Sommer2464 Skrevet 27. mai Forfatter #61 Del Skrevet 27. mai Proaktiv skrev (1 time siden): Det er klart at myndighetene i Israel gjør sitt yttersetste for å trekke antemitisme kortet. Det er muligheten de har for å fortsette drapene på Palestinere uten at verden reagerer. Samtidig er det slik at en del andre mennesker med litt annen hudfarge stadig trekker rasisme kortet (som de desverre har lært av Israelske myndigheter). Sier du at det ikke er antisemittisme i Europa? 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. mai #62 Del Skrevet 28. mai On 5/18/2024 at 7:23 PM, I Grosny said: Skal man effektivt bekjempe et negativt syn på jøder så tror jeg et press mot Israels regime og deres bakmenn i humanistisk retning er en interessant strategi. Når IDF dreper massevis av folk, inkludert småbarn, så kan det fremme jødehat. Jeg tror det er omvendt. Jødehatet er der, og kritikken av Israel er unnskyldningen. At Hamas begår grusomheter, fører ikke til hat mot alle palestinere. At Kina begår grusomheter, fører ikke til kineserhat, samme med Somalia, Haiti, Nord-Korea, eller Russland for den saks skyld. Listen kan utvides i det uendelige. Dette er et fenomen man kun ser mot jøder, og Israel. Det er ikke engang uprovoserte grusomheter, men sivile tap som resultat av forsvarshsndlinger i en krig Israel ikke engang startet. 9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 28. mai #63 Del Skrevet 28. mai Madame Butterfly skrev (24 minutter siden): Jeg tror det er omvendt. Jødehatet er der, og kritikken av Israel er unnskyldningen. At Hamas begår grusomheter, fører ikke til hat mot alle palestinere. At Kina begår grusomheter, fører ikke til kineserhat, samme med Somalia, Haiti, Nord-Korea, eller Russland for den saks skyld. Listen kan utvides i det uendelige. Dette er et fenomen man kun ser mot jøder, og Israel. Det er ikke engang uprovoserte grusomheter, men sivile tap som resultat av forsvarshsndlinger i en krig Israel ikke engang startet. Enig i den analysen. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 28. mai #64 Del Skrevet 28. mai On 5/22/2024 at 4:21 PM, Justlooking said: Leste denne artikkelen. Magdi holdt tale på Eidsvoll og biskopen reagerte på hans hat av Israel https://www.vg.no/rampelys/i/lwEgGo/biskop-reagerer-paa-karpe-rapper-magdis-17-mai-tale Ikke direkte svar til den artikkelen. Men her er et leserinnlegg som er svar til Magdis leserinnlegg: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/rlBkAe/magdis-gode-joeder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrild Skrevet 28. mai #65 Del Skrevet 28. mai (endret) Jeg håper virkelig at ikke alle jøder må betale for det som skjer nå. Jøder er mennesker som alle andre og de fleste støtter ikke staten Israels ekstreme angrep mot Gaza. De som demonstrerer og står i veien for leveringer inn i Gaza er vel stort sett ortodokse jøder og settlere som i gjennomsnitt er mye mer ekstreme i troen og holdningene sine enn den gjennomsnittlige Israeler. Tror det er viktig å skille politikk, stat og folk flest. Forøvrig er det mange ikke- jøder ( feks evangelistiske kristne) som støtter en eskalering i Midtøsten deriblant Palestina. Sjekk gjerne ut NRK trygdekontoret sin episode «Praying for armageddon». Endret 28. mai av Myrild 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 28. mai #66 Del Skrevet 28. mai (endret) SVK skrev (34 minutter siden): Ikke direkte svar til den artikkelen. Men her er et leserinnlegg som er svar til Magdis leserinnlegg: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/rlBkAe/magdis-gode-joeder Magdi er et skoleeksempel på en ignorant person som bare uttaler seg basert på egne følelser. Og det er kjempeskummelt! Jeg