Svava Skrevet 10. juni #81 Del Skrevet 10. juni 9 hours ago, Proaktiv said: Det er usikkert, men om det finnes skepsis til jødene så er det utvilsomt mer problemer med å være muslim. Hva baserer du det på? I Norge bor det bare 1500 jøder mens 11,5% av den norske befolkningen har utpregede fordommer mot jøder. De få jødene i Norge blir dermed skyteskive. https://www.nrk.no/spesial/sporreundersokelse-blant-norske-joder-etter-7.-oktober-1.16644625 Quote NRKs kartlegging viser at svært mange jøder i Norge har hatt ubehagelige opplevelser knyttet til sin jødiske identitet etter 7. oktober, 69 prosent. 32 prosent av disse svarer at det dreier seg trakassering eller hatefulle ytringer direkte rettet mot seg. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 11. juni #82 Del Skrevet 11. juni (endret) Svava skrev (21 timer siden): Hva baserer du det på? I Norge bor det bare 1500 jøder mens 11,5% av den norske befolkningen har utpregede fordommer mot jøder. De få jødene i Norge blir dermed skyteskive. https://www.nrk.no/spesial/sporreundersokelse-blant-norske-joder-etter-7.-oktober-1.16644625 Jødehat og muslim hat er selfølgelig begge deler veldig problematisk og altid feil! Men i min omgangskrets og i løpet av live mitt har jeg helt klart sett mer fiendtlighet mott muslimer en jøder. De tallene jeg finner støtter opp under dette også... Der det finnes grunnlag for å direkte sammenligne befolkningens holdninger til muslimer med dens holdninger til jøder, er avvisning i 2017 langt mer utpreget mot muslimer enn mot jøder (sosial avstand 19,6 mot 5,9 prosent; motvilje 27,8 mot 6,7 prosent). https://www.faktisk.no/artikler/z5ogj/det-er-ingenting-som-tyder-pa-at-muslimer-er-en-spesielt-utsatt-gruppe-nar-det-gjelder-hatefulle-hol Jødehat er et problem og må selfølgelig bekjempes, men jeg kjenner meg ikke igjen i at det er så mye mer utbredt en islamofobi som mange her inne på KG vil ha det til. LEGER TIL: Nå leste jeg historiken bak det du skrev, og vil bare påpeke at jeg ikke er i tvil om at det finnes antisemetisme i Europa! Jeg er likke sikker på at det finnes antisemetisme som at det finnes islamofobi. Endret 11. juni av Pippi Lotta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 12. juni #83 Del Skrevet 12. juni 9 hours ago, Pippi Lotta said: Jødehat og muslim hat er selfølgelig begge deler veldig problematisk og altid feil! Men i min omgangskrets og i løpet av live mitt har jeg helt klart sett mer fiendtlighet mott muslimer en jøder. De tallene jeg finner støtter opp under dette også... Der det finnes grunnlag for å direkte sammenligne befolkningens holdninger til muslimer med dens holdninger til jøder, er avvisning i 2017 langt mer utpreget mot muslimer enn mot jøder (sosial avstand 19,6 mot 5,9 prosent; motvilje 27,8 mot 6,7 prosent). https://www.faktisk.no/artikler/z5ogj/det-er-ingenting-som-tyder-pa-at-muslimer-er-en-spesielt-utsatt-gruppe-nar-det-gjelder-hatefulle-hol Jødehat er et problem og må selfølgelig bekjempes, men jeg kjenner meg ikke igjen i at det er så mye mer utbredt en islamofobi som mange her inne på KG vil ha det til. LEGER TIL: Nå leste jeg historiken bak det du skrev, og vil bare påpeke at jeg ikke er i tvil om at det finnes antisemetisme i Europa! Jeg er likke sikker på at det finnes antisemetisme som at det finnes islamofobi. Ja, det så jeg fra årets undersøkelse også med at det generelt er flere som har fordommer mot muslimer. Jeg linket til en sak med den undersøkelsen tidligere i denne tråden. Antisemittismen har riktignok økt litt siden 2017, mens muslimfiendtlighet har falt litt siden 2017. Når det kommer til vold mot jøder og muslimer viser undersøkelser dog at omtrent like mange forsvarer det. I 2017 var det litt flere som mente vold mot jøder kunne forsvares, mens det nå er litt flere som mener vold mot muslimer kan forsvares. https://www.hlsenteret.no/forskning/jodisk-historie-og-antisemittisme/holdningsundersokelsene/holdningsundersokelsen-2024/ Men det som jeg viste til er at de norske jødene er så få at de blir svært sårbare. Mens det er rundt 250 000 med muslimsk bakgrunn i Norge, så er det ikke mer enn 1500 jøder i Norge. Det gjør at alt jødehatet kanaliseres mot et fåtall. Jeg vil tro det er grunnen til at så mange jøder oppgir at de skjuler sin jødiske identitet. Det har også så langt inn i 2024 vært ganske dystre tall for hatkriminalitet mot jøder. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tor-36-valgte-a-gi-datteren-et-navn-som-ikke-lod-jodisk/16704005/ Quote I de første fire månedene av 2024 registrerte politiet tre ganger så mange antisemittismesaker som i samme periode i 2023. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 19. juni #84 Del Skrevet 19. juni Tre franske gutter i alderen 12 år og 13 år er siktet for et angrep mot ei 12 år gammel jødisk jente. Hun ble utsatt for vold, gjengvoldtekt, dødstrusler og antisemittisme. Det er mistenkt at antisemittisme er motivet for angrepet. Hun ble kalt en skitten jøde, og de stilte spørsmål om jødedommen og Israel. https://www.lemonde.fr/en/france/article/2024/06/19/french-teenagers-charged-with-anti-semitic-rape-of-12-year-old-girl_6675166_7.html Antisemittismen i Frankrike øker kraftig inn i 2024. Skremmende at også barn utfører alvorlig kriminalitet motivert av antisemittisme. Quote Anti-Semitic acts in France increased three-fold in the first months of 2024, compared to the same period a year ago, official figures show. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 19. juni #85 Del Skrevet 19. juni Svava skrev (1 time siden): Tre franske gutter i alderen 12 år og 13 år er siktet for et angrep mot ei 12 år gammel jødisk jente. Hun ble utsatt for vold, gjengvoldtekt, dødstrusler og antisemittisme. Det er mistenkt at antisemittisme er motivet for angrepet. Hun ble kalt en skitten jøde, og de stilte spørsmål om jødedommen og Israel. Eller "kritikk mot staten Israel" som det nå heter. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 19. juni Forfatter #86 Del Skrevet 19. juni (endret) Svava skrev (4 timer siden): Tre franske gutter i alderen 12 år og 13 år er siktet for et angrep mot ei 12 år gammel jødisk jente. Hun ble utsatt for vold, gjengvoldtekt, dødstrusler og antisemittisme. Det er mistenkt at antisemittisme er motivet for angrepet. Hun ble kalt en skitten jøde, og de stilte spørsmål om jødedommen og Israel. https://www.lemonde.fr/en/france/article/2024/06/19/french-teenagers-charged-with-anti-semitic-rape-of-12-year-old-girl_6675166_7.html Antisemittismen i Frankrike øker kraftig inn i 2024. Skremmende at også barn utfører alvorlig kriminalitet motivert av antisemittisme. Etter denne voldtekten tror jeg de fleste jødene kommer til å forlate Frankrike. Endret 19. juni av Sommer2464 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 19. juni #87 Del Skrevet 19. juni 14 minutter siden, Sommer2464 said: Etter denne voldtekten tror jeg de fleste jødene kommer til å forlate Frankrike. jeg håper ikke. De må i hverfall vente til valget i slutten av måneden, muligvis får Frankrike ny regjering. Må også huske at Frankrike har mye sterkere lover mot antisemitisme enn i Norge f.eks. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 19. juni #88 Del Skrevet 19. juni On 6/11/2024 at 7:37 AM, Pippi Lotta said: Jødehat er et problem og må selfølgelig bekjempes, men jeg kjenner meg ikke igjen i at det er så mye mer utbredt en islamofobi som mange her inne på KG vil ha det til. Jødehat er et problem fordi de fleste hater Jøder uten grunn. Har du et problem med Jøder i Norge ? Har Frankrike et problem med franske Jøder ? nada. Aldri et problem. "Islamofobi" (jeg hater dette ordet forresten) er lettere å forstå. Etter den mengde islamistiske angreper i Vesten, det er alt men en "fobi". Det er godt begrunnet 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 19. juni #89 Del Skrevet 19. juni Svava skrev (4 timer siden): Tre franske gutter i alderen 12 år og 13 år er siktet for et angrep mot ei 12 år gammel jødisk jente. Hun ble utsatt for vold, gjengvoldtekt, dødstrusler og antisemittisme. Det er mistenkt at antisemittisme er motivet for angrepet. Hun ble kalt en skitten jøde, og de stilte spørsmål om jødedommen og Israel. https://www.lemonde.fr/en/france/article/2024/06/19/french-teenagers-charged-with-anti-semitic-rape-of-12-year-old-girl_6675166_7.html Antisemittismen i Frankrike øker kraftig inn i 2024. Skremmende at også barn utfører alvorlig kriminalitet motivert av antisemittisme. Disse guttene er nok "Franske". 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 19. juni #90 Del Skrevet 19. juni NatNat skrev (54 minutter siden): Jødehat er et problem fordi de fleste hater Jøder uten grunn. Har du et problem med Jøder i Norge ? Har Frankrike et problem med franske Jøder ? nada. Aldri et problem. "Islamofobi" (jeg hater dette ordet forresten) er lettere å forstå. Etter den mengde islamistiske angreper i Vesten, det er alt men en "fobi". Det er godt begrunnet «Islamofobi» ja. Rart at det kun er islam som har fått et eget begrep hva gjelder hat av religion. Det er mange som hater kristendommen. Likevel er det ingen som har kommet på et ord for det. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 19. juni #91 Del Skrevet 19. juni 2 hours ago, Apis said: Disse guttene er nok "Franske". ja... "franske" 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 19. juni #92 Del Skrevet 19. juni 2 hours ago, Bacteria said: «Islamofobi» ja. Rart at det kun er islam som har fått et eget begrep hva gjelder hat av religion. Det er mange som hater kristendommen. Likevel er det ingen som har kommet på et ord for det. Jeg husker ikke hvem det var som kom med ordet først, men det var genialt, tør man kritisere Islam, betyr det at man er små neurotisk, ikke helt bra i hodet.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 19. juni #93 Del Skrevet 19. juni Jeg har ikke noe imot hverken jøder eller palestinere, det som skjer der nede er ikke noe jeg arresterer de for når de går i gatene her. Jeg er mere skremt av enkelte kristne miljøer som heier på Israels angrep på Palestina. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 20. juni Forfatter #94 Del Skrevet 20. juni Duff skrev (6 timer siden): Jeg har ikke noe imot hverken jøder eller palestinere, det som skjer der nede er ikke noe jeg arresterer de for når de går i gatene her. Jeg er mere skremt av enkelte kristne miljøer som heier på Israels angrep på Palestina. Israels angrep på Palestina? Det går ikke an å angripe Palestina fordi Palestina er ikke en reel suveren stat. Eneste grunn til at sivile dør er at Hamas bruker de som skjold. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 20. juni #95 Del Skrevet 20. juni 14 hours ago, Sommer2464 said: Etter denne voldtekten tror jeg de fleste jødene kommer til å forlate Frankrike. Det er ikke første gang det er angrep mot franske jøder. De har også hatt dødelige angrep. Men klart, det at barn rammes kan bli dråpen for noen. Ser i alle fall ut som du har rett i at økt antisemittisme i etterkant av 7. oktober fører til at jøder flytter. Selv midt under krigen har det vært stor økning i interesse for i migrere fra Frankrike til Israel. https://www.timesofisrael.com/im-afraid-every-day-for-my-children-as-antisemitism-soars-french-jews-flee-to-israel/ Quote (...) the Aliyah and Integration Ministry has recorded a 430 percent increase in the number of applications from France since the October 7 onslaught. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 20. juni #96 Del Skrevet 20. juni NatNat skrev (14 timer siden): Jødehat er et problem fordi de fleste hater Jøder uten grunn. Har du et problem med Jøder i Norge ? Har Frankrike et problem med franske Jøder ? nada. Aldri et problem. "Islamofobi" (jeg hater dette ordet forresten) er lettere å forstå. Etter den mengde islamistiske angreper i Vesten, det er alt men en "fobi". Det er godt begrunnet Rasisme (uavhengig om det er Jødehat, islamofobi eller noe annet) er altid et problem. Det er ikke rasjonelt å strafe en hel folkegruppe på grun av enkeltindivider handlinger. Det er akurat likke irrasjonelt å strafe en norsk jøde på grun av døde barn i Gaza som det er å strafe en norsk muslim på grun av 9.11. Nå er det vel ingen tvil om at kristen terorisme har tatt klart mest liv i Norge, så skule vi døme religioner eller grupper ut i fra hvem som lager mest "problem" med angrep i landet så skulle vel kristne stått høyt på listen. Men det hadde jo som sagt vært totalt irrasjonelt, det er bare det at rasister ikke ser dette like klart når det er snak om en mer fremed relgion. Uanset så understreker du vel poenget mitt med at jeg møtter på mer Islamofobi en jødehat i min verdig. Sier fremdeles ikke at Jødehat ikke finnes, men jeg forstår ikke at det kan være mer utbredt en islamofobi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 20. juni #97 Del Skrevet 20. juni 39 minutter siden, Svava said: Det er ikke første gang det er angrep mot franske jøder. De har også hatt dødelige angrep. Men klart, det at barn rammes kan bli dråpen for noen. Ser i alle fall ut som du har rett i at økt antisemittisme i etterkant av 7. oktober fører til at jøder flytter. Selv midt under krigen har det vært stor økning i interesse for i migrere fra Frankrike til Israel. https://www.timesofisrael.com/im-afraid-every-day-for-my-children-as-antisemitism-soars-french-jews-flee-to-israel/ Mohamed Merah, kansje han som man husker mest, han drepte bla 3 jødiske barn utenfor en skole i Toulouse. Bare fordi de var jødiske ... 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 20. juni #98 Del Skrevet 20. juni 24 minutter siden, Pippi Lotta said: Rasisme (uavhengig om det er Jødehat, islamofobi eller noe annet) er altid et problem. Det er ikke rasjonelt å strafe en hel folkegruppe på grun av enkeltindivider handlinger. Det er akurat likke irrasjonelt å strafe en norsk jøde på grun av døde barn i Gaza som det er å strafe en norsk muslim på grun av 9.11. Nå er det vel ingen tvil om at kristen terorisme har tatt klart mest liv i Norge, så skule vi døme religioner eller grupper ut i fra hvem som lager mest "problem" med angrep i landet så skulle vel kristne stått høyt på listen. Men det hadde jo som sagt vært totalt irrasjonelt, det er bare det at rasister ikke ser dette like klart når det er snak om en mer fremed relgion. Uanset så understreker du vel poenget mitt med at jeg møtter på mer Islamofobi en jødehat i min verdig. Sier fremdeles ikke at Jødehat ikke finnes, men jeg forstår ikke at det kan være mer utbredt en islamofobi. kristen terrorisme ? Var Breivik personlig kristen ? ikke peiling, bryr meg ikke uansett hva han var men vi snakker om 1 angrep i Norge. Mens vi snakker om minst 48,035 angrep i Islam navn i verden siden 1979 Og.... kvoterer deg : . , det er bare det at rasister ikke ser dette like klart når det er snak om en mer fremed relgion. Det eneste religion jeg har virkelig respekt for er BUDDHISMEN. Har faktisk tenkt å melde meg inn offisielt slik at de får mer innvilgt penger her. Er Buddhism fremmed nok for deg ? Hører du mange i verden klage om Buddhister ?? Nei. Folk er ikke imot Islam fordi det er fremmed. Dårlig unnskyldning, sorry. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 20. juni #99 Del Skrevet 20. juni Islamofobi er et tåpelig begrep. Det er kristne som er den mest forfulgte gruppen i verden, men ingen snakker om kristenfobi av den grunn. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 20. juni #100 Del Skrevet 20. juni Pippi Lotta skrev (4 timer siden): Rasisme (uavhengig om det er Jødehat, islamofobi eller noe annet) er altid et problem. Det er ikke rasjonelt å strafe en hel folkegruppe på grun av enkeltindivider handlinger. Det er akurat likke irrasjonelt å strafe en norsk jøde på grun av døde barn i Gaza som det er å strafe en norsk muslim på grun av 9.11. Nå er det vel ingen tvil om at kristen terorisme har tatt klart mest liv i Norge, så skule vi døme religioner eller grupper ut i fra hvem som lager mest "problem" med angrep i landet så skulle vel kristne stått høyt på listen. Men det hadde jo som sagt vært totalt irrasjonelt, det er bare det at rasister ikke ser dette like klart når det er snak om en mer fremed relgion. Uanset så understreker du vel poenget mitt med at jeg møtter på mer Islamofobi en jødehat i min verdig. Sier fremdeles ikke at Jødehat ikke finnes, men jeg forstår ikke at det kan være mer utbredt en islamofobi. Det er ikke konkludert med at ABB var en kristen. Uansett, på verdensbasis - i dag - så finnes det ingen tvil om hvilken religion som tar flest liv, og også prøver å ta flest liv. Du sluttet forresten å svare meg ang religion og nazistene. Bare fordi noen ikke er muslimer, så betyr ikke det at de automatisk er kristne. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå