seg litt tidligere enn sine venninner er sikkert vanskelig, men her er det bare å si at om 1-2 år, så vil venninnene være på samme plass som henne, og at dette er noe ALLE går gjennom.

Sett henne i kontakt med helsesøster på skolen. Hør om hun ønsker en badeshorts hun kan bruke med bikinien/over badedrakten.

Om hun ønsker å barbere seg under armene, kjøp inn babyolje og barberblad for menn (de er mildere og bedre enn barberblad for kvinner). Babyoljen smøres på våt hud, også barberer man. Be henne barbere med hårene, ikke mot.

Kjøp også inn diverse truseinnlegg og bind, så alt er klart på det området for når hun får mensen (om hun ikke allerede har fått det). 

 

Anonymkode: e3b8d...a23

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at ei jente på 12 år har begynt å få mer kroppshår. Det er ikke spesielt tidlig.

De fleste går gjennom en periode i puberteten der de føler seg annerledes enn "alle andre". Det er en naturlig reaksjon på at kroppen forandrer seg, men at hodet ikke alltid følger med. I tillegg ser man venner utvikle seg mer eller mindre enn en selv. 

Hvis hun sier hun har mye kroppshår, skal du trygge henne ved å si at det er normalt å ha både lite og mye hår, og at hvis hun vil, kan hun barbere seg.

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker allerede nå av disse svarene at jeg ikke har vært forberedt på dette.

Anonymkode: 6d63e...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, så er det helt normalt å ha hår under armer og nedentil som 12 år. Det er også helt normalt å ikke ha det. Vi er forskjellig. Har du spurt henne om hun tror det er noe du kan gjøre for at hun skal føle seg bedre? Det kan jo hende hun ønsker mulighet til å barbere. Kanskje hun vil ha bh. Kanskje hun har fått mensen? Hun forsøker jo å dele med deg, du må bare lytte uten å stille deg kritisk til det hun sier. Ikke betvil om hun snakker sant hvis hun sier hun har fått hår nedentil, hvorfor skulle hun lyve om det? Og for all del. Ikke spør om bevis

Anonymkode: 0a8a3...890

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som din jenter utvikler seg naturlig, men ikke forstår det selv. 

Kjøp bøker som min kropp og min første menstruasjon. Din jente er ikke deprimert, men mangler ord for hva som er naturlig utvikling. 

Ta kontakt med lærer angående helsesøster så din datter kan snakke med noen om dette så hun forstår at alt hun opplever er normalt. 

 

Anonymkode: b1228...1b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en tante eller bestemor eller noe, som kunne tatt med jenta på shopping? Ta henne med for å handle fine barbersaker (finnes mange lekre høvler) og skum. Ta henne med på undertøysbutikk for å kjøpe BH el.l.

Har selv en jente i den alderen. Hun HATER å snakke med meg om slikt, og dermed er det veldig kleint for meg også. Jeg ordnet en eske på badet, der la jeg ned "dameprodukter" til henne, truseinnlegg, bind, tamponger, barbersaker kunne vært fint også, men det kom jeg ikke på der og da. Så sa jeg at her er en startpakke nå som du er blitt 12 år, dette trenger du, og si fra til meg når noe må etterfylles. (eller så ser jeg selv hva det er tomt av og etterfyller selv)

Anonymkode: 56f01...e7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med helsesykepleier på skolen. DU som far kan få en samtale eller et møte med henne. Vær åpen om at du ikke har peiling, men vil hjelpe din datter. Helsesykepleier kan hjelpe deg med hva som er normalt, hvordan formidle dette til din datter, hvordan møte henne, osv. Kanskke er set flere ting du blr være forberedt på å snakke med din datter om? Helsesykepleier på min skole har slike samtaler vet jeg og jobber i team med foreldrene sammen for barnet. Spesielt siden dere er i en litt annen situasjon pga tapet av mor. Helsesykepleier kan selvfølgelig også ha samtaler med din datter som kan være bra for henne. 
 

Ellers høres hun helt normal ut. Det er også svært vanlig å føle seg uvanlig, annerledes, utenfor. Det ser ikke slik ut for oss voksne, men man føler virkelig så mye i den alderen. Høres ut som du bare trenger litt veiledning på hvordan du kan snakke med din datter og hjelpe henne i hennes følelser. 
 

Hun er ikke deprimert pga kroppshår altså. Det kan nok oppleves slik for henne, men det er derfor så viktig å møte henne godt på dette. Poenget er ikke mengden med hår eller hvem som får hår når, men at det virkelig er helt normalt - og at det er normalt for henne og føle slik om det. 
 

Jeg har en gutt noen år eldre. Pappaen hans er tilstede, men det er meg han snakker fortrolig med. Det var mye jeg ikke viste om gutter i den alderen altså.. Og hvis han fortror seg om noe til meg som jeg ikke vet noe om så er jeg ørlig på det. Men foreslår at vi kan google det, snakke med pappa om det, osv. Det viktigste er å være den trygge man kan snakke med og som kan forklare, støtte og hjelpe en med å skjønne, finne ut av og akseptere. 

Anonymkode: fa8fa...caa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anbefaler virkelig en samtaletime hos helsesøster. Hun er sikkert i helt vanlig pubertet, og trenger ei voksen dame å snakke med. La henne få kjøpe inn det hun trenger av BHer, truser, bind, tamponger, barberhøvel osv. Støtt henne i at dette er vanlig! Og kjøp inn "Jenteboka", så både du og datter kan lese og forstå.

Anonymkode: 4e6b5...f8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre, og det med moren hennes. Selvfølgelig kan dette påvirke henne,men puberteten kan være tøff. 

Former osv, kan jo gjøre noen usikre. Men hårvekst, I veldig stor grad. Jeg husker jeg følte jeg var en av de eneste i klassen med det på en viss alder, jeg badet ikke på 2 år liksom. Så ikke kan det bli, fordi jeg ikke turte å si ifra. Så i hvert fall, kjøp barberhøvel, bind/tamponger osv til henne! Ikke sikkert hun vil snakke om det noe mer, hun finner ut av ting. Men vil bare si at feks hårvekst kan være veldig veldig tøft for en jente som føler hun er den eneste ❤️

Anonymkode: 0e887...15d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behåring i den alderen er helt normalt. 
Jeg anbefaler også jenteboka, gjerne les den sammen. Ellers så er det en del serier som er fine å se sammen om barn i den alderen. Pubertetscamp, jenter og klassen f.eks. Superkroppen var og grei for å se at vi alle er forskjellige.

En prat med helsesøster er uansett lurt. Både du og datter kan prate med helsesøster alene. Alle skolee har tilgang på helsesøster.

Anonymkode: b2346...7aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt vansker å tro på hele innlegget som lærer i mellomtrinnet på barneskolen. Det er ikke uvanlig at jenter er i pubertet når de er snart 13 🤨

Anonymkode: dd091...eea

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...