forstår at grusomhetene på Gaza opprører folk, ikke minst den siste hendelsen nå er hjerteskjærende. Men man kan ikke kaste alt av logisk tenkning og historikk over bord av den grunn. Her er Nils August Andresen i samtale med Cecilie Hellestveit. Sistnevnte er en som greier å holde hodet kaldt og som virkelig har greie på det hun prater om. Og best av alt; det er håp der. Endret 28. mai av Bacteria 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 29. mai #67 Del Skrevet 29. mai On 5/28/2024 at 9:33 AM, Bacteria said: Magdi er et skoleeksempel på en ignorant person som bare uttaler seg basert på egne følelser. Og det er kjempeskummelt! Jeg forstår at grusomhetene på Gaza opprører folk, ikke minst den siste hendelsen nå er hjerteskjærende. Men man kan ikke kaste alt av logisk tenkning og historikk over bord av den grunn. Her er Nils August Andresen i samtale med Cecilie Hellestveit. Sistnevnte er en som greier å holde hodet kaldt og som virkelig har greie på det hun prater om. Og best av alt; det er håp der. Takk for tipset om podcasten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 30. mai #68 Del Skrevet 30. mai Heldigvis bryr de fleste seg katta om hvilken religion en person har, du kan lett gå trygt på gata i Norge som sionist og jøde, smykke med stjerne, kors , måne, hammer. Større ods å bli utsatt for vold og hets som mørk i huden og med hijab. De som vil hate mennesker for å hate noe, vil alltid finne et påskudd om å gjøre det. Vi klarer ikke å komme utenom sterke følelser når en stat bryter menneskerettigheter eller terror handlinger skjer. Det blir stereotyper og slenge med leppa. Er det ekstremister på ytterste høyre både her og i resten av Europa som enda tror på arisk så er de en trussel for alle. Ja, kan det være hevn fra noen som har mistet alt i Gaza/Vestbredden eller andre som overlevd angrep fra vesten som har klart å bli satt i klørne på ekstremister som eks. IS. Men det er mest islamofober i Norge. Eneste måten å endre dette er at miljøene jobber sammen og anti rasistisk forebygging i stat, kommune og frivillige org. De fleste i dag , ser knapt opp fra mobilen, så man blir ikke lagt merke til med mindre man vil. Men jeg må si at det har vært stygge angrep fra sionister på alle som motsier Israel rundt om i verden, selv om jeg lukter litt på lunta at det er kamuflert rasisme folk, som aktivt søker å støtte alt som er i mot brune mennesker. Jeg synes ikke noe om ekstreme protest handlinger som setter menneske liv i fare, de fleste som går inn i en protest aksjon gjøre det for forstyrrende, men rolig elementer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 30. mai #69 Del Skrevet 30. mai 8 hours ago, Motstrømmen said: du kan lett gå trygt på gata i Norge som sionist og jøde, smykke med stjerne, kors , måne, hammer. Større ods å bli utsatt for vold og hets som mørk i huden og med hijab. Dette tror du ikke på selv engang. Hvor tjukke i huet tror du folk er her? 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 30. mai #70 Del Skrevet 30. mai Fordommer og negative holdninger til jøder (antisemittisme) og til muslimer (muslimfiendtlighet) er beslektede fenomener. I begge tilfeller tillegges hhv. jøder og muslimer kollektive negative egenskaper. Et annet fellestrekk er at det både innen antisemittisk og muslimfiendtlig tankegods hersker ideer om at begge disse gruppene ønsker å overta kontrollen i samfunnet. I mer enn 30 år har Israel brukt antisemittisme som begrunnelse for å diskriminere palestinere. De har inntatt offerrollen som alibi for å okkupere landområder. Krigen mellom Israel og palestinerne har aldri dreid seg om religion, men om landområder. Selv er jeg ikke rasist. Har ingen fordommer mot verken jøder, muslimer eller svensker. Ser ingen grunn til at der ikke skulle være en framtid for dem alle, uansett hvor de vil ønske å leve. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 30. mai #71 Del Skrevet 30. mai Akhenaton skrev (1 time siden): Dette tror du ikke på selv engang. Hvor tjukke i huet tror du folk er her? Snakk for deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 31. mai #72 Del Skrevet 31. mai Madame Butterfly skrev (På 28.5.2024 den 8.03): Jeg tror det er omvendt. Jødehatet er der, og kritikken av Israel er unnskyldningen. At Hamas begår grusomheter, fører ikke til hat mot alle palestinere. At Kina begår grusomheter, fører ikke til kineserhat, samme med Somalia, Haiti, Nord-Korea, eller Russland for den saks skyld. Listen kan utvides i det uendelige. Dette er et fenomen man kun ser mot jøder, og Israel. Det er ikke engang uprovoserte grusomheter, men sivile tap som resultat av forsvarshsndlinger i en krig Israel ikke engang startet. Nå må du gi deg! Er ikke rasisme mot Rusere, muslimer, somaliere og mange flere en ting? Etter 11 september ble flere av mine muslimske venner direkte mobbet. Etter Russland gikk til krig i Ukraina var det et norsk hotel som kansellerte alle (helt sivile) rusiske gjester, med begrunnelse i nettopp hva staten Rusland hadde gjort. Rasisme er grusomt og feil uanset hvilken gruppe det rettes mot, og jøder er ikke allene om å mota det på noen måte. Selv om jøder har fått forferdelig mye og ufortjent hat, så er de ikke de eneste. Så må det være mulig å kritisere organisasjoner eller statter for det de gjør uten at det skal kalles rasisme, antisemittisme eller hat av den grunn. At jeg sier jeg er i mot krigene i Ukraina og Gaza betyr ikke at jeg misliker verken Jøder eller Rusere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 31. mai #73 Del Skrevet 31. mai 17 hours ago, Amossa said: Snakk for deg selv. Greit nok. Det finnes enkelte her som er ganske tjukke i huet, jeg skal ikke krangle med deg om det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 1. juni #74 Del Skrevet 1. juni On 5/30/2024 at 1:14 PM, Motstrømmen said: du kan lett gå trygt på gata i Norge som sionist og jøde, smykke med stjerne, kors , måne, hammer Bevis? On 5/30/2024 at 1:14 PM, Motstrømmen said: Større ods å bli utsatt for vold og hets som mørk i huden og med hijab Bevis? On 5/30/2024 at 1:14 PM, Motstrømmen said: Er det ekstremister på ytterste høyre både her og i resten av Europa som enda tror på arisk så er de en trussel for alle. Hvem er disse? On 5/30/2024 at 1:14 PM, Motstrømmen said: Ja, kan det være hevn fra noen som har mistet alt i Gaza/Vestbredden eller andre som overlevd angrep fra vesten som har klart å bli satt i klørne på ekstremister som eks. IS. Hvem er disse? On 5/30/2024 at 1:14 PM, Motstrømmen said: Men det er mest islamofober i Norge. Bevis? On 5/30/2024 at 1:14 PM, Motstrømmen said: Men jeg må si at det har vært stygge angrep fra sionister på alle som motsier Israel rundt om i verden, selv om jeg lukter litt på lunta at det er kamuflert rasisme folk, som aktivt søker å støtte alt som er i mot brune mennesker. Bevis? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 7. juni #75 Del Skrevet 7. juni Hvilken fremtid har muslimer i europa ? nå går vi inn i et EU-valg og europeere viser klar tendens til å støtte ytterliggående høyrepartier.. " vi hr mistet vår tilhørighet " , nasjonale identitet...osv...mot en imperialisme som anser kloden til å være universal eiet av Allah... Europa er for feige til å reise et flagg mot imperialisme, det skyldes sanksjonene etter 2.verdenskrig.. det vi kjenner som et demokrati og frihet ligger i realiteten som en skrevende hore som gjør hva som helst for nothing...og der andre ta utbytte...så kan vi stille oss spørsmålet , når skal alle bonusbarna, bonus foreldrene og bonusbesteforeldra føre til tilhørighet...en ting er sikkert...arne brimi kan fortsette med å finne ut av hvor grastrøtene er, eller hvem det nå var... og om de finner de så vil de alliikevel dø i konseptet..... Hvor fint er det å pule rundt mangen nok ganger, da alt av følelser er følt...? hva sitter man igjen med da... når alle har gjort det med alle , mangen nok ganger, hva har vi igjen da...? egenidentitet? egenrespekt? tilhørighet ?.. Da kommer imperialismen inn i bildet...." tradewifes" kaller de det nå ?? hva er det om 50 år?...har jeg ansvar for noe som skjer om 50 år i norge...nei...jeg har mitt liv her og nå , jeg har min velferdsstat her og nå , alt er en fest her og nå......har jeg et ansvar..? tror vi på gud eller evolusjonen ? narrativer går ihvertfall i retning av en gud...hva taper dere da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 7. juni #76 Del Skrevet 7. juni (endret) Hva er vårt forhold til forfølgelse ? vi liker å bekjennegjøre oss med menneskerettigheter...hvordan er det i praksis liv...skal du være litt annerledes ? eller er du da syk ? skal du leve en livstil utenfpor den smale sti..er du da syk ? Norge har 1000 år med forbrytelser mot menneskeverd..med helsevesentet som fanebærere.. hvorfor neglisjerer vi dette ? Konbgen har idag berøæmmet forfatter Fosse , som bor i hagen hans, i utgangspunktet boligen til Henrik Wergeland... hans far innførte jødeparagrafen i grunnloven fra 1814.. hvorfor tror ikke nordmenn på personforfølgelser...? nei vi har det bra på nav, bare vi får kose oss.. skal menneskeretigheter og personforfølgelser dekkes over av en voldsom velferdsstat, som fuglen i bur..ahh, du må ikke klage du får masse med mat ... Endret 7. juni av Baktus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 7. juni #77 Del Skrevet 7. juni (endret) Narrativet i vår frihet, når vi føler oss så fri so mulig og oppdager at myndighetene ikke klarer å"forsvare oss når vi blir utsatt for urett, ja da blir vi autoritær... hvordan har politistatewn utviklet seg , hvordan innfrir den og hvor autoritær blir du i tankemønsteret ditt ? den isølamske stridsideologien er både totalitær og autoritær... hvorfor valgte vi sosilaismen? jo , den tenkte for oss og foretok valgene for oss...totalitær...så undergrav alle sosialister strafferammene i rettsapparatet , slik at mynyndighetene ikke kunne ivareta din sikkerhet...resultatet er autorativ tankegang... hvor føler du at du står... ? tror du på at påolitiet vil stille opp for deg og bidra med nødvendig hjelp? hvem høster på dette , kriminelle organiserte miljøer...det gjør deg mer autoritær i tankegodset... hvorfor tror du dette har utviklet seg ? Endret 7. juni av Baktus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dinfarsrevolver Skrevet 7. juni #78 Del Skrevet 7. juni jødedom er ikke det samme som zionisme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 8. juni Forfatter #79 Del Skrevet 8. juni Baktus skrev (På 7.6.2024 den 16.25): Hvilken fremtid har muslimer i europa ? I mye av vest-Europa er de kanskje muslimene de eneste som har en fremtid hvis ikke folket våkner opp og stemmer på de riktige partiene, og det har jo europeere svært vanskelig for. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 9. juni #80 Del Skrevet 9. juni Sommer2464 skrev (På 27.5.2024 den 17.48): Sier du at det ikke er antisemittisme i Europa? Det er usikkert, men om det finnes skepsis til jødene så er det utvilsomt mer problemer med å være muslim. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå