Gå til innhold

Har jøder noe fremtid i Europa?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

Personlig tenker jeg at det ikke ser lyst ut for jøders fremtid i Europa med all den muslimske antisemittismen. Statistikk fra mai 2023 tilsier at 38 prosent av jødene i Europa vurderer å forlate Europa. Siden 7. oktober har andelen som vil forlate Europa nok vokst mye så med mindre det blir gjort noe drastisk mot antisemittismen har jøder ingen fremtid i Europa.

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror (og håper) jødene har en fremtid i både Norge og Europa. Akurat som at jeg tror (og håper) at krigen vil gå over også. Det er selfølgelig feil å ta sinnet over staten Israel sine handlinger ut over enkelt individer, men det skjer desvere alikevel. Så når krigen blir mindre brutal vil (det feilaktige) sinnet mot jøder bli mindre også. Det er tragisk for helle norge om vi ikke greier å beskytte minoritetene våre, så håper virkelig ikke vi taper noen på denne måten. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for innlegg av utestengt bruker og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Jeg tror (og håper) jødene har en fremtid i både Norge og Europa. 

Vi får da inderlig håpe du har rett.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (13 timer siden):

Jeg tror (og håper) jødene har en fremtid i både Norge og Europa

Langt opp og frem, så, ja, kanskje...   

Men akkurat nå er det vanvittig mye aggresjon rundt omkring. 

Den berømt-beryktede demonstrajonen i Hamburg nylig gjør at man blir ganske ettertenksom. Den var vel ikke direkte rettet mot jødene, men mot vestlig sekularisme i sin helhet. 

Teilnehmer in Hamburg forderten Kalifat: Faeser fordert nach Islamisten-Demo „hartes Einschreiten“ des Staates (tagesspiegel.de)

 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppførselen til enkelte av disse islamistene og venstreradikale er motbydelig, mennesker som er normale i hodet tyr ikke til vold på denne måten.

Så har vi aktivistene i USA som har gått helt av skaftet men der tror jeg mye beror på trangen til å være en del av "communities" og kunnskapsløshet, de hopper på alt som er inn for øyeblikket og blir nyttige idioter for islamister og terror-HAMAS.

Det ironiske er at mange av disse demonstrantene også er de samme som står først i køen og roper høyest når det er snakk om andre politiske tema som f.eks. PRIDE, hadde de bodd i et land styrt av HAMAS eller andre islamister så hadde de også stått først i køen for å bli kastet ned fra hustak.

 

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tørr ikke å gå med davidstjernen min synlig i hvertfall, har fått en del slengbemerkninger og trusler om både det ene og det andre. Vi fleste jøder støtter ikke det Israel driver med. 

Man kan ikke ta alle muslimer under en kam når noen muslimer bedriver terror mot sivile, så hvorfor skal man ta alle jøder under en kam ang det Israel gjør i gaza? 

  • Liker 7
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
57 minutter siden, Lillemy_87 said:

Jeg tørr ikke å gå med davidstjernen min synlig i hvertfall, har fått en del slengbemerkninger og trusler om både det ene og det andre. Vi fleste jøder støtter ikke det Israel driver med. 

Man kan ikke ta alle muslimer under en kam når noen muslimer bedriver terror mot sivile, så hvorfor skal man ta alle jøder under en kam ang det Israel gjør i gaza? 

Jeg tror det er fordi det ligger en antisemittisk undertone i hatet mot Israel som gjør at jøder blir mål. Det er ikke et hat man ser mot noen andre nasjoner verken etter terrorangrep eller krig. 

Jeg synes for øvrig ikke du trenger å si at de fleste jøder ikke støtter Israel. Hva så om norske jøder støtter Israel? Det finnes ingen rettferdiggjøring for den hetsen jøder opplever uavhengig av hvilket politisk syn de skulle ha. Det er bare trist at samfunnet har blitt sånn at jøder må skjule sin identitet for å unngå trusler. 

Endret av Svava
La til siste avsnitt
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er primært ikke mot jødene det er hat. Det er mot handlingene til staten Israel. På lik linje med motstanden mot apartheid regimet i Sør-Afrika. Det var regimet og ikke de hvite man var mot.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brunello said:

Det er primært ikke mot jødene det er hat. Det er mot handlingene til staten Israel. På lik linje med motstanden mot apartheid regimet i Sør-Afrika. Det var regimet og ikke de hvite man var mot.

I en meningsmåling blant norske jøder oppgir 65% at de eller deres nærmeste har opplevd antisemittisme. Kaller du det hat mot staten Israel? Rapperen det ble vist til sa for øvrig "fuck jøder" og ikke "fuck Israel". 

  • Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (15 minutter siden):

Det er primært ikke mot jødene det er hat. Det er mot handlingene til staten Israel. På lik linje med motstanden mot apartheid regimet i Sør-Afrika. Det var regimet og ikke de hvite man var mot.

Nei, det var ingen vilkårlig vold mot hvite i Norge på grunn av Apartheid.

Det er vilkårlig vold jøder i Norge på grunn av krigen i Gaza.

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Brunello said:

Det er primært ikke mot jødene det er hat. Det er mot handlingene til staten Israel. På lik linje med motstanden mot apartheid regimet i Sør-Afrika. Det var regimet og ikke de hvite man var mot.

Det er vanskelig å rettferdiggjøre dette som kritikk av staten Israel spesielt når vedkommende har tvittret "«fuckings jøder er så korrupte»," https://antirasistisk.no/eksterne-skribenter/fuck-jodene/ og man ville kanskje ikke hatt den samme forståelsen om det var et nazi-band som stod å skrek dette på scenen midt i Oslo sentrum.

Jeg er ikke jødisk, men jeg forstår jøder sin bekymring om fremtiden når dette er mer eller mindre akseptert og Rødt står på tv i beste sendetid og uttaler "ingen sionister i våre gater". Det er ikke trygt å være jøde i Norge i dag og det må vi ta innover oss. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/11/01/frp-uakseptabelt-at-joder-i-norge-ikke-skal-fole-seg-trygge/

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact: jødedom som religion har eksistert i Europa lenger enn kristendom. Allerede før vår tidsregning bodde jøder i det som nå er sørlige Italia, dengang en del av Romerriket. Det har hele tiden siden dengang levd jøder både der og flere andre områder på det europeiske kontinent. Av disse ble mange millioner utryddet, mange flyktet til USA eller Israel men fortsatt er det en del i Europa, ca. 1,8 millioner med minst én jødisk forelder. Og nå jages de igjen og får høre fra en del at de skal dra seg vekk herfra.

I Israel bor det millioner av jøder som mange mener også skal dra seg vekk, da til Europa. Der de jages. Eller kanskje til USA eller Canada. Der de også jages.

Så: mange vil ha jøder vekk fra Israel og utslette staten; mange vil ha jødene vekk fra alle andre land og til Israel, og utslette både staten og jødene på én gang. Uansett handler det om å utslette den jødiske stat, det jødiske historiske, kulturelle og religiøse opphav og sentrum, den jødiske identitet og endog det jødiske folk.

Midt i all denne galskapen står jødene og får skylda for det hele - som vanlig. Fordi noen har bestemt seg for å ikke tåle at de fins.

Det er helt sjukt.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig trist at jøder uten videre blir assosiert med den høyreekstreme apartaeid-og okkupasjonspolitikken staten Israel har stått for i flere tiår. Selv om staten Israels politikk for alltid vil være diskreditert i liberale rettsstater som bekjenner seg til folkeretten, skal jøder selvfølgelig ikke assosieres med den bare fordi de er jøder. Men på samme måte som eldre hvite sør-afrikanere og eldre tyskere ofte automatisk ble identifisert med sine staters fordums skrekkregimer, vil kulturelle/religiøse jøder gjerne bli assosiert med det israelske regimet fordi man (feilaktig)  tror at de støtter det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen i dag som klassifiserer mennesker? Om jeg møter noen spør jeg ikke etter religion. Mennesker er mennesker. Jeg kjenner jøder, muslimer, kristne mm. Dette er aldri noe tema. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemy_87 skrev (4 timer siden):

Jeg tørr ikke å gå med davidstjernen min synlig i hvertfall, har fått en del slengbemerkninger og trusler om både det ene og det andre. Vi fleste jøder støtter ikke det Israel driver med. 

Man kan ikke ta alle muslimer under en kam når noen muslimer bedriver terror mot sivile, så hvorfor skal man ta alle jøder under en kam ang det Israel gjør i gaza? 

Jeg er ikke religiøs. Men: Det er noe ulogisk og ekstra ondartet med jødehatet. 
Man kan lure på hva det egentlig kommer fra, og hvorfor det er så seiglivet og omformer seg og tilpasser seg den til enhver tid rådende tidsånden. 
Først var jødene Jesus-drepere. Så var de onde kapitalister. Før Hitler mente de forurenset rasen. 
Og nå er de altså barnemordere, rasister osv.

Det er veldig merkelig. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (44 minutter siden):

Jeg er ikke religiøs. Men: Det er noe ulogisk og ekstra ondartet med jødehatet. 
Man kan lure på hva det egentlig kommer fra, og hvorfor det er så seiglivet og omformer seg og tilpasser seg den til enhver tid rådende tidsånden. 
Først var jødene Jesus-drepere. Så var de onde kapitalister. Før Hitler mente de forurenset rasen. 
Og nå er de altså barnemordere, rasister osv.

Det er veldig merkelig. 

 

Selvsagt er det lov å kritisere staten Israel for kritikkverdige forhold, som at det ikke er noe som kan forsvare 14000 drepte barn i Gaza, 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (5 minutter siden):

Selvsagt er det lov å kritisere staten Israel for kritikkverdige forhold, som at det ikke er noe som kan forsvare 14000 drepte barn i Gaza, 

Det er ikke det vi snakker om her. Temaet er den irrasjonelle hetsen folk blir utsatt for uten at de har noen tilknytning til staten Israel bortsett fra at de jødiske. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det vi snakker om her. Temaet er den irrasjonelle hetsen folk blir utsatt for uten at de har noen tilknytning til staten Israel bortsett fra at de jødiske. 

Jeg tenker hetsen kommer mye av at folk ikke klarer å skille staten Israel og jødiske personer 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (3 timer siden):

Det vil være langt flere enn 11-12% i 2050. I Frankrike tilhører 1 av 3 nyfødte barn en muslimsk familie, hørte jeg for en del år siden. Land som Sverige, Tyskland og Storbritannia ligger nok på rundt 10% allerede.

Det er feil at 1 av 3 nyfødte i Frankrike er muslimer. https://mythdetector.ge/en/geworld-disseminated-fake-information-on-the-number-of-muslims-in-europe/

Og som sagt har fødselstallene falt de siste året for muslimene og nærmer seg snittet for øvrig befolkning samtidig som asyl og flyktningstrømmen har stanset opp og det samarbeides tettere om felles asyl og flyktningspolitikk i EU-landene og om styrket kontroll av europas yttergrenser. Så det er mer realistisk at det vil havne under 11-12%, enn over.

Endret av GP950mAh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...