Gå til innhold

Har jøder noe fremtid i Europa?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Apis skrev (1 time siden):

Det er (mest sannsynlig) at det ikke var 30 skolebarn som satt ved pultene sine som ble drept i angrepet. 
Det er nok dessverre ikke ordinær skoledrift på Gaza (i den grad det noengang har vært det) men her tror jeg faktisk på IDF når de sier at skolen ble brukt til militære formål.

Ser bra ut på propagandaen det; «Israel rammet skole». 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GP950mAh skrev (5 timer siden):

De bruker fly og artilleri mot terroristene, ikke mot sivile. Tap av sivile forsøker de å unngå, imotsetning til Hamas/Palestina som bevisst sikter på sivile.

Forventer du at verden skal tro på dette når nærmere 40000 palestinere er drept og nærmere 90000 er skadet under Israels bombardement ?

Partene i denne konflikten har for lengst brukt opp all goodwill, troverdighet og sympati.
Nå gjenstår bare forakt…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (4 timer siden):

"The IDF added that Hamas used the compound as a hiding place to direct and plan attacks and store weapons."

Bacteria skrev (2 timer siden):

Det er (mest sannsynlig) at det ikke var 30 skolebarn som satt ved pultene sine som ble drept i angrepet. 
Det er nok dessverre ikke ordinær skoledrift på Gaza (i den grad det noengang har vært det) men her tror jeg faktisk på IDF når de sier at skolen ble brukt til militære formål.

Ser bra ut på propagandaen det; «Israel rammet skole». 

Selvsagt gjør Hamas det, og i følge israelske myndigheter er det da et legitimt mål å bombe, så lenge ikke flere en 30 skolebarn dør pr Hamas kommandant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (32 minutter siden):

Forventer du at verden skal tro på dette når nærmere 40000 palestinere er drept og nærmere 90000 er skadet under Israels bombardement ?

Partene i denne konflikten har for lengst brukt opp all goodwill, troverdighet og sympati.
Nå gjenstår bare forakt…..

Sivile tap skjer i krig, hadde Israel ikke brydd seg og siktet på sivile mål slik Hamas/Palestina gjør ville tapene vært langt høyere. Palestinerne bor tross alt svært tett i Gaza.

Apis skrev (30 minutter siden):

Selvsagt gjør Hamas det, og i følge israelske myndigheter er det da et legitimt mål å bombe, så lenge ikke flere en 30 skolebarn dør pr Hamas kommandant. 

Nei, det stemmer ikke. Skolen ble brukt som militært hovedkvarter, ikke som skole.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (2 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. Skolen ble brukt som militært hovedkvarter, ikke som skole.

Ren løgn, propaganda, fakenews eller sant ?

Uavhengige kilder glimrer med sitt fravær……..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (4 minutter siden):

Sivile tap skjer i krig, hadde Israel ikke brydd seg og siktet på sivile mål slik Hamas/Palestina gjør ville tapene vært langt høyere. Palestinerne bor tross alt svært tett i Gaza.

I følge IDF. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (På 26.7.2024 den 11.18):

Det ene utsagnet utelukker jo ikke det andre? Er du uenig i at hatkriminalitet mot jøder har økt eter at krigen startet? Mener du det er usannsynlig at den vil synke når krigen er over? 

Det at jeg påpeker at krigen har ført til mer hat, bety ikke at jeg mener det burde være slik, men jeg påpeker bare det jeg ser på som fakta...

Så sier jeg heller ikke at det ikke ville vært jødehat uten krigen, jeg sier jeg tror jødehatet har økt på grund av krigen. Det betyr ikke at jødehat og hatkriminalitet ikke fantes før krigen eller ikke ville skje nå om ikke krigen hadde startet. Jeg tror alikeveld det ville vært mindre uten krigen og håper og tror det vil synke når krigen er over. 

Virker som du leser det du vill lese og ikke det jeg skrive.

«Det er veldig feil at hun ble voldtatt, men det ville jo ikke skjedd om hun bare ikke hadde vært full/alene ute om kvelden/hatt på seg så utfordrende klær…»

Qhges123 skrev (På 26.7.2024 den 21.28):

Å si at jeg nærmer meg Holocaustfornektelse blir for dumt, jeg er langt i fra noen fornekter og er veldig klar over lidelsene til jødene under andre verdenskrig, mer enn den gjennomsnittlige nordmann så den hersketeknikken kan du legge fra deg. Hva er det egentlig som skjer med palestinere på Gaza nå? Kan ikke det å sperre inne en hel befolkning og systematisk teppebombe dem sammenlignes med konsentrasjonsleirer og gass? Israel har blokkerer tilgang til nødhjelp, mat, medisin, vann, strøm, drivstoff, de teppebomber en innestengt befolkning i nød (inkludert flyktningeleirer i trygge soner og sykehus). De beskyldes for å aktivt begå folkemord. Hvis du ikke ser likhetene her så velger du å være blind for lidelsene til det palestinske folket. 

Veldig ineffektiv teppebombing som etter snart et år fortsatt ikke har klart å utradere mer enn  max et par prosent av befolkningen. Klisslikt naziene som drepte over 60 % av jødene det med andre ord.

NatNat skrev (12 timer siden):

Det er så absurd at det er utrolig at folk kan tro på sånn.. Vi leser daglig om hvor forderdelig Israel er, i de fleste media i Vesten, t.o.m nå i USA, hvis Jødene kontrollerer media, de gjør ikke en særdeles god jobb...😏

ca like god som til å bedrive folkemord faktisk - i følge enkelte her prøver de jo hardnakket å myrde hvert eneste palestinske barn, men de er så inkompetente at de kun har klart å drepe rundt 15 000 (eller 8000) av 1,2 millioner - 1 200 000 - barn.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (8 timer siden):

«Det er veldig feil at hun ble voldtatt, men det ville jo ikke skjedd om hun bare ikke hadde vært full/alene ute om kvelden/hatt på seg så utfordrende klær…»

Den analogien var så fjern fra det jeg skrev, at jeg greier ikke skrive den om til noe relevant en gang.... Det du prøver på er å latte som om jeg victim blamer, men det ville jo bety at staten Israel var personen som er utsat for hatkriminalitet i Norge. For det første har jeg allerede skrevet at hatkriminalitet mot jøder ville skjed med eller uten krigen, så formuleringen burde være "det er syn hun ble voldtatt men det ville kune skjed uanset hvordan hun klede seg". For det andre er en stat og en person to forskjelige ting, så når jeg "blamer" Israel (ikke at jeg er enig I at en årsaksforklaring og fakta trenger å være det samme som å blame) så handler jo ikke det om oferet vi snaker om her (norske jøder). Det er det jeg poengtert omigjend og omigjend når jeg påpeker  at i tileg til å være moralsk forkastelig så er jødehat på grund av Israels handlinger totalt Irasjonelt, lit som om formuleringene din skulle være "dumt hun ble voldtatt, men det ville jo ikke skjedd om noen helt andre ikke klede seg i lite klær et helt annet sted".  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke antisemittismen. Nåværende situasjon på Gaza satt til siden, jeg skjønner ikke at hatet mot jøder har vært en så grunnleggende ting i vår kultur. 
Visste dere at England på 1800-tallet igangsatte boikott mot Norge pga jødeparagrafen? Og den virka…også takket være Henrik Wergeland.

Det var ikke en eneste jøde i Norge på den tida, likevel hatet «vi» dem. 

Tenk det lille folket, som til tross (eller på grunn av?) forfølgelse og i diaspora har klart å holde sammen og ta vare på sin kultur, og tom har greid å vende tilbake til landet de ble fordrevet fra. Og som har bidratt med så mye innen kultur, handel og vitenskap. Man kan ikke annet enn å beundre.

Som Ole Asbjørn Næss sa i en podd, du kunne gått til Pilates, eller keiser Augustus og sagt at om 2K år er latin et dødt språk. Men hebraisk, det skal leve fortsatt. Hadde blitt ledd ut. 
Si hva du vil, men noe spesielt er det med dette folket. «Jeg vil velsigne de som velsigner deg, og forbanne de som forbanner deg».

Jeg er ikke kristen, men har lest bibelen og også GT, som jødedommen bygger på. Og det er noe spesielt her, både med jødefolkets historie og det ekstreme, irrasjonelle hatet mot de. Noe metafysisk nesten. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (9 timer siden):

Jeg forstår ikke antisemittismen. Nåværende situasjon på Gaza satt til siden, jeg skjønner ikke at hatet mot jøder har vært en så grunnleggende ting i vår kultur. 
Visste dere at England på 1800-tallet igangsatte boikott mot Norge pga jødeparagrafen? Og den virka…også takket være Henrik Wergeland.

Det var ikke en eneste jøde i Norge på den tida, likevel hatet «vi» dem. 

Tenk det lille folket, som til tross (eller på grunn av?) forfølgelse og i diaspora har klart å holde sammen og ta vare på sin kultur, og tom har greid å vende tilbake til landet de ble fordrevet fra. Og som har bidratt med så mye innen kultur, handel og vitenskap. Man kan ikke annet enn å beundre.

Som Ole Asbjørn Næss sa i en podd, du kunne gått til Pilates, eller keiser Augustus og sagt at om 2K år er latin et dødt språk. Men hebraisk, det skal leve fortsatt. Hadde blitt ledd ut. 
Si hva du vil, men noe spesielt er det med dette folket. «Jeg vil velsigne de som velsigner deg, og forbanne de som forbanner deg».

Jeg er ikke kristen, men har lest bibelen og også GT, som jødedommen bygger på. Og det er noe spesielt her, både med jødefolkets historie og det ekstreme, irrasjonelle hatet mot de. Noe metafysisk nesten. 

For å være presis, så er det vel kristendommen som bygger på Jødedommen.

Jødeparagrafen ble bygd på antisemittiske tanker: fra norgeshistorien.no

Argumentasjonen ble hentet fra etablerte forestillinger som utgjør kjernen i det antisemittiske tankegodset: Jødene anser seg for å være Guds yndlingsfolk, de er ikke frie moralske individer og vil ødelegge alt som ikke hyller jødedommen. Jødene er dessuten dyktige handelsfolk som bruker pengemakt til å nå målet sitt: verdensherredømme. Samtidig er de kunnskapsløse og late, kulturelt tilbakestående, en horde av fattige som kan oversvømme landet.

https://www.norgeshistorie.no/grunnlov-og-ny-union/1372-hvorfor-ble-jodene-utestengt-pa-eidsvoll.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller vært en minoritet inne i Israel, enn i de arabiske nabolandene. Vis meg hvilke minoritetsgrupper som blomstrer der...

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 1.5.2024 den 18.01):

Det er primært ikke mot jødene det er hat. Det er mot handlingene til staten Israel. På lik linje med motstanden mot apartheid regimet i Sør-Afrika. Det var regimet og ikke de hvite man var mot.

Mange klarer ikke å skille i slike saker

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, nedsettende innlegg, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det har de ikke. Det store flertall av de som misliker og angriper jøder i Europa, er muslimer. De blir flere, og jødene rømmer.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 30.4.2024 den 15.26):

Personlig tenker jeg at det ikke ser lyst ut for jøders fremtid i Europa med all den muslimske antisemittismen. Statistikk fra mai 2023 tilsier at 38 prosent av jødene i Europa vurderer å forlate Europa. Siden 7. oktober har andelen som vil forlate Europa nok vokst mye så med mindre det blir gjort noe drastisk mot antisemittismen har jøder ingen fremtid i Europa.

Jøder og muslimer har ingen fremtid i Europa hvis Europa skal overleve som fredelige, homogene og velfungerende demokratier.

Midt-østen har definitivt ingen levedyktig fremtid etter de siste måneders hendelser.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Xj987n/palestinske-myndigheter-sier-40-er-drept-i-angrep-mot-gaza-skole

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (9 timer siden):

Jøder og muslimer har ingen fremtid i Europa hvis Europa skal overleve som fredelige, homogene og velfungerende demokratier.

Midt-østen har definitivt ingen levedyktig fremtid etter de siste måneders hendelser.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Xj987n/palestinske-myndigheter-sier-40-er-drept-i-angrep-mot-gaza-skole

Er du seriøs? Mener du at Europa skal være homogent?

Endret av Sommer2464
Dette ble for dumt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk en tanke… det er jo ikke så mange jøder her i landet. Det er langt fra alle som har møtt eller kjenner jøder. Det er langt flere arabere, som folk kjenner personlig. Kanskje det er lettere å både hate og stereotype folkegrupper om man ikke kjenner noen selv? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Fikk en tanke… det er jo ikke så mange jøder her i landet. Det er langt fra alle som har møtt eller kjenner jøder. Det er langt flere arabere, som folk kjenner personlig. Kanskje det er lettere å både hate og stereotype folkegrupper om man ikke kjenner noen selv? 

Tenker jeg også. På verdensbasis er jødene en liten minoritet. Til sammenligning er de som regner seg som muslimer en mange ganger større gruppe, uten at jeg helt vet forholdstallet. Klart dette har betydning for hvilket narrativ som får gjennomslag.

Jeg tenker at det er «en perfekt storm» som har ført til så mye hat mot Israel og jøder i de siste 10 mndr. Ja, ser den at fremferden til IDF på Gaza kan fremme hat, men folk begynte faktisk å rope folkemord i London kvelden 7/10. Feiringen på drap på jøder gikk rett over i propalestinske demonstrasjoner. 
Dette har den tidligere Guardian-journalisten Melanie Phillips skrevet om. 
Faktorer som har betydning:

Vestens iboende antisemittisme

En relativt stor muslimsk innvandrerbefolkning i vestlige land.

Det muslimske brorskaps innflytelse og forgreininger i vesten

Wokisme; jøder ses på som hvite undertrykkere og «settlerkolonialister» og dermed onde, mens palestinerne er mørkere i huden og pr def er undertrykte og dermed gode, så da heier vi på dem. Når du så har heiet på Palestina over flere år, og så opplever at palestinske arabere begår noen av de verste overgrepene på uskyldige i nyere tid, vrenges narrativet. Du får følelsen av at du har holdt med «feil lag» for å si det banalt, for jøder/israelere KAN  ikke være uskyldige offer. Hvertfall kan ikke pal-arabere være gjerningsmenn. Så da snakker vi ikke mer om det, vi nekter for at 7/10 var så ille og mesteparten ble sikkert drept av IDF. 

Det er jo dette som er den psykologiske bakgrunnen for de sjokkerende hendelsene der unge mennesker rasende rev ned postere med bilder av israelske gisler. 

I tillegg mener Phillips at utdanningssystemet vårt har spilt falitt, slik at studenter får lære hva de skal tenke. Men ikke hvordan de skal tenke. 

Helt til slutt: Postmodernisme. Ingen ting er sant, ingen ting er godt. Vesten er dritt, imperialistisk og ond. Religion? Tradisjoner? Ut med det! Hva står igjen da, hva fyller vakuumet? Joda, det jeg føler. Følelser. Infantilisering. Det er ingen voksne til stede. 
Så når jeg da ser et barn som er kvestet og drept av bomber (JA, JEG OG SYNES DET ER HELT FORFERDELIG!) greier jeg ikke å tenke noe noe om det. Jeg bare føler. Og nå føler jeg at israelerne, og dermed jødene, må være SKIKKELIG VONDE.

Og hva er jødene? Hva er judaismen? Er ikke det bestefaren til vår egen kristendom, den verderstyggelige kristendommen som vår egen forhatte, rasistiske, imperialistiske kultur bygger på? Der har du det. 

Som sagt, en perfekt storm. 

https://melaniephillips.substack.com/p/the-madness-since-october-7?r=8t23y&utm_campaign=post&utm_medium=email&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR34xDO0amIxzePsnPY7PkdPDwm_THHlRdb9pbKJUc-QnACey_B_EbXl1ew_aem_QmDr2tiypqv2g4URG8CkHg&triedRedirect=true

Endret av Bacteria
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spørreundersøkelse avslører at det er krise i den norske jødiske minoriteten. Over 50% oppgir at de har diskutert å flytte fra Norge. Over 70% oppgir at antisemittisme hemmer eller gjør det vanskelig å uttrykke jødisk identitet. Over 90% oppgir at Stortinget, regjeringen og media ikke forstår antisemittismens karakter og utbredelse. 
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Oogzwl/blaalys-for-joedisk-liv-i-norge

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...